|
|
Prawo » Prawo europejskie
Prawa socjalne - prawami człowieka [2] Autor tekstu: Jerzy Kolarzowski
Dokument ten był wielokrotnie uzupełniany i rewidowany. Nastąpiło to w 1988 r.
Additional Protocol (sygnowany przez
17 państw — obowiązuje od 1991). Tak samo w 1991 r. przyjęto
Protocol amending the Charte —
opcjonalnie uzupełniający, a w roku 1996 w istotny sposób znowelizowano
dotychczas istniejącą Kartę ESC — Revised
European Social Charter (została sygnowana zaledwie przez 9 państw). Od 1992
zaczął obowiązywać Additional Protocol
(Protokół Dodatkowy), wprowadzający prawo równych szans i równego traktowania w sprawach zatrudnienia, zawodu, informacji i konsultacji pracodawca — pracownik
oraz prawo do ochrony socjalnej osób w wieku podeszłym.
Przyjęta w 1996 r. zrewidowana
Revised European Social Charte (Nowa
Europejska Karta Socjalna)
uwzględniła zachodzące zmiany społeczne. Zaczęła obowiązywać z dniem 1 lipca
1999. Uaktualnia ona i umacnia prawa gwarantowane przez Kartę, a także zawiera
nowe prawa i bardziej postępowe zabezpieczenia, takie jak m.in. prawo do
godności w miejscu pracy (Art. 26), do ochrony przed biedą i wykluczeniem (art.
30) i prawo do mieszkania (art. 31). Ponadto zakres art. 15, dotyczącego osób
niepełnosprawnych, został znacznie rozszerzony i wychodzi poza problem ich
zatrudniania. Ustanawia się w nim prawo osób niepełnosprawnych do niezależności,
socjalnej integracji i uczestnictwa w życiu społecznym. Na dzień obecny państwa
mogą być stronami obu Kart — starej i zrewidowanej, tym bardziej, że pełne
przyjęcie tego nowego dokumentu wydaje się sprawą przyszłości (państwa EWG
uznały ją za obowiązującą po przyjęciu przez 1/2 a nie 2/3 sygnatariuszy). Sygnatariusze także tej pierwszej Karty ESC z 1961 r. zobowiązani są do składania co dwa lata sprawozdań Europejskiemu
Komitetowi Praw Socjalnych ze stosowania norm zawartych w konwencji ESC. Od
lipca 1998 r. zaczął obowiązywać drugi z przyjętych protokołów uzupełniających,
wprowadzający nowy system skarg, który umożliwia składanie ich osobom fizycznym i prawnym, w tym zwłaszcza organizacjom pozarządowym. Podmioty te mogą kierować
do Komitetu Praw Socjalnych zażalenia przeciwko państwom, w przypadku
podejrzenia o pogwałcenie praw człowieka zagwarantowanych w Karcie (lub obydwu
Kartach) jeżeli pochodzą z państw sygnatariuszy ESC. Byłe państwa socjalistyczne
nawet stając się członkami Unii Europejskiej, nie ratyfikowały żadnego z dokumentów, pochodzących z lat dziewięćdziesiątych, ani protokołów dodatkowego i opcyjnego — umożliwiającego skargi indywidualne, ani zrewidowanej Karty ESC.
Różnice stopnia uregulowań zakresu prawnej ochrony gwarancji socjalnych
obywateli także na naszym kontynencie są znacząco istotne.
W tej sytuacji Komisja Polityki Społecznej Rady UE zajmuje się szerokim spectrum
zagadnień różnej rangi i o różnym znaczeniu priorytetowym. Są to
tematy-działy: a) Romowie, b) Niedyskryminacja i równe szanse dla wszystkich w UE, c)
Prawa osób niepełnosprawnych, d) Prawa emerytów, e) Zdrowie i bezpieczeństwo w miejscu pracy, f) Ochrona konsumenta, g) Media, h) Zabawki, i) Uznawanie dyplomów i kwalifikacji w Unii Europejskiej, j) Podróżowanie a niepełnosprawność, k)
Ochrona prywatności, l) Zatrudnienie, ł) Imigracja i azyl, m) Zwalczanie
korupcji, n) Wielojęzyczność w UE, o) Bezpieczeństwo żywności, p) Piłka nożna, r) Roaming — międzynarodowe połączenia telefoniczne.
Wieloma z tych zagadnień-działów zajmują się niekiedy wspólnie inne komisje
Rady Europy, ale obłożenie pracą Komisji Polityki Społecznej jest największe.
Różnorodność i zakres prac, będący wynikiem reagowania na problemy bieżące i kwestie zgłaszane przez państwa członkowskie UE świadczy o konieczności
procedowania w zakresie znacznego bogactwa tematycznego a różnorodność ta w konsekwencji prowadzi do tego, że proces integracji odbywa się wielowymiarowo,
przebiega przy znaczącym zróżnicowaniu czasu potrzebnego na wypracowanie i wprowadzenie uzgodnień.
Jednym z istotnych osiągnięć Komisji Polityki Socjalnej w ostatnim okresie jest
przyjęcie dwojakiego rodzaju limitów czasu — dla pracy wykonywanej ciągle i -
dla sytuacji pozostawania w gotowości do świadczenia pracy, w niektórych
zawodach (np. lekarze, strażacy).
[ 5 ]
Komisja Polityki Społecznej jak dotychczas nie usiłuje budować jednolitego
systemu zabezpieczeń społecznych w skali całego kontynentu. Różnice w stopniu
zamożności obywateli, jak i w zakresie
rozbudowania systemów emerytalnych i ubezpieczeniowych są tak znaczne, że próby w tym względzie nie mogą wyjść poza elementarne porozumienia poziome pomiędzy
poszczególnymi państwami, zawierającymi wyłącznie umowy bilateralne.
2. Wsparcie instytucji UE dla
pro-rozwojowej polityki gospodarczej i społecznej
Wiele obszarów działania współczesnej Unii Europejskiej wymaga przeformułowania.
Odnosi się to zarówno do integracji
gospodarki w skali całego kontynentu jak i zagadnień absorbujących prace
poszczególnych komisji unijnych w zakresie infrastruktury i sfery usług.
Modernizacja transportu, inwestycje służące obsłudze transportu i bezpieczeństwa
energetycznego w skali kontynentu (np. głębinowy port paliwowy w duńskim Arcus)
mają priorytetowe znaczenie. Niemniej wśród projektów finansowanych przez
instytucje UE są też i takie, które nie zapewniają w długim okresie wzrostu
potencjału gospodarczego państw członkowskich Wspólnoty (np. budynki na wystawę
EXPO pod Lizboną, czy budowle wyłącznie służące masowej rozrywce). Przykłady
inwestycji związanych z organizacją mistrzostw w piłce nożnej w Grecji czy
Portugalii są w tym względzie transparentne.
TTradycyjne instytucje unijne jak Europejski Bank Centralny i Europejski Fundusz
Socjalny (istnieje od 1958 roku) potrzebują daleko idącego wsparcia badaniami
naukowymi, pozwalającymi wypracować zarówno działania pro-rozwojowe, jak i wzmacniające postępującą integrację.
Powolne ujednolicanie podatków na terenie całej wspólnoty może zaważyć
na integracji gospodarki całego kontynentu. Jednocześnie potrzebą chwili w związku z przedłużającym się światowym kryzysem ekonomicznym staje się
b>globalna polityka przemysłowa. Brak
takiej polityki jest wyzwaniem dla wszystkich a w pierwszej kolejności dla
ekonomistów. Europa ma wspólną walutę. Nie ma zaś jednolitego zarządu polityką
finansową w skali całego organizmu, jakim jest UE. Czy w związku z jednolitą
walutą nie powinien działać jeden urząd o kompetencjach ministra finansów?
Propozycje tego rodzaju pojawiają się wśród ekspertów w pismach fachowych i na
łamach prasy o profilu finansowym.
DDo zastosowania w skali ponadpaństwowej może okazać się ujednolicenie podatków
od wysokodochodowych osób prawnych. Wzorcowe w tym względzie są systemy
podatkowe Austrii i Szwecji. Habsburskie cesarstwo Austro-Węgry przyjęło
pośredni podatek przemysłowy jednolicie w całym państwie w roku 1867.
[ 6 ] Pozwolił on na stopniowe uprzemysłowienie różnorodnych rejonów Cesarstwa takich
jak Czechy, czy w pewnym stopniu Węgry i Galicja. System ten pozwolił uniknąć
alokacji przemysłu ze względu na wysokość płaconych podatków i podporządkował
inwestycje czynnikom stymulującym znaczący rozwój ekonomiczny, takim jak
wydobywanie bogactw naturalnych, czy w jeszcze większym stopniu pomnażanie
zasobów wysoko wykwalifikowanej siły roboczej. Szczegóły tego systemu
podatkowego dopracowywano także po rozpadzie Cesarstwa w roku 1918 i w państwie
austriackim po II wojnie światowej.
[ 7 ] Na dzień obecny tego rodzaju postulaty są zgłaszane wobec UE, jako elementarny
punkt wyjścia służący gospodarczej unifikacji na skalę globalną.
[ 8 ]
Szwecja budowała i przekształcała swój system podatkowy od połowy XVIII
stulecia. Szwedzki podatek od działalności przemysłowej wraz ze znacznymi ulgami
inwestycyjnymi połączono z maksymalnie uproszczonymi wzorami poboru podatków i zasadą całkowitej ich jawności.
[ 9 ] Jednocześnie to właśnie
Szwecja uzyskała najdoskonalsze efekty polityki
uprzemysłowienia. Warto przy tym przypomnieć, iż jest to państwo neutralne od
1724 roku (po wycofaniu się tego królestwa z umowy poczdamskiej, przygotowującej
rozbiory Polski), państwem które potrafiło wykorzystać — także w prowadzonej
polityce zagranicznej — swoje ogromne złoża rudy żelaza i metali rzadkich.
Próby podjęcia podobnej polityki przez Hiszpanię w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX stulecia dały już niewielki wzrost poziomu życia.
Jednocześnie Hiszpania nie uporała się ze znaczącym, dwucyfrowym procentem
bezrobocia w latach gospodarczej prosperity. Sytuacja ta w okresie obecnego
kryzysu uległa gwałtownemu pogorszeniu.
Dalekowschodnie modele ekonomiczne (japoński, koreański, chiński) w słabo
rozwiniętych częściach świata w niewielkim stopniu nadają się do zastosowania ze
względów kulturowych i socjoekonomicznych — braku wystarczającej ilości
wykwalifikowanej i taniej siły roboczej, jak również z powodu, że ich wdrożenie
prowadzi do kolosalnego rozwarstwienia społeczeństw.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 5 ] Nowa, unijna dyrektywa o
tygodniowym czasie pracy, była konieczna, bo prawie połowa krajów nie
przestrzega tej obecnie obowiązującej, ustalającej limit tygodniowy na
48 godzin. Kompromisowe rozwiązanie przewiduje, że 48 godzin to
tygodniowy limit, ale pracodawca będzie mógł za zgodą pracownika
wydłużyć tydzień pracy do 60 godzin w trzymiesięcznym okresie
rozliczeniowym, chyba że inaczej stanowi zbiorowy układ pracy lub
porozumienie partnerów społecznych w danym kraju. Przy braku
porozumienia i przy zaliczeniu nieaktywnego czasu dyżurów do normalnego
czasu pracy (tak jak w Polsce) tygodniowy czas pracy można wydłużyć
nawet do 65 godz. Dodatkowo dyrektywa, w przypadku lekarzy czy
strażaków, różnicuje czas pracy aktywnej i nieaktywnej. [ 6 ] "§ 2. Oprócz tego
następujące sprawy, jakkolwiek nie podlegają wspólnemu zarządowi,
prowadzone winny być według zasad, które od czasu do czasu należy
uzgadniać między sobą: 1) sprawy handlowe, a w szczególności
prawodawstwo celne; [...] 2) przepisy dotyczące podatków pośrednich, a
ściśle związane z produkcją przemysłową". Ustawa o sprawach wspólnych
dla obu części Monarchii Austro-Węgierskiej z 21 grudnia 1867. [w:]
Powszechna historia państwa i prawa. Wybór tekstów źródłowych, wyd.
cyt., s. 193. Zob też Henryk Wereszycki, Historia Austrii, Wrocław 1986. [ 7 ] N.
Gajl, Teorie podatkowe na świecie, Warszawa, 1992. [ 8 ] Andreas Kammer, Christian
Kellermann, Europejska polityka podatkowa w impasie. Jak uniknąć
konkurencji o najniższe podatki?, przeł. J. Smoleński [w:] Podatki.
Przewodnik Krytyki Politycznej. Antologia, Warszawa 2011. « Prawo europejskie (Publikacja: 04-07-2011 )
Jerzy KolarzowskiDoktor habilitowany, adiunkt w Instytucie Historyczno-Prawnym Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Prawa i Administracji). Współzałożyciel i rzecznik prasowy PPS (1987 - luty 1988), zwolniony z pracy w IPiP PAN (styczeń 1987), współredagował Biuletyn Informacyjny Ruchu Wolność i Pokój (1986–1987), sygnatariusz platformy Wolność i Pokój (1985), przekazywał i organizował przesyłanie m.in. do Poznania, Krakowa, Gdańska, Lublina i Puław wielu wydawnictw podziemnych. Posiada certyfikat „pokrzywdzonego” wystawiony przez IPN w 2003 r. Master of Art of NLP. Pisze rozprawę habilitacyjną "U podstaw europejskiej filozofii praw człowieka. Narodziny jednostki w sferze publicznej i prywatnej w pismach Braci Polskich". Zainteresowania: historia instytucji życia publicznego i prywatnego, myśl etyczna i religijna Europy (zwłaszcza okresu reformacji). Bada nieoficjalne nurty i idee inspirujące kulturę europejską. Hobby: muzyka poważna, fotografia krajobrazowa. Autor książki Filozofowie i mistycy Liczba tekstów na portalu: 51 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Polski i brytyjski samorząd terytorialny - zasadnicze różnice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 1982 |
|