|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Państwo i polityka Przed wyborami. Sens programu SLD [2] Autor tekstu: Mirosław Woroniecki
Interesująco, chociaż w znacznym stopniu zachowawczo przedstawiono
konieczne zmiany w wymiarze sprawiedliwości.
Autor tej części programu (6.1-10) poseł i adwokat R. Kalisz zbyt wysoko
ocenia jednak prestiż zawodów prawniczych, który ulega
od lat stałej deprecjacji nie tylko z uwagi na działania polityków uważających
ogólną dostępność wykonywania
zawodów prawniczych za cenną zdobycz demokracji, lecz także w wyniku słabej jakości rozstrzygnięć głównie
administracyjnych, ale i sądowych. Niewydolność organów sądowych wiąże z ich niedoinwestowaniem i niewłaściwą
organizacją postulując zmiany w strukturze sadów, wykonywaniu zawodu sędziego (6.3), uregulowaniu
zasad nieodpłatnej pomocy prawnej (6.4) poprzez wprowadzenie ubezpieczeń od kosztów ochrony prawnej.
Polepszenie praw obywateli słusznie upatruje w wycofaniu Polski z tzw. protokołu
brytyjskiego umożliwiając
wprowadzenie w życie Karty Praw Podstawowych Unii Europejskiej, a także wprowadzeniem nadzoru Ministra
Sprawiedliwości nad realizacją praw człowieka.
Jak to z powyższego wynika żadnych spektakularnych nowości dotyczących
połączenia zawodów prawniczych czy likwidacji anachronicznej
formy notarialnej dla czynności prawnych zupełnie niepotrzebnej przy obecnym stanie informatyzacji w proponowanym programie nie znajdziemy.
W części poświeconej społeczeństwu motywem przewodnim ma być lepsze
życie, które można osiągnąć poprzez sprawiedliwą politykę społeczną,
która nie jest rozdawnictwem lecz wyrównaniem szans życiowych i znoszeniem nierówności. Jej istotą ma być
sprawiedliwy podział uzależniony od wysokości opracowanego minimum socjalnego i minimum egzystencji (1.1), które w perspektywie mają być podstawą do wypłaty świadczeń. Uporządkowanie ubezpieczeń społecznych (1.2) to
generalnie podnoszenie, zwiększanie, podwyższanie ale i możliwość przejścia
na emeryturę niezależnie od osiągniętego
wieku po 40 latach pracy mężczyzna i 35 latach kobieta, podniesienie składek rentowych po stronie
pracodawcy, ale i zachowanie OFE przy zróżnicowaniu ich portfeli
inwestycyjnych.
W części dotyczącej równości
płci i walki z dyskryminacją (2.1-2) znajdziemy poparcie dla zmian liberalizujących
Ustawę o planowaniu rodziny,
ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży, dla finansowania zapłodnienia
in
vitro ze środków publicznych, wprowadzenia edukacji seksualnej do szkół,
działań zmierzających do uregulowania
nauczania religii (debata o celowości), poparcie dla ustawy o związkach partnerskich. Opieka zdrowotna
realizowana ma być przez publiczną służbę zdrowia o niekomercyjnym charakterze, przede wszystkim
poprzez utworzenie na szczeblu podstawowym Centrów Opieki Medycznej zapewniających podstawowe świadczenia w miejscu zamieszkania, opieka stomatologiczna i medyczna w każdej szkole na wsi i w mieście objąć
ma dzieci i młodzież, a system dofinansowania leków ma wspierać starsze
pokolenie emerytów i rencistów (3.1-3).
Ten program to ogromne koszty, ale z pewnością może się podobać gdyż jest przygotowany fachowo i z dużą
znajomością problematyki ochrony zdrowia. Gwarancją jego funkcjonowania ma stać się Kodeks Zdrowia
zapewniający przestrzeganie praw pacjenta i pracownika ochrony zdrowia.
W zakresie edukacji i szkolnictwa wyższego wyraźny wzrost nakładów i to nie tylko w związku z tworzeniem bezpłatnej możliwości
korzystania ze żłobków, przedszkoli, dokształcania ustawicznego nauczycieli,
ale i wzrostem wynagrodzeń, zachowaniem szkół
przeznaczonych do likwidacji i etatów nauczycielskich pomimo niżu demograficznego. Przywrócony ma
zostać Narodowy Fundusz Stypendialny, a w szkołach bezpłatne dożywianie uczniów. Jak wyglądać miałoby w praktyce pogodzenie przywilejów
nauczycielskich, wzrostu wynagrodzeń i utrzymania etatów
nauczycielskich na niezmienionym poziomie pomimo spadku liczby uczących się czyli postulatów ZNP z finansowaniem proponowanych zmian, to doprawdy nie wiem.
Nie wiem również w jaki sposób
można wygospodarować coroczny wzrost środków na szkolnictwo wyższe i badania naukowe, aż do osiągnięcia
progu 3% PKB, czyli znacznie więcej niż na obronność, niezależnie od faktycznego stanu poziomu badań
naukowych w Polsce, który dzisiaj nie jest na zbyt wysokim poziomie.
Program ochrony środowiska naturalnego (6) ma być zharmonizowany ze zrównoważonym i przyjaznym dla środowiska
rozwojem kraju. Przewidywane metody zreformowania i uporządkowania
kwestii ochrony przyrody i gospodarki wodnej wychodzi na
przeciw postulatom Zielonych zdecydowanie przeciwstawia się prywatyzacji Lasów Państwowych, atakuje
rozdrobnienie instytucji mających zajmować się ochroną środowiska postulując
skoordynowanie planowania
przestrzennego z ochroną przyrody, przyjecie programu rozwoju energetyki odnawialnej, zwiększenie nakładów
na inwestycje wodne, transport publiczny, rozwój niekonfliktowej turystyki, a w zakresie organizacyjnym
utworzenie Agencji Ochrony Środowiska i Urzędu Nadzoru Geologiczno-Górniczego.
Nowoczesność i otwarcie na młodych miało pozytywnie wyróżniać SLD
pod nowym kierownictwem. Rozdział zatytułowany „Bez obaw w dorosłość."
(7.1) proponuje wsparcie młodych rodzin poprzez połączenie minimum bezpieczeństwa socjalnego przede
wszystkim dla dzieci i młodzieży, bezpłatne żłobki i przedszkola, opieka zdrowotna, edukacja, dożywianie,
ale i dla rodziców poprzez uzależnienie
wsparcia od rzeczywistych potrzeb rodzin, a nie tylko najuboższych w drodze m.in. modyfikacji zasiłku wychowawczego, ulgi prorodzinnej tak aby łączne nakłady na wsparcie osiągnęły
średni poziom w Unii Europejskiej. Szereg standardowych działań aktywizujących kobiety na rynku
pracy, zachęcające mężczyzn do angażowania się w wychowanie i opiekę nad dziećmi, wzmacniających
szkolnictwo zawodowe czy rozwiniecie doradztwa zawodowego ma współgrać z prawną regulacją ograniczającą możliwości
stosowania przez przedsiębiorców umów zlecenia, o dzieło i umów o pracę na
czas oznaczony jako dających
rzekomo mniejsze poczucie bezpieczeństwa. Pomijając prawną dopuszczalność zmiany kodeksowej treści takich
umów, a więc nadawanie im treści i znaczenia innego niż dotychczasowe, to koncepcję przedstawioną w tym
rozdziale należy ocenić jako anachroniczną i w praktyce prowadzącą do likwidacji miejsc pracy, albo
rozwoju szarej strefy. Zamiast elastyczności w regulowaniu zatrudnienia i ewentualnego poszukiwania
bezpieczeństwa socjalnego w dofinansowywanych ubezpieczeniach od utraty pracy SLD woli poprzestać na realizacji
głoszonej przez związki zawodowe zasady trwałości zatrudnienia. Wzmocnienie Państwowej Inspekcji Pracy służyć
ma lepszemu egzekwowaniu i bardziej dotkliwemu karaniu pracodawców nie respektujących nowych zasad.
Nic nowego w kulturze, która jak zwykle ma być bez barier i z mecenatem
państwowym na czele z Radą Kultury Polskiej jako ciałem doradczym i opiniodawczym Sejmu lub Rady Ministrów oraz Narodowym Instytutem Wydawniczym, aby mogły sprawnie
utylizować zwiększone do 1% PKB wydatki na jej rozwój i promocję (8). Do 0,5% PKB w ciągu czterech
najbliższych lat zakłada się wzrost wydatków na sport, co wymaga utworzenia koalicji dla sportu (9) umożliwiającej
m.in. rozwój sportu w strukturach resortowych MON i MSW i A, a wprowadzenie nowego odpisu
podatkowego na finansowanie udziału dzieci i młodzieży w klubach sportowych ma zapewnić
finansowanie ich
rozwoju.
Najbardziej rozczarowuje jednak szumnie zapowiadany rozdział dotyczący
gospodarki opracowany w porozumieniu z BCC, które
przecież głosi konieczność zrównoważenia budżetu państwa, rozwój
elastycznych form zatrudnienia, ograniczanie
ulg podatkowych, ujednolicanie zasad opodatkowania, zrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn.
Tymczasem jak czytamy w części pierwszej programu będącej jednym z pięciu jego filarów zatytułowanym
„Szybki wzrost, sprawiedliwy podział, zdrowe finanse." : „Celem polityki
gospodarczej nie powinno być obniżenie
deficytu budżetowego za wszelką cenę kosztem wzrostu gospodarczego, wielkości
inwestycji publicznych, podważenia
samodzielności finansowej samorządów i nakładów na inwestycje lokalne, wielkości emerytur i spadku jakości
życia obywateli." Celem proponowanego programu jest długofalowy wzrost gospodarczy w tempie 5% rocznie
oraz osiągniecie obecnego poziomu i jakości życia w Europie Zachodniej.
Pozostałe
filary poświęcone finansom publicznym, przyjaznemu klimatowi dla biznesu, postępowi
technologicznemu i innowacyjności oraz sprawiedliwemu podziałowi nie zawierają żadnych nowych
treści poza ogólnie
znanymi chociażby z działalności sejmowej Komisji Przyjazne Państwo i składają
się z ogólników w rodzaju zwiększenia
zatrudnienia poprzez wprowadzenie tymczasowo niższych składek na ubezpieczenie
społeczne dla nowo zatrudnianych absolwentów i obywateli po 50-tce, stymulowanie eksportu i konkurencyjności, rejestracja spółek kapitałowych w ciągu 24 godzin bez dochowania formy notarialnej, przyspieszenie i uproszczenie procedur podatkowych,
inwestycji budowlanych, informatyzacja procesu składania deklaracji,
przyspieszenie procesu tworzenia planów
zagospodarowania przestrzennego, wprowadzenia scentralizowanej platformy zamówień
publicznych.
Niekonkretną zapowiedzią jest przedstawienie w ciągu 100 dni od
wyborów (należy rozumieć że wygranych)
planu całościowych działań wspierających — użyto określenia — rozkwit
prywatnej przedsiębiorczości.
Z uwagi na
fakt, że brak jest jakiejkolwiek szansy na pomyślny wynik wyborów możemy
raczej zapomnieć o tym planie jak i na
szczęście o wspieraniu nowych podatków europejskiego podatku klimatycznego i podatku od instytucji
sektora finansowego, które w efekcie i tak obciążyłyby obywateli.
Zwiększenie
wsparcia finansowego dla przedsiębiorstw ( nie wiem dlaczego nie przedsiębiorców
) na wydatki badawczo-
rozwojowe oraz reinwestycje, tworzenie zachęt dla uczelni wyższych w komercjalizacji projektów badawczych oraz
dla udziału małych i średnich przedsiębiorstw w publicznych przetargach na
wykorzystanie takich badań świadczy w mojej ocenie o braku zdolności autorów tego tekstu do percepcji polskiej
rzeczywistości mierzonej w tym
względzie miernymi dokonaniami Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Stosunkowo
najlepiej wypada więc część poświęcona sprawiedliwemu podziałowi osiągniętego
wzrostu gospodarczego
powtarzająca obietnice zwiększenia rent i emerytur, ulg podatkowych dla
najbiedniejszych, zmniejszenia
nierówności dochodowych, zwiększenia dostępności do opieki nad dziećmi
itp.
Niestety nie
znajdziemy w programie ani realnego wsparcie tworzenia nowych miejsc pracy
poprzez ich
dofinansowanie i/lub kredytowanie szczególnie w procesie powstawania i rozwijania mikroprzedsiębiorstw. Nie znajdziemy
ułatwień dla ludzi rozpoczynających działalność gospodarczą chociażby w postaci zmniejszenia Jeżeli nie
okresowego zwolnienia z opłacania składki na ubezpieczenie społeczne, która
jest jedną z podstawowych barier rozwoju
przedsiębiorczości młodych, ale i byłych pracowników najemnych rozpoczynających
pracę na własny
rachunek. Sfera mająca zasadnicze znaczenie dla wyzwolenia inicjatywy przede
wszystkim zresztą ludzi młodych znalazła
się poza zainteresowaniem SLD.
1 2 3 Dalej..
« Państwo i polityka (Publikacja: 29-08-2011 )
Mirosław WoronieckiAdwokat, specjalista prawa gospodarczego, cywilnego i prawa karnego gospodarczego, historyk doktryn politycznych i prawnych, doradca organizacji pozarządowych. Przewodniczący Rady Stowarzyszenia Dom Wszystkich Polska Liczba tekstów na portalu: 52 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Dwie lewice | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2173 |
|