|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Eutanazja
Bóg zastępczy Autor tekstu: Eric S. MacDonald
Tłumaczenie: Paulina Wojciechowska
W najnowszym wydaniu czasopisma „Free Inquiry" (Kwiecień-Maj
2011, vol. 31, nr 3) Jennifer Michael Hecht, dobrze znana autorka książki Doubt: A History („Zwątpienie: Historia"), opublikowała
artykuł zatytułowany „Nie masz prawa". Wiodący temat tego numeru to
„Twarzą w twarz z nieszczęściem: konfrontacja z chorobą, a nawet śmiercią,
bez modlitw". Wydrukowano w nim kilka artykułów dotyczących śmierci,
żałoby, samobójstwa i eutanazji z punktu widzenia humanisty, które bez wątpienia
są warte przeczytania. Przypadkiem rozpocząłem lekturę od artykułu
Jennifer Hecht i to, co w nim znalazłem zarówno mnie niepokoi, jak i złości.
Rozpoczyna ona od stwierdzenia, iż zakładała zawsze, że religijne argumenty
przeciwko samobójstwu są bałamutne, że nigdy nie usłyszała dobrego świeckiego
argumentu przeciwko samobójstwu i że satysfakcjonowała ją buntowniczość
zawarta w obronie samobójstwa. Teraz jednak twierdzi, że zmieniła zdanie:
Ale zmieniłam zdanie odnośnie
prawa do samobójstwa. Mówię tu głównie o tym, co określam mianem
„samobójstwa z desperacji", nie samobójstwa stanowiącego zakończenie
życia osoby śmiertelnie chorej, zatem nie jest to dokładnie stan opisywany w tym specjalnym wydaniu. [23]
Hecht przedstawia następnie swoje argumenty na temat „samobójstwa z desperacji". Niestety, są one bardzo uproszczone.
Hecht wie zbyt mało na temat tego problemu, aby pisać o nim kompetentnie.
Wydaje się, że nie uświadamia sobie motywów osób, które wybierają śmierć
zamiast życia — naganny jest tu brak głębszych studiów i przemyśleń. Nie
posiada po prostu wystarczającej wiedzy na temat, o którym pisze. Większość
osób, które wybierają eutanazję ma w istocie motywację spójną z tym, co
autorka decyduje się określać mianem „samobójstwa z desperacji".
Mimo że jest prawdą to, iż ból nie do wytrzymania w ostatnich etapach życia
jest sam w sobie warunkiem wystarczającym, by uzasadnić decyzję prośby o eutanazję, większość tych, którzy faktycznie decydują się na śmierć,
czynią to jako skutek czegoś, co można by określić desperacją
egzystencjalną. Jest to powszechnie wiadome, zatem Hecht używając swoich
argumentów stwierdza de facto, iż nikt nie ma prawa wyboru śmierci. Nawet
chory z tzw. zespołem zamknięcia (locked-in syndrome), potrafiący mrugać
tylko jednym okiem, który w rozpaczy błaga o pomoc w zakończeniu życia nie
miałby, według argumentacji Jennifer Hecht, ani prawa prosić ani otrzymać
takiej pomocy. Elizabeth, mojej żonie, po latach okropnych cierpień, a być może
kolejnych latach jeszcze większych męczarni, odmówiono by prawa wyboru śmierci. A była ona głęboko kochaną osobą. Mroczne udręki duszy potrafią trwać
czasami przez wiele lat. Hecht pisząc o tym, najzwyczajniej nie posiada wystarczającej
wiedzy.
Jennifer Michael
Hecht, opierając się na kilku nie do końca przemyślanych argumentach, jest
teraz przekonana, „że samobójstwo z desperacji jest rzeczą złą".
Jej główny argument rysuje się następująco: samobójstwo najczęściej popełniają
osoby, które znały kogoś, kto popełnił samobójstwo.
Im bliższa była
ci ta osoba, tym większe ryzyko, że zachowasz się podobnie. Oznacza to, iż
wielu samobójców ostatecznie „bierze" ze sobą kogoś innego.
[23]
Fałsz. Zwyczajny fałsz. Dochodzi ona do wniosku, że „samobójstwo
jest również zabójstwem — zabójstwem z opóźnieniem, tym niemniej zabójstwem."
Czy dostrzegasz tu fałsz? Może być prawdą, że jeśli ktoś z twoich
bliskich odbiera sobie życie, ponieważ według niego już nie warto żyć — co
znaczy, że dla danej osoby jej życie nie
jest już warte życia — a wówczas życie postrzegane przez osobę w żałobie
zostaje poddane procesowi rewaluacji. Ale
rewaluacji dokonuje osoba żyjąca, nie ta, która zmarła.
Być
może to prawda, że jak mówi Hecht: „jeśli chcesz, aby twoja
siostrzenica poradziła sobie ze swoimi mrocznymi udrękami, ty musisz poradzić
sobie ze swoimi." Ale jej mroczne udręki należą do niej i jest ona za
nie odpowiedzialna, podobnie jak ty jesteś odpowiedzialny za swoje. Tu
przypomina mi się spostrzeżenie Richarda Robinsona odnośnie samobójstwa w An Atheist's Values:
Głównym
argumentem przemawiającym za prawem do samobójstwa jest fakt, że życie jest
pułapką. Nie prosiliśmy o nie i może być ono przerażające. [57]
Ale jeśli życie
jest pułapka dla mnie, jest nią również dla ciebie i masz równe prawo jak
ja do odebrania sobie życia, kiedy życie staje się nieznośnie dla ciebie i oboje jesteśmy odpowiedzialni za swoje decyzje i swoje działania. Jeśli wskażę
ci drogę wyjścia z pułapki, nie jest moją wina lub odpowiedzialnością, jeśli
odbierzesz sobie życie i z pewnością brak tu związków przyczynowych
między tymi dwoma zdarzeniami. Nie jest tak również, że jeśli samodzielnie
zdołasz uciec z pułapki, że byłem w błędzie podejmując moją decyzję.
Nie oznacza to, że
mam lekkie podejście do samobójstwa. Wręcz przeciwnie. Ucieczka z pułapki -
jeżeli rzeczywiście życie nią jest — jest czymś, co należy uczynić z wielką powagą i po głębokich przemyśleniach. Stanowi też coś, czego mogę
uczyć w sposób, w jaki to właśnie czynię. Nie wynika z tego jednak, że nie
powinienem podjąć tego kroku tylko dlatego, że ktoś może pomyśleć jak łatwo
jest uciec. (Oczywiście, wcale nie jest to takie proste i wiele, być może większość
prób samobójczych kończy się porażką).
Istnieją różne przyczyny samobójstwa i istnieje samobójstwo z desperacji, które jest w rzeczywistości przypadkowym skutkiem rozczarowania
lub straty. Takie okolicznościowe samobójstwo zawsze pociąga za sobą żal,
ponieważ gdyby samobójca w odpowiednim czasie otrzymał fachową pomoc, mógłby
wieść długie, szczęśliwe i twórcze życie. Z tego jednak nie wynika, że
osoba, która przy zachowaniu odpowiedniej powagi, decyduje się na samobójstwo
jako jedyne wyjście z sytuacji dla niej nie do zniesienia, powinna być
pozbawiona prawa do niego. Oznacza
to, iż jakakolwiek pomoc udzielona takiemu człowiekowi musi opierać się na
obiektywnych czynnikach traktujących ten czyn jako racjonalny.
Dzięki istnieniu tych zabezpieczeń, osoby z przejściową depresją
powinny otrzymać potrzebne im do życia wsparcie, a nie pomoc przy samobójstwie.
Jednak Hecht pragnie oprzeć swą argumentację na dziwacznej idei, że
kocha nas wszystkich i chce, abyśmy żyli. Jeśli jeszcze nikt nas nie kocha,
Hecht mówi:
...cóż, wiem,
że brzmi to dziwacznie i trochę wariacko, ale kocham cię i chcę, byś tu
został."[25]
Tak, brzmi to dziwacznie i jest także poniżające. Guzik mnie obchodzi,
co mówi Jennifer Michael Hecht i nie wierzę jej, gdy mówi, że mnie kocha. To
pusta, szalona i obłąkana idea. Nie ma to żadnego wpływu na moje życie, ani
nie powinno mieć żadnego wpływu. Jest to tak samo puste gadanie, jak
stwierdzenie, że kocha mnie bóg i proponuje w zamian coś, czego nawet ersatz
boga nie jest w stanie uczynić. Hecht wyraża się jeszcze jaśniej odnośnie
„zastępczego boga" czy „zastępczego bóstwa". Według
niej:
Podczas naszej
mrocznej udręki, kiedy czujemy się podle i samotnie, musimy zdać sobie sprawę,
że nie jesteśmy sami. Mamy siebie nawzajem. Możemy otulić się ramionami
ludzkości. [24]
Tylko pomyślcie. Zamiast rzucić się w ramiona Jezusa, mogę wpaść ramiona
ludzkości. Jest to czysty bełkot, puste, umniejszające gadanie. Gdyby Hecht
powiedziała to do Elizabeth, moja żona tak by się z nią rozprawiła, że
Hecht długo nie mogłaby dojść do siebie — i tak być powinno (powinna znać swoje miejsce).
Nasze zadanie przekonania władzy ustawodawczej i innych, że ludzie mają prawo do wspomaganego samobójstwa, kiedy życie staje
się dla nich nie do zniesienia, jest utrudniane przez tego rodzaju puste
gadanie. W efekcie, Hecht stała się teraz częścią problemu i czuję
rozczarowanie, jak też niemały gniew na „Free Inquiry" za
opublikowanie tak nonsensownego artykułu. Artykułu, który przeczytałem i teraz rozważam argumenty przeciw jej chorobliwym koncepcjom.
Skoro
Hecht chce przetrwać swoje mroczne udręki, ma do tego absolutne prawo. Jednak
jej sądy i odmówienie innym prawa do osądu, do dojścia tych osób do własnych
wniosków w kwestii prawa do śmierci, pomimo ich szczerego przekonania, że życie
stało się dla nich nie tylko nie do zniesienia, ale jest także niespójne z ich wyobrażeniem jak to życie chcieli przeżyć, stanowi protekcjonalizm
najgorszego rodzaju. Jest używaniem swojego rozumu, aby odmówić prawa do
korzystania z własnego rozumu innym. Nie
potrzebuję miłości Jennifer Michael Hecht, nie wierzę również, że ludzkość
może otulić mnie swymi ramionami. Jest to pusta retoryka mająca dowieść
sprawy, która nie ma żadnych podstaw. Hecht powinna się cofnąć i przemyśleć
kwestię raz jeszcze.
Tekst oryginału.
Choice
in Dying,10 kwietnia 2011
« Eutanazja (Publikacja: 14-04-2011 )
Eric S. MacDonald Były pastor anglikański. Jego żona po długiej chorobie, w 2007 roku zdecydowała się na eutanazję, w czym Eric McDonald ją popierał i jej pomagał. Po jej śmierci porzucił kapłaństwo i porzucił religię. Mieszka w Kanadzie. Od grudnia 2010 roku prowadzi niesłychanie ciekawy blog, Choice in Dying, poświęcony głównie eutanazji. Strona www autora
Liczba tekstów na portalu: 71 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Spojrzenie na Mahometa w konkretnym kontekście | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1173 |
|