Do treści
Światopogląd
Religie i sekty
Biblia
Kościół i Katolicyzm
Filozofia
Nauka
Społeczeństwo
Prawo
Państwo i polityka
Kultura
Felietony i eseje
Literatura
Ludzie, cytaty
Tematy różnorodne
Znalezione w sieci
Współpraca
Pytania i odpowiedzi
Listy od czytelników
Fundusz Racjonalisty
Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.020.230 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało
dla nas 7362 tekstów.
Zajęłyby one 29015 stron A4
Wyszukaj na stronach:
Kryteria szczegółowe
Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..
Ostatnie wątki Forum
:
Rośliny z nasieniem i bez nasieni..
Lustrzana bakteria za 10-30 lat, ..
Platforma, která nabízí ąirokou ą..
Totalna akceptacja zwierząt.
Platforma, ktorá ponúka ąirokú ąk..
Platforma oferująca szeroką gamę ..
(EU) 2023/988 wynaturzone zło - b..
Jak zapobiec krzywdzeniu zwierząt..
Leszek Sykulski: Strategia realiz..
Ogłoszenia
:
dobre szkolenia lub materiały dotyczące Arc..
the topic of customer communications manage..
Czy ktoś może polecić jakiś sprawdzony edyt..
casino
Dodaj ogłoszenie..
Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
Oddano 16 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Barbara Włodarczyk -
Nie ma jednej Rosji
Znajdź książkę..
Złota myśl Racjonalisty:
"Mostem między przekonaniami oddzielonymi największą przepaścią jest szlachetność"
Aleksander Świętochowski
Komentarze do strony
Fichte: człowiek jako strzała wystrzelona w stronę ideału
Dodaj swój komentarz…
Poltiser - Powrót idealizmu?
2 na 2
Cały ten zgiełk, od Anaksymandra, jest ciągłym odchodzeniem od jakichkolwiek wątków idealistycznych. Czym innym jest zrozumienie roli informacji w budowie wszechświata, roli obserwatora w formułowaniu opisów obserwowanych zjawisk, oraz znaczenia przypadku dla istnienia takich czy innych form bytów, niż hołdowanie idealistycznym mrzonkom i metafizycznej ułudzie. W filozofii poznania idealizm, nawet w swoich skrajnych formach, wniósł geniusz ich twórców do rozwoju warsztatu logicznego, metodologii matematycznej, tworzenia modeli rzeczywistości, by je później poprawiać i zmieniać. Podział na materializm i idealizm jest podziałem historycznym i obecnie ma coraz mniejsze znaczenie. Czasami wydaje mi się, że zafascynowani twórczością "martwych poetów" miłośnicy kurzu w filozofii "na siłę" przemycają pomysły przebrzmiałe i nieprawdopodobne, a "skomplikowane wyrazy powtarzał po kilka razy"! Przy całym szacunku dla Fichtego i autora tekstu - nie popadajmy w przesadę. Podręczniki Historii Filozofii pisać trzeba od nowa, podręczniki fizyki, medycyny i nauk ścisłych piszą się same rękami badaczy...
Serdeczne pozdrowienia!
PS. Polecam kolejną pozycję Andrew Thomasa "Hidden in Plain Sight" 3
Autor:
Poltiser
Dodano:
27-06-2014
Reklama
Ulderico - Pieśni przeszłości
1 na 1
W filozofii liczy się dla mnie tylko podejście logiczno-eksperymentalne. Fichte raczej nie zdoła mnie uwieść - jestem na to za stary. Ze staroci chwilowo pociąga mnie raczej Vilfredo Pareto ze swoją koncepcją residuów i derywacji, która zresztą doskonale nadaje się do robienia analizy twórczości takich pisarzy, jak Fichte i jemu podobni.
Autor:
Ulderico
Dodano:
27-06-2014
R.Brzeziński robbo - Nie zgadzam się z wnioskiem...,
-1 na 1
,że filozofia ma niewielki wpływ na światopogląd.
Ma.
Tak naprawdę istnieją parce wskazujące na ,i wykazujące filozoficzny charakter totalitaryzmu.
Do znanych autorów to podkreślających ,należał August Del Noce.
Tak naprawdę -chociażby nihilizm -F. Nietzsche -rozważany jako "postawa właściwa dla totalitaryzmu" sprawiło,że zaprzestano poszukiwania fundamentu moralności.Przedstawiano to poszukiwanie,jako "zupełnie bezprzedmiotowego".
W imię "racjonalności" historii odwracano się od "wartości transcendentalnych".
Nie chcę tutaj pisać nazbyt wiele.Zainteresowanych odsyłam do publikacji:"Filozofia a totalitaryzm .Augusta Del Nocego interpretacja kryzysu moderny".A. M. Wierzbicki.
Widzę z komentarzy,że idealizm J.G.Fichte -niektórych wzburzył.
Nie wiem jednak,czy oburzenie dotyczy idealizmu rozumianego przez J. G. Fichte,jako filozofia transcendentalna.Zwrócone jest wobec idealizmowi ontologicznemu,czy epistemologicznemu.
Rozumiem,że idealizm przeciwstawiał się realizmowi.(raczej odwrotnie)Tyle tylko,że we współczesnej fizyce więcej mamy do czynienia z idealizmem,niż realizmem.
Patrz Lee Smolin "Koniec fizyki...".
Jak pisał John Horgan w "Koniec nauki" kosmologia ironiczna nie zaginie,tyle tylko,że ta będzie nas "utrzymywać w stanie przerażenia.Nie jest to jednak nauka".
Autor:
R.Brzeziński robbo
Dodano:
30-06-2014
R.Brzeziński robbo - Zastanawia mnie jak w etyce...
-jednym z działów filozofii-zastosować "podejście logiczno-eksperymentalne".
Jak je odnieść do hedonizmu,cynizmu,stoicyzmu,utylitaryzmu,realizmu moralnego,naturalizmu,teorii motywistycznej itp.
Jak zastosować "podejście logiczno-eksperymentalne" do filozofii politycznej.
Zapewne z tej to przyczyny należy odwrócić się od metafizyki.
Tak naprawdę to i teoria poznania-oczywiście poza filozofia empiryczną,nie zawsze opiera się na tym ostatnim.
Nie zawsze logika.Chociażby semiotyka,czy semantyka.
Pewnie w pewnym stopniu pozytywizm logiczny,tak,ale co z filozofią języka potocznego,pragmatyzmem,instrumentalizmem,egzystencjalizmem itp.(części)opracowań T.Kotarbińskiego.
Zresztą odrzucanie wielu dziedzin filozofii "w imię podejścia logiczno-eksperymentalnego" uznano za niepotrzebne.
Chociażby -swego czasu zwolennik neopozytywizmu-Karl.R.Popper przestał uznawać metafizykę za "nonsens",wykazując,że "wszyscy jesteśmy metafizykami,nauka historycznie wywodzi się z metafizyki".
To K.R.Popper zachęcał do szybkiego "obalania teorii",aby "ukryć nicość empirycznej treści teorii długo nie obalanej".T.Mendelski
Autor:
R.Brzeziński robbo
Dodano:
01-07-2014
R.Brzeziński robbo - Z tego co mi wiadomo,to...
Johann.G. Fitch uważał,że w konfrontacji doświadczenia z inteligencją wybiera się pomiędzy dogmatyzmem,a idealizmem.
W "Pierwsze wprowadzenie do teorii wiedzy"pisał,że istota rozumna jest skończona ,i jako taka :"nie dysponuje niczym poza doświadczeniem".Tyle tylko,że pozostając przy nim i tylko w nim ogranicza swoje wywody i uszczupla myślenie.
Sugeruje,że można oddzielić doświadczenie od rozumu (myślenia).
"Można jednak abstrahować,czyli:rozdzielić to,co w doświadczeniu jest powiązane".
Może "abstrahować od doświadczenia i wznosi się ponad nie",i wtedy pozostaje mu "inteligencja sama w sobie",albo może wybierać doświadczenie,wówczas jednak "pozostaje mu rzecz sama w sobie".
Tyle tylko,że ponieważ z tych dwóch "przeciwstawnych systemów,żaden nie może drugiego obalić;albowiem ich spór jest sporem o pierwszą zasadę,której znikąd wywieść nie można" ,pozostaje wybór miedzy idealizmem a dogmatyzmem.
Ja wybieram ten pierwszy.
Według J.G.Fichte idealizm ma przewagę nad dogmatyzmem (materializmem),przy czym ten pierwszy "nie może odeprzeć dogmatyzmu".
Przy czym "dogmatyk nie może obalić idealisty".
"Jaką się więc filozofię wybierze,to zależy od tego,jakim się jest człowiekiem".
Przy czym "charakter ospały lub zgnuśniały na skutek niewoli duchowej...nie wzniesie się nigdy do idealizmu".
Autor:
R.Brzeziński robbo
Dodano:
01-07-2014
roger87
Szanowna Autorko, Szanowna Redakcjo,
Rozumiem, że tekst wyszedł spod klawiatury bardzo młodej adeptki filozofii (biografii brak), jest prawdopodobnie zadaniem domowym na lekcję filozofii w liceum. Jako taki absolutnie NIE NADAJE się do publikacji w serwisie. Już sam tytuł "filozofia ontologii" powinien redaktorowi ddać do myślenia, bo, jako że ontologia jest jedną z najważniejszych dziedzin filozofii, brzmi to jak "biologia zoologii" czy "prawo prawa karnego", to po prostu pleonazm.
Samego tekstu nie ma za bardzo co komentować, bo jest zaledwie streszczenim po łebkach fragmentów pięćdziesięcioletniego opracowania Kuderowicza z "Myśli i ludzi". Nic nie wskazuje na to, że autorka miała w ręku choćby "Teorię wiedzy" czy znała prace Marka J. Siemka. Słowem nie wykracza poza przekartkowanego Kuderowicza. Tekst nie nadaje się ani dla laika (bo te parę okrągłych nie oddaje istoty systemu Fichtego) ani dla filozofa (bo nie ma w nim żadnej własnej myśli). Po prostu takich rzeczy nie można publikować.
A autorce polecam lekturę samego Fichtego (warto!), jak i Siemka (najlepiej "Ideę
transcendentalizmu
u Fichtego i Kanta") , bo próbować pisać o Fichtem po polsku nie znając Siemka po prostu wstyd.
Autor:
roger87
Dodano:
05-07-2014
Pokazuj komentarze
od najnowszego
Aby dodać komentarz, należy się zalogować
Zaloguj jako
:
Hasło
:
Zaloguj przez OpenID..
Jeżeli nie jesteś zarejestrowany/a -
załóż konto..
Reklama
[
Regulamin publikacji
] [
Bannery
] [
Mapa portalu
] [
Reklama
] [
Sklep
] [
Zarejestruj się
] [
Kontakt
]
Racjonalista
©
Copyright
2000-2018 (e-mail:
redakcja
|
administrator
)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365