Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.330.363 wizyty
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 693 głosów.
Supererogacja. Zagubiony wymiar etyki
Dziedzina: Filozofia
Autor: Andrzej Maciej Kaniowski
Seria: Terminus
Miejsce i rok wydania: Warszawa 1999
Wydawca: Oficyna Naukowa
Liczba stron: 466
Wymiary: 13x21 cm
ISBN: 83-85505-81-4
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie
Cena: 22,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
Opis„Pojęcie supererogacji okazuje się [...] pewną teoretyczną hybrydą, gdyż aby zakwalifikować uczynek jako supererogacyjny wymagane jest zarówno uwzględnienie jego odniesienia do czysto deontologicznych imperatywów, jak i do empirycznych, przygodnych warunków i okoliczności. Dlatego też nie może ono, jak to chcieli uczynić niektórzy obrońcy supererogacji, zostać potraktowane jako jedna z kategorii moralnych, które lokują się na jednym poziomie, na poziomie deontologicznym, a zatem nie może występować jako równorzędna kategoria obok kategorii nakazu, zakazu, czy obowiązku. Wszelako kategoria ta, budująca pomost pomiędzy teorią etyczną a wiedzą opartą na doświadczeniu, jest niewątpliwie nieodzownym pojęciem naszego myślenia, przynajmniej tak długo, jak długo nasza potoczna świadomość zmuszać nas będzie do mówienia o czynach stanowiących zasługę, a to znaczy: chwalebnych.” (s. 385)<br> „Podstawową właściwością uczynku supererogacyjnego, co do której istnieje daleko idąca zgoda pomiędzy współczesnymi obrońcami pojęcia supererogacji - choć nie zawsze cecha ta wymieniana jest explicite- polega na tym, iż jest to uczynek przysparzający drugiej osobie pewnego dobra lub też chroniący (jedną bądź wiele osób) przed doznaniem zła lub pomniejszający zło już doznane; krótko mówiąc, uczynek supererogacyjny to uczynek pociągający za sobą pozytywne skutki dla innych, związane zaś z danym uczynkiem ewentualne negatywne skutki (krzywdy bądź ryzyko) mogą spadać na sam podmiot podejmujący się tego czynu, nie zaś na osoby trzecie. Dla uczynku supererogacyjnego charakterystyczna jest zatem asymetria pomiędzy podmiotem moralnego działania a drugim, jako że postępowanie czy uczynek podmiotu nie jest dyktowany przez zasadę, która z zewnątrz nakładałaby na drugiego zobowiązanie do takiego samego uczynku czy postępowania względem pierwszego<br> podmiotu. Drugą właściwością uczynku supererogacyjnego kolejna asymetria: pomiędzy spełnieniem uczynku i jego zaniechaniem: spełnienie godne jest pochwał i stanowi zasługę, niespełnienie nie uzasadnia zaś i nie pociąga za sobą konieczności napiętnowania czy udzielenia nagany.” (s. 386-387)<br> <br> Spis treści<br> Supererogacja. Zagubiony wymiar etyki <br> Tropem zapomnianych czynów chwalebnych <br> <br> I. Teologiczno-moralne źródła supererogacji <br> 1. Geneza pojęcia <br> 2. Św. Tomasz z Akwinu <br> 3. Reakcja protestancka: Luter, Kalwin <br> 4. Supererogacja w dzisiejszej teologii moralnej <br> <br> II. Kontrowersje wokół supererogacji w etyce świeckiej: przebieg dyskusji i wstępne wnioski<br> 1. Od klasyfikacji działań do refleksji nad pojęciem moralności <br> 2. Przeciwnicy i obrońcy supererogacji <br> Typowe sposoby kwestionowania; strategia obrońców <br> 3. Chwalebność jako kategoria oceniania działań moralnych <br> Osobliwości typowego sposobu obrony supererogacji; dualistyczne wyobrażenie świata i podmiotu; problem supererogacji w systematycznym układzie odniesień; wstępne wnioski <br> <br> III. Utylitaryzm a supererogacja <br> 1. Utylitaryzm i etyka Kantowska <br> Ich obiegowe rozumienie <br> 2. Wielość utylitaryzmów <br> 3. Utylitaryzm negujący supererogację <br> 4. Utylitaryzm otwarty na supererogację: John Stuart Mill i Henry Sidgwick <br> 5. Próba wpisania koncepcji supererogacji w utylitaryzm reguł<br> 6. Richard M. Hare o supererogacji <br> <br> IV. Kantowska filozofia moralna a problem supererogacji <br> 1. Systematyzacja stanowisk <br> 2. Miejsce i znaczenie Metaphysik der Sitten w Kantowskiej filozofii moralnej <br> 3. Komentarze i wyjaśnienia <br> Dwuczłonowa klasyfikacja działań; trójczłonowa klasyfikacja działań; <br> obowiązki zupełne i niezupełne <br> 4. Poszukiwanie miejsca dla supererogacji w etyce Kanta <br> Paul D. Eisenberg; Thomas E. Hill <br> 5. Antysupererogacjonistyczne ujęcia etyki Kanta <br> Marcia Baron; Wolfgang Kersting; dualność Kantowskiego deontologizmu <br> <br> V. Zakończenie. Kilka uwag o supererogacji i powinności ontologicznej <br> 1. Heterogeniczność rozumu praktycznego <br> 2. Powinność zautonomizowana <br> 3. Dlaczego etyka dyskursu? <br> Dodatek. Kontrowersje wokół deontologizmu

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Tadeusz Dołęga-Mostowicz - Kiwony
3. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
4. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
5. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
6. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)