Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Dostawy i jakość wody, stacje uzdatniania [2] Autor tekstu: oprac. W. Matraszek
* Pompownia Old Kish nie pracowała przez ostatnie dwa lata, z uwagi na brak
części zamiennych. Wymaga znacznych prac niezbędnych dla uruchomienia trzech z pięciu pomp. Pompownia korzysta z zasilania z linii 33 kV. Pompownia
potrzebuje 1000 kVA generatora.
* Pompownia Shomey dostarcza wodę na obszar 30.000 ha. Ma 3 zatapialne pompy o wydajności 5.3m3/s, napędzane przez 3 pionowo zamontowane silniki. W normalnych warunkach pracują 2 pompy, a jedna jest „standby". Shomey potrzebuje 2000 kVA
generatora. * Pompownia New Kish zbudowana w 1980 roku wyposażona jest w pięć
zatapialnych pomp o wydajności 3 m3/s. W normalnych warunkach pracują 4 pompy. Dwa silniki
wymagają wymiany.
Karbala
Występuje gwałtowne zarastanie kanałów nawadniających. Jest to problemem
tego obszaru zaistniały w okresie ostatnich kilku lat. Wymaga przeciwdziałań, bowiem ma ogromny wpływ
na wydajność — roślinność rośnie szybko i blokuje przepływ wody. Około
70 km kanałów nawadniających wymaga czyszczenia.
13. Budownictwo mieszkaniowe
Budownictwo będzie tą gałęzią przemysłu, która ma szansę mszyc
dopiero w późniejszym terminie, z uwagi na braki materiałowe (przede
wszystkim cementu — duże zużycie energii elektrycznej przy produkcji). Budynki
mieszkalne nie zostały zniszczone podczas wojny. Natomiast te nieliczne budynki
użyteczności publicznej, które zostały zniszczone, bądź uszkodzone podczas
wojny i są niezbędne dla normalnej działalności prowincji zostały już
odbudowane, bądź są w trakcie odbudowy — prace prowadzone są przez firmy
miejscowe.
Budownictwo mieszkaniowe łączy się z uruchomieniem cementowni, a to z kolei uwarunkowane jest dostawami energii elektrycznej. Wg oceny zarówno nowo
powołanych przedstawicieli władz lokalnych, jak i przedstawicieli CPA/GST,
jest to problem, który zostanie rozwiązany w drugiej kolejności, i tu kontrakty będą wykonywane generalnie przez firmy miejscowe, a jedynie
dostawy wyposażenia mogą być realizowane przez firmy obce — Irak na lokalnym
rynku.
14. Stan środowiska naturalnego
W ostatnich latach nie dbano o stan środowiska naturalnego. Duży wpływ na
pogorszenie tego stanu mają: niesprawne stacje oczyszczania ścieków, brak
prawidłowego nawadniania, powodujący znaczne zasolenie gleby, porzucanie
odpadków, awarie rurociągów (szczególnie celowe uszkadzanie ropociągów -
kradzież paliwa), pozostałości powojenne.
15. Gospodarka komunalna
Występują bardzo duże potrzeby związane z uruchomieniem/odbudową i użytkowaniem
zarówno sieci wodociągowej, jak i kanalizacyjnej, stacjami uzdatniania wody,
oczyszczalniami ścieków, pompowniami nawadniającymi, kanałami nawadniającymi i drenażowymi. Sprawy te prowadzone są zarówno na szczeblu lokalnego CPA/GST
jak i CPA w Bagdadzie i powstających tam ministerstw i urzędów centralnych.
Wnioski
* Należy zapomnieć o zatrudnieniu tysięcy polskich robotników w Iraku,
jak to miało miejsce w latach osiemdziesiątych. Będzie zapewne istnieć możliwość
zatrudnienia jedynie nielicznej grupy wysoko wykwalifikowanej grupy specjalistów i konsultantów. Szansę polskie firmy winny dostrzegać w dostawach i ewentualnie nadzorze przy montażu urządzeń i wyposażenia;
* Liczyć się należy z koniecznością znacznego prefinansowania
zawieranych kontraktów i krótkiego okresu realizacji. Do rozpatrzenia
pozostaje sprawa zabezpieczenia płatności, szczególnie gdy umowy będą
zawierane z firmami miejscowymi;
* W najbliższym czasie nie widać dużych szans na zawarcie kontraktów, które
realizowane są ze środków amerykańskich (USAID, CPA/GST). Środki te
przekazywane są do dużych firm amerykańskich, które z kolei zawierają
podkontrakty z miejscowymi firmami;
* Lista wykonanych przez polskie firmy inwestycji zostały przekazane w CIMIC
Babilon i w Karbala tj. dwóch prowincjach, w których będzie stacjonować
polska brygada. Mają one zostać zlokalizowane bądź przez kontakty z przedstawicielami władz miejscowych lub CPA/GST, bądź w drodze wizji lokalnych. Będzie wówczas możliwe określenie potrzeb i przekazanie ich do kraju. Poszczególne polskie firmy będą mogły wówczas
określić, czy są w stanie sprostać zapotrzebowaniu i czy są tym
zainteresowane;
* Polskie firmy muszą poczynić rozeznanie własnych możliwości jeszcze
przed zapadnięciem decyzji o uruchomieniu danego zakładu i zabezpieczeniu
przez inwestora środków, aby móc szybko złożyć ofertę zakładającą
realizację danego kontraktu. Dużą w tym rolę mają również do wypełnienia
polskie CIMIC. Bez ścisłej współpracy z nimi nie będzie dużych szans na
zawarcie umów co, do których decyzje zapadają na szczeblu prowincji;
* Sprawą szczególnie ważną dla zakresu przyszłego działania firm
polskich będzie miało możliwie szybkie ulokowanie jak największej liczby
polskiego personelu w centralnym CPA, w ministerstwach i urzędach centralnych oraz lokalnych CPA i GST. Istotny wpływ
na perspektywy działalności polskich firm w Iraku będzie, bowiem wywierać
CSMiC i jego skład narodowościowy.
1 2
« Wojna w Iraku (Publikacja: 02-04-2004 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3348 |