|
|
Biblia » Nowy Testament » Apokryfy NT
Apokryfy - wprowadzenie [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
***
Akta Pawła
Powstały w latach 185-195. Opowiadają o śmierci
św. Pawła. Na podstawie tej opowieści Kościół przyjmuje, że Paweł zginął przez
ścięcie (patrz np. Mszał Rzymski). "Taki
wyrok zapadł z rozkazu Nerona, któremu Paweł już wcześniej przepowiedział:
„Jeżeli każesz mnie ściąć — zmartwychwstanę i ukażę się tobie."
Tak też się stało. W czasie egzekucji na ubrania żołnierzy nie trysnęła krew,
lecz mleko. Po swojej śmierci wcielił Paweł swoją groźbę w życie. Pojawił
się przed obliczem Nerona i powiedział: „ŤCesarzu,
oto jestem, ja Paweł, bojownik Boga; nie umarłem, żyję u boku swego Boga. Ciebie
natomiast dotknie wiele nieszczęść i ciężka kara, ty nędzniku, ponieważ przelałeś
niesprawiedliwie krew sprawiedliwych — stanie się to już wkrótce.ť Kiedy
to powiedział, odszedł od niego". Poza tym
Paweł jeszcze zmartwychwstał następnego ranka. Wraz z dwoma innymi mężczyznami,
niejakim Longusem i Centurionem Cestusem, stanął nad własnym grobem i wspólnie z nimi się modlił." (Nie i Amen).
Do Akt Pawła należą Dzieła Pawła i Tekli
INNE
Logia (agrafy) — wypowiedzi przypisywane Jezusowi
Papirus Oxyrchynchos
Nazwa pochodzi od dawnej starożytnej
miejscowości w Egipcie, położonej 180 km od Kairu. W IV i V w. istniała tam
słynna gmina chrześcijańska. W roku 1897 dwóch młodych Anglików,
Grenfell i Hunt dokonało odkrycia strzępu papirusu, który okazał się
dokumentem przełomowym w badaniach nad początkami chrześcijaństwa. Zawierał
on siedem wypowiedzi, które ówczesna gmina przypisywała Jezusowi. były one
dotychczas nieznane. W tym samym roku opublikowano ten tekst pod tytułem Logia
Jesu (Zdania Jezusa) — stąd później utrwaliła się nazwa logia (bądź
agrafa), dla ocalałych wypowiedzi przypisywanych Jezusowi. W 1903 r. ci sami
badacze odkryli kolejny papirus (również w Oxyrynchos), który zawierał
dalsze pięć sentencji. Nawet jeśli zdania te nie były rzeczywistymi słowami
Jezusa (co jest raczej oczywiste), odzwierciedlały jednak przekonania ówczesnych
gmin chrześcijańskich.
***
List Jezusa do króla Abgara V
Ukkamy z Edessy
Powstał przy końcu II w. Stanowi
bez wątpienia szczyt wyczynów pobożnej fantazji. "
Euzebiusz (†339), historyk Kościoła, zapewnia, że widział ten list na
własne oczy (znów argument przeciwko jego rzetelności — przyp.). Otóż król Abgar — jak pisze Euzebiusz — słyszał o cudach Jezusa, a ponieważ był chory, pragnął by Jezus go wyleczył.
[zakończył swój list tymi słowy: "Mówiono mi poza tym,
że Żydzi szemrają przeciwko tobie i że chcą Ci szkodzić. Stolica moja nie
jest wielka, ale piękna bardzo, wystarczy nam obu" — przyp.].
Z tego też powodu wysłał szybkobiegacza Ananiasza z listem do Jezusa, a ten
dał Ananiaszowi natychmiast pisemną odpowiedź. Euzebiusz pisze: ŤNajlepiej osobiście wysłuchać treści tych listów, które znaleźliśmy w archiwum (w Edessie) i które przetłumaczyliśmy z syryjskiego. Mówią one, co
następuje...ť.By
przedstawić rzecz krótko i zwięźle: Jezus pisze, że w danej chwili nie ma
czasu i musi najpierw (po swojej śmierci) udać się do nieba, ale potem pośle
któregoś ze swych uczniów, który króla wyleczy. Tak też się stało. Słynna,
pochodząca prawdopodobnie z południowej Francji zakonnica-pątniczka Egeriae
(zwana też Aetherią czy Eucherią), która w 384 roku odwiedziła Edessę w Mezopotamii,
pisała w swojej Peregrinatio Egeriae („Pielgrzymce Egerii"),
że dowiedziała się od biskupa z Edessy, iż:
„Król Abgar i jego następcy list Jezusa każdorazowo nosili do bram miasta,
ilekroć groziło mu oblężenie. Kiedy list tam odczytywano, wrogie wojska natychmiast
popadały w rozsypkę" [ 1 ]
Opowieść ta miała pełnić
tę samą funkcję co historia o niedowierzającym Tomaszu — miała podtrzymywać w wierze tych, którzy nie widząc na własne oczy — uwierzyli.
Jako wielką ciekawostkę można podać fakt, że dzięki autorytetowi kościelnego
historyka Euzebiusza, który zaświadcza o autentyczności owej korespondencji,
Kościół aż do schyłku V w. uznawał to doniesienie za prawdziwe. Dopiero na
synodzie w Rzymie w 495 r. chrześcijanie doszli do wniosku, że jednak
jest to falsyfikat. [ 2 ]
***
Księgi Sybillińskie
Powstałe
między połową II w. i V w. Wystylizowane na rzekome przepowiednie słynnych
wieszczek Apollina pod tym samym tytułem, mające jakoby przepowiadać
wszystkie ważniejsze wydarzenia z dziejów judaizmu i chrześcijaństwa, np.
kuszenie węża w Raju, historię z wieżą Babel, uzdrawianie chorych przez
Jezusa, wskrzeszanie zmarłych, nakarmienie pięciu tysięcy uczniów i oczywiście
jego mękę, śmierć i zmartwychwstanie. Tych grubych fałszerstw bronił nawet
sam Orygenes w polemice z Celsusem
Największe odkrycia
archeologiczne XX w.
Za takie właśnie uważane są
odkrycia zwojów esseńskich z Qumran nad Morzem Martwym oraz biblioteki tekstów
gnostycznych z Nag Hammadi w Egipcie.
Teksty z Nag Hammadi (Egipt)
(wydanie angielskie)
Odkryte w 1945 roku w Egipcie.
Są to teksty gnostyczne — wręcz cała biblioteka (ponad 50 tekstów).
Często występuje w niej Maria Magdalena, pozycja kobiety w gminie jest zaakcentowana
wyraźnie. Wszystkie jednak teksty gnostyczne cechuje silna niechęć do sfery
seksualnej, zdecydowanie mocniejsza niż w innych odłamach chrześcijaństwa. "Początkowe
zadowolenie dzisiejszych feministycznie usposobionych kobiet-teologów, będące
następstwem ujawnienia się w gnostycznych ewangeliach z Nag Hammadi wyższej
pozycji kobiety — zostało ostudzone; nowsza dyskusja stała się bardziej „trzeźwa" — jak stwierdziła ewangelicka teolog Luisa Schottroff — ponieważ „w tradycji
gnostycznej znajdują się też, obok tych wypowiedzi, które przyznają kobietom
odpowiadające im prawa — wypowiedzi będące wyrazem pogardy wobec kobiet, zawarte w jednych i tych samych tekstach", co rodzi pytanie: „czy w dualistycznym
myśleniu gnostycznym… z jego wrogością wobec cielesności, mimo silnego
podkreślenia roli kobiety jako nosicielki objawienia — nie przypisuje się kobiecie
czasami takiej roli, która wyobcowuje ją z jej własnej natury" (Uta
Ranke-Heinemann). Zmartwychwstanie
przedstawiane jest jako zjawisko duchowe.
Ewangelia
Filipa
Pochodzi z II wieku. Doniosłą
rolę gra w niej Maria Magdalena: "...trzy
chodziły z Panem zawsze: Maryja, Jego matka, Jego siostra i Magdalena, ta, którą
nazywa się Jego towarzyszką. ŤMariať bowiem to Jego siostra, i Jego
matka, i Jego towarzyszka". Dalej czytamy:
„Zbawiciel ukochał Marię Magdalenę bardziej aniżeli wszystkich pozostałych
uczniów i częstokroć całował ją w usta". Uczniowie byli bardzo
zazdrośni o takie uprzywilejowanie Magdaleny: "Pozostali
uczniowie przyszli do niej i robili jej wymówki. Mówili [też] do Niego: ŤDlaczego
kochasz ją bardziej niż nas wszystkich?ť Zbawiciel odpowiadając, powiedział
im: ŤDlaczego nie kocham was tak jak ją?ť".
***
Ewangelii
Tomasza tzw. Sekretne
kazania żyjącego Chrystusa
Ta koptyjska ewangelia pochodzi
z drugiej połowy II wieku (w części z I w.). Apostoł Szymon Piotr
wyraża w niej radykalnie antyfeministyczne hasło: "Niech
Mariham odejdzie od nas. Kobiety nie są godne życia". Jezus
mu na to odpowiada: : "Oto
poprowadzę ją, aby uczynić ją mężczyzną, aby stała się sama duchem żywym, podobnym
do was, mężczyzn.
Każda kobieta, która uczyni siebie mężczyzną,
wejdzie do królestwa niebios"
Zwoje z Qumran(wydanie
angielskie)
Odkryte w 1947 roku. Są
to pisma sekty esseńczyków, która stanowiła konkurencję dla sekty chrześcijańskiej.
Świadczą o tym m.in. słowa Jezusa w Kazaniu na Górze: "Słyszeliście,
że powiedziano: Będziesz miłował swego bliźniego, a nieprzyjaciela będziesz
nienawidził. A ja wam powiadam: Miłujcie waszych nieprzyjaciół"
(Mt 5, 43n). Do czasu odkrycia zwojów nie wiedziano, co miał na myśli Jezu
mówiąc, że powiedziono, aby nienawidzić wrogów. Nigdzie w znanych pismach żydowskich
tego nie było. U esseńczyków zaznaczono to wyraźnie już na samym początku Reguły
zakonnej: "Zadaniem członków gminy jest miłować
każdego, którego Bóg wybrał, i nienawidzić każdego, kogo On odrzucił"
(I QS 1, 4). I dalej: "Każdy, kto należy do gminy
jest zobowiązany „miłować wszystkich synów światła, każdego odpowiednio
do jego przeznaczenia z woli wyroku Bożego i nienawidzić wszystkich synów ciemności,
odpowiednio do Bożego planu pomsty proporcjonalnie do jego winy" (I
QS 1, 9 i n.). I jeszcze dalej czytamy: "To są
wskazówki postępowania dla człowieka roztropnego w naszych czasach, zarówno
dla jego miłości, jak i jego nienawiści: wieczna nienawiść związana jest z wolą
odizolowania się od wszystkich ludzi zepsutych… aż po dzień pomsty…"
(I QS 9, 21-23).
— Określenie nazareński odnosi się do odłamu
esseńczyków (nazareńczyków) — Przewodnik esseńczyków pochodzi z królewskiego
rodu Dawida — zamiana wody (niewtajemniczony) w wino
(wtajemniczony) oznaczała wtajemniczenie a nie cudowną przemianę właściwości
cieczy
***
Warto
się jeszcze zastanowić nad takim oto fragmentem kanonicznego pisma (List św.
Judy Apostoła):
"A prorokował
też o nich siódmy od Adama Enoch, mówiąc: Oto Pan idzie z miriadami swoich świętych"(1,
14). Można by się zastanowić, gdzie jest owo proroctwo Enoha? Nigdzie w Biblii nie można go znaleźć. Jest to odesłanie do tekstu apokryficznego — do
Księgi Enoha.
1 2
Przypisy: [ 1 ] Orpheus — Historja Powszechna Religij" — Salomon Reinach, Księgarnia F. Hoesicka, Warszawa 1929 [ 2 ] zob. więcej: „Opowieści biblijne iopowieści ewangelistów" — Zenon Kosidowski; Iskry, Warszawa 1987, s.448-449 « Apokryfy NT (Publikacja: 11-07-2002 Ostatnia zmiana: 16-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1046 |
|