Dziedziny :
· [1]
· [1]
· [1]
· [2]
· [7]
· [6]
· [1]
· [1]
· [4]
· [6]
· [6]
· [2]
· [3]
· [1]
· [1]
· [2]
· [14]
· [3]
· [3]
· [1]
· [3]
· [10]
Ucieczka z dowolności Dziedzina: Filozofia Autor: Josef Mitterer Inne pozycje autora (1) | O autorze Tłumacz: Anna Zeidler-Janiszewska Seria: Terminus Miejsce i rok wydania: Warszawa 2004 Wydawca: Oficyna Naukowa Liczba stron: 132 Wymiary: 14x20 cm ISBN: 83-8816482-1 Okładka: Twarda Ilustracje: Nie Cena: 32,00 zł (bez rabatów)
[ Pozycja niedostępna ] Opis „W retoryce chodzi o to, by publiczność przekonać do dowolnego poglądu. W filozofii zaś, jeśli w ogóle o coś chodzi, to o przekonanie publiczności o prawdziwości [głoszonego poglądu]. Filozofia bez retoryki nie może się obejść, jest jednak czymś więcej niż retoryką, nawet jeśli jej argumenty mają charakter perswazji.
Tak właśnie filozofia pojmuje samą siebie od czasu, kiedy to przed dwoma tysiącami lat udało się jej wyprzeć retorykę na peryferie intelektualnych zainteresowań. Mimo wszelkich różnic poglądów, celem i motywacją filozoficznych wysiłków poznawczych jest skuteczne poszukiwanie prawdy. I nawet dla takich filozofów, którzy owym poszukiwaniom prawdy i poznania wróżą znikome widoki na sukces, lub zgoła żadne, nawet dla nich prawda pozostaje porządkującym wyznacznikiem dyskursu.
Całkowita rezygnacja z pojęcia prawdy i zaniechanie posługiwania się przynajmniej zastępczymi wobec niej pojęciami, jak odpowiedniość, użyteczność czy obiegowe użycie (Viabilitat), byłoby w przekonaniu większości filozofów równoznaczne z samolikwidacją filozofii. [...]
Spróbuję zatem zrekonstruować filozofię jako technikę argumentacji. Technika ta pozwoli uprawomocnić dowolne poglądy jako prawdziwe, słuszne bądź adekwatne, jako uzasadnione czy rozsądne, jeśli takich właśnie będzie bronić, inne zaś dowolne poglądy pozwoli eliminować z naszego dyskursu jako fałszywe czy błędne, nieuzasadnione czy nierozumne, lub je przynajmniej zdyskredytować. W dyskursywnych konfliktach ta technika argumentacji służy do immunizowania własnych poglądów i do krytyki poglądów przeciwnych. To stanowi centralną tezę tej książki".
(Z Wprowadzenia)Podziel się swoją opinią o tej książce..