Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.013.156 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Platonizm w chrześcijaństwie
Dziedzina: Filozofia
Autor: Werner Beierwaltes
Tłumacz: Piotr Domański
Seria: Daimonion
Miejsce i rok wydania: Kęty 2003
Wydawca: Antyk
Liczba stron: 209
Wymiary: 15x21 cm
ISBN: 83-88524-68-2
Okładka: Twarda
Ilustracje: Nie
Cena: 37,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ]
OpisW dających się rozróżnić historycznie przypadkach podchodzenia teologów chrześcijańskich - od początków chrześcijaństwa aż do czasów nowożytnych - do problemów, pojęć i filozoficznych intuicji teoretycznych, sięgających do samego Platona lub raczej do jego neoplatońskich metamorfoz oraz jawnej lub ukrytej recepcji i przekształcenia tych filozofematów w teologię, należy zacząć od omówienia kwestii ogólnie zarysowanej: czy ze współczesnego punktu widzenia doszło do rozumnej, tj. akceptowalnej z punktu widzenia autentycznych celów chrześcijaństwa, lub wręcz produktywnej, syntezy; czy też doszło do wyobcowania obu idei: zużycia filozofii aż do zatarcia pierwotnej myśli, albo przekształcenia czy zniekształcenia teologii przez filozofię, tj. procesu, który mógł niekiedy prowadzić do nasilenia dogmatycznych sporów w teologii i Kościele. W stosunku do całości rozwoju historycznych relacji platonizmu i chrześcijaństwa absolutnie jednoznaczna ocena - za albo przeciw platonizmowi - byłaby całkowicie nieadekwatna: pozostawiałaby na uboczu rozmaite grupy zagadnień i problemów z różnych epok historycznych i redukowałaby odmienności w poszczególnych wypadkach. Formuła `platonizm w chrześcijaństwie' może jako uzasadniona decyzja na rzecz tej formy filozofii albo wyraz wewnętrznego pokrewieństwa - zyskuje innego rodzaju sens, gdy w średniowieczu arystotelizm jako konkurent platonizmu okazał się skuteczniejszy niż w późnej starożytności. W każdym razie skrajne uogólniające twierdzenia, także wobec poszczególnych epok, czy to na rzecz zgodnej syntezy, czy też izolującej antytezy, są mało przekonywające, ponieważ rzeczywiste relacje za każdym razem są znacznie bardziej złożone. Dotyczy to także sprecyzowanego stanowiska Heinricha Dörrie, wielkiego znawcy historii platonizmu: przeciwstawił on chrześcijański platonizm (świadomie zachowujący różnice wobec swego filozoficznego punktu odniesienia) i zasadniczy antyplatonizm wczesnochrześcijańskiej teologii. „To, co przy powierzchownej obserwacji może wyglądać” - charakteryzuje on jeden z aspektów celu swego "Platonismus in der Antike" - „na podjętą we wczesnym chrześcijaństwie próbę otwarcia na jakiś (choćby i wypaczony) platonizm, było w istocie suwerennie uprawianą metodyką, zmierzającą do tego, by zaoferować wykształconym chrześcijanom więcej, a zwłaszcza coś lepszego niż platonicy. Toteż chrześcijański platonizm trzeba zdefiniować jako skuteczną formę obrony, dzięki której uniknięto wszelkich kompromisów z wpływowym wówczas platonizmem. Ponieważ ani jeden nauczyciel (!) wczesnego Kościoła nie uznaje innej, mianowicie pojednawczej wobec platonizmu postawy, słuszniej byłoby mówić o chrześcijańskim antyplatonizmie”. Że takowy istniał, nie ulega wątpliwości. Ale apodyktyczne przeciwstawienie go jako powszechnie przyjmowanej zasadniczej postawy wczesnej teologii chrześcijańskiej również możliwemu i w pewnych granicach zrealizowanemu Platonowi-chrześcijaninowi odpowiada najwyraźniej przedstawionemu poglądowi Dörriego, według którego nieuchronnie konfrontują się tu dwa wyznania (Symbola), światopoglądy czy systemy dogmatów, między którymi nie ma nic pośredniego lub które tylko bezprawnie mogłaby łączyć wykraczająca poza formalne akcydensy więź.
Z Wprowadzenia

Spis treści
I. Myślenie trynitarne. Substantia i subsistentia u Mariusza Wiktoryna 
II. Dionizy Areopagita - chrześcijański Proklos?
III. Dobroć jako przyczyna Trójcy. Dionizy i Bonawentura 
IV. Und daz Ein machet uns saelic. Mistrza Eckharta pojęcie jedności i zjednoczenia 
V. Ukryty Bóg. Kuzańczyk a Dionizy
VI. Samoodniesienie myślenia: Plotyn - Augustyn - Ficino

Podziel się swoją opinią o tej książce..


:
 
 :
 
  OpenID
 Załóż sobie konto..

Koszyk jest pusty

Pobierz katalog pozycji
1. Wojciech Giełżyński - Wschód Wielkiego Wschodu
2. Anatol France - Bogowie pragną krwi
3. John Brockman (red.) - Nowy Renesans
4. Jan Wójcik, Adam A. Myszka, Grzegorz Lindenberg (red.) - Euroislam – Bractwo Muzułmańskie
5. Wiktor Trojan - Axis Mundi
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
1. Mariusz Agnosiewicz - Kościół a faszyzm. Anatomia kolaboracji
2. Mariusz Agnosiewicz - Heretyckie dziedzictwo Europy
3. Friedrich Nietzsche - Antychryst
4. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom I
5. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
6. Andrzej Koraszewski - I z wichru odezwał się Pan... Darwin,..
7. John Diamond - Cudowne mikstury. Podręcznik sceptyka
8. Mariusz Agnosiewicz - Kryminalne dzieje papiestwa tom II
9. Vinod K. Wadhawan - Nauka złożoności. Trudne pytania,..
10. Kazimierz Czapiński - Dokąd kler prowadzi Polskę? Laickie..
1. Mariusz Agnosiewicz - Zapomniane dzieje Polski
2. Wanda Krzemińska i Piotr Nowak (red) - Przestrzenie informacji
3. Katarzyna Sztop-Rutkowska - Próba dialogu. Polacy i Żydzi w..
4. Ludwik Bazylow - Obalenie caratu
5. Kerstin Steinbach - Były kiedyś lepsze czasy... (1965-1975)..
6. Barbara Włodarczyk - Nie ma jednej Rosji
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)