|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Podręcznik dla kościołów
Rejestracja Kościoła i związku wyznaniowego [3] Autor tekstu: Paweł Borecki
UWAGA! W sprawach, o których mowa w pkt. 4 i 5 właściwym organem administracji rządowej
jest: a) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji — odnośnie do jednostek organizacyjnych związków wyznaniowych o zasięgu ogólnopolskim oraz przekraczających swoimi granicami
obszar jednego województwa, a także do stanowisk w tych jednostkach, b) wojewoda — w pozostałych sprawach.
Związek wyznaniowy podlega
wykreśleniu z rejestru na podstawie decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, jeżeli:
·
jego sytuacja prawna została uregulowana w odrębnej ustawie (o
stosunku państwa do danego związku wyznaniowego),
·
zawiadomił on organ rejestrowy o zaprzestaniu swej działalności,
·
utracił cechy warunkujące uzyskanie wpisu do rejestru (np. osoby
wnioskodawców okazały się fikcyjne); dotyczy to w szczególności związku
wyznaniowego, który w ciągu trzech lat nie odpowiedział na żądanie organu
rejestrowego i nie zaktualizował wpisów do rejestru w zakresie dotyczącym:
adresu siedziby związku wyznaniowego, imion i nazwisk, dat urodzenia, cech i numerów dokumentów tożsamości osób wchodzących do kierowniczych organów
wykonawczych,
·
zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem sądu, że działalność
związku wyznaniowego rażąco narusza prawo lub postanowienia statutu.
Tzw. delegalizacja związku wyznaniowego następuje w wyniku wystąpienia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji lub prokuratora do sądu okręgowego o stwierdzenie niezgodności jego działania ze statutem lub z przepisami ogólnie
obowiązujących ustaw chroniących bezpieczeństwo publiczne, porządek,
zdrowie lub moralność publiczną, władzę rodzicielską albo podstawowe prawa i wolności innych osób. Dopiero wówczas, gdy sąd PRAWOMOCNYM wyrokiem stwierdzi, że działalność związku wyznaniowego RAŻĄCO,
czyli w sposób zasadniczy, nie budzący wątpliwości, narusza prawo lub
postanowienia statutu, to Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wykreśla
związek z rejestru. Delegalizacja nie następuje zatem z mocy prawa, wykreślenie z rejestru ma miejsce dopiero po uprawomocnieniu się orzeczenia sadu
powszechnego, czyli po wyczerpaniu środków zaskarżenia w postępowaniu sądowym.
Prawo nie określa jednak, jaki prokurator jest właściwy do wystąpienia od sądu
okręgowego, jaki sąd jest kompetentny orzec o niezgodności z prawem lub
statutem działalności związku wyznaniowego (wydaje się, że powinien być to
sąd właściwy dla miejsca siedziby związku), w oparciu o jaką procedurę
(karną, cywilną czy administracyjną), wreszcie jakie środki odwoławcze
przysługują od orzeczenia sądu.
Wykreślenie z rejestru następuje w drodze decyzji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Można zatem, po
uprzednim, dokonanym w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji, bezskutecznym wystąpieniu z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy, wnieść skargę do wojewódzkiego sądu
administracyjnego w terminie 30 dni od doręczenia rozstrzygnięcia. Wniesienie
skargi co do zasady nie wstrzymuje wykonania decyzji o wykreśleniu. Ale w razie
wniesienia skargi Minister, który wydał decyzję może wstrzymać, z urzędu
lub na wniosek skarżącego, jej wykonanie, chyba że zachodzą przesłanki od
których w postępowaniu administracyjnym uzależnione jest nadanie decyzji lub
postanowieniu rygoru natychmiastowej wykonalności albo gdy ustawa szczególna
wyłącza wstrzymanie ich wykonania. Po przekazaniu sądowi administracyjnemu
skargi, może on na wniosek skarżącego wydać postanowienie o wstrzymaniu
wykonania w całości lub w części kwestionowanej decyzji, jeżeli zachodzi
niebezpieczeństwo wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do
odwrócenia skutków, chyba że ustawa szczególna wyłącza wstrzymanie
wykonania.
Sposób rozwiązania związku wyznaniowego i przeznaczenie pozostałego po
nim majątku powinien określać statut. Problematykę postępowania likwidacyjnego w razie rozwiązania związku wyznaniowego ustawa o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania reguluje fragmentarycznie. W przypadku decyzji o wykreśleniu z rejestru na podstawie zawiadomienia organu rejestrowego o zaprzestaniu działalności przez związek wyznaniowy Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznacza likwidatora stosując odpowiednio przepisy Prawa o stowarzyszeniach. Art. 36 Prawa o stowarzyszeniach przewiduje, że likwidatorami
stowarzyszenia są członkowie jego zarządu, jeżeli statut, względnie, z braku postanowień statutu, uchwał ostatniego walnego zebrania członków
(delegatów) nie stanowi inaczej. W razie rozwiązania stowarzyszenia przez sąd,
zarządza on jego likwidację, wyznaczając likwidatora. Na decyzję MSWiA o wyznaczeniu likwidatora przysługuje skarga do wojewódzkiego sądu
administracyjnego, po wcześniejszym bezskutecznym złożeniu wniosku o ponowne
rozpatrzenie sprawy. Jeżeli statut związku wyznaniowego nie stanowi inaczej,
to majątek pozostały po zakończeniu postępowania likwidacyjnego może być na
podstawie decyzji MSWiA przeznaczony wyłącznie na cele charytatywno-opiekuńcze.
Na decyzję Ministra w tej sprawie przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie
sprawy, a następnie ewentualnie skarga do wojewódzkiego sadu
administracyjnego.
1 2 3
« Podręcznik dla kościołów (Publikacja: 01-09-2002 Ostatnia zmiana: 04-02-2004)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2683 |
|