|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
W sprawie projektów tzw. ustaw okołokonkordatowych [2] Autor tekstu: Janusz Osuchowski
3.
Odrębnej uwagi wymaga rozpatrzenie kwestii
„skutków prawnych" małżeństwa wyznaniowego, co wynika z art. 10
Konkordatu. Oceniane projekty formułują odnośne postanowienia w sposób
dalece niejednolity. Najbardziej zwięźle i tylko jeden raz wypowiada się projekt
UP głosząc, że małżeństwo wyznaniowe „wywiera skutki prawne wynikające z prawa polskiego z chwilą jego zawarcia". Natomiast w sposób zróżnicowany
normuje tę kwestię projekt PSL:
mowa tam o małżeństwie wyznaniowym „wywierającym od chwili jego zawarcia
takie same skutki jak zawarte przed urzędnikiem stanu cywilnego", lub o „skutkach cywilnych małżeństw wyznaniowych" bądź o „skutkach określonych w prawie polskim", „skutkach w zakresie prawa cywilnego" i wreszcie o „skutkach cywilnych określonych w prawie polskim". Jeszcze inaczej ujmuje tę
kwestię projekt RM: mowa w nim jest o „woli wywołania skutków, jakie z małżeństwem wiąże prawo RP (małżeństwo wyznaniowe bądź w formie
wyznaniowej ze skutkami cywilnymi)", o "woli wywołania skutków
cywilnych" bądź „skutków cywilnych zawieranego małżeństwa
wyznaniowego", czy wreszcie o „woli wywołania skutków cywilnych małżeństwa
wyznaniowego". O „skutkach prawnych" zupełnie nie wypowiada się projekt
UW, którego autorzy uznali widocznie za wystarczające stwierdzenie o „wstąpieniu w związek małżeński poprzez oświadczenie złożone także
przed duchownym" jednego ze związków wyznaniowych -
jako rozwiązaniu równorzędnym z małżeństwem cywilnym. Według
mojej opinii sprawa ta wymaga ujednolicenia w kierunku najbardziej chyba
poprawnego terminu, odpowiednio w tekście stosowanego -
„małżeństwo wyznaniowe ze skutkami cywilnymi", któremu odpowiada sformułowanie:
„małżeństwo wyznaniowe ze skutkami w prawie polskim"; to ostatnie zresztą
najbardziej odpowiada sformułowaniu użytemu w Konkordacie: „małżeństwo
kanoniczne (w ujęciu uniwersalnym -
wyznaniowe) wywiera takie skutki jakie pociąga za sobą zawarcie małżeństwa
zgodnie z prawem polskim" (art. 10 ust. 1). Moim zdaniem w żadnym jednak wypadku nie należy używać mylącego
określenia: "skutki w zakresie prawa cywilnego (por. projekt PSL); co innego bowiem oznaczają skutki „cywilne" a co
innego „w zakresie prawa cywilnego".
Projekty PSL i RM, choć w nieco
odmiennej postaci, uzależniają skuteczność „cywilną" małżeństwa
wyznaniowego od zezwolenia zawartego w umowie międzynarodowej (w domyśle -
Konkordat) albo w odpowiedniej ustawie (chodzi tu o ustawy regulujące stosunki
państwa z różnymi związkami wyznaniowymi). Pozostałe projekty kwestię tę
pomijają.
4.
Poszczególne projekty normują bardziej lub mniej szczegółowo samą procedurę zawarcia małżeństwa wyznaniowego, łącznie z warunkami,
od spełnienia których zależy jego „skuteczność prawna" równa małżeństwu
cywilnemu. Należy tu zwrócić uwagę na niektóre kwestie:
a) Jeśli chodzi o samo zawarcie małżeństwa
wyznaniowego niewiele uwagi poświęca temu projekt UP ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że „małżeństwo
uznaje się za zawarte także wtedy, gdy nastąpiło na mocy" przepisów prawa
wewnętrznego związku wyznaniowego. Projekt
PSL stwierdza, że „zawarcie małżeństwa następuje (także) przed
duchownym, przy czym wymagane jest aby "przyszli małżonkowie złożyli
zgodne oświadczenia, że wolą ich jest aby małżeństwo to wywierało skutki
także w zakresie prawa cywilnego, a nadto małżeństwo zostało zarejestrowane w U.S.C.". Natomiast projekt UW mówi
wyraźnie o „oświadczeniach o wstąpieniu w związek małżeński, które mogą
być złożone także przed duchownym jednego ze związków wyznaniowych", a które następują „jednocześnie z zawarciem małżeństwa podlegającego
prawu wewnętrznemu" tego związku wyznaniowego. Z kolei według projektu
RM „małżeństwo jest również zawarte" gdy mężczyzna i kobieta złożą
dwa oświadczenia: jedno -
„o wstąpieniu ze sobą w związek małżeński w formie przewidzianej prawem
wewnętrznym danego związku wyznaniowego", i drugie: "o swej woli wywołania
skutków, jakie z małżeństwem wiąże prawo RP". Ustawodawca musi się
zdecydować na przyjęcie któregoś z przedstawionych wariantów. Osobiście
uważam, że najbliższy rozwiązania optymalnego w tej kwestii jest projekt RM.
b) Większość projektów
zajmuje się wymienieniem warunków oraz
sporządzeniem dokumentów mających stwarzać możliwość zawarcia małżeństwa
wyznaniowego z pełnymi skutkami cywilnymi. Projekt UP wypowiada się na ten
temat dość lakonicznie, ale konkretnie: duchowny ma obowiązek sprawdzenia czy
pomiędzy nupturientami nie zachodzą przeszkody wynikające z prawa polskiego.
Bardziej ogólnie traktuje tę kwestię projekt
PSL: „kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje zaświadczenie, że stało
się zadość warunkom wymaganym dla zawarcia małżeństwa, przewidzianego w niniejszym Kodeksie" i że brak takiego zaświadczenia uniemożliwia
rejestrację małżeństwa w U.S.C. Ale jednocześnie projekt ten także wylicza
enumeratywnie przepisy kro. i prawa o aktach stanu cywilnego, które powinny być
uwzględnione w ramach czynności przygotowujących małżeństwo wyznaniowe.
Postuluje także aby właściwy duchowny wyjaśniał stronom prawa i obowiązki
małżonków oraz odebrał oświadczenie (w tekście projektu druk 1292 błędnie
-
„zaświadczenie") w przedmiocie nazwiska małżonków i ich dzieci.
Projekt UW przewiduje, że w obliczu
woli zawarcia małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnymi, po przedłożeniu
wymaganych w tym celu przez prawo polskie dokumentów kierownik urzędu stanu
cywilnego (też -
ustalenie właściwości miejscowej) wydaje zaświadczenie o braku okoliczności
wyłączających zawarcie małżeństwa z wymienioną w zaświadczeniu osobą dołączając
przedłożone dokumenty. W następstwie tego osoby zamierzające zawrzeć małżeństwo
wyznaniowe ze skutkami cywilnymi „składają duchownemu zaświadczenie o braku
okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa" z załączonymi doń
dokumentami. Jeszcze więcej uwagi poświęca tej sprawie projekt
RM: mówi się w nim o możliwości zawarcia małżeństwa wyznaniowego
„po przedstawieniu duchownemu zaświadczenia kierownika U.S.C. o braku przeszkód
do zawarcia małżeństwa wskazanych w przepisach kro.; w innym miejscu projekt
zobowiązuje kierownika U.S.C. do wydania osobom zamierzającym zawrzeć małżeństwo
wyznaniowe ze skutkami cywilnymi zaświadczenia o braku przeszkód do zawarcia
małżeństwa wraz z załączeniem dokumentów (ustalona jest także właściwość
miejscowa takiego U.S.C.). Zaświadczenie powinno także zawierać "informację o treści złożonych oświadczeń w sprawie nazwisk przyszłych małżonków i ich dzieci, albo o braku takich oświadczeń". Jednocześnie kierownik U.S.C.
„wyjaśnia osobom zamierzającym zawrzeć małżeństwo warunki konieczne dla
wywołania przez małżeństwo wyznaniowe skutków cywilnych i następstwa
niezachowania tych warunków". Osobiście
zgłaszam zastrzeżenie wobec niepotrzebnego powtórzenia treści tego
ostatniego przepisu, zawartego w art. 4 §
2 kro. oraz w art. 12 a ust. 2 prawa o aktach stanu cywilnego. Zaświadczenie, o którym mowa wyżej, z wyjątkiem okoliczności uzasadnionych ważnymi względami
„nie może być wydane przed upływem miesiąca od dnia, kiedy osoby zamierzające
zawrzeć takie małżeństwo, złożyły przed kierownikiem U.S.C. pisemne
zapewnienie, że nie wiedzą o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie
tego małżeństwa". Z powyższych proponowanych w tej dziedzinie przepisów wynika, że większość
projektów przywiązuje dużą wagę do czynności i dokumentów poprzedzających
zawarcie małżeństwa wyznaniowego ze skutkami cywilnymi. Jest to tendencja ze
wszech miar słuszna, mająca na celu zapobieżenie wszelkim nieprawidłowościom,
które mogłyby wystąpić w procesie wykonywania art. 10 Konkordatu.
c) Z kolei poszczególne projekty zajmują się procedurą (czynnościami) konieczną do spełnienia przez duchownego,
aby małżeństwo stricte religijne,
po jego zawarciu, mogło uzyskać charakter małżeństwa wyznaniowego ze
skutkami cywilnymi. Projekt UP, poza
sygnalizowanymi już wcześniej w innym kontekście, sytuacjami (por. pkt 4 a i
b) stwierdza wyraźnie, że o zawarciu tak rozumianego małżeństwa
wyznaniowego „duchowny, który go udziela jest obowiązany informować właściwy
miejscowo U.S.C. Niedopełnienie tego obowiązku nie wpływa na sytuację prawną
małżonków"; podobnie jak większość projektów szczegółowe zasady i tryb dokonywania wszelkich czynności związanych z zawarciem małżeństwa
wyznaniowego projekt ów odsyła do określenia przez Ministra Sprawiedliwości i Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Projekt PSL poza niektórymi wcześniejszymi
informacjami w pokrewnych sprawach (por. pkt 2 a, 4 a) nie zawiera żadnych
innych propozycji. Natomiast projekt UW zobowiązuje wyraźnie duchownego do „niezwłocznego
spisania protokołu stwierdzającego zawarcie małżeństwa wyznaniowego oraz
treść oświadczeń nupturientów o wstąpieniu w związek małżeński oraz w sprawie nazwisk małżonków i dzieci". Protokół, który powinien być
podpisany przez duchownego, małżonków i dwóch świadków pełnoletnich, służyć
ma wyłącznie „jako podstawa sporządzenia aktu małżeństwa przez
kierownika U.S.C.".
Kwestię protokołu podnosi również projekt
RM, głosząc, że duchowny, przed którym zostało zawarte małżeństwo
wyznaniowe z wyrażoną wolą wywołania skutków cywilnych „niezwłocznie
sporządza w dwóch egzemplarzach protokół stwierdzający złożenie tych oświadczeń";
zamieszcza się w nim również informację o nazwisku małżonków i dzieci
zgodnie z treścią omówionego wcześniej „zaświadczenia" (por. pkt 4 b). Podobnie
jak w projekcie UW protokół ten ma służyć wyłącznie jako podstawa
zarejestrowania małżeństwa w U.S.C. Także duchowny niezwłocznie wręcza każdej z osób zawierających takie małżeństwo jeden egzemplarz tego protokołu. Wyrażam
opinię, że podstawą ostatecznych rozstrzygnięć legislacyjnych powinny
być zbieżne na ogół rozwiązania proponowane w projektach UW i RM.
d) Kolejną kwestią wywołującą najwięcej kontrowersji i uregulowaną w projektach niejednolicie jest sprawa
poinformowania właściwego U.S.C. o zawartym przed duchownym małżeństwie z zamiarem jego rejestracji dla wywołania skutków cywilnych. O obowiązku
takiego informowania i skutkach prawnych jego niedopełnienia stwierdzał już
wcześniej w innym kontekście projekt UP
(por. pkt 4 c). Pozostałe projekty przewidują rozwiązania zgodnie z art. 10
ust. 1 pkt 3 Konkordatu, aczkolwiek czynią to w różnej formie. Według projektu
PSL „właściwy duchowny winien w ciągu 5 dni roboczych następujących
po dniu zawarcia małżeństwa w formie wyznaniowej przesłać właściwemu
U.S.C. odpis zupełny aktu zawarcia małżeństwa wraz z oryginałem oświadczenia
małżonków w przedmiocie skutków cywilnych małżeństwa, w tym także oświadczenia o nazwisku małżonków i ich dzieci". Podobny sens zawiera projekt
UW, używając wszelako zwrotu: „przed upływem pięciu dni", pomijając
słowo „roboczych" oraz nieco inaczej określając przesłane do U.S.C.
dokumenty. Główną wszelako różnicą jest sam protokół, o którym była
mowa wyżej, zważywszy, że w projekcie
PSL protokół taki nie występuje (jedynie oryginały oświadczeń małżonków..) a wymagany jest za to pełny odpis aktu zawarcia małżeństwa. Podobnie jak w projektach już wymienionych projekt RM
przewiduje że „w celu zarejestrowania małżeństwa w księgach stanu
cywilnego każda z osób zawierających małżeństwo, albo obie te osoby razem
przekazują protokół U.S.C., który wydał zaświadczenie (..) w terminie nie
dłuższym niż pięć dni od złożenia oświadczenia o woli wywołania skutków
cywilnych małżeństwa wyznaniowego", a gdy nastąpi uchybienie terminowi -
oświadczenie o zawarciu tego małżeństwa nie wywołuje skutków cywilnych. Tu
również pominięte zostało słowo „roboczych", a ponadto obowiązek
przekazania do U.S.C. omówionego wcześniej protokołu nałożony został na
osoby zawierające małżeństwo, a nie na duchownego. Według
mojej opinii sprawy te powinny zostać określone jednoznacznie: celowe jest
uwzględnienie „dni roboczych", a ponadto -
trzeba się zdecydować na jednolitą i bardziej skuteczną procedurę
przekazywania odpowiednich dokumentów małżeństwa zawieranego przed kapłanem
do U.S.C. celem wywarcia skutków cywilnych.
e) Wreszcie projekty zajmują się główną
formalnością, od której zależy uzyskanie rangi prawnej małżeństwa
wyznaniowego analogicznej do rangi małżeństwa cywilnego. Co prawda na
temat ten nie wypowiada się zupełnie projekt
UP. Natomiast projekt PSL mówi o czynności warunkującej wywieranie skutków cywilnych małżeństwa
wyznaniowego, jaką jest „zarejestrowanie małżeństwa w Urzędzie Stanu
Cywilnego" oraz o tym, że „akt małżeństwa zawarty w formie wyznaniowej
sporządza się niezwłocznie po otrzymaniu przez U.S.C. wniosku o wpisanie małżeństwa
do aktów stanu cywilnego". Projekt UW
normuje sprawę sporządzania przez kierownika U.S.C. aktu małżeństwa (na
podstawie przedłożonego protokołu -
zob. wcześniej pkt 4 c) oraz niemożności sporządzenia tego aktu jeśli
protokół przekazano do U.S.C. po upływie wymienionych wyżej 5-ciu
dni, chyba że przyczyną opóźnienia była siła wyższa). (Projekt
PSL mówi również o uzasadnionej możliwości niedotrzymania terminu sporządzenia
aktu małżeństwa „z ważnych przyczyn"). Projekt
RM mówi również o rejestracji małżeństwa w księgach stanu cywilnego,
czego warunkiem jest omówiony wcześniej protokół (zob. pkt 4 c). Mowa jest
tu także o niedotrzymaniu terminu 5 dni, jako warunku nie wywoływania skutków
cywilnych, chyba że opóźnienie nastąpiło wskutek siły wyższej. Wreszcie
projekt stwierdza, w odniesieniu do małżeństwa wyznaniowego ze skutkami
cywilnymi, że „rejestracji związku małżeńskiego dokonuje kierownik U.S.C.,
który wydał zaświadczenie".
5. Niektóre projekty normują
fragmentarycznie inne kwestie związane z małżeństwem wyznaniowym wywołującym skutki cywilne. Niemożliwe jest w niniejszej opinii wszystkie wymieniać, dlatego też zostaną tu pominięte jako
nie mające bezpośredniego związku z Konkordatem i procesem dostosowywania do
jego postanowień przepisów prawa polskiego. Wypada jedynie nadmienić, że w związku z zamierzonym wprowadzeniem do systemu prawa polskiego instytucji małżeństwa
wyznaniowego ze skutkami cywilnymi projekt PSL proponuje drobne zmiany w Kodeksie postępowania cywilnego.
1 2 3 Dalej..
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3035 |
|