|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Prace nad ustawą ratyfikacyjną
Posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej - 22 XI 1994 [1]
Stenogram z 3. posiedzenia Komisji Nadzwyczajnej do
rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu w sprawie rozpatrzenia
odpowiedzi rządu na zapytania poselskie dotyczące konkordatu
(22 listopada 1994 r., Warszawa)
W
dniu 22 listopada 1994 r. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską,
obradująca pod przewodnictwem posła Zbigniewa Siemiątkowskiego (SLD),
rozpatrywała:
-
odpowiedź rządu na zapytania poselskie dotyczące Konkordatu oraz
-
wybrała podkomisję do rozpatrzenia niezbędnych zmian w prawodawstwie polskim
odnośnie Konkordatu. W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Spraw Zagranicznych z podsekretarzem stanu Robertem Mroziewiczem, Urzędu Rady Ministrów z dyrektorem generalnym Markiem Pernalem oraz eksperci.
Poseł
Zbigniew Siemiątkowski (SLD):
Otwieram posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską.
Serdecznie witam posłów. Witam, przybyłych na dzisiejsze posiedzenie,
przedstawicieli rządu.
Również witam serdecznie i przedstawiam ekspertów Komisji Nadzwyczajnej, którzy
systematycznie będą brali udział w posiedzeniach Komisji i będą pomagać w tych trudnych i delikatnych sprawach.
Ekspertami Komisji Nadzwyczajnej na wniosek Prezydium Sejmu są profesorowie:
ks. prof. Józef Krukowski z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ks. prof.
Zachariasz Łyko z Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej, prof. Ryszard Małajny z Uniwersytetu Śląskiego (dzisiaj nieobecny), prof. dr Michał Pietrzak z Uniwersytetu Warszawskiego, ks. prof. Remigiusz Sobański z Akademii Teologii
Katolickiej, prof. Jerzy Wisłocki z Polskiej Akademii Nauk.
Eksperci będą pomagać nam w pracach nad ustaleniem prawdy materialnej i nie
tylko, oraz ubraniem efektów prac Komisji w odpowiednią szatę prawną,
zgodnie ze sztuką prawniczą.
Dzisiejsze posiedzenie oprócz spraw różnych, które może wypłyną na końcu
naszego posiedzenia powinno — zdaniem prezydium Komisji Nadzwyczajnej -
skoncentrować się na dwóch kwestiach. Na jednej zasadniczej, merytorycznej,
to jest ocenie odpowiedzi udzielonych przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych
oraz Urząd Rady Ministrów na wystąpienie — dezyderat Komisji.
Przypomnę, że na ostatnim posiedzeniu w dniu 13 września 1994 r. prezydium
Komisji opracowało katalog pytań, które następnie zostały skierowane do rządu.
Rząd udzielił na te pytania dwóch odpowiedzi. Jedna sygnowana jest przez
ministra spraw zagranicznych, Andrzeja Olechowskiego, druga przez szefa Urzędu
Rady Ministrów, ministra Michała Strąka.
Zatem mamy dwie merytoryczne, uzupełniające się wzajemnie wypowiedzi, które — jak sądzę — mogą stanowić podstawę do naszej dzisiejszej dyskusji.
Prezydium Komisji Nadzwyczajnej pozwoliło sobie zwrócić się do ekspertów
jeszcze przed dzisiejszym posiedzeniem, czego wynikiem jest krótka notatka
prof. Michała Pietrzaka, stanowiąca wewnętrzną recenzję odpowiedzi rządu.
Sądzę, że taka prawnicza wykładnia, jaką z upoważnienia zespołu ekspertów
uczynił prof. M. Pietrzak pomoże nam w pracach nad ustosunkowaniem się do
odpowiedzi na pytania.
Sądzę, że po tej wstępnej fazie-dyskusyjnej dobrze by było, aby dzisiejsze
nasze spotkanie zakończyło się powołaniem podkomisji, której zadaniem byłoby
przejrzenie naszego dzisiejszego ustawodawstwa oraz przygotowanie wespół z zespołem ekspertów bardzo precyzyjnego planu niezbędnych zmian i regulacji w polskim prawie, tym prawie, które w żargonie — przepraszam za to określenie -
nazywamy ustawami okołokonkordatowymi i ewentualne ustosunkowanie się do
kwestii zawartych w piśmie ministra M. Strąka. Minister M. Strąk przedstawia
nam zmiany, które nastąpiły, bądź nastąpią w ustawie o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania. W naszym przekonaniu, nie tylko ta materia wymaga regulacji
zmian, ale także inne ustawy, które może nie są konsumowane w zmianie ustawy o gwarancji wolności sumienia i wyznania. To będzie oczywiście sprawa zespołu
ekspertów i podkomisji, która powinna — w naszym przekonaniu — bardzo
precyzyjnie przygotować taki katalog zmian. Prace te powinny być prowadzone równolegle i niezależnie do prac prowadzonych w Urzędzie Rady Ministrów, w Komitecie Społeczno-Politycznym
Rady Ministrów i w Komisji Legislacyjnej Rady Ministrów. Tutaj w Sejmie, w podkomisji powinniśmy wypracować pewne rozwiązania, aby być z nimi gotowi w momencie, gdy rząd zdecyduje się na przesłanie do Sejmu, do prac
legislacyjnych, niezbędnych nowelizacji ustaw. Powinniśmy być przygotowani i nie czekać co rząd wyproceduje. Taka jest propozycja ze strony prezydium
Komisji Nadzwyczajnej.
Poseł
Izabella Sierakowska (SLD):
Sprzeciw panie przewodniczący. Dlatego że faktycznie to, co w tej chwili pan
powiedział jest jak gdyby wstępną zgodą na ratyfikowanie Konkordatu. A właściwie
po tym co przeczytałam, po informacji ministra A. Olechowskiego, po czytanych
na gorąco — bo za późno został ten materiał dostarczony — uwagach i opiniach pana prof. M. Pietrzaka o informacji Ministerstwa Spraw Zagranicznych,
uważam, że na to wszystko, co pan przewodniczący proponuje jest jeszcze za
wcześnie.
Tym bardziej że na wiele pytań nie otrzymaliśmy odpowiedzi. Pozwolę sobie
przypomnieć, że na posiedzeniu naszej Komisji — na którym stawiane były
pytania — zadałam, m.in. pytanie o sprawy finansowe. Zapytałam czy rząd ma
zamiar, wzorem państw zachodnich, przygotowania ustawy o opodatkowaniu
obywateli na rzecz kościołów, do których należą. Wtedy wszystkie wydatki
ponoszone przez kościoły na kult religijny i swoją misję ewangelizacyjną byłyby
opłacane przez wiernych z posiadanych przez nich majątków. Na to pytanie nie
otrzymałam odpowiedzi.
Wydaje mi się, że podczas debaty sejmowej, a także podczas dyskusji nad
materiałami przedłożonymi tutaj na poprzednim posiedzeniu Komisji
Nadzwyczajnej mówiliśmy również o powołaniu podkomisji, której zadaniem byłoby
uściślenie artykułów i przekazanie drugiej stronie własnej definicji użytych
pojęć i zobowiązań. Myślę, że Komisja Nadzwyczajna w pierwszej kolejności
powinna przeprowadzić prace z tym związane, a nawet zaproponować rządowi
renegocjację niektórych ustaleń Konkordatu, albo wymianę listów
intencyjnych. Myślę, że na przechodzenie już w tej chwili do ustaw okołokonkordatowych
jest za wcześnie, że będzie to wskazywało na wstępną zgodę ratyfikacji
Konkordatu. Nie sądzę, aby taka zgoda szybko nastąpiła i nie wiem czy w ogóle
zostanie wyrażona.
Poseł
Zbigniew Siemiątkowski (SLD): Kto z państwa chciałby zabrać głos na temat propozycji sformułowanej przez
prezydium Komisji.
Poseł
Konrad Napierała (UP): Może taka
robocza uwaga. Sprawa Konkordatu — jak wiemy — i nie muszę tego tłumaczyć -
jest sprawą niezwykle istotną i wzbudzającą powszechne zainteresowanie. Nie
może być tak, że na chwilę przed rozpoczęciem posiedzenia otrzymujemy
materiały, które w ciągu 10 minut mamy przeczytać i przemyśleć. Przyjęło
się, że posłowie to z założenia osoby bardziej lotne niż przeciętne, ale w tym wypadku te wymagania są zbyt wysokie. Proszę o więcej powagi w pracach
Komisji.
Poseł
Zbigniew Siemiątkowski (SLD): Może
słowo wyjaśnienia. Pierwsze pismo sygnowane przez ministra spraw zagranicznych
otrzymaliście państwo wraz z zaproszeniem na posiedzenie Komisji w połowie
zeszłego tygodnia. Pismo podpisane przez ministra M. Strąka jest pismem uzupełniającym,
które powstało w jakiś sposób z mojej inspiracji po rozmowie z ministrem-szefem Urzędu Rady Ministrów. Sądziliśmy, że stan prac
prowadzonych w Komitecie Społeczno-Politycznym i Komisji Legislacyjnej powinien
być w jakiś sposób upubliczniony, stąd ta pierwsza sygnowana przez ministra
M. Strąka informacja nie ma charakteru druku formalnego i zgłoszenia
inicjatywy legislacyjnej. Ona tylko informuje nas o stanie prac nad ustawą o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz o kierunkach proponowanych zmian w tej ustawie. Chcę wytłumaczyć, że nie mogliście państwo otrzymać tych
materiałów wcześniej ze względu na pilne przygotowanie w powielarni sejmowej
materiałów dotyczących projektu budżetu, które były rozsyłane w końcu
ubiegłego tygodnia. Niestety, nasze dokumenty musiały poczekać w kolejce.
Ekspertyza prof. M. Pietrzaka udostępniona na gorąco powstała dokładnie
wczoraj, w wyniku piątkowego spotkania prezydium Komisji z zespołem ekspertów.
Mogę oczywiście wyrazić ubolewanie, że materiały otrzymaliście państwo za
późno, ale chciałbym zaznaczyć, że podstawowy materiał ministra spraw
zagranicznych rozesłany został wystarczająco wcześnie, aby można się było
do niego ustosunkować.
Poseł
Tadeusz Zieliński (UW): Chciałbym
przyłączyć się do głosu pana posła K. Napierały, że dokumenty, a szczególnie
materiał podpisany przez ministra-szefa Urzędu Rady Ministrów dotarł do nas
tak późno. Jest to tekst bardzo ważki i bardzo ważny, stanowiący niezbędne
uzupełnienie do odpowiedzi ministra spraw zagranicznych.
Minister spraw zagranicznych nie odpowiedział także na moje pytanie. Dopiero
minister-szef Urzędu Rady Ministrów odpowiedział na tę kwestię, i to w sposób w znacznym stopniu mnie satysfakcjonujący. Dokument ten pokazuje, że Urząd
Rady Ministrów, Biuro do spraw Wyznań zrobiło bardzo dużo, żeby przybliżyć w sferze projektu — na razie — status kościołów mniejszościowych w stosunku
do statusu, który może uzyskać Kościół rzymskokatolicki na mocy
Konkordatu.
Niestety, krótki czas między uzyskaniem tych materiałów a posiedzeniem nie
pozwolił na dokładne zapoznanie się z jego treścią w całości. Znajomość
tego dokumentu — nie mówię o znajomości projektu, bo go nie mamy — jest niezbędna
do rzeczowej dyskusji na temat sytuacji kościołów mniejszościowych. Myślę,
że gdybyśmy otrzymali go wcześniej, to moglibyśmy przeprowadzić bardziej
merytoryczną dyskusję. Zaznaczam, że już pobieżna lektura tego tekstu
przynosi mi satysfakcję.
Poseł
Małgorzata Winiarczyk-Kossakowska (SLD): Mam w takim razie propozycję, którą chciałam przedstawić pod rozwagę
posłów, abyśmy przerwali to posiedzenie i zwołali je ponownie za tydzień,
kiedy już wszyscy posłowie będą znać treść dokumentów otrzymanych w dniu
dzisiejszym.
Poseł
Izabella Sierakowska (SLD):
Popieram wniosek pani poseł M. Kossakowskiej, ale wnosiłabym również o uzupełnienie
odpowiedzi przez ministra A. Olechowskiego. Na przykład odpowiedź w sprawie
finansowania jest byle jaka. To samo słyszałam na posiedzeniu plenarnym Sejmu,
to samo jest w materiałach ministra spraw zagranicznych. Z odpowiedzi tej
wynika, że nic ważnego się nie dzieje. O co my kruszymy kopie? Katolicki
Uniwersytet Lubelski dostaje pieniądze, Papieska Akademia Teologiczna dostanie, a zupełnie zapominamy o wydziałach teologicznych, które się przekształcą,
zapominamy o 26 tysiącach katechetów, zapominamy o księżach, którzy od
nowego roku są uwzględnieni w nowym budżecie i którzy kosztować będą
ponad 1 bln zł. Zapominamy o zakładach opiekuńczo-wychowawczych, zapominamy o wielu, wielu sprawach. Uważam, że jest to odpowiedź niepełna i bardzo proszę
pana ministra A. Olechowskiego o ponowną odpowiedź.
Właściwie to poproszę o odpowiedź na zasadnicze pytanie. Chciałabym to w końcu
usłyszeć, bo pytam już od długiego czasu. Może w końcu odpowie mi minister
A. Olechowski, a przede wszystkim premier W. Pawlak.
Czy Konkordat jest potrzebny naszemu państwu? Co konkretnie Konkordat naszemu
państwu da?
Chciałabym usłyszeć konkretną odpowiedź, że daje nam to, to i to. Na razie
widzę same przywileje Kościoła katolickiego — tylko Kościoła katolickiego.
Zapomina się zupełnie o innych kościołach i związkach wyznaniowych. Były
minister J. Rokita twierdzi, że Konkordat uwiarygodnia Polskę, ale taka
odpowiedź nie jest dla mnie przekonująca. Dlatego proszę o odpowiedź na
pytanie: co Polsce daje Konkordat i do czego jest on Polsce potrzebny? Proszę o uzupełnienie odpowiedzi ministra spraw zagranicznych o te pytania.
1 2 3 4 5 Dalej..
« Prace nad ustawą ratyfikacyjną (Publikacja: 17-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 2963 |
|