|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo europejskie
Prawa socjalne - prawami człowieka [1] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Różnorodność problemów u progu czwartej fali modernizacji
1. Osiągnięcia polityki socjalnej w państwach Unii Europejskiej
Historia kontynentu europejskiego, poczynając od epoki Renesansu stanowi
cywilizacyjny fenomen rozwojowy. Wychodzeniu z ograniczeń ustroju feudalnego
towarzyszył niezwykły rozwój technologiczny, poszerzanie obszarów tolerancji i możliwości rozwoju jednostek utalentowanych. W tych trzech zakresach Europa z jej różnorodną kulturą górowała nad innymi obszarami cywilizacji
pozaeuropejskich. Względnie pokojowy wiek, XIX-e stulecie prawie bez wojen,
między kongresem wiedeńskim a wybuchem I wojny światowej spowodował, że w wielu
państwach na pierwszy plan wysuwano postulaty bezpieczeństwa socjalnego.
Osiągnięcia w tym względzie nie były trwałe ani jednolite. Zwrócenie uwagi na
ekonomiczne podłoże wszelkich procesów społecznych, z jednej strony przez
liberałów a z drugiej przez Marksa i jego wyznawców, doprowadziło do
uruchomienia zróżnicowanych trendów, prowadzących do sprzecznych rozwiązań.
Liberałowie postulowali wycofywanie się państw z przysługujących im ról aż na
pozycję przysłowiowego „nocnego stróża". Po stu kilkudziesięciu latach dyskusji
nadal wielu uważa, że główną rolą państwa jest wyłącznie bezpieczeństwo
zewnętrzne i wewnętrzne — co powoduje, iż rządy widzą swe prerogatywy w polityce
zagranicznej, utrzymaniu armii i zarządzaniu policją. Z kolei doktryna Marksa z wieloma rozgałęzieniami i niuansami przekształciła się w ideologię rewolucyjną,
przypominającą system wierzeń. Na terenach, gdzie przez czas dwóch pokoleń
panował realny socjalizm doszło do zniszczenia elit kulturotwórczych. Po
początkowych sukcesach w zakresie likwidacji analfabetyzmu i inwestycji
industrializacyjnych realny socjalizm doprowadził do niemożliwego do nadrobienia
zapóźnienia cywilizacyjnego. Pomimo zwycięstwa demokracji w wielu częściach
Europy środkowo-wschodniej — postulat zrównania pracy fizycznej i umysłowej — po
dziś dzień wywołuje skutki w skali, przekraczającej możliwości naprawcze kilku
pokoleń.
Przyjęcie powszechnego prawa wyborczego dla wszystkich mężczyzn i kobiet
postawiło rządzących wobec konieczności regulacji prawnych w zakresie praw
socjalnych obywateli: zabezpieczenia ich na wypadek utraty pracy, tworzenie
towarzystw emerytalnych, kontroli systemu ubezpiecz zdrowotnych, pomocy
społecznej dla wdów, sierot i inwalidów.
Przywódcy UE wielokrotnie analizowali doświadczenia i rozwiązania z zakresu
polityki socjalnej tych państw, które sprawdziły się i działają najlepiej.
Przoduje, podobnie jak i w zakresie budowy instytucji demokratycznych Wielka
Brytania, z najstarszą klasą robotniczą. Spośród trzech ustaw: o emeryturach z 1908 r., o ubezpieczeniach bezrobotnych i ubezpieczeniach chorych z 1911
roku [ 1 ], dwie pierwsze okazały się możliwe do dźwignięcia przez ówcześnie
najbogatsze państwo świata. Niemniej, (ponieważ wszystkie trzy reformy miały być
sfinansowane z podatków od spadków i darowizn), wywołało to kryzys
parlamentarny, polegający na stosowaniu permanentnego weta przez Izbę Lordów.
Kryzys zażegnano, uchwalając konstytucyjną ustawę proceduralną, wprowadzającą
ograniczenie liczby wet izby wyższej oraz zakazując lordom wetować ustawy w zakresie finansów publicznych. Mimo tych rozstrzygnięć natury konstytucyjnej,
system ochrony zdrowia w Wielkiej Brytanii ewoluował między prywatnym a państwowym i żadne z przyjętych przez Anglików rozwiązań własnościowych, w zakresie polityki zdrowotnej, nie przyniosło zadowalających rezultatów.
Niemcy jako pierwsze państwo świata zaczęło budować swój system emerytalny w latach 70-tych dziewiętnastego wieku. W tym zakresie Bismarck korzystał ze
znakomicie przygotowanych prawników, zarówno na uniwersytetach pruskich jak i
(po 1871) we wszystkich rejonach zjednoczonych Niemiec. Po II wojnie światowej
Niemcy Zach. stworzyły system opieki zdrowotnej oraz ochrony prawnej osób
niepełnosprawnych oparty w połowie na instytucjach państwa a w połowie na
instytucjach pozarządowych — fundacjach społecznych i prywatnych. Niemcy okazały
się państwem, w którym tzw. partnerstwo publiczno-prywatne rozwinęło się
najlepiej, chociaż system ten po raz pierwszy wprowadzono w Stanach
Zjednoczonych.
[ 2 ] Szwecja podobnie jak i inne państwa Skandynawii przoduje w zakresie najbardziej
wszechstronnego systemu emerytalno-rentowego (zabezpieczenia na starość i na
wypadek utraty zdrowia).
W ostatnich dwóch stuleciach Francja jest państwem, w którym ścierają się ze
sobą prądy ortodoksyjno-liberalne z socjaldemokratycznymi. Ta druga tendencja
dążyła do jak największego skrócenia czasu zatrudnienia, w tym do wprowadzenia
pięciodniowego tygodnia pracy oraz rozbudowy korzystnych systemów emerytalnych. W wielu dziedzinach francuskiej gospodarki udało się stworzyć rozbudowane
systemy zabezpieczenia na starość oparte zarówno o składki zatrudnionych jak i zasilane przez system akcjonariatu pracowniczego. System, który satysfakcjonował
wielu Francuzów, umożliwiając wczesne przechodzenie w stan spoczynku, okazał się
mało odporny na zmiany koniunktury i długotrwałe kryzysy gospodarcze (zarówno
ten z końca lat dwudziestych XX stulecia, jak i obecny).
Wprowadzając powyższe rozwiązania w poszczególnych państwach UE zachodzi
potrzeba poprzedzenia ich kompleksowymi badaniami społecznymi i makro-ekonomicznymi. Uniknięcie błędów w związku z istotnymi różnicami
potencjałów ekonomicznych i odmienności kulturowych jest wymogiem przetrwania
cywilizacyjnego, stabilizującym sytuację społeczno-polityczną. Antropologia
kulturowa dostarcza wielu przykładów wskazujących, iż pewne cechy
charakterystyczne dla społeczeństw i wspólnot lokalnych, w zależności od
prowadzonej polityki, mogą mieć negatywne, neutralne, bądź pozytywne, czy
niekiedy wręcz bardzo pozytywne znaczenie dla wysiłków prorozwojowych. Prawnicy
nie są antropologami, ale wiedza i odpowiedzialność tworzących prawa polega na
świadomości stanu, w którym rozwiązań prawnych nie należy wprowadzać na próbę.
Niemniej tego rodzaju regulacje „na próbę" zaczęto stosować w ruchu transgranicznym, dotyczącym przepływu ludności w państwach UE oraz w zakresie
rozszerzania ich uprawnień w państwach-stronach umów wzajemnych. Ostatecznie
kwestie przemieszczania się obywateli Europy uregulowano w układzie z Maastricht o utworzeniu Unii Europejskiej i wynikającym z niego porozumieniu z Shengen.
[ 3 ] Porozumienie to, z Ośrodkiem Rejestracji Danych i archiwum, ustanawia i reguluje
strefę swobodnego poruszania się, ruch transgraniczny w skali niemal całego
kontynentu (z Norwegią i Szwajcarią nie wchodzących w skład UE). Porozumienie to
jest wielkim dobrodziejstwem dla mieszkańców wszystkich stowarzyszonych państw
Układu z Shengen, ale nie jest wystarczające.
Pomysł wprowadzenia podwójnego obywatelstwa nie jest na naszym kontynencie czymś
nowym. Wypływa z tradycji polskich i niemieckich. Na potrzeby Unii Europejskiej
możemy wymagać zaadoptowania pojęcia
indygenatu, polegające na uznaniu za krajowca obywatela państwa obcego.
Pojęcie to było znane już w I Rzeczpospolitej, Prusach Książęcych, występowało
także w konstytucji II Rzeszy Niemieckiej.
[ 4 ] Można będzie je zastosować do podwójnego obywatelstwa w państwach Unii
Europejskiej — jeżeli zostanie wypracowana możliwość udzielania pomocy każdemu
mieszkańcowi UE, zwłaszcza w sytuacjach nadzwyczajnych, zarówno na terenie
państw Unii jak i poza jej granicami.
Inicjatywa Węgier z marca 2011, polegająca na objęciu na terenie całej Unii szczególną ochroną
ofiary przestępstw, zmierza w dobrym kierunku. Wypracowanie tego rodzaju
dokumentu w przyszłości umożliwi w skoordynowany sposób niesienie pomocy
mieszkańcom Europy na wypadek sytuacji nadzwyczajnych, np. klęsk żywiołowych,
czy też obywatelom państw Wspólnoty przebywającym poza Unią w sytuacjach
zagrożeń życia, jak miało to ostatnio miejsce (pierwszy kwartał 2011) w Libii.
Problematykę praw socjalnych w skali globalnej po II wojnie światowej zaczęto
regulować w paktach i konwencjach zarówno w systemie ONZ-u jak i w
porozumieniach kontynentalnych. Opracowując Pakty Praw Człowieka zdecydowano się
rozdzielić je na: Pakt Praw Cywilnych i Obywatelskich i Pakt praw Socjalnych i Gospodarczych. Rozdzielenie katalogu praw człowieka na dwa dokumenty o fundamentalnym znaczeniu w skali ogólnoświatowej powoduje niekiedy odmienne ich
traktowanie. Uważa się, że o ile Pakt Praw Cywilnych i Obywatelskich ma
charakter niezbywalny to Pakt Praw Gospodarczych i Społecznych można traktować
jako wytyczony kierunek dążeń, w zależności od potencjału gospodarczego
poszczególnych państw i ich aktualnych możliwości w tym zakresie. Orzecznictwo
Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu usiłuje przeciwstawić się
tej interpretacji. Przyjęcie tej linii orzecznictwa na kontynencie europejskim
jest tym bardziej uzasadnione, iż w roku 1961 w Turynie 28 państw przyjęło
Europejską Kartę Praw Socjalnych (ang. European Social Charter ESC) będącą
konwencją międzynarodową Rady Europy chroniącą podstawowe prawa społeczne i ekonomiczne obywateli państw sygnatariuszy). Dokument ten zaczął obowiązywać od
roku 1965 po ratyfikacji przez dwie trzecie państw sygnatariuszy. Polska
ratyfikowała Europejską Kartę Praw Socjalnych już w roku 1961. Zabezpiecza ona
dziewiętnaście podstawowych praw, m.in. prawa do: pracy (art. 1), godnych
warunków pracy (art. 2), bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 3), godnego
wynagrodzenia (art. 4), organizowania się (art. 5), ochrony dzieci i młodzieży
(art. 7), ochrony zatrudnionych kobiet (art. 8), poradnictwa zawodowego (art.
9), szkolenia zawodowego (art. 10), bezpieczeństwa socjalnego (art. 12), pomocy
socjalnej i medycznej (art. 13), korzystania z pomocy opieki społecznej (art.
14), a także prawo osób niepełnosprawnych fizycznie i umysłowo do szkolenia
zawodowego, rehabilitacji i zabezpieczenia społecznego (art. 15).
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] "ARTYKUŁ 1. Jeśli projekt
ustawy finansowej, uchwalony przez Izbę Gmin i przesłany do Izby Lordów
co najmniej na jeden miesiąc przed zakończeniem sesji, nie został
uchwalony przez Izbę Lordów bez poprawek w ciągu jednego miesiąca od
daty przesłania go do tejże Izby, to projekt ów, o ile Izba Gmin nie
postanowi inaczej, zostanie przedłożony Jego Królewskiej Mości i stanie
się ustawą Parlamentu z chwilą nadania mu sankcji królewskiej, pomimo że
Izba Lordów nie wyraziła zgody na ów projekt ustawy.[...]". Ustawa o
Parlamencie (The Parliament Act
) z 1911 r. z uwzględnieniem zmian z 1949 r. Powszechna historia państwa
i prawa. Wybór tekstów źródłowych. Wyboru dokonali Marian Józef Ptak
i
Marek Kinstler, Wrocław 1999, s. 321. Zob. też hasło David Lloyd
George [w:] Oksfordzki słownik biograficzny, Warszawa
1999. [ 2 ] Thomas Frank, Co z tym
Kansas? Czyli jak konserwatyści zdobyli serce Ameryki. Przedm. J.
Żakowski, Warszawa 2008. [ 3 ] W. Walters, J. H. Haahr,
Zarządzanie Europą. Warszawa
2011. [ 4 ] "Art. 3. Dla całych
Niemiec istnieje jeden wspólny indygenat, skutkiem czego podwładni
(poddani, obywatele) jednego państwa należącego do Związku uznawani są w
każdym innym państwie Związku za krajowców i uprawnieni do zamieszkania
na stałe, do działalności gospodarczej, do zajmowania urzędów
publicznych, do nabywania własności ziemskiej, do uzyskania miejscowego
obywatelstwa, do korzystania ze wszystkich innych praw obywatelskich na
tych samych warunkach i w równy sposób co tubylcy, także w zakresie
dochodzenia praw i ochrony prawnej". Konstytucja II Rzeszy Niemieckiej z
16 kwietnia 1871 r. [w:] Powszechna historia państwa i prawa. Wyd. cyt.,
s. 195. « Prawo europejskie (Publikacja: 04-07-2011 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1982 |
|