|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
STOWARZYSZENIE » Raporty i opracowania » Polska w UE a stos. wyznaniowe
Kościoły nierzymskokatolickie wobec integracji europejskiej [2] Autor tekstu: Małgorzata Winiarczyk - Kossakowska
Brak jeszcze szczegółowych
ustaleń odnośnie Trzeciego Europejskiego Zgromadzenia Ekumenicznego. Dla
podkreślenia przezwyciężenia podziału Europy odbędzie się ono w 2007 r. w jednym z państw Europy Środkowo-Wschodniej.
Wspomnę o innej ekumenicznej
inicjatywie ekologicznej. Jest nią Ekumeniczny Kongres Ekologiczny „Religia,
nauka i środowisko" zbierający się od 1995 r. W 2003 r. odbyło się
trzecie sympozjum. Jest to jednak inicjatywa tylko dwustronna, rzymskokatolicka i prawosławna. Z przedstawionych wywodów
widoczne jest, że ekumeniczne próby stworzenia pomostów kościelnych w podzielonej Europie podjęte zostały jeszcze w latach tzw. zimnej wojny, a w
miarę zmian politycznych nabrały znacznego rozmachu. Bardzo trudną byłaby
odpowiedź na pytanie, czy odegrały one rolę w przygotowaniu tych zmian.
Chodzi o rzecz niewymierną.
Po wywodach ogólnych chciałabym
podjąć wątek współpracy Kościołów nierzymskokatolickich z Unią
Europejską.
Wobec Unii Europejskiej z reguły
występują wspólnie KEK i Komisja Katolickich Konferencji Episkopalnych przy
Unii Europejskiej.
Trzecie Europejskie Zgromadzenie
Ekumeniczne w Grazu dokonało istotnego zbliżenia Konferencji Kościołów
Europejskich do struktur politycznych Unii Europejskiej. W Grazu doszło bowiem
do połączenia KEK z skupiającą tylko Kościoły z krajów Unii Europejską
Komisją Ekumeniczną do spraw Kościoła i Społeczeństwa, mającą swe biura w Brukseli, Genewie i Strasburgu.
Ważnym elementem Zgromadzenia Ogólnego
KEK w Trondheim było wystąpienie przewodniczącego Komisji KEK do spraw Kościoła i Społeczeństwa Rüdigera Nolla poświęcone Unii Europejskiej. Noll pochwalił
artykuł 51 projektu Konstytucji Europejskiej. Jak wiadomo, jest on dwuczłonowy.
Powtarza on formułę załącznika 11 do Traktatu Amsterdamskiego, w myśl którego
Unia szanuje przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie regulacje ich
stosunków z kościołami. i wspólnotami religijnymi. O taki przepis w Traktacie Amsterdamskim wystąpiły Ewangelicki Kościół Niemiec i Kościół
Rzymskokatolicki w Niemczech. Projekt Konstytucji dodaje natomiast wezwanie do
dialogu państw członkowskich z Kościołami. Noll wywiódł z tego wniosek o potrzebie zintensyfikowania przez Kościoły działalności lobbingowej, zwłaszcza
zaś udziału w instytucjach Unii. Noll zinterpretował zawarte w przeredagowanej formule preambuły do Konstytucji nawiązanie do religijnego
dziedzictwa Europy w ten sposób, że obejmuje ono także chrześcijaństwo. Nie
wezwał zatem do imiennego wymienienia chrześcijaństwa. Interesująca jest dla
nas konstatacja referenta, że wskutek poszerzenia Unii i postępów
globalizacji istnieje wśród wielu chrześcijan i Kościołów w Europie Środkowo-Wschodniej
obawa przed zagrożeniem ich tożsamości i wartości. Potrzebny jest nowy
dialog pomiędzy Kościołami Europy Wschodniej i Zachodniej na temat
konfrontacji między zachodnim liberalizmem i wschodnim tradycjonalizmem.
Nieco o odwrotności problemu,
czyli o stosunku organów Unii Europejskiej do Kościołów. Zaznaczyć trzeba,
że działania Komisji Europejskiej nie ograniczają się do kontaktów z KEK i Radą Konferencji Episkopatów Europy oraz Prawosławnym Biurem Łącznikowym, o którym zapewne powie w swym wystąpieniu pan dr Matwiejuk. Kontakty te
utrzymywane są także z Konferencją Europejskich Rabinów i Muzułmańską Radą
dla Współpracy w Europie, ale także z Federacją Europejskich Humanistów. Te
sześć organizacji tworzy obecnie stowarzyszenie pod nazwą „Dusza dla
Europy" („A Soul for Europe"). W 2001 r. w dokumentach Unii Europejskiej
formuła „związki wyznaniowe" została zastąpiona formułą „wspólnoty
wiary i przekonań", aby objąć nią także organizacje humanistyczne. Nazwa
stowarzyszenia „Dusza dla Europy" służyła przed utworzeniem
stowarzyszenia inicjatywie podjętej w 1994 r. przez Komisję Europejską.
Inicjatywa, a obecnie stowarzyszenie organizuje i finansuje — z dotacji Unii — liczne seminaria zajmujące się etyczną i religijną problematyką związaną z różnymi przejawami życia w Europie. Ze strony Komisji Europejskiej rozmówcą
ze wspólnotami wiary i przekonań była najpierw powołana w 1989 r. jednostka o dość trudnej do poprawnego przetłumaczenia na język polski nazwie „Forward
Studies Unit". Tłumaczenie „Komórka Perspektywna" nie przyjęło się. 3
maja 2001 r. zastąpiła ją Grupa Doradców Politycznych, która podlega bezpośrednio
przewodniczącemu Komisji Europejskiej. Jej kierownikiem jest Austriak dr
Michael Weniger, który w swej karierze dyplomatycznej ma też polski epizod. W listopadzie 2001 r. odbyła się w Brukseli międzynarodowa konferencja poświęcona
prawnym aspektom relacji pomiędzy Unią Europejską a wspólnotami wiary i przekonań oraz ich roli i współpracy dla wspólnej europejskiej przyszłości.
Uczestnicy konferencji zgodnie wskazali na konieczność nawiązania ściślejszej
współpracy pomiędzy Unią a tymi wspólnotami, wskazując równocześnie na
trudność wynikającą z mnóstwa partnerów w konsultacjach. Jako pozytywny
przykład przezwyciężenia tej trudności podano Wielką Brytanię, w której
wszystkie główne wyznania chrześcijańskie i niechrześcijańskie utworzyły
Sieć Międzywyznaniową (Interfaith Network) w Anglii oraz Szkocką Radę Międzywyznaniową
(Scottisch Interfaith Council). W skali europejskiej takiej organizacji jeszcze
brak, chociaż przykład stowarzyszenia „Dusza dla Europy" jest zachęcający.
Chciałabym zakończyć wyrażeniem
nadziei, że kiedyś także w Polsce, członku Unii Europejskiej, doczekamy się
struktury ogólnej współpracy związków wyznaniowych chrześcijańskich i niechrześcijańskich. Mamy przecież jej zalążki w postaci gremiów
katolicko-żydowskich i katolicko-muzułmańskich. Można zaś pomarzyć także o polskim odpowiedniku „Duszy dla Europy", służącym współpracy wyznań i organizacji filozoficznych, humanistycznych.
Dziękuję za uwagę.
1 2
« Polska w UE a stos. wyznaniowe (Publikacja: 03-09-2004 )
Małgorzata Winiarczyk - Kossakowska Doktor nauk humanistycznych. Dorobek naukowy: Wiele prac dotyczących m.in. praktyki administracyjnej, prawa wyznaniowego oraz sytuacji prawnej kościołów i związków wyznaniowych w RP ukazało się drukiem m.in. w „Państwie i Prawie”, „Studiach Prawniczych”, „Roczniku Teologicznym” i „Res Humana” . Jest również autorką książki pt. „Państwowe prawo wyznaniowe w praktyce administracyjnej” oraz współredaguje wielotomową pracę zbiorową pt. „Polska i Ukraina w latach 30 i 40 XX wieku. Nieznane dokumenty służb specjalnych”. Przez trzy lata prowadziła również cykl wykładów monograficznych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Członek SDPL. Poseł na Sejm RP (II i IV kadencja). Strona www autora
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3609 |
|