|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe
Szacunkowy budżet parafialny [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Kolejnym przywilejem jest fakt, że państwo niemal w całości
opłaca duchownym ubezpieczenia
społeczne i zdrowotne. Odbywa się to w ramach Funduszu Kościelnego i jest
rzekomą rekompensatą za przejęte przez komunę nieruchomości. Dla zwykłych księży państwo płaci składkę na te wszystkie ubezpieczenia
(które normalnym ludziom zabiera się od wypracowanego ciężko dochodu) w wysokości
80% (na zdrowotne 100%), natomiast zakonnikom — kontemplującym własny raj na ziemi — oraz misjonarzom — 100%. Nie można pominąć faktu, że cieszą się również zwolnieniami celnymi
na sprowadzane „przedmioty kultu", którymi często były
luksusowe samochody...
WYDATKI
Tytułem: |
Relacja proboszcza [zł] |
Moje szacunki [zł] |
Opłata ryczałtowa na seminaria* |
8.000 |
|
Opłata ryczałtowa dla biskupa |
5.000 |
|
Świętopietrze* |
??? |
parę tys. zł |
Wydatki nadzwyczajne* |
straaasznie dużo |
|
Zryczałtowany podatek do budżetu
państwowego)* |
??? |
5.800 (2001 r.) |
Na rozwój nauki (KUL i PAT)* |
3 tace rocznie |
|
Na rozwój chrześcijaństwa w krajach
III świata |
2 tace rocznie |
|
Dar Życia (walka o obronę nienarodzonych) |
taca pasterkowa |
|
Na potrzeby archidiecezji |
??? |
6 tac rocznie |
Seminarium Duchowne |
??? |
4 tace rocznie |
Świętopietrze od ludu |
??? |
1 taca rocznie |
Cele charytatywne |
??? |
tylko 3 tace
rocznie |
Boży grób w Jerozolimie |
??? |
1 taca rocznie |
Potrzeby Watykanu |
??? |
1 taca rocznie |
Przypisy:
Seminaria — ostatnio mamy urodzaj powołań, więc i ryczałt pewnie podlegnie
inflacji
Świętopietrze — Ile wywożą z Polski — tego wyjawić nie chcą, a nuncjatura
po informacje odsyła do… Rzymu
Wydatki nadzwyczajne — prawdziwym nieszczęściem jest wizytacja z Watykanu. Proboszcz parafii gdańskiej
wymieniając nadzwyczajne obciążenia budżetu, jednym tchem wymienia przyjazd
papieża, pożar kościoła i trzęsienie ziemi w Turcji...
Podatki — płacą je wikariusze i proboszczowie. Proboszcz zapłaci rocznie 2.3 tys. zł, jeden wikariusz ok. 1.2 zł.
Są niezwykle niskie. Więcej informacji na ten temat tutaj
Tace na KUL i PAT — jak podaje raport Przeglądu
(19.2.2001.) przeznacza się na ten cel 5 tac rocznie. Obciążenia innych tac, o których nie wspomina ksiądz podaje za tym raportem
Należy zwrócić uwagę, że dochody księży nie są obciążone takimi
kosztami jak czynsz za mieszkanie czy światło.
Z moich szacunków wynika, że parafię opuszcza ok. 25% zysków, z tym że większość pozostaje w Kościele, wędruje tylko do zwierzchników, o państwowym opodatkowaniu zysków działalności parafii mówić nie możemy,
biorąc pod uwagę jego nikły procent. To jest
materiał zapewne niekompletny.
O ile powyżej średnie przychody na jednego duchownego
szacowaliśmy (ostrożnie!) na ok. 7-8 tys. zł, to dochód indywidualny możemy
równie ostrożnie przyjąć w granicach 3-5 tys. zł. Jest niewątpliwie
kuriozum, że zawód księdza może być bardziej lukratywny niż niektóre
zawody prawnicze (nie wspominając już o statystycznych parafianach).
Póki jednak analizy te z konieczności muszą być
spekulatywno-szacunkowe, póty może dochodzić do tak niesłychanych zdarzeń
jak wyznanie Jego Eminencji kardynała Glempa, który stwierdził, że jego
zarobek to jeden tysiąc złotych miesięcznie…
Nawet jeśli w powyższych analizach zbyt dużo było
spekulacji (choć starałem się je ograniczyć do minimum, pomijając nawet
niektóre źródła przychodów), to nie sądzę, aby ewentualny błąd był
zbyt duży. Przypomnijmy jeszcze, że za spekulacje odpowiedzialny jest sam Kościół,
który nie chce ujawnić swych finansów. Zainteresowanie tą sprawą jest
naturalne. Co prawda ja powinienem być tym zainteresowany w mniejszym stopniu
niż przeciętny parafianin, gdyż jako ateista nie przyczyniam się bezpośrednio
do finansowania Kościoła (a jedynie pośrednio, poprzez budżety publiczne),
to jednak praktyka pokazuje, że dociekliwość parafian nie jest tutaj zbyt
wielka, co jest zresztą jednym z powodów utrzymywania tego chorego systemu.
Słowo końcowe
Po zapoznaniu się z powyższym bilansem otrzymujemy większą jasność
dlaczego statystycznego księdza stać na samochód o standardzie znacznie wyższym i zmiany tychże samochodów 2-3 razy częściej niż zwykłego parafianina. Wyższość
ekonomiczna bycia pasterzem nad byciem owieczką jest niewątpliwa. Tym
bardziej, że sektor zorganizowanej sprzedaży nadziei jest niezwykle w Polsce
perspektywiczny i nawet rosnąca konkurencja na rynku długo będzie opłacalna
dla wszystkich „św. biznesmenów". Przyjdzie nam jeszcze parę dekad
poczekać nim dobijemy do średniej europejskiej w zakresie kultury i gospodarki, co będzie równoznaczne z widmem sekularyzmu, który jest tym dla
rynku religijnego czym nowe technologie dla gospodarki industrialnej czy poczta
elektroniczna dla gołębi pocztowych.
*
Źródła:
-
W. Markiewicz, „Na parafię, na klasztor",
Polityka, nr 4, 24 stycznia 1998;
-
E. K. Czakowska, „Państwo-Kościół: Prawda o Funduszu",
Rzeczpospolita, 19 II 1999;
-
E.K. Czaczkowska, „Rozmowa z ks. Janem Drobem, ekonomem Konferencji Episkopatu Polski",
Rzeczpospolita, 15 V 1999;
-
Statystyki parafialne, W Katedrze
Legnickiej — pismo parafialne, nr 1, czerwiec 1999, str. 17-19;
-
Statystyki parafialne, W Katedrze
Legnickiej — pismo parafialne, nr 2, październik 1999, s.13-14;
-
M. Henzler, „Co łaska. Raport Polityki o pieniądzach Kościoła",
Polityka, nr 45, 6 listopada 1999;
-
K. Różycki, „Mercedes i pastorał", Angora, nr 52/1999;
-
M. Winiarczyk-Kossakowska, "Przejęcie przez państwo 'dóbr martwej ręki' (W pięćdziesiątą rocznicę)",
Państwo i Prawo, nr 12/2000, s.52-65;
-
C. Gmyz, „Pusta taca", Wprost, 17 XII 2000;
-
K. Ogiolda, „Kieszeń w sutannie", Nowa Trybuna
Opolska, nr 4, 5 I 2001;
-
M. Ikonowicz, „Kościół biedny i bogaty",
Przegląd, 19 II 2001;
-
S. Sowula, M. Wąs, „Święte hektary",
Gazeta Wyborcza, 14 III 2001;
-
K. Lisowska, A. Gawrońska, „Biznes pod krzyżem",
Życie Warszawy, nr 100, 28-29 IV 2001;
-
„Finanse Kościoła. rozmowa z bp. W. Skworcem, przewodniczącym Komisji Ekonomicznej Episkopatu",
Gość Niedzielny, nr 19/2001;
-
A. Szulc, „Świętogród", Polityka, nr 17/2001;
-
K. Różycki, „Latyfundia pod sutanną",
Angora, nr 45/2001;
-
M. Kęskrawiec, „Ustawa na pokuszenie" (o darowiznach),
Newsweek, nr 15, 13 IV 2003;
-
M. Pietrzak, „Więcej światła", Businessman
Magazine, nr 07/2004.
Polecam też opracowanie Ile
zarabiają księża portalu Wynagrodzenia.pl
1 2
« Sprawy finansowe i majątkowe (Publikacja: 21-07-2002 Ostatnia zmiana: 31-12-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1301 |
|