|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Kształtowanie relacji państwo-kościół w Konstyt. [1] Autor tekstu: Paweł Borecki
Dodatek specjalny do Biuletynu Stowarzyszenia na
rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo „Neutrum",
Nr 2 (29), Kwiecień 2003
Paweł Borecki, „Proces kształtowania się modelu relacji państwo-kościół w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r."Ustrojowy model stosunków państwo-kościół
stanowił jeden z głównych dylematów w pracach konstytucyjnych w latach 1989-1997 [ 1 ].
Przedmiotem sporu był przede wszystkim zakres legitymizacji przez nową ustawę
zasadniczą przemian w stosunkach wyznaniowych w Polsce po roku 1989, w tym
Konkordatu z 1993 r., a zwłaszcza możliwości wpływu czynnika konfesyjnego na
politykę państwa. Kompromis w omawianej dziedzinie, wypracowany stopniowo w latach 1994-1997, nie zawsze przy tym konsekwentnie respektowany, w wymiarze, rzec by można, wewnętrznym
dokonał się między czterema największymi ugrupowaniami parlamentarnymi -
Sojuszem Lewicy Demokratycznej, Unią Wolności, Polskim Stronnictwem Ludowym i Unią Pracy. Natomiast w wymiarze zewnętrznym jego stronami była wspomniana
tzw. koalicja konstytucyjna oraz Episkopat Polski, zajmujący w pracach
konstytucyjnych, zwłaszcza po roku 1993, pozycję niejako recenzencką. Ów
kompromis umożliwił uchwalenie Konstytucji przez Zgromadzenie Narodowe, a następnie
jej przyjęcie przez naród w referendum. Źródłem norm w dziedzinie
instytucjonalnych stosunków między państwem a kościołami i innymi związkami
wyznaniowymi okazał się głównie art. 25 nowej ustawy zasadniczej [ 2 ].
W okresie blisko pięciu
lat, tzn. od grudnia 1989 r. do września 1994 r., prace nad nową konstytucją
charakteryzowały się ograniczoną efektywnością. Zdołano wówczas przede
wszystkim uregulować w ustawie konstytucyjnej z 23 kwietnia 1992 r. tryb
opracowania i uchwalenia konstytucji [ 3 ]. Akt ten wprowadzał
ultrademokratyczną procedurę ustrojodawczą. Szereg jej elementów nie sprzyjało
jednak skuteczności prac konstytucyjnych. Zwłaszcza obligatoryjne referendum
konstytucyjne czyniło ostateczny ich rezultat niepewnym, przesuwało bowiem
decyzje przesądzające o losie ustawy zasadniczej poza parlament [ 4 ].
Wobec fiaska uchwalenia nowej konstytucji podczas kadencji
parlamentarnych w latach: 1989-1991 oraz 1991-1993, innym efektem prac
konstytucyjnych w tym okresie było przedłożenie do dnia 5 września 1994 r.,
czyli do momentu wykonania tzw. obywatelskiej inicjatywy konstytucyjnej, co
najmniej dwudziestu projektów ustawy zasadniczej [ 5 ].
Reprezentowały one szerokie spektrum koncepcji stosunków państwo-kościół, od modelu ścisłego
związku obu podmiotów, prowadzącego do nadania państwu polskiemu charakteru
katolicko-narodowego, aż po system rozdziału [ 6 ]. Co znamienne, żaden z projektów
konstytucji nie zawierał zasady neutralności światopoglądowej państwa [ 7 ]. W projektach statuujących model rozdziału państwa i kościoła dostrzegalne
było dążenie do wypracowania sformułowań kompromisowych, możliwych do
zaakceptowania przez Kościół Katolicki. Wyrazem tego było m.in. zastępowanie
formuły rozdziału terminami o zbliżonym znaczeniu, pozbawionymi jakoby
negatywnej konotacji historycznej, lecz zarazem utrwalonej wykładni w nauce
prawa wyznaniowego i konstytucyjnego lub regulowanie wspomnianej problematyki
fragmentarycznie [ 8 ].
Treść przepisów wyznaniowych szeregu projektów warunkowały bieżące
przemiany w stosunkach wyznaniowych w Polsce, w szczególności wprowadzenie
nauki religii w szkołach publicznych oraz podpisanie Konkordatu. Problematyka
relacji instytucjonalnych między państwem a związkami konfesyjnymi zajmowała
wysokie miejsce w wewnętrznej systematyce projektów, z reguły w jednostkach
dotyczących podstawowych (naczelnych) zasad ustrojowych. Charakterystyczne było
zarazem w świetle systematyki tych aktów nie wiązanie, w przeważającej większości
przypadków, problematyki wolności sumienia i wyznania (religii) z zagadnieniem
relacji między państwem a związkami konfesyjnymi.
W latach 1989-1994 dostrzegalne stało się
zjawisko odstąpienia niektórych ugrupowań od projektów jednoznacznie wyrażających
system rozdziału, które u progu prac konstytucyjnych zostały opracowane z ich
inicjatywy lub przez osoby ze środowisk doń zbliżonych, na rzecz projektów
artykułujących model rozdziału w sposób zawoalowany, co potwierdzały działania
Sojuszu Lewicy Demokratycznej i Polskiego Stronnictwa Ludowego, czy wręcz na
rzecz propozycji postulujących system powiązania państwa ze związkami
wyznaniowymi, czego dowodziła postawa Stronnictwa Demokratycznego. W omawianym
okresie zdawała się przy tym narastać liczba projektów statuujących model
państwa konfesyjnego. Było to zapewne funkcją m.in. dyferencjacji prawej
strony polskiej sceny politycznej.
W grupie projektów zgłoszonych lub utrzymanych w mocy na
podstawie znowelizowanej ustawy konstytucyjnej z 23 kwietnia 1992 r., zatem mogących
formalnie stanowić podstawę opracowania Konstytucji, czytelną preferencję
systemu separacji wyrażały projekty Prezydenta RP, Sojuszu Lewicy
Demokratycznej, Unii Demokratycznej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego i Unii
Pracy. Żaden z nich jednak modelu rozdziału nie formułował kompleksowo i jednoznacznie. Jedynie projekt Unii Demokratycznej zawierał bezpośrednią
wzmiankę o zasadzie rozdziału. Pozostałe projekty poprzestawały na wskazaniu
wybranych cech konstytutywnych wspomnianego systemu, jak równouprawnienia wyznań
(projekt Prezydenta RP), niezależności państwa oraz kościoła (projekt PSL-UP), świeckości państwa,
równość praw i obowiązków kościołów i związków wyznaniowych (projekt
SLD) i w ten sposób usiłowały nie wprost wyrazić pojęcie rozdziału. Obawa
przed krytyką ze strony Kościoła większościowego prowadziła także, jak w przypadku projektu prezydenckiego, do przyjęcia soborowej formuły autonomii i niezależności na określenie relacji państwo-kościół [ 9 ].
Formuła autonomii i niezależności
była także zawarta w tzw. obywatelskim oraz senackim projektach. Głosiły one
jednak, obok projektu Porozumienia Centrum i Konfederacji Polski Niepodległej,
preferencję na rzecz państwa wyznaniowego. Treść wymienionych wyżej aktów
pozostawała bowiem w czytelnej sprzeczności z zasadą neutralności światopoglądowej
państwa. Dowodem tego było odwołanie w preambułach do teistycznej koncepcji
Absolutu, czy, jak w projekcie Konfederacji, konstytucjonalizacja Boga jako
elementu ustroju politycznego, pierwszorzędnej instancji odpowiedzialności
Sejmu za losy państwa. Wymienione projekty zakładały także dyferencjację
związków wyznaniowych w następstwie zwłaszcza wprowadzenia kategorii religii
prawnie uznanych, temu z kolei towarzyszyła wyraźna aprecjacja Kościoła
Katolickiego. Projekty PC oraz KPN wprost negowały zasadę równości związków
konfesyjnych, przyznając naczelne stanowisko wśród równouprawnionych wyznań
wyznaniu rzymskokatolickiemu. Autorzy projektów należących do omawianej grupy
posuwali się niekiedy dalej w lansowaniu konfesyjnych elementów ustroju, niż
wynikało to z konstytucyjnych postulatów Episkopatu Polski i zdawali się nie
dostrzegać ewolucji stanowiska biskupów w sprawie modelu relacji między państwem a Kościołem.
Przyjęte w projektach koncepcje
relacji między państwem a kościołem pozostawały w korelacji z określeniem
zagadnienia form prawnych regulacji statusu związków konfesyjnych. Przedłożenia
wyrażające system rozdziału pomijały tę kwestię, jak projekt UD czy PSL-UP
albo dopuszczały możliwość regulacji statusu Kościoła Katolickiego w formie umowy międzynarodowej. Natomiast projekty optujące za systemem powiązania, z wyjątkiem przedłożenia KPN, zakładały obligatoryjne uregulowanie stosunków
między państwem a Kościołem Katolickim w formie umowy międzynarodowej
zawartej ze Stolicą Apostolską. Wobec innych wyznań państwo miało określić
swój stosunek w drodze ustaw(y) uchwalonych po porozumieniu się z ich
przedstawiciel(stw)ami.
Wszystkie analizowane projekty
ustawy zasadniczej wyrażały nieantagonistyczną koncepcję odniesień państwa i Kościoła Katolickiego. Rzeczone akty wymieniały z nazwy Kościół większościowy. Z wyjątkiem przedłożeń PC i KPN formułowały zasadę współdziałania lub
współpracy państwa i kościoła. Natomiast żaden z projektów konstytucji
nie regulował wprost statusu laickich organizacji światopoglądowych oraz ich
relacji z państwem.
Omówione akty w ograniczonym stopniu zdeterminowały ostateczne brzmienie przepisów
wyznaniowych Konstytucji z 2 kwietnia 1997 r. [ 10 ]. Odpowiednie
postanowienia żadnego z nich nie zostały kompleksowo i dosłownie recypowane,
jakkolwiek postanowienia właściwych przepisów wyznaniowych tzw. senackiego
oraz obywatelskiego projektów konstytucji stanowiły treść wniosków zgłaszanych
zwłaszcza przez Alicję Grześkowiak i Piotra Andrzejewskiego aż do uchwalenia
Konstytucji w drugim czytaniu. Uzasadnia to konstatację, że w istocie prace,
które bezpośrednio doprowadziły do określenia modelu odniesień kościoła i państwa zostały zapoczątkowane dopiero po upływie terminu wykonania
obywatelskiej konstytucyjnej inicjatywy ustawodawczej. W ramach bezpośredniej
genezy konstytucyjnego modelu relacji państwo-kościół
można wyodrębnić trzy etapy. Etap wstępny został wyznaczony przede
wszystkim przez pierwsze czytanie projektów konstytucji w Zgromadzeniu
Narodowym w dniach 22-23 września 1994 r. oraz debatę sejmową na temat zasadniczych kwestii
ustrojowych wskazanych przez Komisję Konstytucyjną Zgromadzenia Narodowego,
przeprowadzoną 21 października 1994 r. Etap drugi -
zasadniczy, od listopada 1994 r. do 16 stycznia 1997 r., obejmował wypracowanie i utrwalenie na forum Komisji Konstytucyjnej ustrojowego kompromisu w sprawie
modelu odniesień między państwem a kościołem. W ramach trzeciego etapu -
24 lutego 1997-2 kwietnia 1997 r. — nastąpiło usankcjonowanie wyników prac Komisji, połączone z ich ograniczoną
korektą w wyniku uchwalenia Konstytucji przez Zgromadzenie Narodowe w drugim, a następnie w trzecim czytaniu, przy uwzględnieniu prezydenckiej propozycji
zmiany. Swoistym epilogiem było przyjęcie ustawy zasadniczej przez naród w referendum 25 maja 1997 r., które kompromisowi elit politycznych nadało sankcję
społeczną.
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] W niniejszym opracowaniu przyjęto węższą, instytucjonalną
interpretację pojęć: państwo oraz kościół (związek wyznaniowy). Termin
„kościół", przy braku dodatkowych określeń, został odniesiony do ogółu
działających w Rzeczpospolitej Polskiej kościołów i innych związków wyznaniowych. [ 2 ] Por. J. Krukowski, Polskie prawo
wyznaniowe, Warszawa 2000, s.58 oraz M. Pietrzak, Prawo wyznaniowe, Warszawa 1999, s.262. [ 3 ] Ustawa konstytucyjna z dnia 23 kwietnia 1992 r. o trybie przygotowania i uchwalenia Konstytucji RP (Dz. U. Nr 67, poz. 336 i z 1994 r. Nr 61, poz. 251). [ 4 ] Por. R. Chruściak, W. Osiatyński, Tworzenie
konstytucji w Polsce w latach 1989-1997, Warszawa 2001, s. 240-241. [ 5 ] Por. S.Gebethner, W poszukiwaniu kompromisu konstytucyjnego. Dylematy i kontrowersje w procesie stanowienia nowej Konstytucji RP, Warszawa 1998, s. 11. [ 6 ] Większość projektów konstytucji opracowanych w omawianym okresie
została opublikowana m.in. w: Projekty konstytucyjne 1989-1991, oprac. M. Kallas, Warszawa
1992 oraz Projekty konstytucji 1993- 1997, oprac. R. Chruściak, Warszawa 1997. [ 7 ] Zasada neutralności światopoglądowej państwa została wprost wyrażona
jedynie w Tezach do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej przedstawionych przez Stronnictwo Demokratyczne na początku 1990 r. [ 8 ] Por. M. Pietrzak, Rozdział kościoła i państwa — modele i spór o ujęcie normatywne w nowej konstytucji,
[w:] Podstawowe prawa jednostki i ich sądowa ochrona, red. nauk. L. Wiśniewski, Warszawa 1997, s. 114. [ 9 ] Potwierdził to prof. M. Pietrzak, jeden z autorów projektu konstytucji
zgłoszonego przez Prezydenta RP, w rozmowie z autorem niniejszego opracowania w dniu 6. 12. 2001 r. [ 10 ] Jedynie art. 53 ust. 1-3 i 5 wykazuje pewną ograniczoną zbieżność z art. 18 tzw. senackiego projektu konstytucji. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 01-09-2002 Ostatnia zmiana: 17-07-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2684 |
|