|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Biuletyny » Dodatki Specjalne
Prawo EU a prawo kościelne [1] Autor tekstu: Peter Erdö
Dodatek specjalny do Biuletynu Stowarzyszenia na
rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo „Neutrum", Nr 1 (28), Styczeń 2003
"Wpływ prawa Unii Europejskiej na prawo wewnętrzne
kościołów" -
wykład bp prof. dr Petera
Erdö, rektora Katolickiego Uniwersytetu Pétera Pázmány’ego w Budapeszcie, wygłoszony podczas konferencji „Religia i wolność religijna w Unii Europejskiej". Warszawa, Sala Kolumnowa Sejmu RP, 3 września 2002 r.
I.
Zarys problemu
Cały system prawny Unii
Europejskiej znajduje się na etapie
intensywnego rozwoju. Rozwija się także system prawa wyznaniowego Unii
Europejskiej. Jak dotychczas w systemie prawnym UE prawo wyznaniowe nie sta-nowi
organicznej struktury, jest zbiorem różnorakich ustaleń. Wpływ prawa
europejskiego na systemy prawne wspólnot religijnych teoretycznie może być
bardzo znaczny i wielowarstwowy. Nie można wykluczyć, że dorobek prawny Unii
Europejskiej w tej materii, zostanie przejęty do systemów prawnych wspólnot
wyznaniowych, że może stanowić wskazówkę. Jest również możliwe, że
poszczególne kościoły swoje systemy prawne będą wzorowały na systemach
prawnych państw członkowskich, które przecież pozostają pod wpływem prawa
unijnego. Wśród możliwości bezpośredniego albo pośredniego przejmowania
poszczególnych rozwiązań jest również możliwe, że poszczególne kościoły
zareagują w taki sposób, że postanowią strzec się przed oddziaływaniem
prawa unijnego na ich wspólnoty lub też przyjmować będą jedynie te
ustalenia unijne, które dla ich wspólnot -
według ich rozeznania -
mogą okazać się korzystne. W tym przypadku byłoby niezwykle trudno ustalić,
czy na tej podstawie powstała jakaś kościelna ustawa lub status. W tekście
ustawy -
oczywiście -
nie wspomniano by o tym.
Temat wykładu podano mi w niezbyt ścisłej postaci. W tytule mówi się o „wewnętrznym prawie Kościołów" — w liczbie mnogiej. Z tego względu poczułem się zobowiązany dokonać całościowego
przeglądu prawodawstwa wspólnot religijnych,
które funkcjonują legalnie (jako uznane, dopuszczone, zarejestrowane
itd. wspólnoty religijne czy związki) w jednym lub więcej krajów członkowskich
Unii Europejskiej, czy też w którymś z krajów kandydujących. Trudno ocenić — a często nie jest to możliwe — jakie w zasadzie są ich statusy
prawne. Dlatego też nasze rozważania ograniczymy jedynie do Kościoła
katolickiego, gdzie obserwujemy tendencje i próby tworzenia prawa z myślą o przyszłości, a które -
na dobrą sprawę — mogłoby służyć także innym wspólnotom
religijnym, bez centrów zarządzających — zatem
inaczej niż to się dzieje w diecezjach europejskich, gdzie istnieją
Konferencje Biskupów, pisma urzędowe, nie wspominając o innych źródłach praw partykularnych. Dlatego też, w tym przypadku, nic pewnego nie można powiedzieć o wpływie prawa
unijnego na wewnętrzne prawodawstwo kościelne.
Istnieją pewne specyficzne formy
stanowienia prawa kościelnego, które łatwo opisać. Jest to np. bilateralne
tworzenie zasad w umowach konkordatowych; są to uzupełniające postanowienia
Konferencji Biskupów do „Codex
Iuris Canonici", do statutów synodów
diecezjalnych. Jeśli chodzi o te ostatnie, ich bogaty zbiór znajduje się w Salamance („Collection Sinodal "Lamberto de Echeverria"),
zawiera wiele materiału historycznego. Zbiory dotyczące prawa synodalnego są
znacznie uboższe. Odnośnie źródeł prawa, możemy podać przykłady,
kiedy katolickie prawo kościelne i prawo unijne reagują ze sobą, albo -
uściślając -
kiedy prawo kanoniczne powinno zmienić się na tyle, aby współgrać z ustaleniami prawa unijnego.
II. Ochrona kościelnych
osobowości prawnych w prawie konkordatowym
Międzynarodowe porozumienia
Stolicy Apostolskiej (głównie z państwami Europy Środkowej kandydującymi do
Unii Europejskiej) stanowią szereg porozumień, które — z jednej strony -
stwarzają Kościołowi przestrzeń do działania, z drugiej -
stanowią rodzaj tarczy w przypadku, gdyby rozwój unijnego prawa wyznaniowego
poszedł w złym -
zdaniem Kościoła -
kierunku.
Postaramy się na kilku przykładach
zilustrować, jak w przyszłości działać będą owe bilateralne porozumienia.
Republika Czeska zawarła ze
Stolicą Apostolską układ 25 czerwca 2002 r. Układ ten
nie został jeszcze ratyfikowany. Ostatnio również Słowenia podpisała
układ ze Stolicą Apostolską, który jeszcze nie nabrał mocy prawnej. Na
przeciwnym biegunie znajduje się Polska. Nie tylko Konstytucja zakłada
zawarcie bilateralnego porozumienia ze Stolicą Apostolską, ale istnieje już
uroczysty konkordat w klasycznej
formie („Solemnis conventio").
Podpisany został 28 lipca 1993 r., ale ratyfikowany dopiero 25 marca 1998 r.
W
konkordacie stwierdzono, że religia katolicka jest wyznaniem większości społeczeństwa
polskiego. Podkreślono
rolę Kościoła w polskich dziejach i jego znaczenie w kształtowaniu godności osoby ludzkiej
oraz umacnianiu obyczajów. Artykuł 1 konkordatu stanowi o niezależności i autonomii Kościoła i państwa, i wyraża zamiar wzajemnej współpracy. Uznano osobowość prawną Kościoła w państwie, ale także — osobowości prawne uznawane przez
prawo kanoniczne (art. 4). Na wniosek władz kościelnych państwo uzna dalsze
kościelne osobowości prawne (art. 4,3). W konkordacie uregulowano kwestie praw
Kościoła wynikających z Konstytucji. Uznane zostało prawo Kościoła do powoływania,
znoszenia i dokonywania zmian w strukturze organizacyjnej Kościoła. Zastrzeżono
jednakże, że żadna część polskiego terytorium nie będzie częścią
diecezji czy prowincji kościelnej, której siedziba znajdować się będzie
poza granicami RP (art. 6,2); żadna też część diecezji, ani polskiej
prowincji kościelnej nie będzie wykraczała poza granice państwowe RP. Żaden
biskup, który nie jest obywatelem polskim, nie będzie członkiem Polskiej
Konferencji Biskupów, ani nie będzie sprawował jurysdykcji w Polsce. Współpraca
Kościoła i państwa została w konkordacie ustalona bardzo szczegółowo:
szkolnictwo kościelne, miejsca kultu, ordynariat polowy, uznanie przez państwo
świąt kościelnych, ślubów wyznaniowych i wiele innych ważnych spraw.
Osobowość prawna Kościoła została uznana w bardzo szerokim zakresie, jego
autonomia zagwarantowana, przy wszystkich uzgodnionych ograniczeniach.
Węgry zawarły ze Stolica Apostolska trzy cząstkowe układy. W przeciwieństwie
do rozwiązania polskiego, gdzie już Konstytucja zapowiedziała konkordat,
pierwszy (węgierski) układ cząstkowy (z 9 lutego 1990 r.) zawiera uznanie
autonomicznego prawa Kościoła do samodzielnego regulowania kwestii ważnych
dla Kościoła — z jednej strony na podstawie „Codex Iuris Canonici", z drugiej zaś -
na podstawie węgierskiej ustawy o wolności sumienia, wyznania i religii (nr
3). Takie paralelne regulacje gwarantują Kościołowi znaczące swobody.
Wspomniana ustawa może być zmieniona kwalifikowaną większością głosów.
Gwarantuje Kościołowi -
jako całości -
automatyczne uznanie osobowości prawnej oraz jego wszystkich
jednostek organizacyjnym, z których nieliczne (jak np. wspólnoty
zakonne) muszą być rejestrowane przez sądy. Inne (np. parafie) nie wymagają
wpisu do państwowych rejestrów, aby ich osobowość prawna była uznana przez
państwo. Funkcjonariusze węgierskiego Kościoła nie muszą być obywatelami
Republiki Węgierskiej. Państwo nie ingeruje w sprawy powoływania,
reorganizacji, znoszenia struktur kościelnych, ani w sprawę stanowienia granic
jednostek administracyjnych Kościoła. Drugi układ cząstkowy pomiędzy Węgrami i Stolicą Apostolską dotyczył powołania ordynariatu polowego (podpisany 10
stycznia 1994 r., ratyfikowany 26 kwietnia 1994 r.). Trzeci układ dotyczył
finansowania działalności Kościoła w sferze publicznej (w zakresie religijnym) oraz spraw majątkowych. Zawarty 20
czerwca 1997 r., a ratyfikowany dopiero w kwietniu 1998 r. Także ten układ nie
regulował całościowo stosunków państwo-Kościół.
Konkretyzował jedynie wcześniej zawarte układy. Uściślił zasady realizacji
ustawy nr IV z 1990 r. o wolności sumienia i wyznania, i ustawy nr XXXII z 1991
r. regulującej sprawy własności nieruchomości stanowiących uprzednio własność
Kościoła. Umowa ta załatwiła kilka ważnych spraw.
Wzorem doświadczeń włoskich i hiszpańskich
postanowiono, że płatnicy podatku dochodowego będą mogli decydować o przeznaczeniu na rzecz kościoła 1% płaconego podatku (II, art. 4). Otwarte
zostało również inne źródło dochodów kościoła, ważniejsze niż
poprzednie.
W ustawie XXXII z 1991 r. przewidziano zwrot Kościołowi budynków przejętych
przez państwo w 1948 r. Przed tą datą były one użytkowane przez Kościół
jako szpitale, domy opieki, szkoły, domy kultury. Zgodnie z ustawą Kościół
nie mógł dowolnie nimi rozporządzić. Zwracane budynki musiały pełnić
takie same funkcje, jak przed przejęciem ich przez państwo.
W ustawie IV z 1990 r. przewidziano
finansowanie przez państwo działalności charytatywnej Kościoła. Pełne
finansowanie tej działalności na Węgrzech nie oznacza faworyzowania Kościoła
przez państwo, ale zwykłą konieczność. Kościół stracił wszystkie swoje
dobra i środki produkcji. Nie uzyskał również żadnych rekompensat za
utracone mienie i kapitały. Pod tym względem sytuacja Kościoła węgierskiego
jest inna, niż w pozostałych państwach regionu, czy np. na Słowacji. Dlatego
też porozumienie węgierskie musiało uregulować sprawę finansowania także
tej ważnej strony działalności kościoła. Zgodnie z porozumieniem — o którym mowa -
Kościół zrezygnował ze znacznej części budynków podlegających zwrotowi.
Właśnie dlatego państwo zobowiązało się do wpłacania Kościołowi
corocznie kwot stanowiących jakąś część realnej wartości mienia, z którego
rewindykacji Kościół zrezygnował. To właśnie stanowi główne źródło
finansowania działalności Kościoła węgierskiego.
Z Republiką Słowacką Stolica Apostolska nie zawarła
formalnego konkordatu lecz Porozumienie Podstawowe („Accordo
base"). Podpisano je 24 listopada, a ratyfikowano 18 grudnia 2000 r.
W preambule Porozumienia zapisano -
podobnie jak w preambule do konkordatu polskiego — o misji Kościoła katolickiego w Słowacji i o roli w życiu społecznym,
kulturalnym i w sferze moralności. Wskazano na dziedzictwo Cyryla i Metodego,
podobnie, jak uczyniono to w preambule do Konstytucji Republiki Słowacji. W art. 1 p. 2 uznana została osobowość prawna Republiki Słowackiej i Stolicy
Apostolskiej. Republika Słowacka uznała osobowość prawną jednostek
organizacyjnych Kościoła, które w świetle prawa kanonicznego taką osobowość
prawną posiadają. Uznała całkowitą autonomię Kościoła.
Stwierdzono, że Kościół ma pełne
prawo prowadzenia działalności zgodnie z jego kompetencjami wynikającymi z prawa kanonicznego, także w dziedzinie prawa własności i organizowaniu
stosunków wewnątrzkościelnych (art. 2 p. 1). Strona kościelna zobowiązała
się także do działalności w procesie moralnego kształcenia obywateli. Kościół
uzyskał gwarancje swobodnego kształtowania instytucji hierarchicznych, ich
stanowienia i modyfikowania (art. 3 p. 1). O zamierzonych stanowieniach,
zmianach i znoszeniach prowincji kościelnych, archidiecezji, diecezji,
eparchii, eksarchii i administratur apostolskich Stolica Apostolska (przed opublikowaniem zamierzeń)
powiadomi władze państwa (art. 3 p. 2). Stolica Apostolska gwarantuje, że
granice diecezji słowackich i administratur apostolskich podobnie, jak granice
eparchii i eksarchii greckokatolickich nie przekroczą
granic państwowych (art. 3 p. 3). Z mocy ustawy uznaje się prawo Kościoła
do stanowienia osobowości prawnych we własnych strukturach. Układ Podstawowy
wylicza szereg swobód i gwarancji przyznanych Kościołowi, np. prawo słowackiego
Kościoła katolickiego do kontaktowania się ze Stolicą Apostolską, z kościołami
na świecie, z konferencjami biskupów innych krajów, podobnie jak z innymi kościołami i religiami (art. 4), wolność powoływania szkół i uniwersytetów kościelnych
oraz uzyskiwanie wsparcia ze strony państwa na rzecz tych inicjatyw (art. 13),
uznanie przez państwo ważnych świąt kościelnych. 22 sierpnia 2002 roku.
Stolica Apostolska i Republika Słowacka podpisały umowę o powołaniu
ordynariatu polowego.
1 2 3 Dalej..
« Dodatki Specjalne (Publikacja: 18-05-2002 Ostatnia zmiana: 31-10-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 253 |
|