|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "Mity religijne ze względów zasadniczych nie mają dla mnie znaczenia, choćby dlatego, że mity różnych religii przeczą sobie wzajemnie. Jest przecież czystym przypadkiem, że urodziłem się tutaj, w Europie, a nie w Azji, a od tego przecież nie powinno zależeć, co jest prawdą, a więc i to, w co mam wierzyć. Mogę przecież wierzyć tylko w to, co jest prawdziwe." | |
| |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Polska w UE a stos. wyznaniowe
Kościoły nierzymskokatolickie wobec integracji europejskiej [1] Autor tekstu: Małgorzata Winiarczyk - Kossakowska
Polska w Unii Europejskiej a stosunki wyznaniowe
Konferencja naukowa zorganizowana przez Stowarzyszenie Kultury Europejskiej
SEC i Stowarzyszenie na Rzecz Państwa Neutralnego Światopoglądowo NEUTRUM,
Warszawa, 31 maja 2004 r.
Poniżej prezentujemy referat przygotowane do wygłoszenia,
rozdany uczestnikom Konferencji „Polska w Unii Europejskie a stosunki wyznaniowe" Proszę szanownych zebranych, rozpoczynamy czwartą godzinę
konferencji, wszyscy mają już trochę osłabioną uwagę, a ponadto następne
tematy zazębiają się z moim tematem. Mogłabym zatem wymieniać poszczególne
uchwały i wypowiedzi polskich kościołów nierzymskokatolickich, ryzykując,
że wyprzedzam identyczne wywody następnych prelegentów. Zamiast omawiania
spraw krajowych pozwolę sobie dla odprężenia obniżyć wysoki ton konferencji i przytoczyć stary duński dowcip o pobożnej żonie i mrukliwym mężu. Pobożna
żona nie mogła wskutek choroby pójść na niedzielne nabożeństwo. Po
powrocie męża z kościoła spytała go, o czym mówił pastor na kazaniu. Mąż
mruknął: „O grzechu". Żona jednak nie ustawała: „Ale co powiedział
konkretnie?" Mąż: „Że jest przeciw". W związku z tematem mego wystąpienia o kościołach nierzymskokatolickich wobec integracji europejskiej muszę odwrócić
puentę tego dowcipu. Te kościoły są za. Są one za jednością Europy, której
istotnym, lecz nie jedynym, elementem jest Unia Europejska.
Zdecydowałam się natomiast na omówienie
problematyki w skali międzynarodowej, starając się — jako obserwator z boku — o życzliwą, zarazem obiektywną informację.
Już w 1953 r., zatem w okresie
tzw. zimnej wojny, doszło do rozmów sondażowych, bo inna firma kontaktów była
wówczas niemożliwa, pomiędzy wąską grupą przywódców kościelnych z obu
części podzielonej wówczas Europy. Szukali oni miejsca dla Kościołów w doprowadzaniu do pokoju i pojednania na naszym kontynencie. Pierwsze oznaki odprężenia
politycznego pozwoliły na następne rozmowy sondażowe w 1957 r. Szybko, bo w 1959 r. ich rezultatem było powołanie Konferencji Kościołów Europejskich.
Częściej, ze względu na wygodny skrót KEK używany w kilku językach, np. w niemieckim, także w Polsce używa się niegramatycznej kolejności członów
tej nazwy, mianowicie Konferencja Europejskich Kościołów. Początkowo była
ona potocznie zwana Konferencją Nyborską, gdyż w tej duńskiej miejscowości
odbyło się zarówno pierwsze, konstytutywne Zgromadzenie Ogólne tej
Konferencji, jak również dwa następne — w 1960 i w 1962 r. Konferencja miała w tym okresie jedynie luźny, nastawiony na dyskusję charakter. Najlepiej jej
tematykę oddawał tytuł II Konferencji w 1960 r., brzmiący „Służba Kościoła w zmieniającym się świecie". Przekształcenie Konferencji w bardziej zwarty
organizm przyniosły dwa następne Zgromadzenia Ogólne, odbywające się już
poza Nyborgiem. IV Zgromadzenie w 1964 r., odbyte nietypowo, bo na pokładzie krążącego
po Bałtyku statku „Bornholm", co pozwoliło na ominięcie trudności, na które
przy uzyskiwaniu paszportów napotykali przedstawiciele Kościołów z niektórych
krajów Europy wschodniej, uchwaliło statut Konferencji, którego ona nie
posiadała przez pierwsze 5 lat istnienia. Następne V Zgromadzenie w 1967 r. w austriackim Pörtschach uchwaliło powołanie etatowego Sekretariatu Generalnego
Konferencji. Mieści się on oczywiście w Genewie, w Centrum Ekumenicznym, położonym
bardzo blisko siedziby polskiego Stałego Przedstawicielstwa przy Europejskich
Biurach ONZ. Sekretariat Generalny zatrudnia 14 osób. Pewną osobliwością
Konferencji jest odbywanie Zgromadzeń Ogólnych w nieregularnych odstępach
czasu, wahających się od 3 do 7 lat. Spowodowało to konieczność powołania
Komitetu Naczelnego, reprezentującego Konferencję w okresie pomiędzy
Zgromadzeniami Ogólnymi. W miarę zwiększania się liczby Kościołów członkowskich
rozszerzano jego skład. Liczy on obecnie 40 członków. Warto wspomnieć trzy
ostatnie Zgromadzenia Ogólne. Odbycie X Zgromadzenia w Pradze Czeskiej w 1992
r. było widomym znakiem przełamania politycznego podziału Europy. Na
Zgromadzeniu tym statut KEK przewidujący członkostwo Kościołów, uzupełniono o możliwość uzyskania statusu organizacji stowarzyszonych. Mają go
stowarzyszenia kobiecie, stowarzyszenia młodzieżowe i krajowe rady międzykościelne.
Ta grupa organizacji stowarzyszonych szybko rośnie. Jest ich obecnie 40. XI
Zgromadzenie w austriackim Grazu w 1997 r. odbyło się bezpośrednio po Drugim
Europejskim Zgromadzeniu Ekumenicznym, o którym będzie jeszcze mowa. Ostatnie
XII Zgromadzenie Ogólne w 2003 r. w norweskim Trondheim miało
charakterystyczny dla KEK tytuł „Jezus Chrystus jako uzdrowiciel i pojednawca — nasze świadectwo w Europie", łączący słownictwo religijne ze słownictwem
społecznym. Zachowując europejski charakter, KEK nie odgradza się jednak od
innych kontynentów. W Trondheim głównym mówcą był były prezydent Zambii
dr Kenneth Kaunda.
KEK liczy 126 Kościoły członkowskie,
mianowicie prawosławne, starokatolickie, anglikańskie, luterańskie,
reformowane, metodystyczne, baptystyczne i zielonoświątkowe. Na podkreślenie
zasługują dwa elementy. Co czwarty Kościół członkowski KEK nie należy do
Światowej Rady Kościołów, przeważnie z powodu nieposiadania wymaganej tam
liczby wiernych, np. Kościół Ewangelicki w Księstwie Liechtenstein. Do grupy
tej należą także Kościoły skupiające mniejszości etniczne w danym kraju,
jak np. Litewski Kościół Ewangelicko-Luterański w Niemczech, Kościół
Ewangelicko-Luterański Łotwy za Granicą i tradycyjnie skupiający Polaków na
Zaolziu Śląski Kościół Ewangelicki Wyznania Augsburskiego w Republice
Czeskiej, czy też jako jedyny Kościół z Ukrainy — skupiający Węgrów Kościół
Reformowany na Zakarpaciu. Do KEK należy 7 Kościołów z Polski: Polski
Autokefaliczny Kościół Prawosławny, Kościół Ewangelicko-Augsburski, Kościół
Ewangelicko-Reformowany, Kościół Ewangelicko-Metodystyczny, Kościół
Polskokatolicki, Kościół Starokatolicki Mariawitów oraz Kościół Chrześcijan
Baptystów.
Nie ma muru pomiędzy KEK a Kościołem
Rzymskokatolickim, konkretnie zaś powstałą w 1971 r. Radą Konferencji
Episkopatów Europy. Organizacyjną formą ich współpracy jest Wspólny
Komitet utworzony w 1975 r. Z Polski wchodzi w jego skład rzymskokatolicki
arcybiskup metropolita lubelski Józef Życiński. Jedną ze wspólnych
inicjatyw obu Konferencji jest powołanie Komitetu „Islam w Europie". Zachęca
on Kościoły do utrzymywania pozytywnych kontaktów z muzułmańskimi współobywatelami.
Od 1978 r. odbywają się z wspólnej
inicjatywy obu gremiów Europejskie Spotkania Ekumeniczne. Czwarte z nich, w 1988 r. przekroczyło granice ówczesnej Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej,
bowiem odbyło się w Niemieckiej Republice Demokratycznej, w Erfurcie. Piąte,
ostatnie Spotkanie odbyło się w 1991 r.
KEK i Rada Konferencji Episkopatów Europy szukały
szerszych możliwości współpracy, niż te Spotkania. Stosunkowo skromny
projekt równoczesnego oddzielnego odbywania się zgromadzeń obu gremiów z niektórymi wspólnymi posiedzeniami został zarzucony. Wybrano formę bardziej
szeroką. Stały się nią Europejskie Zgromadzenia Ekumeniczne. Pierwsze odbyło
się w 1989 r. w szwajcarskiej Bazylei. W przypadku tak brzemiennego w wydarzenia roku 1989 nie wystarczy, jak w innych miejscach mego wystąpienia,
wymienienie samego roku. Zgromadzenie trwało od 15 do 21 maja. W tym przecież
czasie Sejm przyjął 17 maja przełomowe dla sytuacji wyznaniowej w Polsce
ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, o stosunku Państwa do Kościoła
Katolickiego w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i o ubezpieczeniu społecznym
duchownych. W Bazylei było łącznie 638 delegatów zarówno Kościołów członkowskich
KEK jak i krajowych konferencji episkopatów rzymskokatolickich. Polskę
reprezentowało około 20 osób. Liczba akredytowanych dziennikarzy była zbliżona
do liczby delegatów, co świadczyło o zainteresowaniu mediów tym
niecodziennym wydarzeniem. Ale na tym nie koniec. Do Bazylei przyjechało także
kilka tysięcy doradców i gości Zgromadzenia. Było to zatem Zgromadzenie
masowe. Jego tytułem był „Pokój przez sprawiedliwość". Wśród
uczestników byli zarówno duchowni jak i politycy. Dwoma referentami głównego
tematu „Pojednanie w Europie — dziedzictwo i wizja" byli prawosławny
metropolita Smoleńska Kirył i poseł do brytyjskiej Izby Gmin David Steel. Równocześnie
odbywało się kilkusetosobowe Europejskie Zgromadzenie Młodzieży, z udziałem
także młodych ludzi z Polski. Zgromadzenie bazylejskie miało dwa symboliczne
elementy. Bazylea leży u styku granic Niemiec, Francji i Szwajcarii. 6 tysięcy
osób przeszło w marszu pokoju z RFN do Francji, bez potrzeby pokazywania
paszportów. Na końcowym nabożeństwie kazanie wygłosiła polska katoliczka
Halina Bortnowska-Dąbrowska.
Drugie Europejskie Zgromadzenie
Ekumeniczne odbyło się w 1997 r. w austriackim Grazu już po przemianach
politycznych w naszej części Europy. Obok 700 oficjalnych delegatów, w tym 30 z Polski, organizatorzy — KEK i Rada Konferencji Episkopatów Europy -
zaprosili ponad 150 przedstawicieli swoich organizacji partnerskich. Było też w Grazu około 10 tysięcy innych uczestników. Tytułem Zgromadzenia było:
„Pojednanie — dar Boga i źródło nowego życia". Do tego tytułu nawiązała
Polska Rada Ekumeniczna, wydając w trzech wersjach językowych — polskiej,
niemieckiej i rosyjskiej broszurę nazwaną „Pojednanie zadaniem Kościołów
na Ukrainie, Białorusi, w Polsce i w Niemczech". Nie był to jedyny polski ślad
wydawniczy tego Zgromadzenia. Ukazały się bowiem także książkowe wydania
materiałów dwu sympozjów: przygotowawczego polskich delegatów na
Zgromadzenie i kolejnego, omawiającego sposoby wykorzystania w Polsce obrad
Zgromadzenia. Różne spotkania, wykłady, wystawy odbywały się w Grazu w przeszło 50 miejscach. Spośród kilku głównych wystąpień na Zgromadzeniu
wymienię dwa z uwagi na ich polityczną wymowę. Rzymskokatolicki arcybiskup
Mediolanu kardynał Carlo Maria Martini powiedział, że w ciągu ostatnich 9
lat rozpadły się mury i bloki, ale wystąpiła niestabilność ekonomiczna, słabość
sił demokracji, układy rokujące zagrożenia militarne, nostalgia za rządami
autokratycznymi. Prawosławny patriarcha Moskwy i całej Rusi Aleksy II
powiedział, że dawną żelazną kurtynę zastąpiła kurtyna pieniądza, która
będzie dzieliła ludzi nawet wewnątrz jednego kraju. Mają miejsce wojny wewnętrzne,
wydziedziczenie z ziemi, krwawe rozrachunki, bezrobocie, odsuwanie praw człowieka
na drugi plan. Dziś, po 7 latach od Zgromadzenia w Grazu, słowa obu dostojników
kościelnych są w pełni aktualne. Zgromadzenie w Grazu zajęło się również
ekologią. W rezultacie powołano Europejską Sieć Współpracy Ekologicznej
Chrześcijan, która zebrała się po raz pierwszy w 1998 r. w Vilemow w Czechach, zaś ostatnio, po raz czwarty, w 2003 r. w Volos w Grecji. Warto dodać,
iż mimo na ogół dość ograniczonego, w porównaniu z Kościołami
protestanckimi, zajmowania się ekologią przez autokefaliczne Kościoły prawosławne,
organizatorami trzech spośród czterech Zgromadzeń Sieci były właśnie Kościoły
prawosławne. Formą działalności Sieci są jej Zgromadzenia oraz 4 tematyczne
grupy dyskusyjne, zwane koalicjami. Niezbędne prace potrzebne dla zwoływania
kolejnych Zgromadzeń Sieci prowadzi tzw. Grupa Wspierająca, nie mająca jednak
uprawnień kierowniczych oraz małe biuro, które mieściło się początkowo w Genewie, a obecnie w Brukseli, aby być bliżej organów Unii Europejskiej. Moja
zwięzła informacja o Zgromadzeniu w Grazu nie może pominąć jego zalecenia
podjęcia prac nad opracowaniem Karty Ekumenicznej, podpisanej w kwietniu 2001
r. w Strasburgu. Ten temat muszę jednak pozostawić teologom.
1 2 Dalej..
« Polska w UE a stos. wyznaniowe (Publikacja: 03-09-2004 )
Małgorzata Winiarczyk - Kossakowska Doktor nauk humanistycznych. Dorobek naukowy: Wiele prac dotyczących m.in. praktyki administracyjnej, prawa wyznaniowego oraz sytuacji prawnej kościołów i związków wyznaniowych w RP ukazało się drukiem m.in. w „Państwie i Prawie”, „Studiach Prawniczych”, „Roczniku Teologicznym” i „Res Humana” . Jest również autorką książki pt. „Państwowe prawo wyznaniowe w praktyce administracyjnej” oraz współredaguje wielotomową pracę zbiorową pt. „Polska i Ukraina w latach 30 i 40 XX wieku. Nieznane dokumenty służb specjalnych”. Przez trzy lata prowadziła również cykl wykładów monograficznych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek SDPL. Poseł na Sejm RP (II i IV kadencja). Strona www autora
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3609 |
|