|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Nauka » Filozofia i metodologia nauki » Metodologia Nauk Społecznych
Badanie wierzeń społ. metodami analizy logicznej [2] Autor tekstu: Witold Marciszewski
Rola metodologiczna pojęcia mitu jest porównywalna z rolą metodologiczną pojęcia teorii.
Jedno i drugie stanowi pewien zwarty moduł myślenia o świecie, jedno i drugie powstaje w celu
wyjaśniania i przewidywania zjawisk, jedno i drugie podlega krytyce w wyniku analizy
logicznej. Dopiero na tym wspólnym gruncie porównawczym jawią się różnice, których dostrzeżenie ma
pierwszorzędną doniosłość dla uchwycenia reguł metodologicznych mających kierować badaniem
naukowym, czyli badaniem prowadzącym do dobrze skonstruowanej teorii.
Dla inżynierii społecznej pojęcie mitu jest ważne dlatego, że mity nie kończą swego żywota
wraz z zanikiem plemiennych społeczności pierwotnych. Przenikają one, choć w innej formie i w
innych proporcjach, myślenie zbiorowości we współczesnej cywilizacji. To znaczy, wchodzą do
współczesnych wierzeń zbiorowych. Zbiorowość współczesna tym się jednak różni, i to wydatnie,
od społeczności pierwotnej, że mity nie występują już w czystej postaci, lecz są przemieszane z poglądami naukowymi i wieloma innymi. Trzeba je więc wypatrzyć w tym konglomeracie, trzeba je z niego jakby wydestylować, żeby potem móc na nie oddziaływać (mówimy wszak o inżynierii); a do tego trzeba mieć pojęcie mitu w postaci czystej, wzorcowej. Dostarczają go badania nad
społecznościami pierwotnymi.
Współczesne mity obecne są jako element wciąż trwałych, choć dziedziczonych od pokoleń,
wierzeń religijnych, obecne są w ideologiach politycznych, w reklamie, w kulcie postaci
charyzmatycznych czy kulcie idoli sportu i piosenki. Tam, gdzie ich oddziaływanie uważa się za negatywne,
wchodzi w grę inżynieria społeczna zmierzająca do pomniejszenia ich roli, a tam gdzie z jakichś
względów chce się je mieć, inżynieria będzie je tworzyć i rozwijać. żeby wiedzieć, jak robić jedno
lub drugie, trzeba dysponować zasobem wiedzy o micie. Do jej pozyskania służą metody analizy
logicznej i analizy funkcjonalnej.
2. Czym jest i co daje analiza logiczna. Wzorzec Poppera W jaki sposób układają się te relacje zależy nie tylko od treści poglądów, ale także od ich
właściwości natury logicznej, te zaś są przedmiotem badań metodologii nauk, będącej działem logiki.
Na przykład, istotne dla kształtowania stosunków między ludźmi i grupami jest to, czy poglądy
są wyznawane przez grupę w sposób bezkrytyczny, dogmatyczny, fanatyczny, czy też mają cechy
przeciwne. Liczy się też, czy poglądy są formułowane z precyzją na tyle posuniętą, żeby mogły być
właściwie rozumiane i być przedmiotem argumentacji za lub przeciw. Dogmatyzm i fanatyzm zakładają
bezkrytyczność poglądu, a wyjaśnić, na czym polega cecha logiczna krytyczności to zadanie
będące, oczywiście, w gestii logiki.
Strategia badania zależności między cechami logicznymi poglądów a ich funkcjonowaniem
społecznym polega na tym, że tworzymy spektrum, w którym owe cechy logiczne przybierają różny stopień
natężenia. Na jednym jego krańcu znajdą się teorie wzorowe pod względem logicznym, jak
te, które możemy znaleźć we współczesnej fizyce, a na drugim poglądy o charakterze mitologicznym.
Będą to mity w ścisłym tego słowa znaczeniu, a w ich okolicy uplasuje się klasa poglądów mających jakieś
rysy mitu. Jest to klasa ważna z socjologicznego punktu widzenia, toteż utworzymy
na jej określenie specjalny termin, mianowicie: poglądy mitopodobne, w skrócie PM-y.
Mity i PM-y są przydatne jako środek do utworzenia wspomnianej skali, a zarazem są same w sobie przedmiotem badań szczególnie interesującym z punktu widzenia teorii społecznej oraz
doniosłym praktycznie z punktu widzenia inżynierii społecznej. Posłużenie się w badaniach nad
mitami punktem odniesienia, który stanowi logiczna definicja teorii naukowej nadaje koncepcjom
socjologicznym moc wyjaśniania i przewidywania, której nie dałoby się uzyskać bez zaangażowania środków logicznych.
Przykładem na niemoc teorii społecznej ignorującej owe środki logiczne są porażki poznawcze sowietologów z okresu od końca drugiej wojny światowej do rozpadu bloku sowieckiego. Wybitnie mitologiczny
charakter doktryny komunistycznej niósł w sobie zapowiedź upadku, który można było przewidzieć, gdyby
się ów charakter wykryło i należycie opisało, a do tego potrzebna była analiza logiczna. Jej brak sprawił,
że proces rozkładu systemu opartego na tej doktrynie okazał się dla sowietologów zaskoczeniem.
W odcinku drugim zajmiemy się dokładniej naturą mitów i PM-ów. Przedtem jednak, żeby kreślony
tu program ukazać w świetle żywotnej i cieszącej się uznaniem tradycji intelektualnej, trzeba go osadzić w pewnych realiach historycznych i bibliograficznych. Są im poświęcone kolejne ustępy.
2.1. Wywodzi się ten rodzaj badań przede wszystkim z tradycji Karla Poppera, w szczególności z klasycznej już dziś
książki, której dwa tomy noszą wspólny tytuł Open Society and Its Enemies. Do
pojęcia mitu nawiązują tytuły tomów: pierwszego The Spell of Plato i drugiego The High Tide of
Prophecy: Hegel, Marx and the Aftermath. Słowo „spell" oznacza czary, rzucanie uroków, a więc
sferę magii, której zwykle towarzyszy mitologia; pokrewne mitom są też proroctwa, które pretendują
do przewidywania przyszłości na podstawie jakichś objawień.
Aby zrozumieć wkład Poppera w filozofię społeczną i polityczną, trzeba wiedzieć, że był
on uczonym o gruntownym wykształceniu matematycznym i przyrodniczym, mającym oryginalny
wkład w matematykę (teoria prawdopodobieństwa) i ze znawstwem komentującym teorię
względności i teorię kwantów (co dokumentuje Aneks do jego najważniejszego dzieła The Logic
of Scientific Discovery (1959, kontynuacja wydania niemieckiego z 1934; polski przekład 1977).
Był także znawcą i zwolennikiem biologicznej teorii ewolucji. Na fundamencie znajomości tych
nauk budował Popper metodologię nauk, a na fundamencie metodologii — filozofię społeczeństwa i państwa. W tym punkcie niniejsze podejście nawiązuje do dzieł Poppera.
Ich myślą przewodnią jest to, że demokracja, a więc ustrój charakteryzujący społeczeństwo
otwarte jest nieodłączna od umiejętności myślenia krytycznego i od gwarancji dla wolności myśli.
Otwartość oznacza tu gotowość do przyjęcia nowych myśli, także wtedy, gdy są one krytyczne
względem poglądów w danym społeczeństwie przyjętych. Definicja zaś myślenia krytycznego stanowi u Poppera oś dociekań logicznych.
Słowo „logika" w tym kontekście obejmuje metodologię badań naukowych, co wyraża cytowany tytuł (w
polskim przekładzie: „logika odkrycia naukowego"). Rozważania Poppera koncentrują się na metodologii
nauk empirycznych. Jest to ten dział metodologii, w którym mieści się refleksja logiczna także nad naukami
społecznymi, i którego zasady dadzą się przenieść na każde krytyczne myślenie, również potoczne.
Myślimy za pomocą teorii, w których skład wchodzą hipotezy. Zadaniem teorii jest wyjaśniać
zjawiska i przewidywać nowe zdarzenia. Wyjaśnić jakieś zjawisko za pomocą teorii to znaczy
opis tego zjawiska wydedukować logicznie z jej hipotez. Na przykład, teoria Levy-Bruhla zawierająca
hipotezę, że członkowie społeczności prymitywnych nie kierują się zasadą niesprzeczności
ma wyjaśniać, dlaczego trwają przy swych wierzeniach magicznych, choć zaprzeczają im fakty
doświadczalne.
Na czym polega myślenie krytyczne? Sąd S jest żywiony przez podmiot P w sposób krytyczny,
wtedy i tylko, gdy P określi dla S test prawdziwości, odpowiedni do charakteru metodologicznego
danego sądu (inne są testy w matematyce, inne w naukach empirycznych). Dla hipotezy empirycznej
test polega na określeniu, jakie obserwacje ją obalą, jeśli okażą się prawdziwe w wyniku eksperymentów,
pomiarów itp. Obalenie hipotezy H przez zdanie obserwacyjne (czyli zapis obserwacji) Z polega na tym, że z Z wynika logicznie negacja zdania H. Postawa krytyczna wymaga nie tylko
określenia testu lecz także wycofania się z zajmowanego wcześniej stanowiska, jeśli test wypadnie
dlań negatywnie.
Popper zwykł ilustrować tę zasadę metodologiczną powołując się na przykład testowania ogólnej teorii
względności, z której wynikało, że światło gwiazd przechodząc w okolicy słońca ulegnie z powodu
przyciągania słońca zakrzywieniu pod takim to a takim, dokładnie określonym przez teorię kątem. Odpowiednie
obserwacje wykonano w parę lat po ogłoszeniu teorii w czasie zaćmienia słońca (zaćmienie
umożliwiło dokonanie obserwacji). Gdyby protokół z obserwacji zawierał zdanie mówiące, że zakrzywienia
nie było, albo że miało ono kąt znacząco różny od tego, który przewiduje teoria, z takiego zdania
wynikałaby fałszywość relatywistycznej teorii grawitacji. Ponieważ przewidywane przez teorię wielkości
okazały się dokładnie takie, jaki uzyskano w wyniku pomiarów, teoria zdała doskonale egzamin.
Gdy test, jak w tamtym słynnym przypadku, wypada pozytywnie, nie znaczy to jednak, że teoria jest
już raz na zawsze bezpieczna. Jest logicznie możliwe, że ją obalą jakieś
inne obserwacje. Ale im więcej różnorodnych testów przejdzie ona pomyślnie, tym większy zyskuje stopień
wiarogodności.
Płynie stąd ważny wniosek, że kto wierzy w prawdziwość
teorii, ten będzie się starał o jak najdalej posunięte jej testowanie; zwiększy to bowiem wiarogodność
teorii, na czym jej zwolennikom powinno zależeć. Jak zatem rozumieć
takie postępowanie zwolenników teorii, czy ogólniej, jakiegoś
poglądu, które służy zapobieganiu testom? Zapobieganie może polegać na takiej konstrukcji
poglądu, żeby nie było wiadomo, jakie testy by go obaliły (w czym pomaga np. niejasność
sformułowań), może też polegać na niedopuszczaniu, choćby fizycznym, do krytyki. Z tym pytaniem
wkraczamy w zagadkę, której rozwiązaniu powinna służyć teoria mitu — socjologiczna i zarazem logiczna, bo posługująca się środkami logicznymi.
3. Malinowski i analiza funkcjonalna
3.1. Termin „pogląd" jest zrozumiały dzięki jego występowaniu w licznych kontekstach potocznych.
Można go dookreślić, wyjaśniając, że pogląd jest to jakiś zbiór sądów na określony temat,
przy czym pojęcie sądu bierze się z logiki, gdzie sąd jest pojmowany jako znaczenie zdania
oznajmującego. Przez „pogląd społeczny" rozumie się taki, który dotyczy spraw społecznych. W tej
obszernej klasie znajdą się poglądy polityczne, socjologiczne, etnologiczne, historyczne (gdy dotyczą jakichś
procesów lub zjawisk społecznych z przeszłości) itd.
Termin "pogląd mitopodobny" jest utworzony na użytek obecnego badania, żeby wyrazić
pojęcie, które funkcjonuje w myśleniu socjologicznym, ale nie miało dotąd ustalonego terminu,
pomocnego do jego wysłowienia. Do jego zdefiniowania potrzebne jest nam pojęcie mitu oraz relacja
podobieństwa stosowana w ten sposób, że się określa, pod jakim względem i w jakim stopniu
zachodzi dane podobieństwo.
1 2 3 Dalej..
« Metodologia Nauk Społecznych (Publikacja: 22-08-2003 Ostatnia zmiana: 06-09-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2633 |
|