Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Bezpieczeństwo publiczne [1] Autor tekstu: oprac. W. Martynowicz
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Raport — Irak
Strefa Środkowo-Południowa
Babilon — Warszawa, Lipiec 2003 r.
6.1. Ocena stanu bezpieczeństwa publicznego
W ocenach amerykańskich rozmówców najważniejszym obecnie zadaniem jest
stabilizacja ogólnej sytuacji i umacnianie bezpieczeństwa publicznego. Jego
stan w strefie środkowo-południowej wszyscy dowódcy batalionów marines
oceniają jako jedynie zadowalający — odbiegający znacznie od standardów i oczekiwań miejscowej ludności. Podobne opinie wyraża gen. A. Tyszkiewicz i oficerowie polskiego kontyngentu. System ocen, składający się na pojęcie szeroko rozumianego bezpieczeństwa
publicznego, stosowany przez amerykańskich gubernatorów wojskowych obejmuje
takie elementy jak: prawodawstwo, przestępczość, stan nastrojów,
zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, żywność, paliwa, stan ochrony
zdrowia, sytuację wśród miejscowych osobistości świeckich i religijnych,
gospodarkę, telekomunikację, czarny rynek, oczyszczanie miast.
Amerykanie oceniają, iż największe zagrożenia wynikają z ich pochodzenia
kryminalnego. Istotnym powodem obecnego stanu rzeczy była zarządzona w końcu
2002 r. przez S. Husajna generalna amnestia, w wyniku której wypuszczono z więzień
tysiące groźnych kryminalistów, którzy w trakcie ostatnich wydarzeń
uzyskali łatwy dostęp do broni. Masowym zjawiskiem stały się kradzieże
samochodów, a także uszkodzenia rurociągów naftowych, celem których jest
kradzież paliw. Sporo jest też przypadków celowego sabotażu, który jest
przez Amerykanów traktowany jako istotne wyzwanie. Ujawniło się też zjawisko
przemocy z powodów politycznych.
Istotnym w świetle powyższej sytuacji zadaniem jest szkolenie irackiej
policji i stopniowe zastępowanie przez nią patroli wojskowych. Przejściowym
stanem są wspólne patrole. W opiniach amerykańskich rozmówców zaspokajanie
potrzeb w zakresie liczebności irackiej policji, w przypadku poszczególnych
prowincji kształtuje się następująco: Karbala 17%, Willa 28%, Kut 29%, Nadżaf
21% i wreszcie Diwanija 70%. Kandydaci do służby w policji przechodzą system
starannej weryfikacji w oparciu o szczegółowe ankiety, które podlegają operacyjnemu
sprawdzeniu.
W ocenach naszego dowództwa strefa środkowo-południowa jest generalnie
spokojna. Nie obserwuje się w niej zbyt dużej aktywności zorganizowanych sił
baasistowskich. Istnieją natomiast oddzielne ogniska oporu. Szczególne zagrożenie
stwarza tzw. cypel tj. obszar przylegający do Bagdadu oraz przecięcia dróg nr
1, 2 i 8. W porównaniu z końcem maja br. warunki bezpieczeństwa w sektorze
uległy relatywnemu pogorszeniu.
Istnieją oznaki wskazujące, iż jednym z celów elementów zbrojnych
starego reżimu jest pogłębianie podejrzliwości pomiędzy Irakijczykami i siłami
USA. Służyć temu mają m. in. ataki na infrastrukturę kraju. Sabotaż
infrastruktury czyni bowiem bardziej uciążliwym życie ludności cywilnej, która
winą za wszelkiego rodzaju uciążliwości i problemy bytowe obarcza Amerykanów.
Powyższa taktyka obejmuje również ataki przeciwko Irakijczykom, którzy
współpracują z siłami i administracją koalicji. Najbardziej narażeni na ataki są zwłaszcza
iraccy oficerowie policji, urzędnicy i osoby rozdzielające pomoc humanitarną. Ataki są też wymierzone
przeciwko irackim posterunkom policyjnym. Wykorzystywane są również święta
kojarzące się z obalonym reżimem.
Przez wiele lat w Iraku stacjonowały siły zbrojne Irańskich Mużaheddinów
Ludowych (antyirańskiej opozycji). Wg ocen były one w. sile dywizji tj. liczyły
ok. 6-8 tys. żołnierzy. Były wyposażone w czołgi, transportery opancerzone,
artylerię oraz helikoptery. W antyirańskich działaniach współpracowały ściśle z reżimem S. Husajna i jego służbami specjalnymi.
Siły Mudżaheddinów były rozlokowane w kilkunastu bazach będących w istocie rzeczy osiedlami wojskowo-cywilnymi. Do największych z nich należały:
Habib 45 km na północ od Basry, Homajun k. Amiriji, Faiz w pobliżu al-Kut, Aszraf w pobliżu Khalis (prowincja Diala),
Alaci k. Miqdadiji ok. 120 km na północny wschód od Bagdadu, Muzarmi k.
Sulejmaniji oraz Abu Graim 45 km na zachód od Bagdadu.
W trakcie wojny Amerykanie zbombardowali wiele baz Mudżaheddinów, w tym ich
kwaterę główną w Aszraf. W II połowie kwietnia zawarli porozumienie o zaprzestaniu walk z siłami Mudżaheddinów Ludowych skoncentrowanymi wokół tego miasta. Uzyskali
oni prawo zachowania broni dla zapewnienia ochrony bazom i osiedlom cywilnym.
Porozumienie wywołało z kolei konfuzję w Departamencie Stanu.
W maju 2003 r. Amerykanie pozbawili Mudżaheddinów ciężkiego sprzętu. W wyniku kolejnego porozumienia Mudżaheddini zostali zobligowani do
skoncentrowania sił wokół Aszraf oraz zdeponowania czołgów i artylerii w bazie k. Faludży, a bojownicy otrzymali status internowanych, z prawem
zachowania broni osobistej.
Irańskie służby specjalne próbują penetrować irańskich szyitów,
umacniać wpływy Iranu wśród nich oraz budować agenturę.
Najważniejszym być może problemem będzie rozbrojenie irackiego społeczeństwa.
Ustawiczne powszechne szkolenie wojskowe i posiadanie broni stanowiły istotny
element doktryny obronnej poprzedniego reżimu. Obecnie powoduje groźne
wyzwanie dla budowy demokracji i społeczeństwa obywatelskiego. Bardzo niski
poziom bezpieczeństwa publicznego wzmacnia argumentację zwolenników
posiadania broni osobistej w celach samoobrony.
W polskiej strefie stabilizacyjnej znajdują się dwa najświętsze miasta
religijne szyitów — Nadżaf i Karbala. Ten ostatni związany jest z męczeńską śmiercią AI-Husajna, młodszego
syna Alego, którego szyici określają mianem „pana męczenników".
Rocznica jego śmierci zwana świętem Aszura jest największym świętem szyitów.
Pielgrzymki i procesje mają wówczas bardzo emocjonalny charakter (łącznie z przypadkami biczowania i samookaleczenia). Przy ochronie procesji należy
demonstrować szczególną ostrożność i takt, aby zachowania żołnierzy nie
były traktowane przez podekscytowany religijnie tłum za prowokację. W okresie
tym należy nawiązać szczególnie ścisłą współpracę z szyickimi przywódcami.
Najlepiej przy ochronie procesji zdać się na szyicką religijną policję porządkową,
utrzymując patrole w odpowiedniej i dyskretnej odległości od sanktuariów.
6.2. Stan aktualny
6.2.1. Stan bezpieczeństwa publicznego
Stan bezpieczeństwa publicznego w polskiej strefie kształtowany jest przez
następujące czynniki:
* powszechny rozpad starych sił policyjnych; 7 kwietnia 2003 r. iraccy
policjanci zostali wezwani przez władze koalicyjne do powrotu do pracy. W niektórych
miejscowościach, np. w Karbali lokalne siły porządkowe tworzyły się
samorzutnie;
* łatwy wskutek wojny dostęp do broni i amunicji;
* niezadowalający stan nowych sił policyjnych, zarówno pod względem
kadrowym jak i technicznym;
* przedłużający się stan powojennej anarchii publicznej, ośmielający do
kontynuacji grabienia mienia publicznego i prywatnego;
* trwający proces odbudowy i uzdrawiania systemu sądowniczego i penitencjarnego;
* aktywność polityczno-religijną w obrębie sanktuariów w Karbali i Nadżafie i jej efekty w innych miastach strefy.
Za bezpieczeństwo i stabilizację w prowincjach odpowiadają jednoosobowo
wojskowi gubernatorzy. Funkcje te spełniają dowódcy batalionów U.S. Marines,
mający pod komendą od 1200 do 1500 ludzi.
* Siły bezpieczeństwa publicznego w każdej prowincji składają się
obecnie z czterech komponentów:
* nowej policji irackiej (w stadium tworzenia) oraz
* nowej straży przemysłowej (w stadium tworzenia)
* pododdziału żandarmerii U.S. Marines/U.S. Army wydzielonego w batalionie
U.S. Marines do pomocy irackiej policji, w tym jej części spełniającej
obecnie funkcje straży więziennej;
* pododdziału alarmowego (QRF — Quick Response Force) również
wydzielonego, ale desygnowanego do działań nie tylko policyjnych.
Formacje te wkraczają do działań w wymienionej kolejności. Ponadto dowódca
batalionu może skorzystać z całości swoich sił w celu przywrócenia spokoju w rejonie odpowiedzialności. Jako zasadę przyjęto stosowanie odrębnego trybu
postępowania wobec przestępstw przeciwko siłom koalicji. Podejrzani w tych
sprawach nie są osadzani w lokalnych aresztach, gdzie przebywają wyłącznie
aresztowani za przestępstwa wobec obywateli i mienia irackiego, lecz
przekazywani do tymczasowego centralnego więzienia strefy (o pojemności ok.
250 osadzonych), przeznaczonego dla tej kategorii przestępców w miejscowości
Diwanija. W niektóre rejony o specjalnym znaczeniu dla społeczności
religijnych (otoczenia sanktuariów szyickich) siły żandarmerii wkraczają z mieszanymi patrolami jedynie na wyraźną prośbę lokalnych przywódców
religijnych. Porządku w tych strefach pilnują z reguły klerycy i aktywiści, a także patrole nowej policji.
Według szacunków dowództwa l Grupy Ekspedycyjnej U.S. Marines (I MEF) stan
ukompletowania sił policyjnych w poszczególnych prowincjach wyglądał w dniu
15 lipca br. następująco: Karbala — 17% stanu docelowego, Nadżaf — 21%, Hilla — 28%, Kut — 29%, Diwanija — 70%. Stan ten jest płynny i podlega znacznym
fluktuacjom.
System odpowiedzialności karnej oparty został na Kodeksie Karnym z 1969
roku (z pominięciem niektórych artykułów). Kara śmierci została zawieszona
dekretem CPA nr 7 z 10 czerwca br.
6.2.2. Zagrożenia zw. z pospolitą przestępczością
Eksperci amerykańscy rozlokowani w poszczególnych prowincjach oceniają
stan zagrożenia przestępczością kryminalną generalnie jako „nie
wykraczający poza poziom normalny, z uwzględnieniem swoistej sytuacji w prowincjach" (sprawami porządku publicznego w ramach strefy zajmują się
cywilni specjaliści — czynni oficerowie policji, wcieleni w tym celu do 358
Brygady Marines. Występują jako doradcy gubernatora wojskowego w grupach GST).
Stan organizacyjny nowych sił policyjnych powoduje, że „normalny"
poziom przestępczości przeciwko osobom, a zwłaszcza przeciwko mieniu, wymusza
przyspieszone rozwiązania. Uzupełnieniem sił policyjnych stała się nowa
formacja — Facility (czasem zwana też Federal) Protection Force (FPF), będąca
odpowiednikiem naszej straży przemysłowej lub służb ochroniarskich, o zmniejszonych kompetencjach, ale z prawem do noszenia broni i jej użycia do
obrony chronionych obiektów. Skuteczność działania tej formacji, daleka od
doskonałości, nabiera znaczenia w świetle prób grabienia szpitali,
elektrowni i innych obiektów komunalnych, powtarzających się nawierceń
rurociągu z ropą biegnącego przez prowincje z południa na północ oraz
wtargnięć do potężnych składów amunicji (ASP — Ammunition Supply Point)
pozostawionych przez wojsko irackie.
1 2 3 4 Dalej..
« Wojna w Iraku (Publikacja: 06-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3865 |