|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
Kwestia zgodność Konkordatu z Konstytucją Autor tekstu: Jerzy Wisłocki
Ocena zgodności konkordatu z konstytucją z 2 kwietnia 1997 r. dokonana
przez prof. Jerzego Wisłockiego
(24 kwietnia 1997 r., Poznań)
Podstawową przesłanką dopuszczalności zawierania
konkordatu jest wyrażona odpowiednia zgoda w tekście konstytucji, ponieważ
zawarcie konkordatu narusza równouprawnienie wyznań. Zgoda taka została wyrażona w konstytucji w art. 25 ust. 4 czyli ustała podstawowa przeszkoda w ratyfikacji
konkordatu.
Kolizję norm konkordatu z tekstem konstytucji dostrzegam w artykule 12 ust. 1
konkordatu w związku z art. 48 i 53 konstytucji.
Organizowanie
nauczania religii
Art. 12 ust.
1 konkordatu brzmi:
Uznając prawo rodziców do religijnego
wychowywania dzieci oraz zasadę tolerancji Państwo gwarantuje, że szkoły
publiczne podstawowe i ponadpodstawowe oraz przedszkola, prowadzone przez organy
administracji państwowej i samorządowej, organizują zgodnie z wolą
zainteresowanych naukę religii w ramach planu zajęć szkolnych i przedszkolnych.
Zgodnie z powyższą normą administracja szkolna, w przypadku gdy rodzice
wyrażą odpowiednią wolę, jest zobowiązana zorganizować nauczanie religii.
Może się to odbyć wyłącznie na życzenie rodziców, czyli muszą oni
odpowiednie życzenie wyrazić.
Konstytucja w art. 53 ust. 7 stanowi:
Nikt nie może być obowiązany przez
organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań
religijnych lub wyznania.
W tej sytuacji administracja szkolna nie może zbierać deklaracji rodziców w sprawie nauczania religii.
Wola pobierania
nauki religii
Konkordat
przesądza, że wolę pobierania nauki religii przez dziecko wyrażają rodzice
(jw. art. 12 ust. 1) czyli pozbawia dzieci możliwości decydowania w tej
sprawie. Konstytucja natomiast stanowi:
Art. 48 ust. 1 -
Rodzice mają prawo do wychowywania dzieci zgodnie z własnymi
przekonaniami. Wychowanie to powinno
uwzględniać stopień dojrzałości dziecka, a także wolność sumienia i wyznania oraz jego przekonania.
Ta norma jest recepcją Konwencji o prawach dziecka (Dz. U. 120, poz. 526 z 1991 r.), która stanowi:
Art. 14 ust. 1 -
Państwa-Strony
będą respektowały prawo dziecka do swobody myśli, sumienia i wyznania.
ust. 2 -
Państwa-Strony
będą respektowały prawa i obowiązki rodziców .. odnośnie do
ukierunkowania dziecka w korzystaniu z jego prawa w sposób zgodny z rozwijającymi
się zdolnościami dziecka.
Konwencja została ratyfikowana przez RP 30 IV 1991 r. z następującą
deklaracją:
Rzeczpospolita
Polska uważa, że wykonania przez dziecko jego praw określonych w konwencji, w szczególności praw określonych w artykułach od 12 do 16, dokonuje się z poszanowaniem władzy rodzicielskiej, zgodnie z polskimi zwyczajami i tradycjami
dotyczącymi miejsca dziecka w rodzinie i poza rodziną..
Ta
deklaracja została uściślona w ustawie O
systemie oświaty z 7 IX 1991 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 425), która wyjaśnia:
Art. 12. 1. Uznając prawo rodziców do
religijnego wychowania dzieci, szkoły publiczne podstawowe organizują naukę
religii na życzenie rodziców, szkoły publiczne ponadpodstawowe -
na życzenie bądź rodziców, bądź samych uczniów, po osiągnięciu pełnoletności o pobieraniu nauki religii decydują uczniowie.
Z analizy norm wynika, że konkordat uznaje prawo wyłącznie rodziców do decydowania o pobieraniu nauki religii
przez ich dzieci, Konwencja o prawach
dziecka wraz z polską deklaracją w tej sprawie dopuszcza uwzględnianie życzeń
dzieci z zastrzeżeniem, iż może to mieć miejsce zgodnie z polskimi
zwyczajami. Ustawa O systemie oświaty
wyraźnie przyznaje odpowiednie uprawnienie dzieciom (w szkołach
ponadpodstawowych) co znalazło swój wyraz w tekście konstytucji.
Tej kolizji norm nie da się łatwo usunąć. Rząd w preambule do konkordatu
potwierdził, że
.. Rzeczpospolita Polska uwzględniła
swe zasady konstytucyjne i ustawy ..
czyli zgodził się na to, aby w przypadku ratyfikacji konkordatu ustała
moc obowiązująca art. 12 ustawy O
systemie oświaty (lex posterior
derogat priori), natomiast usunięcie tej kolizji całego systemu norm, łącznie z międzynarodową konwencją, nie wydaje się możliwe.
Pozostaje do rozważenia jeszcze dodatkowa trudność. Ratyfikowanie konkordatu
spowoduje, że dzieci katolickie zostaną pozbawione swoich uprawnień, a utrzymają je dzieci niekatolickie i bezwyznaniowe.
Ratyfikowanie konkordatu narusza w sprawie nauczania religii w szkołach następujące
artykuły konstytucji:
art. 9. Rzeczpospolita Polska przestrzega
wiążącego ją prawa międzynarodowego.
art. 25. 1. Kościoły i inne związki
wyznaniowe są równouprawnione.
art. 48. 1. Rodzice mają prawo do
wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami. Wychowanie to powinno uwzględniać
stopień dojrzałości dziecka, a także wolność jego sumienia i wyznania oraz
jego przekonania.
art. 53. 1. Każdemu zapewnia się
wolność sumienia i religii..
7. Nikt nie może być obowiązany
przez organy władzy publicznej do ujawnienia swojego światopoglądu, przekonań
religijnych lub wyznania.
*
* *
Uwagi powyższe dotyczą wyłącznie odpowiedzi na
pytanie na temat zgodności konkordatu z konstytucją z 2 IV 1997 r., a nie na
temat wadliwości tekstu konkordatu.
Opinia wykonana na zlecenie Komisji Nadzwyczajnej do
rozpatrzenia projektu ustawy o ratyfikacji Konkordatu między Stolicą
Apostolską a Rzecząpospolitą Polską. Kopia z własnego zbioru Czesława
Janika.
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Jerzy WisłockiUr. 1928, zm. 2008. W latach 1944-1945 działał w Armii Krajowej. W czerwcu 1956 aresztowany i przetrzymywany w Urzędzie Bezpieczeństwa. W 1948 ukończył szkołę średnią w Przemyślu. W 1952 ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Poznańskiego. W 1963 - doktorat nauk prawnych na podstawie rozprawy o rzemieślniczych cechach poznańskich w okresie przed wojnami szwedzkimi. Od 1978 jest doktorem habilitowanym, od 1983 profesorem nauk humanistycznych, a od 1995 - profesorem zwyczajnym. Od 1953 pracował w Archiwum Państwowym w Poznaniu na stanowisku kierownika pracowni mikrofilmowej. Później - od roku 1956 aż do 1988 - był pracownikiem naukowym Wydziału Prawa Uniwersytetu Poznańskiego, gdzie wypromował 250 magistrów i 12 doktorów. W 1982 został dyrektorem Biblioteki Kórnickiej PAN. Od 1987 kierował Zakładem Badań Narodowościowych PAN, w którym utworzył czasopismo "Sprawy Narodowościowe. Seria Nowa". W latach 1955-1992 był członkiem władz poznańskiego oddziału Polskiego Towarzystwa Historycznego, a od 1972 do 1985 - głównym redaktorem wydawnictw Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk. Liczba tekstów na portalu: 10 Pokaż inne teksty autora Najnowszy tekst autora: Konkordat polski z 1925 roku. Zagadnienia prawno-polityczne | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3029 |
|