|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Religie i sekty » Religie azjatyckie
Dżinizm Autor tekstu: Krzysztof Dziubała
Dżinijskie mniszki noszą specjalne zasłonki na
usta zwane mukha-wastrika aby nie uśmiercić przypadkowo żadnego owada,
który mógłby wlecieć w ich otwory gębowe |
Dżinizm jest religią około 10 mln ludzi w Indiach. Posiada swoje własne, oddzielne pisma
święte, historię i długą tradycję filozoficzną. Pomimo, że jest częścią większej kultury Indii, podobnie jak
buddyzm, jest tradycją religijną nie-wedyjską, gdyż odrzuca autorytet Wed, Upaszanid i innych świętych pism Hinduizmu i jego
bogów. Znana ze swojego niezwykłego ascetyzmu, myśl Dżinizmu odcisnęła piętno na większej kulturze Indii, zwłaszcza poprzez doktrynę `ahimsa` — czyli nie czynienia krzywdy żadnym żywym stworzeniom. Dżinizm naucza ścisłej doktryny `karmy`, która związuje człowieka w cyklu przymusowej reinkarnacji i odkupienia za wszystkie złe czyny w danym życiu. Z tego powodu człowiek musi dążyć do uwolnienia siebie z kajdanów `karmy`, poprzez życie pełne ascetyzmu i z całych możliwości unikać czynienia złego i przemocy, w uczynku, słowie i myśli. Każde intensywne zachowanie emocjonalne rodzi przemoc — i występuje ponieważ jest to związane z `karmą` i opętaną świadomością — więc należy je eliminować.
Dżinizm nie uznaje istnienia Boga-Stwórcy, czy Boga-Uosobionego; zamiast tego każda osoba ma możliwość i potencjał w swoim wnętrzu, żeby zrealizować perfekcję i zostać `paramatman`, czyli duchem uwolnionym od kajdanów `karmy`; może w ten sposób osiągnąć „najwyższy punkt w Uniwersum".
Mahavira — urodzony jako Nataputta Vardhamana (599-527 p.n.e.), zrealizował tą perfekcję i został `Tirthankara`, Przewodnikiem, który odkrył Ścieżkę do Zbawienia. Współczesny czasom Buddy, Mahavira jest 24-tym w długiej sukcesji `Tirthankara`, która to rozpoczyna się z Rishabhadevą z okresu wedyjskiego. Popularny Dżinizm oddaje Mahavirze niemal boską cześć, uznając go za źródło boskiej łaski, a więc dodając do religii element osobowy i emocjonalny, co jest sprzeczne z filozofią tej religii.
Istnieją dwie główne części tej religii, ich podział nastąpił w wyniku kłótni o to czy mnisi mogą, czy nie mogą nosić pełnych ubrań. `Shvetambara` uznają, że mnisi powinni nosić ubranie, natomiast `Digambara` żądają całkowitej nagości — w obu przypadkach odłamy te uznają, że tak postępował Mahavira.
Kanon pism świętych Dżinizmu (`agamas`) rozpoczyna się kazaniami Mahaviry, zapisanymi przez jego uczniów w antycznych językach. Najstarsze zapisy tych kazań zostały utracone i z tego powodu dwa odłamy religii opracowały inne kanonoy świętych pism. Obecnie te pisma zostały przełożone na bardziej współczesne języki.
« Religie azjatyckie (Publikacja: 27-07-2002 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1514 |
|