|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Biblia » Stary Testament » Sprzeczności ST
Genesis czyli Stworzenie [1] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
W Księdze Rodzaju stworzenie świata i ludzi jest opisane dwa razy i wersje nie są zgodne. Można odróżnić dwie wizje stworzenia dokonując rozróżnienia
fragmentów Genesis w którym występuje Bóg jako Elohimi jako Jahweh.
Pierwszy tego rozróżnienia dokonał francuski lekarz Astruc w XVIII w., dostrzegł
on, iż nie ma dowolności w oznaczaniu Boga tymi dwoma imionami, a zestawiając
opowiadania o Genesis, w których raz występuje Elohim, a raz Jahweh uzyskamy
dwa oddzielne i różne opowiadania o stworzeniu wszechświata. Oto zestawienie tych dwóch
opowieści (za Reinachem :
Elohista |
Jehowista |
I. 1. Na początku Elohim stworzył niebiosa i ziemię. 2. Ziemia była chaosem;
tchnienie Elohima poruszyło się nad wodami. 3. Elohim rzekł: „Niech
się stanie światło". I światło się stało. 4. I Elochim widział
światło, że było dobre, i Elohim oddzielił światło od ciemności. 5. I Elohim nazwał światło dniem, a ciemność nocą; i stał się wieczór, i stał się poranek; jeden dzień. 6. Elohim rzekł: „Niech będzie
utwierdzenie między wodami"… 9. Elohim rzekł: „Niechaj wody,
które są pod niebiosami zgromadzą się, i niechaj się ląd ukarze"...
11. I Elohim rzekł: „Niechaj ziemia wyda zieloność, drzewo owoce,
przynoszące owoc podług swego gatunku"… 14. Elochim rzekł: „Niechaj
będą światła na utwierdzeniu dla oddzielenia dnia od nocy"… 20.
Elohim rzekł: „Niechaj wody roją się życiem, i niechaj ptaki latają
nad ziemią"… 21. I Elohim stworzył potwory morskie i wszystkie
stworzenia, któremi roją się wody, i wszelkie ptactwo skrzydlate...
22. I Elohim błogosławił je mówiąc: „Bądźcie płodne, rozmnażajcie
się i napełniajcie wody mórz, i niechaj ptak mnoży się na ziemi"...
24. I Elohim rzekł: „Niechaj ziemia wyda istoty żyjące podług ich
gatunków"… 26. Elohim rzekł: "Uczyńmy człowieka na
nasz obraz..." 27. I Elohim stworzył człowieka na swój obraz;
mężczyznę i niewiastę. 28. I Elohim ich błogosławił i rzekł
im: „Bądźcie płodni, mnóżcie się, napełniajcie ziemię i czyńcie
ją sobie poddaną". 29. I Elohim rzekł: „Oto daję wam wszelkie
ziele, niosące nasienie, i wszelkie drzewo, które ma owoc… dla waszego
pożywienia".
II. 1. I zostały dokończone niebiosa i ziemia i wszelkie
ich wojska. 2. I Elohim dokończył siódmego dnia swego dzieła; i siódmego
dnia odpoczął. 4. To są genealogje niebios i ziemi, gdy zostały stworzone. |
II. 4. W dzień kiedy Jahweh Elohim uczynił ziemię i niebiosa, 5. żadnego
krzaka nie było jeszcze na ziemi, żadne ziele jeszcze nie zakiełkowało,
ponieważ Jahweh Elohim nie spuścił był jeszcze deszczu na ziemie, i nie było ludzi do uprawiania gruntu. 6. Ale chmura się podniosła z ziemi i zrosiła grunt. 7. I Jahweh Elohim ukształtował człowieka z pyłu gruntu i tchnął w jego nozdrza tchnienie życia. 8. I Jahweh Elohim zasadził
ogród w Edenie i umieścił tam człowieka, którego był ukształtował. 9. I Jahweh Elohim kazał wyrosnąć z gruntu wszelkiemu drzewu przyjemnemu, i drzewu żywota w środku ogrodu, a także drzewu wiadomości dobrego i złego… 15. Jahweh Elohim wziął człowieka i osadził go w ogrodzie Edenu,
żeby go uprawiał i strzegł. 16. I Jahweh Elohim rozkazał człowiekowi
mówiąc: "Z wszelkiego drzewa ogrodu możesz jeść. 17. Ale z drzewa
wiadomości dobrego i złego nie będziesz jadł, bo w dzień, kiedy będziesz
zeń jadł, umrzesz śmiercią". 18. I Jahweh Elohim rzekł:
"Nie jest dobrze iżby człowiek był sam; uczynię mu pomocnicę,
któraby mu odpowiadała". 19. Wtedy Jahweh Elohim spuścił głęboki
sen na człowieka; wziął jeden z jego boków i zamknął jego miejsce ciałem.
22. I Jahweh Elohim ukształtował bok, który był wziął człowiekowi, w niewiastę i przyprowadził ją do człowieka…
III. 1. Wąż był przebiegły ponad wszystkie zwierzęta
polne i rzekł do niewiasty: „Czy (Jahweh) Elohim rzeczywiście powiedział:
Nie będziecie jedli z żadnego drzewa w ogrodzie?" I niewiasta rzekła
wężowi: „Jadamy owoce drzew ogrodu"; 3. ale co do owocu drzewa,
które jest w środku ogrodu, (Jahweh) Elohim rzekł: „Nie będziecie
zeń jedli i nie będziecie go dotykali, żeby nie umrzeć". 4. I wąż
rzekł do niewiasty: „Nie umrzecie z tego… 5. bo (Jahweh) Elohim
wie, że w dzień, kiedy zeń będziecie jedli, wasze oczy się otworzą i będziecie jak (Jahweh) Elohim, znający dobre i złe". 6. I niewiasta...
wzięła owocu z drzewa i jadła go i dała zeń swemu mężowi obok siebie, i on go jadł… 8. I usłyszeli głos Jahweh Elohima, który przechadzał
się po ogrodzie przy wietrzyku wieczornym… 11. I rzekł: „Z drzewa, z którego zakazałem ci jeść, czyś zeń jadł?" 12. I człowiek rzekł:
„Niewiasta dała mi owocu z drzewa, i jadłem". 13. I Jahweh
Elohim rzekł do niewiasty: „Dlaczegoś to uczyniła?" I niewiasta
rzekła: „Wąż mnie zwiódł, i jadłam". 14. Jahweh Elohim rzekł
do węża: "Ponieważ to zrobiłeś, jesteś przeklęty...
; będziesz chodził na swym brzuchu i będziesz jadł proch… 15. Ustanowię
nieprzyjaźń między tobą a niewiastą, między twem plemieniem a jej plemieniem;
będzie ci miażdżyła głowę, a ty będziesz jej ranił piętę.
16. Do niewiasty rzekł: „Powiększę trud brzemienności; wydawać
będziesz dzieci w boleści". 17. A do człowieka rzekł: „Będziesz
jadał w trudzie po wszystkie dni swego żywota. 19. Będziesz jadał swój
chleb w pocie swego czoła, aż dopóki nie wrócisz do gruntu, z którego
byłeś wzięty; bo jesteś proch i wrócisz do prochu"… 22. I Jahweh
Elohim rzekł: „Otóż człowiek stał się jako jeden z nas, co do znajomości
dobrego i złego; ale teraz niechaj nie wyciąga ręki, żeby brać z drzewa
żywota, jeść i żyć wiecznie". 23. I Jahweh Elohim wypędził go z ogrodu Edenu, żeby uprawiał grunt, z którego był wzięty. |
Jak podaje Peter de Rosa,
druga wersja (zwana przez niego kapłańską) spisana została cztery
wieki popierwszej, w czasie wygnania Izraela w Babilonie. Jest w niej "wiele
zapożyczeń z babilońskiego eposu stworzenia, co dowodzi, że mity są zaraźliwe"
{K:|48|Mitologia chrześcijaństwa. Kryzys wiary chrześcijańskiej}. W opisie pierwszym widzimy obraz stworzenia, który posiada wiele cech, które są przejawem rozsądku autora:
tak mógł to sobie wyobrażać, mimo że kolejne etapy nie są ułożone we właściwej
kolejności, to jednak nie można wymagać od niego, aby znał zagadnienia, które
ludzkość odkryła ponad tysiąc lat później. Należy jednak uznać, że nie występują w tym obrazie bajkowe wizje z ogrodami i wężami. Występuje jeszcze coś bardzo
ważnego: równość kobiety i mężczyzny jako dwojga ludzi. W drugim natomiast obrazie
(w tekście znajduje się on bezpośrednio po pierwszym opisie, jak gdyby autor
chciał zestawić dwie hebrajskie wizje Genesis) zaznaczona jest wyraźna nierówność
pierwszych ludzi: Ewa jest pomocnicą Adama. Co więcej, nie można mówić o nierówności
dwojga ludzi, gdyż Ewa nie jest uznawana za człowieka ! To coś pośredniego,
co łączy świat ludzi i zwierząt (patrz niżej). Widzimy wyraźne rozróżnienie:
Adam to człowiek ("Do człowieka rzekł"),
Ewa to niewiasta ("Do niewiasty rzekł").
Oczywiście współczesne tłumaczenia nie uznają tego rozróżnienia. Najważniejszą
jednak różnicą jaka cechuje drugi obraz, to pojęcie grzechu pierworodnego,
które w tekście Elohisty nie występuje. Człowiek stworzony przez Elohistę
jest dobry, stworzony na podobieństwo Stwórcy, błogosławiony przez niego i obdarowany
ziemią. Człowiek w harmonii z przyrodą. Natomiast człowiek Jehowisty jest skażony
złem, nie stworzony na podobieństwo Boga, lecz uzurpujący sobie to podobieństwo,
to człowiek, któremu Bóg zafundował złotą klatkę — ogród Eden, to człowiek oślepiony i okłamywany przez Boga, następnie przeklęty i ukarany ziemią. To w końcu człowiek,
który pozostaje w ciągłym rozbracie z otaczającym go światem.
Można się domyślać, że autor
Pentateuchu chciał zawrzeć dwa występujące wśród Żydów poglądy na kwestię stworzenia — nie stopił ich, lecz zestawił wyraźnie ze sobą (etap stwarzania człowieka
występuje dwukrotnie). Bardziej jednak prawdopodobna jest inna wersja: fragment
Księgi Rodzaju od II,4 do IV,26
[ 1 ]
jest jakąś późniejszą redakcją pierwotnej tradycji początków stworzenia,
tego samego autora lub dodaną przez kogoś innego. Dopiero gdy opuścimy ten fragment
początek Ks. Rodz. staje się spójny i niesprzeczny. Mamy oto koniec boskiego
stwarzania na siódmym dniu, po którym jest następujący fragment "Oto
rodowód potomków Adama. Gdy Bóg stworzył człowieka, na podobieństwo Boga stworzył
go; stworzył mężczyznę i niewiastę, pobłogosławił ich i dał im nazwę „ludzie",
wtedy gdy ich stworzył. Gdy Adam miał sto trzydzieści lat, urodził mu się syn,
podobny do niego jako jego obraz, i dał mu na imię Set. A po urodzeniu się Seta
żył Adam osiemset lat i miał synów oraz córki. Ogólna liczba lat, które Adam
przeżył, była dziewięćset trzydzieści. I umarł." (Rdz 5, 1n;
BT). Wymieniane jest tutaj potomstwo Adama, wśród którego nie ma żadnego Kaina
ani Abla, jego pierworodnym jest Set. Co więcej, obraz ten jest spójny z fragmentem pierwszego stwarzania, a sprzeczny z drugim opisem, gdyż zaznaczona
jest wyraźnie równość kobiety i mężczyzny względem Boga jako „ludzi",
co w drugim opisie stwarzania jest nie do pomyślenia. Mówi się, że jest to druga
linia potomków Adama, linia dobra, wybrana przez Boga i in., Adam został ukarany
cierpieniem, natomiast Kain został wydziedziczony, Bóg więc opisuje dalej linię
Adama już bez Kaina. Jest to jednak bzdura, gdyż początek piątego rozdziału
mówi wyraźnie: Oto rodowód potomków Adama; nie mów on: oto drugi (alternatywny,
dobry, wybrany etc) rodowód potomków Adama. Poza tym gdyby miała być to druga
linia nie wystąpiły by tam słowa: "Gdy Bóg stworzył
człowieka, na podobieństwo Boga stworzył go; stworzył mężczyznę i niewiastę,
pobłogosławił ich i dał im nazwę „ludzie", wtedy gdy ich stworzył"
— które wyraźnie nawiązują do opisu stworzenia
człowieka, nie może więc występować po zaawansowanych jego dziejach (przygody
Rajskie z wężami, historia Kaina i jego potomstwo). Najważniejsze jednak, że
ten fragment stanowi wyraźną aluzję do pierwszego okresu stwarzania, pomijając
drugi (wspomniana równość oraz błogosławieństwo Boże dla ludzi, które w mrocznym
opisie z Rajem nie występuje).
Bezsensowny jest ponadto fragment Ks. Rodz. IV,25 — V,6, w którym
występują dwa opisy w których Adamowi rodzi się Set, a Setowi Enoch (w Biblii Tysiąclecia
rozmazana jest ta sprzeczność przez dodanie przez tłumaczy śródtytułu). Według mnie, jest
to spojenie wykonane dla przejścia pomiędzy dodaną opowieścią Jehowistyczną a opowieścią Elohistyczną. Oto nieudane spojenie Księgi Rodzaju: "Adam
raz jeszcze zbliżył się do swej żony i ta urodziła mu syna, któremu dała imię
Set, gdyż — jak mówiła — dał mi Bóg potomka innego w zamian za Abla, którego
zabił Kain. Setowi również urodził się syn; Set dał mu imię Enosz. Wtedy zaczęto
wzywać imienia Pana. Oto rodowód potomków Adama. Gdy Bóg stworzył człowieka,
na podobieństwo Boga stworzył go; stworzył mężczyznę i niewiastę, pobłogosławił
ich i dał im nazwę „ludzie", wtedy gdy ich stworzył. Gdy Adam miał
sto trzydzieści lat, urodził mu się syn, podobny do niego jako jego obraz, i dał mu na imię Set. A po urodzeniu się Seta żył Adam osiemset lat i miał synów
oraz córki. Ogólna liczba lat, które Adam przeżył, była dziewięćset trzydzieści. I umarł. Gdy Set miał sto pięć lat, urodził mu się syn Enosz..."
(Rdz 4, 25 — 5,5; BT)
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] obejmuje drugi proces stwarzania człowieka, koncepcję Raju, Upadek człowieka,
dzieje Kaina i jego potomków « Sprzeczności ST (Publikacja: 18-05-2002 Ostatnia zmiana: 09-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 210 |
|