|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Ludzie, cytaty Andrzej Niemojewski. Upadek postępowca Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Andrzej Niemojewski (1864-1921), pseudonimy: Lambro,
Lubieniec A., Rokita — poeta modernistyczny, prozaik, dramaturg,
publicysta, społecznik i „postępowiec", pionier ruchu wolnomyślicielskiego
na ziemiach polskich, jeden z głównych twórców polskiego religioznawstwa. Niemojewski ukończył studia prawnicze na uniwersytecie w Dorpacie. W młodości związany był z ruchem socjalistycznym (PPSD). W latach
1892-1897 pracował w Sosnowcu jako urzędnik towarzystwa górniczo-hutniczego.
Po powrocie do Warszawy w roku 1897, działał w PPS (aresztowany w 1899 r.). W latach 1904-1905 redagował we Lwowie socjalistyczno-niepodległościowy miesięcznik
Kuźnica. W roku 1905 brał udział w rewolucji, był współorganizatorem
słynnego strajku szkolnego. Po 1905 r., do końca życia, poświęcił się
krzewieniu wolnomyślicielstwa i religioznawstwa, przede wszystkim jako wydawca i redaktor wolnomyślicielskiego i zbliżonego do pedecji [ 1 ] pisma Myśl Niepodległa oraz publicysta (Objaśnienie katechizmu,
1907).
Ma swój udział w zachowaniu świeckiego hymnu narodowego
Polski. Polemikę związaną z hymnem rozpoczął konserwatywno-klerykalny Przegląd
Warszawski w roku 1914, opowiadając się za kościelno-patriotycznym hymnem
„Boże, coś Polskę". Przeciwko temu stanowczo zaprotestował Andrzej
Niemojewski, żądając zachowania Mazurka Dąbrowskiego, wiążąc z nim
„szczególne walory emocjonalne i mobilizujące".
Poeta
Jego debiut poetycki — Poezje z roku 1891 (wraz z debiutującymi w tym samym roku K. Tetmajerem i F. Nowickim) przyjmowany jest
umownie za początek polskiego modernizmu. Niemojewski był „poetą o żywym
temperamencie społecznym" [ 2 ],
„społecznikiem z krwi i kości" [ 3 ].
Jego poezja, w sensie warsztatowym tradycyjna, powstała w klimacie oddziaływań
radykalnych nastrojów i wyrażała przede wszystkim jego społeczne zaangażowanie. W cyklu poetyckim Polonia irredenta (cz. 1-6: 1895-96, cz. 7 w wyd. całości w 1901) dał przejmujący obraz życia i pracy górników oraz hutników Zagłębia
Dąbrowskiego. Wybór poezji (1899, 1955), Bajka. Poemat w 1-ej odsłonie
(1900).
Pisarz
W nowelach (Ludzie rewolucji,1906) i satyrze
politycznej (Pokrzywy,1907) był rzecznikiem dążeń
rewolucyjnych. W publicystycznej powieści Listy człowieka szalonego z
1899 r. zawarł ostrą krytykę pokolenia modernistów wychodzących z przesłanek
ideowych, wyśmiewał hasło „sztuka dla sztuki" i artystę-dekadenta.
Zainteresowanie religioznawstwem zostało wyrażone w przekładzie
(1904) słynnego Żywota Jezusa autorstwa E. Renana. W cyklu opowieści
ewangelicznych Legendy (1902), które nawiązywały do Renana, przedstawił
Chrystusa jako pierwszego proletariusza (po konfiskacie przez austriacką cenzurę — pod tytułem: Tytuł skonfiskowany). W roku 1907 napisał książkę O
pochodzeniu naszego Boga; Bóg czy człowiek? Wybór dzieł A.N. o pochodzeniu chrześcijaństwa (1960).
Inne publikacje: Poezje prozą (1891), Majówka (1895),
Listopad (1896), Prometeusz (1900), Szopka (1901), Rokita
(1901), O masonerji i masonach. Szkic popularny (Wydawnictwo Myśli
Niepodległej, 1906; kolejną broszurę o wolnomularstwie napisał w roku 1908),
Z pod pyłu wieków (1906), Pokrzywy (1907), Ksiądz Pranajtis i jego przeciwnicy (1914).
Dramaty: Familia (1898), Dzień on, dzień gniewu
Pańskiego (1902).
Szkice literackie: Stanisław Wyspiański (1903), Dawność a Mickiewicz [Filozofia Mickiewicza. Liczby i godziny. Widma. Gwiazdy
Mickiewicza. Tradycje improwizacji -książka przedstawia postać narodowego
wieszcza w kontekście mistyki i okultyzmu](1921).
Przekłady: Dzieje wojny żydowskiej Flawiusza.
Publicysta i wolnomyśliciel
Niemojewski był przede wszystkim publicystą wolnomyślicielskim,
jak pisał w 1935 r. ks. Skrudnik: "świetny publicysta, długoletni redaktor i wydawca Myśli Niepodległej. Jednakże Niemojewski nie wytworzył stałego
ośrodka propagandy wolnomyślicielskiej" [ 4 ].
Debiutował w prasie w roku 1887, na łamach tygodnika
artystyczno-literackiego Wędrowiec (czołowe pismo polskiego
naturalizmu), pisywał do Tygodnika Ilustrowanego, Prawdy
(tygodnik społeczno-polityczny i literacki, czołowy organ pozytywistów
warszawskich i pedecji)i Głosu.
Najwięcej publikował oczywiście w swojej Myśli
Niepodległej. Było to czasopismo społeczno-polityczne, dekadówka
(wydawane co 10 dni), istniejące w latach 1906-31, wydawane w Warszawie. Początkowo
miało profil stricte wolnomyślicielski. Niemojewski atakował w nim
dogmatyzm religijny. Jego Katechizm wolnego myśliciela wydany w roku
1909 wywołał ataki kół klerykalnych. Za swoje publikacje Niemojewski stanął
przed sądem i w roku 1911 został skazany na rok twierdzy z art. 73 kodeksu
karnego („Winny bluźnierstwu przeciwko Bogu, w Trójcy Świętej
Jedynemu, przeciw Niepokalanej Bogu Rodzicy, Najświętszej Marii Panny, przeciw
Zastępom Niebieskim i Świętym Pańskim; znieważenia czynnego lub zelżenia
Sakramentów Świętych, Krzyża Świętego, Relikwii Świętych, Obrazów Świętych
(...) znieważenie Pisma Świętego, (...) dogmatów, lub w ogóle religii chrześcijańskiej — za bluźnierstwo takie lub obrazę świętości ulegnie (...) karze ciężkich
robót lub zesłania na osiedlenie, (...) zamknięcia w domu poprawy na czas do
lat trzech lub zamknięcia w twierdzy do lat trzech.").
Smutny koniec
Niestety! doszło do tego, że Niemojewski poróżnił się z socjalistami, Legionami, ludowcami oraz Żydami i skończył jako endek,
antysemita i astrolog. Myśl Niepodległa z czasem zaczęła balansować w kierunku nacjonalistycznym i po wojnie zbliżyła się do endecji.
Jeszcze w latach 1903-1904 odbył podróż na Wschód i stamtąd prawdopodobnie przywiózł „chorobę astrologiczną". W swych rozważaniach
nad genezą chrystianizmu reprezentował szkołę mitologiczno-astralistyczną.
Napisał Tajemnice astrologii chrześcijańskiej z 68 wizerunkami (1913)
oraz Biblia a gwiazdy. Sto pytaństawionych
biblistom oraz sto odpowiedzi dla ludzi umiejących myśleć własną głową (1924).
Antysemityzm miał źródło w lękach narodowych w dobie
walki o niepodległą Polskę i jej wyłanianiu się z niebytu politycznego — w obliczu zwątpienia w program asymilacji Żydów, jaki dawniej głosiła
pedecja. W roku 1911 nazwał Żydów w Królestwie Polskim „armią piątego
zaboru" (czwartym był zabór dokonany przez katolicyzm), ułatwiającą
rusyfikację. W roku 1914 pisze: Dusza żydowska w zwierciadle talmudu.
Swój program mianował "postępowym antysemityzmem". Pisał: "Co
znaczy dziś być antysemitą? Być wolnym myślicielem i służyć swemu społeczeństwu."
W sławnym artykule pt. „Dwużydzian Polaka" deliberował
nad porażką programu asymilacji: "Na gruncie drwin wytworzyło się
duchowe współżycie Żydów i Polaków, Żyd powiedział Polakowi: Nie mogę z tobą nic wspólnie kochać, czcić, uwielbiać, nad niczym wspólnie cierpieć i do niczego wspólnie dążyć — ale możemy wspólnie drwić ze wszystkiego.
Wydrwię ci twego Boga, twą Ojczyznę, twą tradycję i twe Ideały, twe
pragnienia i twe wysiłki i obaj będziemy wyżsi ponad to wszystko. Zeszedł się
żydowski kpiarz z polskim kpem i zaczęli ze wszystkiego kpić. I wytworzyło
się środowisko, w którym żadna wielka idea, żaden wielki czyn nie mógł
dojrzeć. Albowiem żydowski 'odczynnik' rozkładał skutecznie na drwiny
wszelkie przejawy woli. (...) Tak sformułowała rzecz sfera, myśląca
kategoriami politycznymi. Przypatrzmy się z kolei jak rzecz ujęto w sferze myślenia
kategoriami przyrodniczymi. (...) W pewnym kółku ludzi, należących do
polskiego świata naukowego, zastanawiano się nad wpływami destrukcyjnymi żydostwa. I oto jeden z nich, sięgając po porównanie do chemii, powiedział, że
filosemitę można by określić jako 'dwużydzian Polaka'. Na wzór
'dwusiarczanu potasu'. (...) Połączenie czadu psychiki żydowskiej z kruszcem i duszy polskiej, zwłaszcza kruchym, sprawia , że w owym smutnym
typie Polaka, Żydom oddanego — na jedną cząsteczkę polską przypadają dwie
cząsteczki żydowskie. Asymilacja nie wytworzyła typu, w którym dałoby się
powiedzieć, że to jest 'dwupolan żyda', to znaczy, by w Żydzie
asymilowanym dwie cząsteczki przypadały na jedną cząsteczkę żydowską.
Polskość nie jest kwasem rozkładającym kruszec żydowski; natomiast takim
kwasem jest żydowskość i polski kruszec rozkłada. Dlatego Żyd asymilowany będzie w ostateczności brał zawsze stronę żydostwa. I dlatego filosemita przestanie
być czułym na sprawy polskie, lecz będzie zawsze nadwrażliwy na sprawy, żydowskie."
[ 5 ]
1 kwietnia 1920 r. w dodatku satyrycznym Kuriera
Polskiego Niemojewski został wyszydzony przez Tuwima i Słonimskiego. W dziale „Notatki literackie" czytamy:
"Ferdynand Hoesick, Żywot i czyny Andrzeja
Niemojewskiego, Warszawa 1920. Wyd. Gebethner i Wende. Dwa tomy. Tom I: str.
LXV + 876, tom II: 648 in folio. Niestrudzony badacz naszej literatury i kultury, p. Hoesick [ 6 ],
obdarzył nas monumentalnym dziełem, brak którego od dawna dawał się odczuwać.
Jest nim praca o Andrzeju Niemojewskim. W obszernej przedmowie autor wyłuszcza
powody i motywy napisania swego nowego dzieła: 'Czym był Palestrina dla
grafiki holenderskiej, Byron dla arytmetyki, Mantegazzo dla Katarzyny II,
Zygmunt Waza dla impresjonizmu, Voltaire dla chiromancji? Niczym! Andrzej
Niemojewski jest zaś wszystkim.' Historia Polski jest właściwie jednym ciągiem
przeczuwania, że zjawi się ów mąż, o którym autor powiada: 'O! to ty!'
Dalszy ciąg przedmowy wyjaśnia stosunek Niemojewskiego do dziejów świata, po
czym następuje długi szereg gruntownie opracowanych rozdziałów, z których
wymienimy ważniejsze: 'Napomnienia w Piśmie św.', 'Assurbanipal i Niemojewski', 'Niemojewski a odkrycie Ameryki', 'Wilk z Wilczej jako
legenda wieków', 'Czy doprawdy, czy żartami?', 'Czterdzieści cztery
wyjaśnione', 'Talmud a Rozwój', 'Projekt kanonizacji', 'Aktor
nazwiskiem Frenkiel', 'Komu ofiarować dar narodowy', 'Kto jest właściwie
autorem poezji Mickiewicza', etc. etc. Dzieło p. Hoesicka zawiera mnóstwo
barwnych ilustracji, fotografii Niemojewskiego z lat dziecinnych i jeszcze
dawniejszych, kilka tabelek porównawczych przekonali N., projekty pomników
(zwracamy uwagę czytelnika na ciekawy artykuł w koficu książki: 'Wawel czy
Skałka?'), jednym słowem jest to encyklopedia Niemojewskiego, którą gorąco
polecamy wszystkim tym, komu drogie jest imię, nazwisko i dokładny adres
Wielkiego Przewodnika całego narodu — Andrzeja Niemojewskiego."
Tak skończył Andrzej Niemojewski. Za życia postępowiec i wolnomyśliciel, dziś przytaczany przez ultrakonserwatystów z Wydawnictwa
Antyk i przedrukowywany przez białostockie Studio Astropsychologii. Upadek
doprawdy żałosny. Jak widać zawirowania życiowe i historyczne aż nazbyt łatwo
mogą skruszyć ten niezbyt gruby mur jaki dzieli patriotyzm od uprzedzeń
narodowych, zaś wolna myśl i antydogmatyzm bez wsparcia sceptycyzmu mogą
zmylić kurs i obrać azymut na pseudonaukowe głębie.
Wybrana literatura:
- E.
Basara-Lipiec, Niepodległa myśl. Rzecz o Andrzeju Niemojewskim,
Rzeszów 1988.
- Jan
Szmyd (red.), Wizerunki polskich filozofów i humanistów. Wiek XX.,
Kraków 2000.
- M.
Stępień, A. Wilkoń (red.), Historia literatury polskiej w zarysie. Tom
2,Warszawa 1988, s. 39-40.
Przypisy: [ 1 ] Pedecja, czyli Związek
Postępowo-Demokratyczny (lub Postępowa Demokracja) — partia
liberalno-demokratyczna założona w 1904 r.; skupiała głównie
inteligencję; w programie politycznym wysuwała hasła autonomii Królestwa
Polskiego i ustawodawstwa socjalnego; w programie rolnym — przeprowadzenie
parcelacji; program oświatowy (szkoły, czytelnie, biblioteki, odczyty) i społeczny (spółdzielczość, domy ludowe, szpitale, ochronki) — realizowało
Tow. Kultury Polskiej. Pedecja zwalczała endecję (Narodową Demokrację). W 1906 prawica Związku Postępowo-Demokratycznego utworzyła Polską Partię
Postępową (PPP), która 1907 połączyła się z dawną lewicą Związku
Postępowo-Demokratycznego i utworzyła Polskie Zjednoczenie Postępowe (PZP). [MNEP PWN
2000]. [ 2 ] Historia literatury
polskiej, s.40. [ 3 ] Encyklopedia Gutenberga,
tom 11, s.166. [ 4 ] M. Skrudnik, Bezbożnictwo w Polsce, Katowice 1935, s.8. [ 5 ] za: F. Koneczny, Cywilizacja
żydowska, Wydawnictwo Antyk — Marcin Dybowski, Warszawa 1995, reprint z 1934. [ 6 ] Ferdynand Hoesick
(1867-1941), syn Ferdynanda Wilhelma, historyk-biografista, publicysta,
prozaik, wydawca; 1900-13 kierownik firmy wydawniczej ojca, 1922-39 współwydawca i współredaktor Kuriera Warszawskiego; w jego pracach
biograficznych dominuje anegdota romansowa: Życie Juliusza Słowackiego...
(t. 1-3: 1896-97), Miłość w życiu Zygmunta Krasińskiego (t.
1-2: 1899, wyd. 2 rozszerzone 1909), Chopin (t. 1-3: 1910-11, wyd. 3
zmienione t. 1-4: 1962-68), Miłość i miłostki w życiu sławnych
ludzi (1917) i in. [MNEP PWN 2000] « Ludzie, cytaty (Publikacja: 24-07-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2558 |
|