|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Pokarmem umysłu jest poznawanie. Żądza nie trwania czy przetrwania, jak mówisz, lecz pędu, postępu, odkrywania nowych prawd, wydobywanie ich z głębin ziemi, z tkanki roślin, z atomów i z bezmiarów gwiazd, z własnych myśli wreszcie. Poznawanie wszechświata, poznawanie siebie i poznawanie swojej roli we wszechświecie. Tu jest źródło wszelkiej wiedzy, tu kryje się motor nauki. I jakże możesz zmusić.. | |
| |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Rejestracja kościołów - wyrok NSA 23I1998 [1]
Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23
stycznia 1998 r. (I SA 1065/97)
Przewodniczący: sędzia NSA A.
Wróblewski. Sędziowie NSA: J. Antosiewicz, H. Myślicka (sprawozdawca).
Naczelny Sąd Administracyjny
uznał zasadność skargi Kościoła (...) na decyzję Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 12 maja 1997 r. w przedmiocie odmowy przyjęcia
deklaracji o utworzeniu związku wyznaniowego pod tą nazwą i na podstawie art.
22 ust. 2 pkt 3 i art. 55 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie
Administracyjnym (Dz. U. 1995 r. Nr 74 poz. 368 z późn. zm.) uchylił zaskarżoną
decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję tego samego organu z dnia 30 października
1996 r., a także zasądził od Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na
rzecz skarżącego Kościoła dziesięć złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
sądowego. Z uzasadnienia
W dniu 21 maja 1996 r. Kościół
(...) w Sz. złożył w Urzędzie Rady Ministrów — Departamencie Wyznań
deklarację w celu uzyskania rejestracji. Do deklaracji załączył statut,
informację o podstawach i założeniach doktrynalnych Kościoła oraz listę założycieli,
zawierającą 15 nazwisk. Pismem z dnia 17 lipca 1996 r. Kościół (...) w Sz.
został powiadomiony przez Departament Wyznań Urzędu Rady Ministrów, że złożona
deklaracja nie spełnia warunków określonych w art. 32 ustawy z dnia 17 maja
1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz.
155 z późn. zm.) oraz wymaga zmian i uzupełnień w następującym zakresie:
1) informacja powinna zawierać
dogmaty i zasady wiary, źródła doktrynalne wyznawanej wiary, formy i obrzędy
sprawowanej liturgii, różnice doktrynalne w stosunku do już działających
wyznań religijnych. Złożona informacja natomiast zawiera wykład na temat
podstaw filozoficznych działalności Kościoła, nauki o bycie, teorii
poznania, etyki, które są działami filozofii;
2) należy uzupełnić statut
Kościoła przez określenie trybu nabywania i utraty członkostwa w Kościele.
W § 12 ust. 3 powinno być oświadczenie woli w sprawach majątkowych. Statut
powinien poza tym stwierdzać, że Kościół ma osobowość prawną jako całość,
oraz zawierać informację o duchownych kościoła: nazwy, kategorie, zakres
kompetencji, sposób powoływania i odwoływania.
Powyższe uzupełnienia miały
być razem z poprawionym statutem nadesłane do Departamentu Wyznań w terminie
30 dni.
Wraz z pismem z dnia 23
sierpnia 1996 r. Kościół (...) złożył zmieniony statut oraz uzupełnioną
informację o podstawowych założeniach doktrynalnych, ale Minister — Szef Urzędu
Rady Ministrów decyzją z dnia 30 października 1996 r., powołując się na
art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, odmówił przyjęcia deklaracji o utworzeniu związku wyznaniowego pod
nazwą Kościół (...). W uzasadnieniu decyzji organ podał, że złożony
drugi statut Kościoła nadal nie odpowiada wymaganiom prawa: nie zawiera określenia
trybu nabywania i utraty członkostwa ani sposobu odwoływania i kompetencji osób
duchownych. Potrzeba określenia sposobu odwoływania duchownych wynika z konieczności dostosowania prawa wewnętrznego Kościoła do ogólnie obowiązujących
przepisów prawnych, w tym do ustawy o ubezpieczeniu społecznym duchownych i o
opodatkowaniu przychodów osób duchownych. Statut powinien określać funkcje
osób duchownych, tryb i warunki ich powoływania i odwoływania oraz właściwy w tym zakresie organ. Brak tych danych sprawia, że nieokreślona jest sytuacja
prawna Kościoła (...) w stosunkach z państwem. Oznacza to sprzeczność z przepisami chroniącymi porządek prawny w państwie, o czym mówi art. 27 powołanej
ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania. W decyzji tej pouczono
wnioskodawcę o prawie złożenia skargi do sądu administracyjnego w terminie
30 dni od dnia doręczenia organowi wydającemu decyzję wezwania do usunięcia
naruszenia prawa.
Stosownie do tego pouczenia Kościół
(...) w Sz. złożył skargę do sądu administracyjnego, ale postanowieniem z dnia 19 marca 1997 r. w sprawie (...) Naczelny Sąd Administracyjny odrzucił
skargę z powodu niewyczerpania środka przewidzianego w art. 127 § 3 kpa.
Na wniosek Kościoła (...) w Sz. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji postanowieniem z dnia 12 maja
1997 r. przywrócił Kościołowi termin do złożenia wniosku o ponowne
rozpoznanie sprawy przyjęcia deklaracji o rejestrację związku wyznaniowego
pod nazwą "Kościół (...)".
We wniosku o ponowne
rozpoznanie sprawy zakończonej decyzją z dnia 30 października 1996 r. Kościół,
kwestionując powyższą decyzję, twierdził, że złożył nową wersję
statutu określającą w § 15 tryb nabywania i utraty członkostwa w Kościele.
Zgodnie z tym przepisem w poczet wiernych Kościoła może być przyjęty każdy,
kto jest pełnoletni, pisemnie zadeklaruje wiarę w ideę objawienia i zamiar
realizacji zasady miłosierdzia. Przyjęcie w poczet wiernych następuje na
pisemny wniosek osoby zainteresowanej w drodze uchwały Rady Kościoła. Członkowie
założyciele Kościoła stają się jego pełnoprawnymi wiernymi z chwilą jego
rejestracji. Wykluczenie z grona wiernych Kościoła może nastąpić na wniosek
wiernego w drodze uchwały Rady Kościoła bądź wskutek uchwały zgromadzenia
wiernych Kościoła, podjętej z powodu rażącego naruszenia przez wiernego
zasad osoby wierzącej w ideę objawienia i realizującej regułę miłosierdzia.
Uchwałę o wykluczeniu doręcza się wiernemu; wywołuje ona skutek z dniem doręczenia.
Statut zawiera również w § 11 i 12 postanowienia dotyczące kategorii osób
duchownych i ich kompetencji. Do hierarchów Kościoła (...) nie będą miały
zastosowania przepisy ustawy o ubezpieczeniu społecznym duchownych, gdyż będą
oni zatrudnieni w instytucjach pozakościelnych. Kościół ma przede wszystkim
charakter duchowy, nie ma obowiązku budowania struktury osób duchownych i określenia
ich kompetencji w sposób podobny do Kościoła Katolickiego. Odwołujący się
zarzucił organowi orzekającemu, że ten nie zapoznał się dokładnie ze złożoną
drugą wersją statutu i w wyniku tego stwierdził brak postanowień, które
statut zawiera, a ponadto wbrew obowiązującym przepisom — wysnuł wniosek o konieczności zawarcia w statucie postanowień, których ustawodawca nie wymaga
dla rejestracji kościoła bądź innego związku wyznaniowego. Odwołujący się
wnosi o uchylenie zaskarżonej decyzji i przyjęcie deklaracji Kościoła.
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji decyzją z dnia 12 maja 1997 r., na podstawie art. 138 § 1 kpa,
utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Organ stwierdził, że mimo wezwania
wnioskodawcy do zmiany statutu wnioskodawca nie wykonał tego zarządzenia. Złożony
przez odwołującego się statut nie wskazuje organu uprawnionego do
przyjmowania i wykluczania członków z kościoła. Nie stwierdza, że
hierarchowie są duchownymi kościoła, nie zawiera podziału duchownych na
scytorów i ewokatorów.
W powyższej decyzji organ
pouczył Kościół (...), że w terminie 14 dni licząc od dnia otrzymania
decyzji może on złożyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy bądź złożyć
skargę do sądu administracyjnego po upływie 30 dni od doręczenia Ministrowi
Spraw Wewnętrznych i Administracji wezwania do usunięcia naruszenia prawa.
W związku ze złożeniem
Ministrowi Spraw Wewnętrznych wniosku o usunięcie naruszenia prawa Minister
pismem z dnia 30 czerwca 1997 r. poinformował Kościół (...) w Sz., że został
on błędnie pouczony o trybie złożenia skargi do NSA, w związku z czym
termin do złożenia skargi biegnie od dnia otrzymania powyższego pisma.
Kościół (...) wniósł do
Naczelnego Sądu Administracyjnego w dniu 24 czerwca 1997 r. skargę na powyższą
decyzję, w której zarzucał organowi naruszenie art. 33 ust. 1, art. 32 ust. 2 i art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania i wnosił o uchylenie zaskarżonej decyzji. Twierdził, że organ
administracji rozstrzygnął sprawę oceniając nieaktualny statut. Na wezwanie
organu z dnia 17 czerwca 1996 r. skarżący przesłał organowi z pismem z dnia
23 sierpnia 1996 r. zmieniony i dostosowany do wymagań określonych przez organ
statut uchwalony w dniu 22 sierpnia 1996 r., którego organ nie wziął pod uwagę
przy orzekaniu w sprawie. (...) Niepełne dostosowanie nazewnictwa hierarchów
Kościoła (...) do struktury Kościoła Katolickiego wynika z faktu, iż w Kościele
tym posługa duchowa rozumiana jest inaczej: jako mająca przede wszystkim
charakter duchowy, bez powinności o charakterze administracyjnym, nie wymaga
rozbudowanej struktury terytorialnej i ścisłej hierarchizacji osób
duchownych. Takie założenia doktrynalne i wizja Kościoła (...) nie są
sprzeczne z podstawowymi zasadami prawa.
Odpowiadając na skargę,
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji podtrzymał stanowisko zajęte w zaskarżonej decyzji. Wyjaśnił, że skarżący złożył z pismem z dnia 23
sierpnia 1996 r. statut o nieco zmienionej treści w stosunku do statutu złożonego
razem z deklaracją, lecz nie był on dostosowany do wymagań sprecyzowanych w piśmie organu z dnia 17 lipca 1996 r.
Naczelny Sąd Administracyjny
zważył, co następuje:
Pierwszą kwestią do rozważenia w sprawie było przeanalizowanie, czy skarga została złożona w ustawowym
terminie. Błędne pouczenie przez organ administracji o przysługującym
stronie sposobie i terminie złożenia skargi nie przedłuża ustawowego terminu
przewidzianego w art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie
Administracyjnym (Dz. U. 1995 r. Nr 74 poz. 368); może stanowić tylko podstawę
do przywrócenia terminu wniesienia skargi. Powołany przez organ administracji w piśmie z dnia 30 czerwca 1997 r. przepis art. 112 kpa nie ma zastosowania w postępowaniu sądowym, gdyż nie jest wymieniony w art. 59 powołanej ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym, wskazującym, które przepisy kodeksu postępowania
administracyjnego należy stosować w postępowaniu sądowym. Wobec braku w aktach administracyjnych dowodu doręczenia skarżącemu decyzji z dnia 12 maja
1997 r. Sąd uznał, że skarga wniesiona na tę decyzję za pośrednictwem urzędu
pocztowego w dniu 24 czerwca 1997 r. została złożona w ustawowym terminie.
Przechodząc do kontroli
legalności decyzji, należy stwierdzić, że sprawa nie została wyjaśniona do
ostatecznego rozstrzygnięcia. Organ administracji odmówił przyjęcia
deklaracji o wpis do rejestru kościołów i innych związków wyznaniowych związku
pod nazwą "Kościół (...)" w Sz., stwierdzając, że złożony
przez wnioskodawcę statut Kościoła nie odpowiada warunkom art. 32 ust. 2
ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz.
U. 1989 r. Nr 29 poz. 155 z późn. zm.). W aktach sprawy znajdują się trzy
statuty Kościoła (...) w Sz. bez daty, nie zawierające oznaczenia daty ich złożenia
organowi administracji. Dwa statuty zostały złożone niewątpliwie na skutek
wezwania wnioskodawcy przez organ administracji pismem z dnia 17 lipca 1996 r.
do uzupełnienia statutu. Jeden statut jest załączony obecnie do kserokopii
pisma wnioskodawcy z dnia 23 sierpnia 1996 r. Niewiele różni się on od
statutu złożonego z deklaracją. Drugi statut, odbiegający treścią od
pozostałych statutów, jest załączony do kserokopii pisma wnioskodawcy z dnia
12 czerwca 1997 r. zatytułowanego "wezwanie do usunięcia naruszenia
prawa". Brak jest informacji, kto i kiedy dokonał załączenia statutów
do wyżej wymienionych kserokopii pism wnioskodawcy. Organ twierdzi, że przed
wydaniem ostatecznej decyzji nie dysponował statutem załączonym do kserokopii
pisma skarżącego z dnia 12 czerwca 1997 r., natomiast wnioskodawca twierdzi,
że statut ten był złożony na wezwanie organu do złożenia uzupełnionego
statutu. We wniosku złożonym w dniu 2 kwietnia 1997 r. o ponowne rozpoznanie
sprawy na podstawie art. 127 § 3 kpa skarżący powoływał i przytaczał treść
statutu, który jest załączony do kserokopii pisma skarżącego z dnia 12
czerwca 1997 r. Na rozprawie sądowej nie można było wyjaśnić powyższych
okoliczności, ponieważ nie stawiły się strony. W tym stanie rzeczy Sąd nie
mógł zająć stanowiska co do zasadności zarzutu skarżącego, że organ
administracji oceniał w rozstrzygnięciu pierwotny statut, który został
zmieniony w związku z pismem organu orzekającego z dnia 17 lipca 1996 r.
1 2 Dalej..
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 29-08-2003 Ostatnia zmiana: 30-08-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2649 |
|