STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Równość Kościołów 1997
Informator prawny dla kościołów i związków wyzn. [2] Autor tekstu: Ernest Zienkiewicz
Kościoły i związki wyznaniowe mają prawo
emitowania w radiu i telewizji programów religijno — moralnych, społecznych,
kulturalnych w sposób określony w porozumieniach między władzami danego kościoła
lub innego związku wyznaniowego a jednostkami publicznej radiofonii i telewizji. W świetle przeprowadzonej ankiety korzystanie z tego prawa jest w praktyce szczególnie utrudnione. Kościoły i związki wyznaniowe mają prawo
prowadzenia, związanej z wypełnianiem funkcji religijnych działalności
kulturalnej i artystycznej oraz zakładania i prowadzenia w tym celu
odpowiednich instytucji. Zasady organizowania imprez masowych uregulowano w ustawie z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr
106, poz. 680). Ustawa określa m. in. warunki bezpieczeństwa imprez masowych,
tryb wydawania zezwoleń na ich przeprowadzenie oraz zasady odpowiedzialności
organizatorów tych imprez za szkody wyrządzone w miejscu i w czasie trwania
imprezy masowej.
W rozumieniu ustawy przez imprezę masową należy
rozumieć imprezę sportową, artystyczną lub rozrywkową, na której może być
obecnych — w przypadku stadionu, innego obiektu nie będącego budynkiem lub
terenu umożliwiającego przeprowadzenie imprezy masowej — nie mniej niż 1000
osób, a w przypadku hali sportowej lub innego budynku umożliwiającego
przeprowadzenie imprezy masowej — nie mniej niż 300 osób; nie są imprezami
masowymi w rozumieniu ustawy imprezy odbywające się w teatrach, operach,
operetkach, filharmoniach, kinach, muzeach, bibliotekach, domach kultury i galeriach sztuki, a także imprezy organizowane w placówkach oświatowych,
imprezy sportowe z udziałem sportowców niepełnosprawnych, imprezy
organizowane w ramach współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży oraz
imprezy rekreacyjne.
O ile przepisy ustawy nie stanowią inaczej, postępowanie w sprawach w niej określonych prowadzone są wg kodeksu postępowania
administracyjnego.
Z wnioskiem o wydanie zezwolenia na
przeprowadzenie imprezy masowej, organizator imprezy masowej, nie później niż
na 30 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy, jest obowiązany wystąpić
do wójta, burmistrza albo prezydenta miasta, właściwego ze względu na
miejsce przeprowadzenia imprezy, który wydaje zezwolenie na przeprowadzenie
imprezy masowej albo odmawia jego wydania w terminie 14 dni od dnia złożenia
wniosku przez organizatora imprezy. Odmowa wydania zezwolenia na przeprowadzenie
imprezy masowej następuje wyłącznie w razie niespełnienia wymogów, o których
mowa w art. 5 ust. 2 i 3 oraz w art. 7 ustawy. Wydanie zezwolenia na
przeprowadzenie imprezy masowej lub odmowa jego wydania następuje w formie
decyzji administracyjnej. Ponadto wójt, burmistrz albo prezydent miasta wydaje
decyzję o zakazie przeprowadzenia imprezy masowej w przypadku zmiany warunków
bezpieczeństwa decydujących o wydaniu zezwolenia na jej przeprowadzenie. Od
decyzji o zakazie w obu przypadkach służy odwołanie do samorządowego
kolegium odwoławczego, który rozpatruje je w terminie 14 dni od dnia jego
wniesienia. W razie kolejnej decyzji negatywnej organizatorowi przysługuje
skarga wnoszona bezpośrednio do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie
30 dni od doręczenia decyzji samorządowego kolegium odwoławczego. Odwołanie
jak i skarga na decyzję powinna zawierać: oznaczenie skarżącego, w tym
miejsce zamieszkania lub siedzibę; wskazanie zaskarżonej decyzji; oznaczenie
organu, którego działania odwołanie lub skarga dotyczy; określenie na czym
polega naruszenie prawa oraz podpis osoby wnoszącej odwołanie lub skargę (w
przypadku ustanowienia pełnomocnika załączyć należy pełnomocnictwo).
Ustawy wyznaniowe nakładają na organy państwowe
obowiązek współdziałania z kościołami i innymi związkami wyznaniowymi w ochronie, konserwacji, udostępnianiu i upowszechnianiu zabytków architektury,
sztuki i literatury religijnej, które stanowią integralną część
dziedzictwa kultury.
Nauczanie religii
Warunki i sposób organizowania nauki religii w szkołach publicznych określa wydane na podstawie art. 12 ustawy o systemie oświaty z 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 95, poz. 425, zm. w 1992 r., nr 26, poz. 113)
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 kwietnia 1992 r. (Dz. U. nr 36,
poz. 155 z późn. zm.).
Wg par. 1
ust. 1 rozporządzenia, naukę religii i etyki organizuje się w publicznych
szkołach podstawowych w ramach planu zajęć szkolnych dla uczniów, których
rodzice (opiekunowie prawni) wyrażą takie życzenie. W przypadku szkół ponad
podstawowych życzenie takie wyrazić mogą rodzice lub sami uczniowie. Po osiągnięciu
pełnoletności o pobieraniu nauki religii i etyki decydują uczniowie. Nie określono
zasad postępowania, w przypadku konfliktu pomiędzy wyborem rodzica i ucznia.
Życzenie, o którym wcześniej była mowa, wyrażane jest w najprostszej formie oświadczenia,
które nie musi być ponawiane w kolejnym roku szkolnym, może natomiast zostać
zmienione. Z treści par. 1 ust. 1 i 2 rozporządzenia wynika, iż życzenie
takie składają wyłącznie rodzice (uczniowie) zainteresowani organizacją zajęć
religii bądź etyki.
Uczestniczenie
lub nie uczestniczenie w szkolnej nauce religii lub etyki nie może być powodem
dyskryminacji przez kogokolwiek w jakiejkolwiek formie. Lekcje religii
organizowane są dla grupy co najmniej siedmiu uczniów danej klasy (oddziału),
dla mniejszej liczby uczniów organizuje się grupy między klasowe. Jeżeli
liczba zgłoszonych uczniów w szkole jest mniejsza niż siedmiu, naukę religii
organizuje się w grupie międzyszkolnej lub w pozaszkolnym punkcie
katechetycznym w grupie minimum 3 uczniów.
Na wniosek kościoła
lub związku wyznaniowego organ prowadzący szkołę, może zorganizować
nauczanie religii w sposób odmienny. Odmienność tę należy rozumieć jako
sytuację, w której dochodzi do ułatwienia możliwości nauczania religii w szkole w stosunku do ogólnie przyjętych zasad (np. obniżenie dolnej granicy
siedmiu osób w grupie między klasowej). Możliwość odstępstwa uzależniona
jest od posiadania przez szkołę odpowiednich środków i spełnienia warunku
„szczególnie uzasadnionego przypadku".
Analogicznie, w zależności od liczby zgłoszonych uczniów, mogą być organizowane w szkole
zajęcia z etyki.
W rozporządzeniu
określone zostały także zasady dotyczące: tworzenia programów nauczania,
organizacji czasu wolnego uczniom nie korzystającym z nauki religii lub etyki w szkole, zatrudniania nauczycieli, sposobu określania ich kwalifikacji, prawa i obowiązki nauczycieli, tygodniowy wymiar czasu nauki religii i etyki w szkole a także zasady wizytowania lekcji religii i nadzoru pedagogicznego nad nauczaniem
religii i etyki.
Ocena z religii lub etyki umieszczana jest na świadectwie szkolnym bezpośrednio po
ocenie ze sprawowania. W celu wyeliminowania ewentualnych przejawów
nietolerancji nie należy zamieszczać danych, z których wynikałoby, na zajęcia z jakiej religii (bądź etyki) uczeń uczęszczał. Ocena z religii (etyki), a także jej brak nie ma wpływu na promowanie ucznia do następnej klasy.
Wystawiana jest według skali ocen przyjętej w danej klasie. Ocena na świadectwie
szkolnym wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają uczniowie,
wystawiana jest wyłącznie na podstawie lekcji religii i etyki organizowanych
przez tę szkołę lub organ ją prowadzący. W tym drugim przypadku uczniowie
otrzymują ocenę na podstawie zaświadczenia katechety lub nauczyciela etyki.
Jeżeli
religia lub wyznanie, do którego należą, nakłada na swoich członków obowiązek
odbycia rekolekcji wielkopostnych, uczniowie uczęszczający na naukę religii
uzyskują w tym celu trzy kolejne dni zwolnienia z zajęć szkolnych.
Wpomieszczeniach
szkolnych może być umieszczony krzyż. W szkole można także odmawiać
modlitwę przed i po zajęciach. Odmawianie modlitwy w szkole powinno być
wyrazem wspólnego dążenia uczniów oraz taktu i delikatności ze strony
nauczycieli i wychowawców. Zarówno modlitwa jak i umieszczenie krzyża w pomieszczeniach szkolnych ma charakter fakultatywny.
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej pozbawiło mocy instrukcję Ministra Edukacji
Narodowej z dnia 3 sierpnia 1990 r. dotycząca powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym 1990/91, instrukcję Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24
sierpnia 1990 r. dotycząca powrotu nauczania religii do szkoły w roku szkolnym
1990/91, określająca zasady współdziałania z kościołami i związkami
wyznaniowymi poza Kościołem Rzymskokatolickim oraz decyzję nr 25 Ministra
Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 1991 r., z zastrzeżeniem ust 2. Zachowały
one jednakże moc do czasu wydania zarządzeń przewidzianych w przepisach o stosunku Państwa do poszczególnych kościołów i związków wyznaniowych odnośnie
do nauki religii w przedszkolach i w zakładach opiekuńczo-wychowawczych.
Zgodnie z art. 20. ust. 1 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania z 1989 r. kościoły i inne związki wyznaniowe mogą nauczać religii oraz wychowywać religijnie
dzieci i młodzież, zgodnie z wyborem dokonanym przez ich rodziców lub opiekunów
prawnych. Nauczanie religii dzieci i młodzieży jest wewnętrzną sprawą kościołów i innych związków wyznaniowych. Jest ono organizowane, zgodnie z programem
ustalonym przez władze kościoła lub innego związku wyznaniowego, w punktach
katechetycznych znajdujących się w kościołach, domach modlitw i innych
pomieszczeniach udostępnionych na ten cel przez osobę uprawnioną do
dysponowania nimi. Dodatkowo kościoły i związki wyznaniowe, nie organizujące
nauczania religii w ramach systemu oświatowego, mogą nieodpłatnie
wykorzystywać na cele katechetyczne sale lekcyjne, lecz jedynie w terminach
wolnych od zajęć szkolnych (par. 2 ust. 5 rozporządzenia MEN z 1992 r. określającego
warunki i sposób organizowania nauki religii w szkołach publicznych).
Kościoły i inne związki wyznaniowe mają prawo zakładać i prowadzić szkoły oraz inne
placówki oświatowo-wychowawcze i opiekuńczo-wychowawcze na zasadach określonych w ustawach.
Kształcenie duchownych. Sytuacja prawna i ubezpieczenie społeczne
duchownych
Obowiązujące przepisy zapewniają szeroką
swobodę w zakresie kształcenia duchownych. Zastosowanie mają przepisy ustaw: o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, indywidualnych, o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym a także o tytule i stopniach naukowych.
Ustawy
wyznaniowe nie podają definicji duchownego. Duchowni oraz osoby zakonne kościołów i związków wyznaniowych korzystają z praw i podlegają obowiązkom na równi z innymi obywatelami we wszystkich dziedzinach życia państwowego,
politycznego, gospodarczego, społecznego i kulturalnego. W ramach obowiązujących
przepisów ustaw zwolnieni są z obowiązków niemożliwych do pogodzenia z pełnieniem
funkcji duchownego lub osoby zakonnej. Mają też prawo do noszenia stroju
duchownego. Szczególne uprawnienia w ramach ustaw wyznaniowych dotyczą także
służby wojskowej.
1 2 3 4 Dalej..
« Równość Kościołów 1997 (Publikacja: 31-10-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2864 |