|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Etnologia
Współczesny folklor a skandynawski folk-metal [1] Autor tekstu: Bartosz Tylkowski
Dzisiaj, w obliczu postępującej globalizacji, odnalezienie kulturowych korzeni mogłoby
wydawać się trudne. Szczególnie młodzież narażona jest na zatracenie
swoich tradycji we wszechogarniającej kulturze McDonald's, muzyce techno i seriali pełnymi top-modelek i wysterydowanych osiłków. Młodzież, która myśli
dzisiaj kategoriami „mieć", zapomniała o tym by „być", żeby mieć świadomość
swojego pochodzenia i znać swoje miejsce w „globalnej wiosce". Trudno o takie myślenie, kiedy do uszu płynie równomierny i monotonny łomot z megalitycznych głośników a oczy wpatrzone w portfele przeliczają szansę na
kolejna dobrą zabawę w dyskotece. Fascynacje zamknęły się w ciasnym polu
nowości motoryzacyjnych i audiowizualnych. Muzyka niegdyś tak ważna dla społeczności za pomocą, której utrwalana była swoista kronika pokoleń,
minionych i obecnych dążeń, doświadczeń i przeżyć dziś wydaje się być
obdarta z emocji, wartości i jakiegokolwiek przesłania.
W zalewie gatunkowym muzyki współczesnej trudno jest, dla przeciętnego
zjadacza chleba, znaleźć iskrę zapalającą potrzebę wgłębienia się w kulturę swojego narodu i poczuć w niej swoistą jakość, niepowtarzalną
nigdzie indziej. Jednakże ostatnimi czasy pewna grupa młodzieży wydała jakby
wojnę takiemu stanu rzeczy. Dotychczas grający pewną ostrą odmianę rocka,
mianowicie muzykę metalową, młodzi ludzie zaczęli interesować się kulturą
własnego regionu, jego folklorem wierzeniowym, muzyką, a także sztuką. Przeciw
globalizacji powstaje lokalizacja.
Szczególnie interesuje mnie to zjawisko funkcjonujące dzisiaj na
gruncie skandynawskim i chciałbym w niniejszej pracy bliżej przyjrzeć się
zespołom, które grają tę osobliwą odmianę „metalu" — ich nazwom,
tekstom i całej symbolice, której używają.
*
„Kiedy Bóg
na powierzchni ziemskiego globu rozrzucał ziemię urodzajną, zapomniał o Norwegii. Aby naprawić omyłkę, zebrał skrzętnie resztki ziemi pozostałe w głębi worka i szybkim ruchem rozrzucił je pomiędzy górami. Następnie, chcąc
wynagrodzić mieszkańców tego kraju, wlał w ich serca najgorętsze ukochanie
rodzinnej ziemi". Tak o Norwegach mówi pewna stara ludowa przypowieść i spełnia
się ona, gdy przypatrzymy się wytworom norweskiej muzyki ogólnie rozumianej
jako młodzieżowa.
Muzykę, którą chcę
opisać, zwykło się nazywać „folk-metalem" a to za sprawą tego, że — w skrócie — jest to muzyka, która w ostre
brzmienie gitar, ciężką melodykę, mocny rytm perkusji, charyzmatyczny głos
wokalisty/wokalistki (lub obojga) wplata elementy zaczerpnięte z folkloru swego
kraju. Tymi elementami mogą być instrumenty (skrzypce, flet, drumla) czy
melodyka (np. w Finlandii hummpa), jednak bardzo ważna jest tutaj
warstwa tekstowa (tematy baśniowe, podaniowe, mitologiczne).
Moim zdaniem owa twórczość jest przejawem folkloru współczesnego,
ponieważ „kiedy mówimy o folklorze współczesnym mamy na myśli
produkt twórczej realizacji wielu utalentowanych jednostek, jednostek, nie masową
twórczość indywidualną. Za folklor współczesny należy uważać wszystkie
dzieła posiadające swego autora, jednak przyjęte przez masę i zmienione
przez nią, rozczepione w ten sposób na szereg wariantów" [ 1 ].
Jeśli chodzi o grono odbiorców skandynawskiego folk-metalu, jest to grupa
ludzi słuchających także innych podgatunków muzyki metalowej, lecz wyróżniająca
się pod względem zainteresowań. Tacy ludzie są często członkami jakichś
stowarzyszeń, np. bractw rycerskich, ruchów neopogańskich (w Skandynawii na
przykład Asatro [ 2 ]),
czy też zgromadzeń hobbistycznych, np. gracze RPG (Role Play Game). Stąd też
istnieje różna tematyka, którą zajmują się poszczególni wykonawcy.
Zespół Einherjer z Norwegii inspiruje się mitologią germańską, jego utwory pełne są
odniesień do Eddy Poetyckiej Snorrego Sturlusona (Odyn, otchłań Ginungagap),
wykorzystuje symbolikę (w logo zespołu motywy z rzeźb staroskandynawskich, okładki
przedstawiające mitologiczne postacie, członkowie noszą symbole młota Thora).
Gra muzykę agresywną, lecz zabarwioną miejscami melodyką norweską w stylu hauking.
Nazwa Einherjer wg nordyckiej mitologii oznacza poległego na polu bitwy
wojownika, którego wraz z innymi Odin gromadzi w swym pałacu w sali Walhalla,
gdzie ćwiczą się dalej w rzemiośle wojennym, by w dniu Ragnarök wspomagać
bogów w walce ze złymi mocami.
Zespołem sięgającym
pełnymi garściami z folkloru i tradycyjnych utworów narodowych była grupa Storm
(Burza), także z Norwegii, powstała w 1995 roku. Storm, choć
wydał jeden jedyny album Nordavind (Północny Wicher) stał się owym
zarzewiem budzącym zainteresowanie własną kulturą wśród skandynawskiej młodzieży.
Do dzisiaj śpiewa się utwory z tegoż albumu podczas spotkań towarzyskich.
Dzięki swojej „metalowej" stylistyce stał się dostępny dla środowiska
fanów tego rodzaju brzmienia. W albumie tym wykorzystano m.in. takie utwory,
jak:
-
Villemann
og Magnhild (Villemann i Magnhild), którego tekst opiera się na
starej baśni norweskiej opowiadającej o bohaterze Villemannie ratującego swą
ukochaną przed złośliwym wodnym chochlikiem (Nøkken — norweski
odpowiednik naszego utopca). Muzyka i tekst pochodzą z norweskiej prowincji
Telemark i zostały w swej oryginalnej wersji spisane przez norweskiego pastora Magnusa
Brostrupa Landstada w 1846 roku.
-
Mellom
Bakkar og Berg (Pośród Gór i Wzgórz) będący kompilacją tekstu Ivara
Aasena [ 3 ]
(pod tytułem Nordmannen) z melodią napisaną przez norweskiego organistę
Ludwiga Mathiasa Lindemana [ 4 ],
która z kolei ma swoje źródła w muzyce ludowej.
-
Oppunder Skrent og Villmark — jest pieśnią opartą
na Solveigs Sang (Pieśni Solveigi) z suity do muzyki Peer Gynt Edwarda
Griega [ 5 ] z 1876 roku.
Co ciekawe, u większej części „fanów" Storm leży przekonanie, iż to członkowie
zespołu są autorami wszystkich kompozycji, lecz równocześnie, że jedynie
inspirowali się melodiami norweskimi. Faktem jest jednak, iż do dzisiaj (choć
grupa nie istnieje od dziewięciu lat) śpiewa się „ich" piosenki zgodnie z „metalową" aranżacją.
Otyg — grupa ze Szwecji (1995- 1999); wyraz otyg w języku
szwedzkim znaczy figlarny, psotliwy, przynoszący utrapienie. Jest to
zbiorowe określenie mrocznych stworzeń występujących w skandynawskim
folklorze [ 6 ] — teksty bogate w motywy z bajek a także opisujące szwedzką przyrodę:
piosenki -Varulvsnatt (Noc wilkołaka), I
Trollberg Och Skog (W trollowych górach i lasach),
Fjällstorm (Górska Burza), Årstider (Pory Roku) i wiele
innych. Albumy ilustrowane są obrazami Theodora Kittelsena [ 7 ]. Zespół w swej muzyce wykorzystywał skrzypce a kompozycje były bardzo
skoczne. Był typowym przykładem Folk-Metalu.
Finntroll — fiński zespół („fiński troll"), głównie teksty rojące się od
opowieści o trollach, a także połączenie tradycyjnej fińskiej melodii hummpa z ostrym „metalowym" brzmieniem.
Lumsk — Norwegia, teksty o przyrodzie skandynawskiej, melodyka pochodząca z prowincji Telemark.
Glittertind
[ 8 ] — Norwegia, warstwa tekstowa poruszająca tematykę Asatro. Utwory z tradycji
norweskiej: Mellom Bakkar og Berg (wykonanie niemal identyczne z wykonaniem grupy Storm) a także Om Kvelden — melodia tradycyjna,
tekst Arnulf Øverland [ 9 ].
Grupa często korzysta z tradycyjnych melodii norweskich.
Ulver — (Wilki), norweska grupa. W roku 1994 wydali płytę Bergtatt. Cały
album zainspirowany został klasycznym tematem w norweskim folklorze o młodej
pannie, która zagubiła się w lesie i została porwana przez małych ludzi z podziemi. Jak wypowiada się jeden z członków grupy, o pseudonimie Garm [ 10 ]:
"według tradycyjnych norweskich podań, porywacze panien zazwyczaj
zamieszkiwali wnętrza gór. Stąd nazwa płyty Bergttat: berg — góra,
ttat — mieszcząca, zawierająca, czyli w wolnym tłumaczeniu
'Mieszkający w górze'. Cała muzyka i teksty opowiadają o wewnętrznych
przeżyciach dziewczyny, jej strachu, ciekawości tajemnego świata ." [ 11 ]
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] Wiktor Gusiew Estetyka
folkloru, 1974. [ 2 ] Asatro, Asatrú, ufający
Asom (Asowie jeden z dwu szczepów bogów nordyckich), dawna wiara
odynistyczna; neopogański ruch dawnej nordyckiej religii. [ 3 ] Ivar Aasen (1813-1896) — norweski poeta i językoznawca. Jest twórcą współczesnego norw. jęz.
lit. zw. landsmål lub
nynorsk — neonorweski. W swej pracy nad językiem oparł się na
zachowanych tu i ówdzie szczątkach dialektów lokalnych (język norweski
zagrożony był unicestwieniem w wyniku czterowiecznego panowania w Norwegii
królów Duńskich i późniejszego nakazu edukacji wyłącznie w jęz. duńskim). [ 4 ] Ludwig Mathias Lindeman
(1812-1887) — organista i kolekcjoner folkloru. Jego rolę przyrównać można
do tej, jaką odegrał w Polsce Oskar Kolberg. Wraz z Ole Bullem (1810-1880),
innym kompozytorem i skrzypkiem, również czerpiącym natchnienie ze sztuki
ludowej, walnie przyczynili się do powstania w norweskiej muzyce szkoły
narodowej, do której należał między innymi Rikard Nordråk (1842-66,
autor melodii hymnu narodowego Norwegii) i Edvard Grieg. [ 5 ] Edvard Grieg (1847-1907) — kompozytor norweski. najwybitniejszy
przedstawiciel szkoły narodowej w muzyce norw. Nawiązywał do
norweskiego folkloru i wątków literackich. Autor m.in. utworów
orkiestrowych: 2 suit z muzyki do Peer Gynta (1876, wg H.
Ibsena), Suita z czasów Holberga (1884) i cyklów tańców
norw. [ 7 ] Theodor Seweryn Kittelsen (1857-1914) — norweski malarz realizmu; czerpał
natchnienie z folkloru skandynawskiego i piękna przyrody Północy; autor
m.in. cykli ilustracji „Magia Trolli" i „Czarna Śmierć" (Svartedauen);
ilustracje do zbioru baśni norweskich
P. Ch. Asbjørnsena i J. Moe’a "Norske Folkeeventyr". [ 8 ] Glittertind
to nazwa drugiego co do wysokości szczytu w Norwegi (2465
m n.p.m.), znajdującego się w masywie Jotunheimen na południu
kraju. Niegdyś uznawany za najwyższy, jednak stopienie pokrywy lodowej, którą
jest pokryty, obniżyło go poniżej góry Galdhøpiggen (2469
m n.p.m.). Przez wielu jest nazywany sercem Norwegii. [ 9 ] Arnulf Øverland(1889-1968) — poeta norweski. [ 10 ] Garm — w mit. skand.
Pies strzegący wejścia do krainy śmierci Hel. « Etnologia (Publikacja: 02-08-2004 )
Bartosz Tylkowski Student etnologii Uniwersytetu Śląskiego | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3549 |
|