Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
204.448.179 wizyt
Ponad 1065 autorów napisało dla nas 7364 tekstów. Zajęłyby one 29017 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy konflikt w Gazie skończy się w 2024?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 701 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"[...] z sumieniem nie jest tak jak z techniką. W technice im szersza i głębsza wiedza o rzeczach i prawidłowościach, tym wyraźniejsze wskazania konstrukcji instrumentów, natomiast głos sumienia, wyraźny w sytuacjach nader prostych, zaczyna bełkotać w obliczu komplikacji zawęźleń międzyludzkich, które mu podaje do wiadomości narastająca i dojrzewająca wiedza o tych zawęźleniach. W wielu przypadkach..
 STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Polska w UE a stos. wyznaniowe

Kościoły nierzymskokatolickie wobec integracji europejskiej [2]
Autor tekstu:

Brak jeszcze szczegółowych ustaleń odnośnie Trzeciego Europejskiego Zgromadzenia Ekumenicznego. Dla podkreślenia przezwyciężenia podziału Europy odbędzie się ono w 2007 r. w jednym z państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Wspomnę o innej ekumenicznej inicjatywie ekologicznej. Jest nią Ekumeniczny Kongres Ekologiczny „Religia, nauka i środowisko" zbierający się od 1995 r. W 2003 r. odbyło się trzecie sympozjum. Jest to jednak inicjatywa tylko dwustronna, rzymskokatolicka i prawosławna.

Z przedstawionych wywodów widoczne jest, że ekumeniczne próby stworzenia pomostów kościelnych w podzielonej Europie podjęte zostały jeszcze w latach tzw. zimnej wojny, a w miarę zmian politycznych nabrały znacznego rozmachu. Bardzo trudną byłaby odpowiedź na pytanie, czy odegrały one rolę w przygotowaniu tych zmian. Chodzi o rzecz niewymierną.

Po wywodach ogólnych chciałabym podjąć wątek współpracy Kościołów nierzymskokatolickich z Unią Europejską.

Wobec Unii Europejskiej z reguły występują wspólnie KEK i Komisja Katolickich Konferencji Episkopalnych przy Unii Europejskiej.

Trzecie Europejskie Zgromadzenie Ekumeniczne w Grazu dokonało istotnego zbliżenia Konferencji Kościołów Europejskich do struktur politycznych Unii Europejskiej. W Grazu doszło bowiem do połączenia KEK z skupiającą tylko Kościoły z krajów Unii Europejską Komisją Ekumeniczną do spraw Kościoła i Społeczeństwa, mającą swe biura w Brukseli, Genewie i Strasburgu.

Ważnym elementem Zgromadzenia Ogólnego KEK w Trondheim było wystąpienie przewodniczącego Komisji KEK do spraw Kościoła i Społeczeństwa Rüdigera Nolla poświęcone Unii Europejskiej. Noll pochwalił artykuł 51 projektu Konstytucji Europejskiej. Jak wiadomo, jest on dwuczłonowy. Powtarza on formułę załącznika 11 do Traktatu Amsterdamskiego, w myśl którego Unia szanuje przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie regulacje ich stosunków z kościołami. i wspólnotami religijnymi. O taki przepis w Traktacie Amsterdamskim wystąpiły Ewangelicki Kościół Niemiec i Kościół Rzymskokatolicki w Niemczech. Projekt Konstytucji dodaje natomiast wezwanie do dialogu państw członkowskich z Kościołami. Noll wywiódł z tego wniosek o potrzebie zintensyfikowania przez Kościoły działalności lobbingowej, zwłaszcza zaś udziału w instytucjach Unii. Noll zinterpretował zawarte w przeredagowanej formule preambuły do Konstytucji nawiązanie do religijnego dziedzictwa Europy w ten sposób, że obejmuje ono także chrześcijaństwo. Nie wezwał zatem do imiennego wymienienia chrześcijaństwa. Interesująca jest dla nas konstatacja referenta, że wskutek poszerzenia Unii i postępów globalizacji istnieje wśród wielu chrześcijan i Kościołów w Europie Środkowo-Wschodniej obawa przed zagrożeniem ich tożsamości i wartości. Potrzebny jest nowy dialog pomiędzy Kościołami Europy Wschodniej i Zachodniej na temat konfrontacji między zachodnim liberalizmem i wschodnim tradycjonalizmem.

Nieco o odwrotności problemu, czyli o stosunku organów Unii Europejskiej do Kościołów. Zaznaczyć trzeba, że działania Komisji Europejskiej nie ograniczają się do kontaktów z KEK i Radą Konferencji Episkopatów Europy oraz Prawosławnym Biurem Łącznikowym, o którym zapewne powie w swym wystąpieniu pan dr Matwiejuk. Kontakty te utrzymywane są także z Konferencją Europejskich Rabinów i Muzułmańską Radą dla Współpracy w Europie, ale także z Federacją Europejskich Humanistów. Te sześć organizacji tworzy obecnie stowarzyszenie pod nazwą „Dusza dla Europy" („A Soul for Europe"). W 2001 r. w dokumentach Unii Europejskiej formuła „związki wyznaniowe" została zastąpiona formułą „wspólnoty wiary i przekonań", aby objąć nią także organizacje humanistyczne. Nazwa stowarzyszenia „Dusza dla Europy" służyła przed utworzeniem stowarzyszenia inicjatywie podjętej w 1994 r. przez Komisję Europejską. Inicjatywa, a obecnie stowarzyszenie organizuje i finansuje — z dotacji Unii — liczne seminaria zajmujące się etyczną i religijną problematyką związaną z różnymi przejawami życia w Europie. Ze strony Komisji Europejskiej rozmówcą ze wspólnotami wiary i przekonań była najpierw powołana w 1989 r. jednostka o dość trudnej do poprawnego przetłumaczenia na język polski nazwie „Forward Studies Unit". Tłumaczenie „Komórka Perspektywna" nie przyjęło się. 3 maja 2001 r. zastąpiła ją Grupa Doradców Politycznych, która podlega bezpośrednio przewodniczącemu Komisji Europejskiej. Jej kierownikiem jest Austriak dr Michael Weniger, który w swej karierze dyplomatycznej ma też polski epizod. W listopadzie 2001 r. odbyła się w Brukseli międzynarodowa konferencja poświęcona prawnym aspektom relacji pomiędzy Unią Europejską a wspólnotami wiary i przekonań oraz ich roli i współpracy dla wspólnej europejskiej przyszłości. Uczestnicy konferencji zgodnie wskazali na konieczność nawiązania ściślejszej współpracy pomiędzy Unią a tymi wspólnotami, wskazując równocześnie na trudność wynikającą z mnóstwa partnerów w konsultacjach. Jako pozytywny przykład przezwyciężenia tej trudności podano Wielką Brytanię, w której wszystkie główne wyznania chrześcijańskie i niechrześcijańskie utworzyły Sieć Międzywyznaniową (Interfaith Network) w Anglii oraz Szkocką Radę Międzywyznaniową (Scottisch Interfaith Council). W skali europejskiej takiej organizacji jeszcze brak, chociaż przykład stowarzyszenia „Dusza dla Europy" jest zachęcający.

Chciałabym zakończyć wyrażeniem nadziei, że kiedyś także w Polsce, członku Unii Europejskiej, doczekamy się struktury ogólnej współpracy związków wyznaniowych chrześcijańskich i niechrześcijańskich. Mamy przecież jej zalążki w postaci gremiów katolicko-żydowskich i katolicko-muzułmańskich. Można zaś pomarzyć także o polskim odpowiedniku „Duszy dla Europy", służącym współpracy wyznań i organizacji filozoficznych, humanistycznych.

Dziękuję za uwagę.


1 2 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Stanowisko Aliansu Ewangelicznego
Kościoły nierzymskokatolickie wobec konkordatu

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (1)..   


« Polska w UE a stos. wyznaniowe   (Publikacja: 03-09-2004 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Małgorzata Winiarczyk - Kossakowska
Doktor nauk humanistycznych. Dorobek naukowy: Wiele prac dotyczących m.in. praktyki administracyjnej, prawa wyznaniowego oraz sytuacji prawnej kościołów i związków wyznaniowych w RP ukazało się drukiem m.in. w „Państwie i Prawie”, „Studiach Prawniczych”, „Roczniku Teologicznym” i „Res Humana” . Jest również autorką książki pt. „Państwowe prawo wyznaniowe w praktyce administracyjnej” oraz współredaguje wielotomową pracę zbiorową pt. „Polska i Ukraina w latach 30 i 40 XX wieku. Nieznane dokumenty służb specjalnych”. Przez trzy lata prowadziła również cykl wykładów monograficznych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek SDPL. Poseł na Sejm RP (II i IV kadencja).
 Strona www autora
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 3609 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365