|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Ludzie, cytaty Leonardo da Vinci (1452 -1519)
"Kto
rozprawia, powołując się na autorytet,
nie posługuje się rozumem, lecz raczej pamięcią"
"Kto mało myśli — błądzi wiele"
Włoski malarz i teoretyk sztuki, rzeźbiarz,
architekt, uczony i myśliciel epoki renesansu; wszechstronny i genialny
artysta. Od 1466 uczeń A. del Verrocchio we Florencji, gdzie został 1472 członkiem
cechu malarzy; 1482 lub 1483-1499 działał w Mediolanie na dworze L.
Sforzy, zw. il Moro, 1500-06 we Florencji, 1506-13 ponownie w Mediolanie,
1513-16 w Rzymie pod opieką G. Medici, brata papieża Leona X; 1516
wyjechał do Francji zaproszony przez Franciszka I, zmarł w Amboise. Już w warsztacie Verrocchia (ok. 1476) namalował anioła w Chrzcie
Chrystusa tego artysty. Samodzielne dzieła Leonarda da Vinci z pierwszego
okresu florenckiego: Pokłon Trzech Króli, Św. Hieronim (oba nie
ukończone) i Zwiastowanie, studia do Madonny z kotkiem; z okresu pobytu na dworze mediolańskim: portret Cecylii Gallerani # Dama z gronostajem (1483-85 # Muzeum Czartoryskich, Kraków), Madonna w grocie skalnej (1483), malowidło ścienne Ostatnia Wieczerza
(1495-98) w refektarzu klasztoru przy kościele S. Maria delle Grazie w Mediolanie oraz model brązowego pomnika konnego F. Sforzy i projekty
architektoniczne (model kopuły katedry, plany pałacu); z drugim okresem
florenckim wiąże się praca nad kartonem do obrazu Św. Anna Samotrzecia,
nad kartonem i malowidłem ściennym Bitwa pod Anghiari dla Palazzo
Vecchio we Florencji 1503-05 (obydwa nie zachowane) i nad portretem Mony
Lisy (ok. 1503-1506); w drugim okresie mediolańskim powstały
obrazy: Św. Jan Chrzciciel, Bachus, znana z kopii Leda z łabędziem
i Św. Anna Samotrzecia oraz rysunkowy autoportret; Leonardo da
Vinci jako malarza interesował gł. naturalny wygląd rzeczy, ruch, ekspresja
(studia twarzy), światłocień (sfumato), perspektywa linearna, barwna i powietrzna; w jego twórczości doniosłą rolę odgrywał rysunek, służący do
ustalenia poszczególnych etapów pracy artystycznej, której ostateczny cel był
pozaartystyczny, badawczy; gdy wynik badań naukowy zarysował się
dostatecznie, dzieło sztuki zazwyczaj przestawało go interesować (stąd tak
częste niewykańczanie obrazów). W czasie pierwszego pobytu w Mediolanie
Leonardo da Vinci podjął systematyczne studia w dziedzinie anatomii,
botaniki, matematyki, optyki i mechaniki; powstały wówczas główne części
traktatu o malarstwie, architekturze i anatomii, optyce i mechanice; w drugim okresie florenckim kontynuował prace naukową i zbierał
materiały do traktatu o pierwotnych siłach natury, obejmującego całą
kosmologię; jego zainteresowania naukowe wiązały się ze sztuką bądź z pracami
technicznymi i były wyrazem pasji poznawczej. Leonardo da Vinci
opracował projekty licznych wynalazków (często związanych z prowadzonymi
przez niego badaniami naukowymi), znacznie wyprzedzających jego epokę: śmigłowca,
spadochronu, opancerzonych pojazdów bojowych, łodzi podwodnej, maszyn włókienniczych,
prasy dźwigniowej, walcarki, tokarki kołowej, szlifierki, zaworów, pomp;
wynalazki Leonarda da Vinci nie wywarły jednak większego wpływu na rozwój
techniki, gdyż uzyskanych rezultatów autor nigdy nie publikował; do
nielicznych zrealizowanych projektów należały projekty dźwigów. Po śmierci
Leonarda da Vinci jego uczeń i przyjaciel, F. Melzi, zebrał prace
Leonarda da Vinci w 19 księgach (notatki, szkice, projekty i korespondencja); w pismach Leonarda da Vinci znalazł wyraz pogląd o jedności
nauki i sztuki. W Traktacie o malarstwie (pośmiertnie
zestawiony z notatek, wyd. 1651, przekład pol. M. Rzepińska 1961) rozwinął
wiele specjalnych problemów malarskich (zagadnienia światła i cienia,
koloru, perspektywy powietrznej i barwnej). M. WALLIS Leonardo da
Vinci, Wrocław 1955;
A. VALLENTIN Leonardo
da Vinci, Warszawa 1959;
K. CLARK Leonardo da
Vinci, Warszawa 1964;
M. RZEPIŃSKA Leonardo da Vinci, Kraków
1967.
MNEP PWN 2000
Wielki człowiek, nieprawdaż? Trzeba jednak czytać
jego wypowiedzi, takie poniżej, aby zdać sobie sprawę z jego niesamowitej
przenikliwości:
Leonardo ekologiem
"Ujrzyjmy
stworzenia na ziemi, które będą wiecznie walczyć z sobą nawzajem, z wielkimi stratami i częstymi zgonami po każdej stronie. Ale te straty i śmierć
nie będą stanowić zapór dla ich złośliwości; wielka liczba drzew w olbrzymich borach świata zostanie zwalona na ziemię przez ich wściekłe ręce; a kiedy już napchają się jedzeniem, zaspokoją swoją żądzę zadawania śmierci,
klęski, zmuszania do ciężkich robót, stosowania terroru oraz wygnania wobec
każdej żywej istoty, i z racji swojej bezgranicznej pychy zapragną się wznieść
ku niebiosom, nadmierny ciężar ich członków przytrzyma ich na dole. Nic nie
zostanie na ziemi ani pod ziemią, ani w wodach, czego by nie ścigano, nie
niepokojono i nie niszczono. A to, co się znajduje w jednym kraju, zostanie
zabrane do innego; a z własnych ich ciał zostanie utworzony grobowiec i droga,
którą będą przechodzić wszystkie żywe ciała przez nich zabite. O Ziemio!
Cóż cię wstrzymuje, abyś rozwarła głębokie szczeliny twoich ogromnych
przepaści i pieczar i cisnęła ich głową w dół w te otchłanie, aby już w obliczu niebios dłużej nie ukazywać takiego dzikiego i bezlitosnego
potwora?"
Aż
trudno uwierzyć, że wyszło to spod pióra humanisty. A przecież ta wypowiedź została wzięta z notatników Leonarda, najważniejszego
„wszechstronnego człowieka" Odrodzenia, dla którego nie ma rzeczy
niemożliwej. To lekki kopniak dla zbyt pewnych siebie humanistów, przestroga
na przyszłość od wielkiego agnostyka.
« Ludzie, cytaty (Publikacja: 03-08-2002 Ostatnia zmiana: 12-05-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1774 |
|