|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe » Polskie konkordaty » Konkordat z 1993 » Prace nad konkordatem » Analizy i oceny prawne
W sprawie projektów tzw. ustaw okołokonkordatowych [1] Autor tekstu: Janusz Osuchowski
19 maja 1997 r., Warszawa)
Podstawą
opinii są przedstawione mi następujące dokumenty opracowane przez niektóre ośrodki
(koła) parlamentarno-rządowe:
1.
Projekt grupy posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego (z 20 września 1996 r.,
druk nr 1292) — ustawy o zmianie Kodeksu Rodzinnego i Opiekuńczego,
Kodeksu Cywilnego oraz ustawy -
Prawo o aktach stanu cywilnego (wraz z uzasadnieniem),
2.
Projekt grupy posłów Unii Wolności (z 8 kwietnia 1997 r., druk nr 2276) — ustawy o zmianie ustawy -
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy oraz ustawy -
Prawo o aktach stanu cywilnego (wraz z uzasadnieniem),
3.
Autopoprawka wraz z Deklaracją Rządu RP z 15 kwietnia 1997 r. do przekazanego
Sejmowi RP w dniu 17 marca 1997 r. rządowego projektu — ustawy o ratyfikacji konkordatu między
Stolicą Apostolską a Rzecząpospolitą Polską (wraz z uzasadnieniem), druk nr
327-A z 15 kwietnia 1997 r.,
4.
Projekt Klubu Parlamentarnego Unii Pracy (z 17 kwietnia 1997 r.) — ustawy w sprawie zmiany ustawy o systemie oświaty, — ustawy o zmianie ustawy -
Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy, — ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, — ustawy o zmianie ustawy -
prawo o aktach stanu cywilnego,
5. Projekty Prezesa Rady Ministrów (z 30 kwietnia 1997
r.)
-
ustawy o zmianie ustawy -
Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz ustawy -
Prawo o aktach stanu cywilnego (druk nr 2308),
-
ustawy o zmianie ustawy o systemie oświaty (druk nr 2309),
-
ustawy o zmianie ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektórych
innych ustaw (druk nr 2310),
-
ustawy o finansowaniu Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie z budżetu państwa
(druk nr 2311),
-
ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych (druk nr 2312).
Należy rozumieć, że wymienione dokumenty wyrażają
różne propozycje dostosowania bieżącego ustawodawstwa polskiego do
postanowień uzgodnionych i przyjętych w podpisanym 28 lipca 1993 roku
Konkordacie. Przedmiotem sporządzonej opinii będą -
jak wynika z założenia całego przedsięwzięcia -
wyłącznie sprawy objęte przedstawionymi propozycjami, a nie jakiekolwiek inne
związane z oceną samego Konkordatu. Przestudiowanie wymienionych wyżej
dokumentów nasuwa zatem następujące uwagi i refleksje.
I
Przedstawione dokumenty wymagają na wstępie oceny
ogólnej proponowanych w nich zmian:
1. Z treści Konkordatu wynika tylko jeden przypadek, kiedy w związku z nowym
pozareligijnym -
charakterem małżeństwa kanonicznego, co zostało zapisane w art. 10, przepis
mówi wyraźnie, że: „6. Celem wprowadzenia w życie niniejszego artykułu
dokonane zostaną konieczne zmiany w prawie polskim". Podobna dyspozycja nie
znalazła się w żadnym innym przepisie Konkordatu, dlatego też właśnie art.
10 wymaga przede wszystkim nowego uregulowania instytucji małżeństwa w prawie
polskim. Ale ponadto w niektórych innych przepisach Konkordatu wprowadzone
zostały pewne rozwiązania (instytucje), które nie znajdują odpowiednika w prawie polskim, lecz które, choć nie expressis
verbis uzasadniają w tym prawie odpowiednie zmiany.
2.
Konkordat w wielu miejscach przy regulacji różnych spraw powołuje się na
przepisy prawa polskiego (np. art. 3 ust. 3, art. 8 ust. 2-4,
art. 10 ust. 2, art. 14 ust. 2, art. 19, art. 24). Fakt ten powinien być
oceniany jako wyraźne zobowiązanie się strony kościelnej do przestrzegania
prawa polskiego w dziedzinach i w sposób jaki tego wymagają podstawowe
interesy państwa świeckiego przy maksymalnym zagwarantowaniu realizacji zasady
wolności religijnej (wolności sumienia i wyznania).
3. W tekście Konkordatu pojawiają się także pewne sformułowania, które mogą
rodzić obawy sprzeczności z obowiązującym prawem polskim, lub stanowić
podstawę takich sposobów ich interpretacji, które by przepisom Konkordatu
podporządkowywały niektóre dziedziny życia normowane przez przepisy prawa
polskiego -
ze szkodą dla określonych grup adresatów tych przepisów. W tej więc właśnie
materii, teoretycznie rzecz biorąc, istnieje również potrzeba dla opracowania
tzw. „ustaw okołokonkordatowych".
4.
Ale ta potrzeba „ustaw okołokonkordatowych" pod względem zakresu zgłaszanych
postulatów, nie jest taka sama u wszystkich autorów proponowanych rozstrzygnięć
legislacyjnych. Spójrzmy na ów zakres przyjmując za podstawę poszczególne
akty normatywne prawa polskiego wymagające zmian lub powstania na nowo -
odpowiednio do wymogów Konkordatu:
a) Kodeks rodzinny i opiekuńczy: projekty posłów Polskiego Stronnictwa
Ludowego, Unii Wolności, Unii Pracy, Rady Ministrów,
b) Prawo o aktach stanu cywilnego: projekty posłów PSL, UW, UP, Rady Ministrów,
c) Kodeks postępowania cywilnego: projekt posłów PSL,
d) Ustawa o systemie oświaty: projekty posłów UP, Rady Ministrów,
e) Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych: projekty posłów UP, Rady Ministrów,
f) Ustawa o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz niektóre inne
ustawy: projekt Rady Ministrów,
g) Ustawa o finansowaniu Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie z budżetu
państwa: projekt Rady Ministrów. Z powyższego zestawienia wynika, że:
Po pierwsze: Wśród wszystkich autorów
projektów istnieje pełna jednomyślność co do konieczności wprowadzenia
odpowiednich zmian jedynie w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym oraz w prawie o aktach stanu cywilnego (patrz pkty 4 a, b). Jest to logiczne i prawnie pożądane z uwagi na obligatoryjne postanowienie art. 10 ust. 6 Konkordatu w tej materii.
Po drugie: Tylko niektórzy autorzy
uznają za konieczne przeprowadzenie zmian — w ustawie o systemie oświaty: UP, Rada
Ministrów (pkt 4 d), — w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych:
UP, Rada Ministrów (pkt 4 e).
Po trzecie: Natomiast tylko jeden
podmiot wnioskuje o: — zmianę Kodeksu postępowania cywilnego: PSL
(pkt 4 c), — zmianę ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania oraz niektórych innych ustaw: Rada Ministrów (pkt 4 f), — uchwalenie ustawy o finansowaniu Papieskiej
Akademii Teologicznej w Krakowie z budżetu państwa: Rada Ministrów (pkt 4 g).
Po czwarte: Zróżnicowanie poglądów w omawianej kwestii jest zatem dość znaczne. Można sądzić, że niektórzy
wnioskodawcy nie uważali za konieczne domagać się zmian prawodawstwa innych
niż ujęte w punktach 4 a i b, lub uchylili się od zajęcia w tej sprawie
stanowiska. Stąd nasuwa się wniosek kolejny, że przyjęcie niektórych
„ustaw okołokonkordatowych" nie jest bynajmniej zabiegiem absolutnie niezbędnym,
lecz wydawać się może postulatem wielce relatywnym; w szczególności biorąc
za podstawę poglądy zwolenników ratyfikacji Konkordatu natychmiast po jego
podpisaniu, uprawnione jest stanowisko, że margines spraw, które wymagałyby
uzgodnienia między RP a Stolicą Apostolską a zwłaszcza dostosowania prawa
polskiego do postanowień Konkordatu jest w rzeczywistości niewielki.
II
W odniesieniu do Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz ustawy -
prawo o aktach stanu cywilnego, celowe jest podjęcie wspólnej oceny obu
tych aktów ze względu na ich pokrewność oraz komplementarność wobec siebie
unormowanych tam problemów.
1.
Na wstępie staje się od razu widoczny nader zróżnicowany zakres
proponowanych zmian legislacyjnych. Najbardziej zminimalizowany w tym względzie
jest projekt UP, który ogranicza się jedynie do tak niezbędnej
interwencji ustawodawcy, iż w praktyce mogłoby to nasuwać wiele niejasności
bądź nawet zastrzeżeń. Bardziej rozwinięty, aczkolwiek zwięzły, nie przeładowany
przepisami i rzeczowy jest projekt PSL,
który zawiera szereg propozycji związanych najbardziej bezpośrednio z potrzebami dostosowania prawa polskiego do Konkordatu.
Natomiast propozycje regulacji znacznie rozszerzonych zawierają projekty
UW i Rady Ministrów, przy czym należy podkreślić duże podobieństwo obu
projektów wyrażające się nierzadko w takich samych sformułowaniach niektórych
przepisów. Wspólne tym dokumentom jest po pierwsze: koncepcja bardziej szczegółowego, i przez to rozwlekłego w formie, unormowania licznych spraw rzeczywiście „okołokonkordatowych"
choć nie podjętych tak szeroko przez inne projekty; oraz po drugie: zamiar
dokonania, niejako przy okazji, znacznie poważniejszych zmian wykraczających
daleko poza materię związaną z Konkordatem i stanowiących przez to bardziej
gruntowną nowelizację części prawa małżeńskiego w ogóle.
2.
Wszystkie oceniane projekty biorąc wprawdzie za podstawę dyspozycję
art. 10 ust. 6, ale i realizując jednocześnie wymogi zasady równouprawnienia
wyznań proponują w odniesieniu do przedmiotowej tematyki rozwiązania bardziej
uniwersalne; inaczej mówiąc -
słusznie stwarzają formalnie dla każdej grupy wyznaniowej możliwość
zawarcia małżeństwa wyznaniowego i jego rejestrację w urzędzie stanu
cywilnego z pełnymi skutkami prawnymi. Ale bardziej szczegółowe propozycje
wykazują pewne różnice:
a) Jedynie projekt UP wymienia
imiennie Kościół Katolicki obok „innych Kościołów i związków
wyznaniowych". Inne projekty używają pojęcia bardziej ogólnego: „Kościoły
lub związki wyznaniowe" (projekty UW i Rady Ministrów). Projekt PSL
skwapliwie unika takich sformułowań używając jeszcze bardziej ogólnego
zwrotu „małżeństwo wyznaniowe" lub „małżeństwo zawarte w formie
wyznaniowej" i tylko w jednym wypadku proponuje „oznaczenie Kościoła (związku
wyznaniowego), w którym małżeństwo zostało zawarte". Wyrażam
opinię, że trzeba tę sprawę ujednolicić: jeśli już słusznie nie
wymieniamy z imienia Kościoła Katolickiego to należy
używać jedynie poprawnej formuły: „Kościoły i inne związki wyznaniowe";
ustalenie to zostało przyjęte konsekwentnie w ustawie z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania oraz ostatnio w Konstytucji z 2
kwietnia 1997 r.
b) Projekt UP używa zwrotu o związkach
wyznaniowych "uznanych i działających w RP", projekt UW — o związkach wyznaniowych „działających w Polsce", natomiast projekt
RM -
po prostu o związkach wyznaniowych bez użycia żadnego imiesłowu. Polskie
ustawodawstwo nie zna instytucji „uznania" związku wyznaniowego i dlatego wyrażam
opinię, że należy ów zwrot usunąć. Co do form legalizacji można
jedynie mówić o związkach wyznaniowych ze statusem uregulowanym ustawowo oraz o tych co uzyskały prawną rejestrację. Żaden projekt nie wyjaśnia problemu
małżeństw zawieranych w obrębie związków wyznaniowych pozostających poza
wymienioną legalizacją, z czego można by wysnuć wniosek, że istnieje ogólna
aprobata (z wyjątkiem projektu UP) dla małżeństw wyznaniowych ze skutkami cywilnymi w odniesieniu do wszelkich denominacji religijnych. Ciekawe ograniczenie w tym
względzie zawiera propozycja UW
(art. 63 prawa o aktach stanu cywilnego) postulująca urzędowe ustalenie wykazu
stanowisk zajmowanych przez duchownych, przed którymi mogą być zawierane małżeństwa
wyznaniowe ze skutkami cywilnymi. To rozwiązanie może stanowić pewną barierę
ograniczającą zawieranie małżeństw w obrębie wszystkich „działających w Polsce" związków wyznaniowych.
c) Poszczególne projekty, z wyjątkiem
UP, używają sformułowania „małżeństwo wyznaniowe" lub „małżeństwo
zawarte w formie wyznaniowej" (projekt
PSL -
por. też pkt 2 a), dalej -
„małżeństwo wyznaniowe (bądź zawarte w formie wyznaniowej) ze skutkami
cywilnymi" (projekt RM), wreszcie -
„małżeństwo podlegające prawu wewnętrznemu danego związku
wyznaniowego" (projekt UW). Wykazując
pewną zbieżność kryterium zastosowanego w tym ostatnim -
podobnie projekt UP uznaje małżeństwo
za zawarte także „na mocy przepisów prawa kanonicznego Kościoła
Katolickiego lub przepisów.." innych związków wyznaniowych. Wyrażam opinię, że konieczne jest ujednolicenie tych sformułowań w kierunku uznania za najbardziej prawidłowe określeń: „małżeństwo
wyznaniowe" lub „małżeństwo zawarte w formie wyznaniowej". Niezależnie
od decyzji podjętej przez ustawodawcę -
moim zdaniem -
wydaje się celowe nie różnicować „prawa kanonicznego" Kościoła
Katolickiego i „przepisów" innych związków wyznaniowych lecz zastąpić
je ogólnym sformułowaniem: „prawo wewnętrzne związków wyznaniowych" lub
„prawo wewnętrzne danego związku wyznaniowego".
1 2 3 Dalej..
« Analizy i oceny prawne (Publikacja: 18-11-2003 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3035 |
|