|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
W sprawie projektów tzw. ustaw okołokonkordatowych [3] Autor tekstu: Janusz Osuchowski
III
W odniesieniu do ustawy o systemie oświaty nasuwają się następujące uwagi:
1. Ustawa o zmianie ustawy o systemie
oświaty (projekt) nie jest typową „ustawą okołokonkordatową" mającą
na celu dostosowanie prawa polskiego do postanowień Konkordatu. Wprowadza ona
pewne zupełnie niezależne od Konkordatu zmiany w ustawie o systemie oświaty,
co spowoduje zapewne także skutki legislacyjne w odniesieniu do przepisów
wykonawczych, m.in. rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14
kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych.
2. Zgodnie z Konkordatem projekty
UP oraz RM wprowadzają naukę religii do przedszkoli ale zastrzegają rozciągnięcie
jej wyłącznie na przedszkola realizujące roczne przygotowanie przedszkolne
(tzw. rok zerowy) -
podczas gdy Konkordat (art. 12 ust. 1) mówi wyraźnie o przedszkolach w ogóle.
Według mojej opinii propozycja autorów
tej zmiany, gdyby została zrealizowana, w istocie ograniczałaby prawa Kościoła
wynikające z przepisów Konkordatu, co niewątpliwie spotkałoby się z negatywną reakcją autorów Konkordatu.
3. Inne zmiany ustawy wyraźnie skreślone,
zmierzające do nowelizacji dotychczasowego prawodawstwa „oświatowego" mają
głównie na celu:
a) nieumieszczanie na świadectwach i dyplomach ocen z przedmiotów nadobowiązkowych;
oceny te nie mają wpływu na promowanie ucznia (projekt
RM). Także nieumieszczanie ocen z religii na świadectwach ukończenia szkół
podstawowych lub ponadpodstawowych na podstawie egzaminów eksternistycznych (projekt
UP).
b) postanowienie, że w szkołach z nauczaniem religii lekcje z tego przedmiotu
powinny być organizowane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej (projekt
UP).
Wyrażam opinię, że zmiany
zaproponowane w pkt a) i b) nie mają bynajmniej charakteru dostosowania
dotychczasowych przepisów prawa polskiego do postanowień Konkordatu i z tego
punktu widzenia w żadnym wypadku tego układu nie podważają ani ograniczają.
Jednakże twierdzę, że zmiany te niewątpliwie
są sprzeczne ze stanowiskiem hierarchii krajowej Kościoła Katolickiego i należy się liczyć, że pewne ograniczenia w tych sprawach spotkają się z jej sprzeciwem. Natomiast zawarte (projekty UP i RM) inne proponowane zmiany, których przytaczanie
jest tu zbędne, wyrażają prawidłowe tendencje i nie powinny wywołać
negatywnej reakcji strony kościelnej. Należy przy okazji pamiętać, że
krytykowana przez nią ostatnio w związku z dyskusją konstytucyjną zasada
pozwalająca w szkołach ponadpodstawowych także uczniom wyrażać życzenie
organizowania nauki religii nie jest żadną nowością, lecz została zawarta
już dużo wcześniej w omawianej ustawie. Dlatego ewentualny sprzeciw
hierarchii w tej kwestii nie może być traktowany jako element polemik „okołokonkordatowych",
lecz jako sprzeciw wobec samej ustawy o systemie oświaty.
IVW odniesieniu do ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych zgłaszam następujące
uwagi:
1. Ustawa o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (projekt) również nie jest typową „ustawą
okołokonkordatową" mającą na celu dostosowanie prawa polskiego do
postanowień Konkordatu. Wyrażam opinię,
że dotychczasowe ustawodawstwo chroni w dostatecznym stopniu prawa pewnej
kategorii osób do pochówku na cmentarzu katolickim, czemu (moim zdaniem) nie
stoi na przeszkodzie postanowienie Konkordatu (art. 8) o „nienaruszalności"
miejsc grzebania zmarłych, choć szeroka interpretacja tego przepisu może być
uprawniona. Projektowane zmiany jedynie rozwijają oraz mocniej i wyraźniej
formułują postanowienia, które by zapobiegały powstawaniu ewentualnych wątpliwości w tej materii. Sądzę, że jest to tendencja prawidłowa aczkolwiek oceniająca
rzeczywistość nieco przesadnie.
2. Nie powodując zatem jakichkolwiek
kolizji z Konkordatem proponowane zmiany mogą wszelako wywołać pewne opory władz
zwierzchnich określonego związku wyznaniowego lub zarządu cmentarza
wyznaniowego. Chodzi tu o obowiązek pochówku w określonym miejscu cmentarza
osób, które posiadają do tego „nabyte prawa" (projekt UP). Rzecz dotyczy również prawa do pochówku na cmentarzu
wyznaniowym osób innego wyznania lub niewierzących gdy jest już na nim wcześniej
pochowana osoba bliska zmarłej (projekt
RM). Innymi słowy: na zarząd cmentarza wyznaniowego nałożone zostaną
pewne ograniczenia, które mogą nie spotkać się z pełną aprobatą.
V
W odniesieniu do ustaw, których projekty uchwalenia
bądź zmian zgłosiła wyłącznie Rada
Ministrów, nasuwają się następujące uwagi:
1. Ustawa o zmianie ustawy o gwarancjach
wolności sumienia i wyznania oraz niektórych innych ustaw reguluje dwie
podstawowe grupy spraw:
a) wynikające z postanowień Konkordat
zobowiązania państwa do wprowadzenia nauki religii w przedszkolach, dotowania
nauczania religii w szkołach i przedszkolach przez państwo lub organy samorządu
terytorialnego oraz w zakresie różnych spraw związanych z tworzeniem i prowadzeniem przez związki wyznaniowe szkół wyższych bądź wydziałów
teologicznych na uniwersytetach państwowych. Szczegóły tych zmian, rozwinięte w uzasadnieniu do projektu ustawy sformułowane
zostały prawidłowo i nie nasuwają z mojej strony zastrzeżeń -
skoro wyraża się generalną wolę ratyfikacji Konkordatu z treścią taką,
jaka jest tam zawarta.
b) nie wynikające z postanowień
Konkordatu korekty ośmiu ustaw o stosunku państwa do niektórych
nierzymskokatolickich związków wyznaniowych w jednej tylko sprawie: uchylenia
możliwości umieszczania ocen z religii wystawianych w punktach katechetycznych
na świadectwach wydawanych przez szkoły publiczne. Wydaje się to prostą
konsekwencją przedstawionego wcześniej (zob. III, pkt 3 a) projektu zmian w ustawie o systemie oświaty. O ile jednak tam, jak twierdziłem wyżej mogą wystąpić u strony kościelnej określone
opory o tyle tutaj -
ze strony nierzymskokatolickich związków wyznaniowych nie należy się takich
spodziewać.
2. Ustawa o finansowaniu Papieskiej
Akademii Teologicznej w Krakowie z budżetu państwa (projekt) jest typową
„ustawą okołokonkordatową", której obowiązek uchwalenia wynika z art.
15 ust. 3 Konkordatu. Moja dodatnia
opinia o tym projekcie, zaopatrzonym ponadto w rzeczowe uzasadnienie jest
jednoznaczna -
zważywszy wymóg dostosowania (lub w tym wypadku stworzenia nowego)
ustawodawstwa polskiego do postanowień Konkordatu.
Konkluzje
1.
Przedstawione projekty w odniesieniu do niektórych spraw (głównie kodeks
rodzinny i opiekuńczy, prawo o aktach stanu cywilnego) proponują zmiany
konieczne gdyż zobowiązują do tego odpowiednie postanowienia Konkordatu.
2. Niektóre projekty proponują
zmiany mające na celu szerszą nowelizację aktów normatywnych prawa polskiego
-
mimo że nie jest to uzasadnione postanowieniami Konkordatu. A zatem z punktu
widzenia strony kościelnej powinno być obojętne, jeśli nie zostają przy tym
podważone inne przepisy prawa polskiego lub zasady leżące u podstaw stosunków
między państwem a Kościołem Katolickim.
3. W niniejszej opinii starałem się
przedstawić porównawczo stanowisko różnych autorów projektów „ustaw okołokonkordatowych" w poszczególnych sprawach, oraz zaprezentować ocenę
własną zapisanych w tych projektach propozycji.
(-)
Janusz Osuchowski
Kopia z prywatnego zbioru Czesława Janika.
1 2 3
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3035 |
|