Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [15]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Śladami Mesjasza-Apostaty. Żydowskie ruchy mesjańskie w XVII i XVIII wieku a problem konwersji Dziedzina: Religioznawstwo Autor: Jan Doktór O autorze Seria: Monografie FNP. Seria humanistyczna Miejsce i rok wydania: Wrocław 1998 Wydawca: Leopoldinum Liczba stron: 280 Wymiary: 14x21 cm ISBN: 83-85220-76-3 Okładka: Twarda Ilustracje: Nie Cena: 33,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Spis treści:
I. Wstęp
1. Kwestia naśladowania mesjasza
2. Uwagi terminologiczne
3. Literatura przedmiotu
4. Problematyzacja zagadnienia
5. Charakterystyka źródeł i implikacje metodologiczne
5.1. „Święte oszustwo”
5.2. Bariery ezoteryczne
5.3. Zmowa milczenia
5.4. Kwestia skrytych konwersji
5.5. Implikacje metodologiczne
II. SABBATAJ CWI - MESJASZ-APOSTATA
1. Początki misji
2. Program mesjański z 1665 roku
3. Synkretyzm mesjańskiej doktryny
4. Konwersja Sabbataja na islam
5. Pierwsze reakcje wiernych na konwersję Sabbataja
6. Próby teologicznego wyjaśnienia konwersji mesjasza
7. Próby nakłonienia do konwersji wiernych
8. Mesjański synkretyzm po konwersji
9. Teologia Sabbataja
10. Stosunek Sabbataja do własnej konwersji
11. Mesjasz i prorok
III. NATAN Z GAZY I PRÓBA NEUTRALIZACJI AKTYWIZMU MESJAŃSKIEGO
1. Ostatnie objawienie Sabbataja według Natana z Gazy
2. Próba reinterpretacji konwersji Sabbataja
3. Instytucjonalizacja obozu konwertytów
IV. ROZWINIĘCIE IDEI ZBAWCZEJ KONWERSJI
1. Nowa erupcja mesjańska
2. Jakub Kerido i Wielka Konwersja roku 1683
3. Konwersja jako oczyszczenie
V. NOWA RELIGIA KOŃCA BARUCHJI RUSO
1. Baruchja Ruso (1677-1720) i jego obraz zbawienia
2. Zwrot ku chrześcijaństwu
3. Utajnienie konwersji
4. Rola oficjalnych konwertytów
VI. JONATAN AJBESZIC JAKO NASTĘPCA BARUCHJI
1.Popularyzacja doktryny Baruchji w Europie i pierwsze próby założenia obozu konwertytów w chrześcijaństwie
2.Kampania mesjańska roku 1725 i wystąpienie Jonatana Ajbeszica
3. Obóz kryptochrześcijan
4. Stosunek Ajbeszica do oficjalnej konwersji
5. Próba założenia obozu w Kościele ewangelickim po śmierci Ajbeszica
6. Dzieje „Kościoła Chrystusowego w Izraelu” według kryptochrześcijan
7. Rywalizacja z Jakubem Frankiem i rezygnacja z ujawniania się
VII. JAKUB FRANK I JEGO „CHÓD DO EZAWA”
1. Mesjańskie początki
2. Pierwsza doktryna Franka
3. Przyjazd do Polski: Jakub Frank jako następca Jezusa
4. Wykrycie sekty
5. Rozpoczęcie przez sabbatajczyków jawnej działalności
6. Próba legalizacji sekty w ramach żydostwa: Dysputa Kamieniecka
7. Kontynuacja jawnej agitacji w Salonikach
8. Próba legalizacji sekty w obrębie Kościoła katolickiego: Dysputa Lwowska
9. Obraz mesjańskiego procesu
VIII. DOKTRYNA CZĘSTOCHOWSKA
1. Kryzys mesjańskiego autorytetu franka
2. Misja na prawdziwej Górze Syjon
3. Synkretyczne i antynomijne aspekty konwersji w nauczaniu Franka
IX. ABRAHAMICI
1. Powstanie nowego obozu konwertytów islamskich
2. Podział obozu
3. Próba założenia wspólnego obozu w Cerkwi prawosławnej
4. Rozłam
5. Pogodzenie Franka z islamskimi abrahamitami i powrót do skrytej konwersji
6. Powrót chrześcijańskich abrahamitów do Bukowiny
X. POJEDNANIE Z KRYPTOCHRZEŚCIJANAMI NA DWORZE W OFFENBACHU PO ŚMIERCI FRANKA
1. Walka o przywództwo
2. Rok 1800
3. Maskarada
4. Kwestia publicznej konwersji
5. Rozstanie z dworem Ewy Frank
XI. ZAKOŃCZENIE
XII. ANEKS: MESJANIZM ŻYDOWSKI I CHRZEŚCIJAŃSKIPodziel się swoją opinią o tej książce.. Teksty Racjonalisty o pokrewnej tematyce:Wiek Mesjaszów