|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kościół i Katolicyzm » Sprawy finansowe i majątkowe
Kasa Kościoła [4] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
9) Pierwsza komunia.
Aby zmobilizować wiernych do składania ofiar, zmieniono w tym celu Pięć Przykazań Kościelnych, do których w roku 2001 r.
wprowadzono na końcu jedno, nakazujące płacić na Kościół.
Dochody osobiste duchownychNależą do nich:
1) iura
stolae, czyli prawa stuły [ 16 ], w skład których wchodzą:
a) śluby,
b) chrzty,
c) pogrzeby (tzw. pokropek);
2) kolęda — oficjalnie pobieranie opłat zostało zniesione, w praktyce nikt
się do tego nie stosuje (ok. 25% rocznych zysków duchownego „wypracowane" w ciągu tygodnia!);
3) stypendia (intencje) mszalne;
4) wypominki, czyli
modlitwy za zmarłych odprawiane 1 i 2 listopada (10% rocznych zysków
duchownego w dwa dni!);
5) prebendy proboszczowskie, czyli istniejące w wielu
parafiach gospodarstwa rolne proboszczów;
6) pensje katechetyczne.
Podatki i cła
Kościoła
Zwolnienie od podatków należy do tej samej grupy
przywilejów co zwolnienie od służby wojskowej — uwolnienia od ciężarów
publicznych (privilegium immunitatis). Od wieków Kościół polski
zabiegał o jak najszersze zwolnienia podatkowe, a wszelkie zmiany w tym
zakresie często kończyły się tak jak w przypadku Kazimierza Wielkiego, który
gdy w 1344 r. nałożył nadzwyczajne podatki na dobra duchowne, został wyklęty
przez biskupa Jana Grota, który dodatkowo nałożył interdykt na diecezję
krakowską.
Podatki
Konkordat z 1993 r. nie reguluje tej kwestii.
Podatki od kościelnych osób prawnych
a)
Podobnie jak i przed wojną wyłączenia od podatku dochodowego [ 17 ]
kościelnych osób prawnych są tak szerokie, że w praktyce nie uiszczają one
tego podatku, nawet za działalność gospodarczą w formie spółki handlowej.
b) Jeśli chodzi o podatek od nieruchomości to nie obejmuje on kościołów, a jedynie plebanie i to tylko o ile nie są uznane za obiekty zabytkowe. Jeśli
podatek od nieruchomości jest podatkiem komunalnym, gmina może wprowadzić
dodatkowo różne ulgi i zwolnienia.
c) Jedynym podatkiem który w praktyce
realnie dotyczy kościelne osoby prawne jest więc podatek rolny obejmujący
gospodarstwa należące do domów zakonnych i seminariów duchownych.
Podatki osobiste duchownych
a) Podatek
dochodowy dotyczący duchownych ma postać ryczałtu i jest on uzależniony od
stanowiska (proboszcz, wikary) oraz liczby mieszkańców w parafii (stąd
czasami duchowni się żalili, iż „muszą płacić także za heretyków").
Duchowny ma uprawnienie zrzeczenia się ryczałtu i przejścia na podatkową księgę
przychodów i rozchodów, która wiąże się z wypełnianiem deklaracji PIT.
Ale się dotąd jeszcze chyba żaden duchowny nie porwał na tak nierozważny
krok, aby płacić podatki od rzeczywistych dochodów, które, przy bardzo
niskich ryczałtach, oznaczałyby płacenie co najmniej kilka razy większych
podatków dochodowych.
b) Proboszczowie posiadający gospodarstwa rolne płacą
podatek rolny.
Więcej na temat kościelnych podatków czytaj: str. 2659,
2650, 2655 (opłata adiacencka a zwolnienia podatkowe Kościoła).
Cła
Poza podatkami wśród danin publicznych należy
wspomnieć o cłach. Zwolnienia duchownych od tych danin sięgają roku
1504, kiedy duchowieństwo zostało zwolnione od ceł za wywóz towarów
wyprodukowanych w ich dobrach oraz za towary importowane na własne potrzeby.
„Nie mogę wyrozumieć: dlaczego 'celnicy' taką szczególną się cieszą
nienawiścią w ewangeliach — pisał w XVIII w. Voltaire. — Kapłani i dostojnicy kościelni płacą tak dyablo mało, że nazwa celnika powinna brzmieć
dla nich, jako pieszczota". Do dziś słowa te zachowują pełną aktualność. W roku 1989 wprowadzono dwie grupy zwolnień.
1. Pierwsza dotyczy "darów przeznaczonych na cele
kultowe, charytatywno-opiekuńcze i oświatowo-wychowawcze". Z tą grupą wiązał
się proceder bezcłowego sprowadzania samochodów „na cele kultowe". Nagle
się okazało, że z zagranicy zaczęły licznie napływać, a raczej wjeżdżać
„dary" w postaci limuzyn, „kultowych" co oczywista. Nadużycia miały
wielkie rozmiary, dopóki zmiana ustawy z 26 czerwca 1997 r. nie zabezpieczyła
duchownych przed tą nader łatwą okazją do grzeszenia. „Nie będziesz
sprowadzał samochodów osobowych i wyrobów akcyzowych" — grzmi
ustawodawca. Tzw. artykuły akcyzowe to: alkohole (wina mszalne), papierosy i elektronika. Stało się to dopiero po tym jak się okazało, że na procederze z udziałem trzech księży z Lublina, którzy na zachodzie kupowali wino i samochody „na cele religijne i charytatywne", Skarb Państwa stracił w latach 1993-1995 400 tys. zł. Decyzję przypieczętowała „wpadka" ośmiu
proboszczów z Rzeszowa, którzy w roku 1996 sprowadzili 92 ekskluzywne
limuzyny.
2. Druga kategoria zwolnień celnych dotyczy
poligrafii (papier, maszyny drukarskie itd.)
Nowy system
finansowania Kościoła
Jednym z najważniejszych zadań jakie wytycza się Komisji
Konkordatowej są prace nad projektami zmian dotychczasowego systemu
finansowania, którymi zajmuje się Podkomisja ds. Finansów przy Kościelnej
Komisji Konkordatowej oraz Zespół ds. Ekonomicznych Rządowej Komisji
Konkordatowej. System funkcjonujący jest nieracjonalny.
Podatek kościelny
W szczególności mówi się o tzw. podatku kościelnym.
Sądzę, iż jedną z głównych zalet takiej formy przyczyniania się wiernych
do finansowania Kościoła, przy właściwym jej rozwiązaniu, byłby znacznie
bardziej miarodajny sposób stwierdzania rzeczywistego poparcia dla instytucji
Kościoła w Polsce. Dziś wciąż jeszcze stale wysuwa się przy różnych
okazjach argumenty o ponad dziewięćdziesięcioprocentowej ilości katolików w społeczeństwie, czym uzasadnia się różne, czasami nadmierne przywileje,
uprawnienia i ułatwienia szczególne dla Kościoła. System, w którym wierni
wyrażają swe poparcie przekazaniem na Kościół podatku pozwala teoretycznie
dokładniej ocenić skalę poparcia przede wszystkim dla społecznej aktywności i roli Kościoła. Istnieje kilka różnych modeli z tym związanych:
1) Przekazywanie części swojego podatku na cele
społeczne lub kościelne. Mamy do wyboru przekazanie części swego podatku
albo na cele społeczne, albo na cele kościelne, albo państwowe (pozostawienie w budżecie państwa, powinny być jednak przeznaczone jako środki na cele społeczne).
Jako że państwo rezygnuje z części wpływów na rzecz Kościoła musiałoby
za tym iść ograniczenie innych świadczeń na rzecz Kościoła, ale to
ogranicza znacznie art. 22 ust. 1 Konkordatu, który zrównuje pod względem
prawnym społeczną działalność kościoła i państwa, poza dotowaniem placówek
oświatowo-wychowawczych (art. 14 ust. 4). Jednak wprowadzeniu takiego rozwiązania
powinno towarzyszyć zniesienie Funduszu Kościelnego, albo jego zredukowanie
oraz ograniczanie innych dotacji.
Rozwiązanie takie funkcjonuje we Włoszech (0,8% na kościół
albo na świeckie cele charytatywne lub społeczne realizowane przez państwo),
Hiszpanii (0,52% na cele socjalne lub wyznaniowe). Od niedawna, tj. od 1997 r.,
podobny system wprowadzono na Węgrzech. Podatnik ma do zadysponowania 1%
podatku na jeden z 90 zarejestrowanych związków wyznaniowych i 1% na dowolną,
lecz niepolityczną organizację społeczną (najczęściej na fundację).
Podatnik, który nie życzy sobie wspierać żadnego związku religijnego, może
swój 1% przekazać na specjalny cel, ustalany corocznie przez parlament (np. w 2000 r. — budowa wałów powodziowych). Rozbicie tego systemu na blok
religijny oraz społeczny spowodowane było protestem kościołów, które nie
chciały konkurować ze społecznymi organizacjami. Przekazywanie części
podatku na powyższe cele jest dobrowolne, przy czym „procent kościelny"
cieszy się znacznie mniejszym zainteresowaniem (w 2000 r. „procent społeczny"
wykorzystało ok. 1,4 mln podatników, zaś „kościelny" — ok. 0,5 mln).
Wstępne badania przeprowadzone przez dziennik Rzeczpospolita
w roku 2001, dostarczają na ten temat interesujących informacji. Za możliwością
przekazywania części podatku bądź to na kościół, bądź to na organizacje
społeczne opowiedziało się 49% respondentów, a 36% było przeciw. Osoby, które
wyraziły chęć przekazywania części podatku na takie cele, na pytanie w jaki
sposób zadysponowaliby nim, w 50% wyrazili chęć przekazania go organizacji
społecznej. Jedynie 35% chciałoby przekazać go Kościołowi
rzymskokatolickiemu, a 7% pozostawiłoby swoją część w budżecie państwa.
Jednak nie dane ilościowe są najważniejsze. Organizacjom społecznym oddałyby
swój podatek częściej osoby młodsze, lepiej wykształcone, właściciele,
kadra i pracownicy handlu, natomiast kościołom, częściej niż wskazuje średnia,
osoby starsze, gorzej wykształcone, gospodynie domowe i rolnicy. Kiepska to
perspektywa ekonomiczna dla Kościoła.
Jednak strona kościelna wypowiada się z entuzjazmem na
ten temat, zatem oczekuje się, iż będzie to rozwiązanie korzystniejsze.
Koncepcja jaką proponuje w tej sprawie Kościół sprowadza się w praktyce do
dodatkowego źródła finansowania działalności kościelnej. W wywiadzie dla Gościa
Niedzielnego ks. bp W. Skworc, przewodniczący Komisji Ekonomicznej
Episkopatu, mówił, iż nie wchodzi w grę ani zniesienie w związku z tym opłat
za posługi religijne, ani „tac", ani innych tradycyjnych świadczeń
wiernych. Miałoby to polegać jedynie na zniesieniu funduszy celowych dla Kościoła
lub na powierzeniu prowadzenia Kościołowi niektórych spraw społecznych.
Zniesienie opłat za usługi religijne mogłoby wchodzić w grę przy wypłacaniu
księżom pensji za pracę duszpasterską.
Warto dodać, że zniesienie opłat z tytułu iura
stolae planowano już przed wojną. W Załączniku A do konkordatu znajdowała
się uwaga, że uposażenia państwowe dla duchowieństwa mogą zostać
odpowiednio zwiększone na podstawie umowy z Kościołem w sprawie iura
stolae. Ponadto w czasie debaty senackiej (22 IV 1925) podjęto uchwałę
zobowiązującą rząd do wszczęcia rokowań ze Stolicą Apostolską o uchylenie iura stolae.
2) Specjalny podatek kościelny ściągany przez
państwo. Rozwiązania takie funkcjonują w niewielu państwach: w Skandynawii, Niemczech, Szwajcarii. W Niemczech istnieje obligatoryjny podatek
dla członka Kościoła. Od podatku można się uwolnić występując z kościoła.
Jest to rozwiązanie dobre w tym względzie, że najbardziej miarodajnie oddaje
formalną ilość wiernych z faktyczną więzią członków kościoła z jego
instytucją. Rozwiązanie takie nie zlikwidowało w państwach, w których ono
występuje, do zniesienia dotacji państwowych.
1 2 3 4 5 Dalej..
Przypisy: [ 16 ] Opłaty za czynności
liturgiczne w czasie których ksiądz wkłada stułę. [ 17 ] W 1989 r. uchwalono ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych, w 1992 r. wprowadzono podatek
dochodowy od osób fizycznych. « Sprawy finansowe i majątkowe (Publikacja: 24-09-2003 Ostatnia zmiana: 16-11-2003)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2728 |
|