Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Mitologia Indii Dziedzina: Religioznawstwo Autor: Jan Knappert Tłumacz: Maciej Karpiński Seria: Mity i Legendy Świata Miejsce i rok wydania: Poznań 1996 Wydawca: Dom Wydawniczy REBIS Liczba stron: 394 Wymiary: 15x23 cm ISBN: 83-7120-180-X Okładka: Twarda Ilustracje: Tak Cena: 33,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis Czym jest mitologia? Badaniem mitów. Lecz czym jest mit? Słowo to pochodzi od greckiego mythos, znaczącego po prostu „słowo”, później „opowieść”, „historię”, „podanie”. Jest ono używane przez najstarszego znanego poetę europejskiego, gdy ten mówi o wiadomościach, przekazie, jaki dostał od swej muzy, „Córki Zeusa”, o czynach bohaterów i działaniach greckich bogów. Tutaj słowo „mit” używane będzie właśnie w tym sensie. We współczesnej angielszczyźnie reakcja frazą „it is a myth” („to mit”) oznacza niewiarę mówcy w usłyszane słowa. W naszym leksykonie jednakże prawdopodobieństwo czy prawdziwość mitów nie będą dyskutowane. Jest to sprawa historyków i teologów. Mimo to autor poczuwa się do obowiązku zaprezentowania kilku innych aspektów religii Indii, jak np. niektórych ceremonii religijnych, nabożnych celebracji, a także nieco hinduistycznej teologii, buddyjskiej filozofii i kosmologii dźajnów. Mitologia jest częścią studiów nad religią, a każdy mit znajduje swe miejsce w kompletnej strukturze życia społeczności w niego wierzącej. Mity, z drugiej strony, skłaniają ludzi do codziennego czy też corocznego odprawiania pewnych specjalnych ceremonii, gdyż ich życie toczy się w cyklu następujących po sobie pór roku.
Czy w mitach jest prawda historyczna? Odpowiedź na to pytanie możemy pozostawić historykom. Mitologia bada mity jak kolorowe fragmenty, części pięknej mozaiki ludowej kosmologii, tworzącej cały świat, w którym ci ludzie żyją - ich kosmos. Kosmos ten nie przypomina świata, który my widzimy. Nie oznacza to, że oni nie widzą tych samych rzek i wzgórz, które my oglądamy, lecz że widzą je zaludnione bogami, duchami, istotami, których my nie jesteśmy w stanie zobaczyć. Mitologia określonego ludu jest usystematyzowanym zbiorem jego mitów, jest pewnym opisem świata, przeszłości i przyszłości takiej, jaką lud ów widzi. Nie musi to być wizja faktycznie poprawna - nie jest to już troską mitologa, który bada religię jako taką. Religia jako przedmiot badań rządzi się własnymi prawami, a mitologia jest jej częścią. Mówi nam o tym, w co ludzie wierzą, a przecież każda religia oparta jest na wierze, czyli na prawdach, których nie da się potwierdzić lub im zaprzeczyć. Mit nie może być przedmiotem badania nauki ścisłej, gdyż nie ma namacalnych dowodów potwierdzających go. Jednak jeśli sceptyk uznaje za „zwykły mit” to, co wierzący podaje jako prawdę, stawia się poza światem owego wierzącego. Nigdy nie będzie w stanie zrozumieć innych ludzi. Religioznawca nie może być tak nierozważny. Musi się starać znaleźć wewnątrz tego świata - kosmosu wyznawców danej religii. Z pewnością nie musi dzielić wiary w każdy z mitów, lecz winien poddać głębokiej refleksji mitologię religii, którą bada. Wtedy dopiero zrozumie, że wszystkie inne aspekty tej religii, rytuały i ceremonie, kazania i modlitwy, i inne niewyrażalne inaczej słowa i działania w codziennym życiu ludzi, oparte są na ich mitologii i są od niej zależne.
Jan Knappert
Jan Knappert - orientalista, który wiele lat spędził na studiach nad mitami i zwyczajami różnych ludzi - kompetentnie i przystępnie objaśnia i przybliża skomplikowany świat indyjskich mitów.Podziel się swoją opinią o tej książce..