|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Orzeczenia, uchwały i glosy
Rejestracja kościołów - wyrok NSA 23I1998 [2]
Nie tylko z tych powodów
sprawa nie dojrzała do ostatecznego jej załatwienia. Nie będąc związany
granicami skargi (art. 51 ustawy o NSA), Sąd miał obowiązek zbadać zgodność
zaskarżonej decyzji z prawem niezależnie od zarzutów zgłoszonych w skardze. W wyniku takiej kontroli zaskarżonej decyzji Sąd stwierdził, że w aktach
sprawy nie ma dowodu potwierdzającego nie tylko daty, ale sam fakt uchwalenia złożonych
do akt sprawy statutów. Nie wynika z akt, aby organ orzekający badał protokoły
zgromadzenia założycieli Kościoła (...) co do formalnego uchwalenia
omawianych statutów. Nie ma także protokołu zawierającego uchwałę
zgromadzenia założycieli Kościoła o wyborze jego władz uprawnionych do złożenia
deklaracji w sprawie rejestracji. W tym stanie rzeczy nie można mieć pewności,
że deklaracja w sprawie rejestracji Kościoła, podpisana przez Mariusza P.,
Grzegorza K. oraz Leszka A., pochodzi od osób uprawnionych. Ustaleń w omówionym
wyżej zakresie organ powinien był dokonać na początku postępowania, przed
merytorycznym badaniem deklaracji. Deklaracja w sprawie
rejestracji Kościoła (...) w Sz. została zgłoszona na podstawie ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. 1989 r.
Nr 29 poz. 155 z późn. zm.). Na podstawie tej ustawy mogą być rejestrowane
kościoły i inne związki wyznaniowe (art. 30 ustawy). Organ administracji nie
rozważał i nie wypowiedział się, czy Kościół (...) w Sz. może być
zaliczony do kościołów bądź innych związków wyznaniowych, a co za tym
idzie — czy ma do niego zastosowanie powołana ustawa. Sam wnioskodawca wyraźnie
nie podał, czy deklaracja odnosi się do kościoła, czy też do innego — i jakiego — związku wyznaniowego. Nazwa zgłoszonego do rejestracji związku może
sugerować, iż ma być on kościołem. W socjologii termin "kościół"
używany jest na oznaczenie wszelkich organizacji religijnych. Jest on formą
zewnętrznego rozwoju organizacji religii, charakteryzującą się przede
wszystkim formalnie ustaloną hierarchiczną strukturą, daleko posuniętą
standaryzację kultu i systematyzacją doktryny religijnej (patrz: Wielka
encyklopedia powszechna PWN, 1965). W "Prawie wyznaniowym" Michała
Pietrzaka, wydanym przez Państwowe Wydawnictwo Naukowe w 1988 r., nazwa "kościół"
jest przyjęta dla religii chrześcijańskich. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania posługuje się nazwą "kościół" w znaczeniu religii chrześcijańskich, skoro w art. 30 używa dwóch odrębnych
pojęć: kościół i inne związki wyznaniowe. Za związki wyznaniowe należy
uważać, zgodnie z cytowanym "Prawem wyznaniowym", wszelkie
organizacje, wspólnoty o charakterze religijnym. Zarówno zatem kościół, jak i inne związki wyznaniowe są organizacjami religijnymi. W Małym słowniku języka
polskiego (PWN 1994) zdefiniowany jest związek religijny jako zespół wierzeń
dotyczących struktury i celu istnienia człowieka w powiązaniu z Bogiem.
Podobnie tłumaczone jest pojęcie religii w Nowej encyklopedii powszechnej (PWN
1994). Religia jest powiązaniem między człowiekiem a Bogiem, inaczej mówiąc — relacją między człowiekiem a świętością (sacrum). Zakłada aktywność
osoby ludzkiej w dążeniu do świętości przez zbliżenie się do Boga. Takich
dogmatów — jak się wydaje nie uznaje Kościół (...) w Sz. Złożona wraz z pismem skarżącego z dnia 23 sierpnia 1996 r. informacja o podstawowych założeniach
doktrynalnych tego Kościoła podaje, że nie zakłada on istnienia Bytu Nadrzędnego
nazwanego Bogiem, Allahem itp., który byłby początkiem i źródłem życia.
Życie realne i życie po śmierci jest funkcją "Bytu Doczesnego".
Wszelkie formy życia mają swój początek i koniec, a także ulegają
przekształceniom w ramach "Bytu Doczesnego". Statut Kościoła w §
7 zawiera stwierdzenie, że najwyższym dobrem wiernych jest dążenie do osiągnięcia
najwyższego dobra moralnego, jakim jest samorealizacja, polegająca na
wykorzystaniu własnych sił twórczych dla osiągnięcia doczesnej pomyślności,
rozumianej jako stan zaspokojenia podstawowych i uzasadnionych potrzeb życiowych — prywatnych i rodzinnych. Wydaje się, że te założenia oraz cel działania
wiernych Kościoła (...), skierowany na osiągnięcie tylko dobra doczesnego,
nie mieści się w pojęciu zasad wiary kościoła ani innego związku
wyznaniowego.
Podniesione zagadnienia nie
zostały dotychczas wyjaśnione w sprawie z naruszeniem art. 7 i 77 § 1 kpa,
choć mają istotne znaczenie dla sposobu załatwienia wniosku skarżącego. Nie
może bowiem być zarejestrowana na podstawie art. 30 ustawy z dnia 17 maja 1989
r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. 1989 r. Nr 29 poz. 155)
organizacja, która nie uwzględnia w swoim statucie istnienia Boga jako świętości
(sacrum).
Ocena zgłoszonego do
rejestracji związku pod nazwą "Kościół (...)" pod kątem
spełnienia kryteriów związku wyznaniowego w rozumieniu art. 30 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania jest trudna, może wymagać wiadomości
specjalnych. Organ powinien rozważyć w toku ponownego rozpoznania sprawy
potrzebę skorzystania z pomocy biegłego mającego w tym zakresie odpowiednie
wiadomości, z zastosowaniem art. 262 § 1 pkt 2 i § 2 kpa, jeżeli deklaracja w sprawie rejestracji związku została złożona przez osobę uprawnioną.
Z omówionych wyżej względów
Sąd na zasadzie art. 22 ust. 2 pkt 3 i art. 55 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym orzekł jak w sentencji.
[ONSA 1998/4 poz. 135]
1 2
« Orzeczenia, uchwały i glosy (Publikacja: 29-08-2003 Ostatnia zmiana: 30-08-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2649 |
|