|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną
Informacja o przygotowaniach rządu do zmiany ustaw
Informacja
Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrów Michała Strąka dla posła Zbigniewa
Siemiątkowskiego w sprawie przygotowań rządu do zmiany ustaw na skutek
ratyfikowania konkordatu
(17 listopada 1994 r.,
Warszawa)
Warszawa,
1994, 11, 17.
Minister
Szef Urzędu Rady Ministrów
W/DG-4512/499/94 Szanowny
Pan
Zbigniew Siemiątkowski
Przewodniczący Komisji Nadzwyczajnej
do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu
Szanowny Panie Przewodniczący,
Uprzejmie przedstawiam informacje dotyczące przygotowań rządu do uchwalenia
ustaw wiążących się ze skutkami Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzecząpospolitą Polską.
A. Projekt ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania
Projekt został w maju br. omówiony i zaakceptowany przez Komitet Społeczno-Polityczny
Rady Ministrów. Ocenie resortów poddawana jest obecnie wersja uwzględniająca
wniesione wcześniej poprawki i uzupełnienia. Projekt będzie przedmiotem obrad
Rady Ministrów w grudniu br. Rządowa propozycja nowelizacji zawiera następujące
rozwiązania: W art. 2 ustawy, w katalogu praw podmiotowych obywateli dodaje się punkt 7, który
potwierdza prawo do otrzymania pochówku zgodnego z wyznawanymi zasadami
religijnymi lub przekonaniami w sprawach religii.
Art. 13 poświęcony kwestiom związanym z majątkiem i przychodami kościołów i innych związków wyznaniowych uzyskuje brzmienie zgodne z analogicznymi
przepisami zawartymi w ustawie z 13 lipca 1994 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Ewangelicko-Augsburskiego w RP i w ustawie z 13 lipca 1994 r. o stosunku Państwa
do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego w RP (W przypadku obu ustaw powinna być
podana data: 13 maja 1994 r.), a także w rozpatrywanych obecnie przez Sejm rządowych
projektach ustaw o stosunkach Państwa z kościołami
Ewangelicko-Metodystycznym, Chrześcijan Baptystów i Adwentystów Dnia Siódmego.
Analogiczne przepisy obowiązują także od 1994 r. w stosunku do Kościoła
Katolickiego i Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. W ten sposób
wszystkie kościoły i związki wyznaniowe działające w Polsce będą mogły
korzystać z takiego samego zakresu praw związanych z położeniem finansowym.
Należy zaznaczyć, że art. 13 przewiduje dla osób prawnych kościołów i innych związków wyznaniowych tylko takie zwolnienie podatkowe, z jakich
korzystają wszystkie podmioty gospodarcze. Katalog tych zwolnień określony
jest w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Art. 16 uzupełnia się o sformułowanie poświęcone stałym formom współdziałania
Państwa nie tylko z poszczególnymi kościołami, lecz także z organizacjami
między kościelnymi. Ma to związek z postulatem Polskiej Rady Ekumenicznej, by
ustawa potwierdziła istniejący stan faktyczny — tzn. funkcjonowanie od 1992
roku Komisji Wspólnej Przedstawicieli Rządu i Polskiej Rady Ekumenicznej. W art. 17 ustawy dodaje się nowy ust. 2 zawierający postanowienie o ochronie dóbr
kultury i zasad ich udostępniania, odpowiadający swoją treścią art. 25 ust.
2 Konkordatu.
Nowy art. 191 przewiduje, iż szczegółowe zasady działalności
poszczególnych kościołów mogą stać się przedmiotem dwustronnej umowy
zawieranej między rządem a kierowniczym organem wykonawczym kościoła lub
innego związku wyznaniowego. Zmiany takiej umowy musiałyby być uzgadniane
przez obie strony w trybie przyjętym dla jej zawierania. Przepis taki jest
odpowiedzią na postulaty kościołów i środowisk niekatolickich, które
stwierdzają, iż wynikające z Konkordatu gwarancje stabilności położenia Kościoła
katolickiego są — jako wynik dwustronnych uzgodnień — pewniejsze niż
gwarancje wynikające dla innych kościołów z regulacji ustawowych -
uchwalanych przez suwerenny w swych decyzjach legislacyjnych Parlament. Wydaje
się rzeczą bezsporną, iż nie jest możliwe, by każdy z ponad stu działających
obecnie w Polsce kościołów i związków wyznaniowych uzyskał potwierdzenie
swego statusu na mocy odrębnej, specyficznej ustawy regulującej całościowo
jego stosunek do Państwa. W tym stanie rzeczy umowa proponowana w art. 191
miałaby określać szczegółowe zasady korzystania przez kościoły i związki
wyznaniowe z możliwości przewidzianych w art. 19 ust. 2 ustawy, bez zmiany
sytuacji prawnej i majątkowej kościoła lub związku wyznaniowego. Szczegółowe
kwestie zawarte w umowie wiązałyby się ze specyficznymi problemami i warunkami, w jakich kościół lub inny związek wyznaniowy wypełnia swe
funkcje. Należy zwrócić uwagę, iż formułę umowy dotyczącej kwestii
szczegółowych w stosunkach między Państwem a kościołem przewidziała w art. 23 ust. 2 ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w RP. W nowym art. 192 podkreśla się prawo wszystkich kościołów do
posiadania i zarządzania cmentarzami wyznaniowymi oraz potwierdza się zasadę,
iż w miejscowościach, w których nie ma cmentarzy komunalnych, zarząd
cmentarza wyznaniowego umożliwia pochowanie na tym cmentarzu, na równych
prawach, zwłok osób zmarłych, które nie należą do danego wyznania.
Zmiany wprowadzone do art. 20 i art. 21 wiążą się z postanowieniami art. 12
ust. 1 Konkordatu (nauka religii w przedszkolach) i w art. 14 ust. 4 Konkordatu
(zasady dotowania szkół i placówek oświatowych). Nowo sformułowany art. 20
ust. 3 przewiduje, że zasady nauczania religii w szkołach i przedszkolach określi
odrębna ustawa, zaś nowy ust. 4 stwierdza, iż oceny z religii wystawiane w punktach katechetycznych są umieszczane na wniosek rodziców, a w szkołach
ponadpodstawowych również samej młodzieży, na świadectwach wydawanych przez
szkoły publiczne. Jest to odpowiedzią na postulaty kościołów mniejszościowych,
które z racji niewielkiej liczby dzieci danego wyznania prowadzą naukę
religii poza systemem oświaty publicznej. W art. 21 nowy ust. 2 przewiduje, że
odrębna ustawa określi również zasady dotowania szkół, przedszkoli i placówek
oświatowo-wychowawczych zakładanych i prowadzonych przez kościoły i inne związki
wyznaniowe.
Art. 22 ust. 3 ustawy uzupełnia się o przepisy odpowiadające postanowieniom
art. 15 Konkordatu. Uzupełnienia te odnoszą się w szczególności do
postulatu zagwarantowania w drodze ustawowej uczelniom kościelnym, które będą w przyszłości zakładane przez inne kościoły — prawa do uzyskiwania pomocy
finansowej na zasadach analogicznych z Katolickim Uniwersytetem Lubelskim i Papieską Akademią Teologiczną w Krakowie. W nowym ust. 5 tego artykułu określony
również zostaje tryb tworzenia wydziałów teologicznych na uniwersytetach państwowych.
Nie można bowiem wykluczyć, iż na niektórych uniwersytetach państwowych mogą
być reaktywowane wydziały teologii prawosławnej i ewangelickiej.
Propozycja nowego art. 241 odpowiada treści art. 22 ust. 1
Konkordatu, zgodnie z którym działalność humanitarna, charytatywno-opiekuńcza i oświatowo-wychowawcza prowadzona przez kościoły winna być zrównana z analogiczną działalnością prowadzoną przez instytucje państwowe. Artykuł
ten wprowadzony został do projektu ustawy w odpowiedzi na postulat kościołów
mniejszościowych. Wykładnia powyższego przepisu będzie musiała być taka
sama, jak wykładnia identycznie brzmiącego postanowienia Konkordatu. W art. 25 nowy ust. 5 ustawy ma związek z postulatem Polskiej Rady
Ekumenicznej, aby uprawnienia innych kościołów były analogiczne z uprawnieniami osób prawnych Kościoła katolickiego — dodany przepis odpowiada
dokładnie art. 48 ust. 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do
Kościoła Katolickiego w RP, w brzmieniu nadanym przez ustawę z dnia 29
stycznia 1993 r. o radiofonii i telewizji (Powinno być: ustawę z dnia 29
grudnia 1992 r.). Stanowi on, że kościoły i inne związki wyznaniowe będą
miały prawo zakładać i używać urządzenia radiokomunikacyjne przeznaczone
do nadawania programów radiofonicznych i telewizyjnych oraz uzyskiwać na ten
cel niezbędne częstotliwości na zasadach określonych w przepisach ustawy o radiofonii i telewizji.
Nowy art. 421 przewiduje możliwość przekazywania kościołom lub
innym związkom wyznaniowym nieruchomości lub ich części w celu przywrócenia w nich sprawowania kultu religijnego lub działalności oświatowo-wychowawczej,
opiekuńczo-wychowawczej oraz charytatywno-opiekuńczej. Oznacza to rozciągnięcie
na wszystkie kościoły i inne związki wyznaniowe możliwości, z jakich
korzystają obecnie kościoły, których sytuacja prawna regulowana jest odrębnymi
ustawami. Jak wynika z danych posiadanych przez Biuro do Spraw Wyznań Urzędu
Rady Ministrów, na terenie Polski, szczególnie w zachodniej i północnej części
kraju, znajduje się kilkaset niszczejących, pozbawionych opieki i użytkowników
dawnych obiektów sakralnych, które na podstawie art. 421 mogłyby
być — według uznania wojewody — przekazywane na określone ustawą cele kościołom
lub innym związkom wyznaniowym.
Poza zmianami omówionymi powyżej, rządowy projekt nowelizacji ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania zawiera także propozycje zmian w części
dotyczącej rejestracji nowo powstających kościołów i związków
wyznaniowych. Kwestie te nie wiążą się ze skutkami ratyfikacji Konkordatu.
Od 1989 roku, tzn. od wejścia w życie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania obowiązują w niezmienionym kształcie przepisy określające zasady
rejestrowania nowo powstających kościołów i związków wyznaniowych. Pięcioletnia
praktyka prowadzenia postępowań rejestrowych ujawniła szereg niedostatków i luk prawnych w dotychczasowych przepisach. W szczególności — ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania przewiduje warunki uzyskania osobowości
prawnej niewspółmiernie łagodne wobec zakresu uprawnień przyznawanych przez
państwo kościołom i związkom wyznaniowym. Prowadzi to do sytuacji, w której o uzyskanie kościelnej osobowości prawnej mogą się w Polsce skutecznie
ubiegać np. ruchy parareligijne, którym odmawia się rejestracji w formie kościołów w innych krajach Europy lub organizacje, które w późniejszej działalności
nie wykazują cech związku wyznaniowego. Wychodząc z założenia o potrzebie
zmiany tego stanu rzeczy, przewiduje się takie określenie kryteriów nabywania i weryfikowania osobowości prawnej, które nie naruszając zasady wolności zakładania
związków wyznaniowych stwarzałyby jednocześnie większe bariery przed możliwościami
nadużywania tych wolności.
B. Ustawa o zmianie Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz ustawa -
prawo o aktach stanu cywilnego
Komisja do Spraw Reformy Prawa Cywilnego przy Ministrze Sprawiedliwości
przygotowała projekt, który w najbliższym czasie zostanie przekazany do
konsultacji międzyresortowej i po dokonaniu niezbędnych uzgodnień z innymi
propozycjami legislacyjnymi — przedstawiony Komisji Nadzwyczajnej.
Przekazując powyższe informacje, proszę Pana Przewodniczącego o przedstawienie opinii Komisji na temat ustaw, których nowelizacja jest niezbędna w związku z ewentualną ratyfikacją Konkordatu.
Z
wyrazami szacunku
(-) Michał Strąk
_____________________
Tekst publikowany w: „Konkordat
Polski 1993. Wybór materiałów źródłowych z lat 1993-1996". Wybór tekstów:
Czesław Janik, Uniwersytet Warszawski, Instytut Nauk Politycznych, Warszawa
1997.
« Prace nad ustawą ratyfikacyjną (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2962 |
|