Biblia » Stary Testament » Geneza mitów i opowieści ST
Tajemnica Jahwisty 2 [2] Autor tekstu: Piotr Drobner
Bóg W mitologii fenickiej czynnikiem
sprawczym świata jest wiatr: A Wiatr zapałał gwałtownym pożądaniem do
obłoku i współżył z nim. [...] Takie są początki powstania wszystkich
rzeczy, ale Wiatr nie znał swojego początku.
Wiatr także dał początek
ludzkości: A wiatr Kolpias i jego żona Baau (to jest 'Mrok') zrodzili parę
śmiertelnych ludzi, mężczyznę i niewiastę zwanych Aeon i Pierworodny.
Źródło podaje jedynie greckie
imię wiatru: Kolpias (z greckiego 'kolpoo' — 'dąć, nadymać'). Nie
znamy, niestety, imienia oryginalnego, fenickiego — a więc semickiego. Etymologia imienia żydowskiego
boga Jahwe nie jest ustalona. Jedną z poważnie rozważanych możliwości jest
protosemicki czasownik 'hawa', 'hawah' — 'wiać'. W Biblii jest
wiele odniesień i skojarzeń Jahwe z wiatrem. Ale najdziwniejsza jest wzmianka w Księdze Rodzaju 3.8: nieoczekiwana, niezrozumiała, całkowicie zbędna,
rozrywająca narrację, nieistotna dla wątku, niczym nie uzasadniona: "Gdy
zaś mężczyzna i jego żona usłyszeli kroki Pana Boga przechadzającego się
po ogrodzie, w porze kiedy był powiew wiatru, skryli się przed Panem
Bogiem wśród drzew ogrodu." Mitologia fenicka jest w tej
sytuacji poważnym argumentem za wspomnianym źródłosłowem. Jeszcze innym spostrzeżeniem
jest fakt, że wiatr, w odróżnieniu od fenickich bogów, istnieje przed
powstaniem świata i że nieznany jest jego początek, które to własności stały
się atrybutami Jahwe. Grzech pierworodny Według Fenicjan: A wiatr
Kolpias i jego żona Baau (to jest 'Mrok') zrodzili parę śmiertelnych ludzi,
mężczyznę i niewiastę zwanych Aeon i Pierworodny. A Aeon pierwsza
spostrzegła, że drzewa mają owoce dobre do jedzenia. Ich dzieci, Genus i Gena, mieszkali w Fenicji. A gdy nadeszła wielka susza oni pierwsi wznieśli
ręce do nieba w kierunku słońca, które uznali za Pana Niebios i tak właśnie
je nazywali w swoim języku: Beelsamen (i to jest grecki Zeus). [...]
Taautus pierwszy rozpoznał
boską naturę węża. Czcił go, a za nim Fenicjanie, i uważał, że, wąż
był bardziej przepełniony duchem i ogniem niż wszystkie zwierzęta lądowe.
[...] Najdłużej też żyje [...] I dlatego wąż jest czczony w wielu świątyniach i obrządkach.
W artykule Tajemnica
Jahwisty z biblijnego opisu grzechu pierworodnego drogą żmudnych, trudnych i ciężkich analiz wydobyliśmy jego prawdziwe znaczenie: 'grzech' ten to
bałwochwalstwo, to ubóstwienie i czczenie bogini płodności Asztarte (Aszery). W tych zaś fragmentach
mitologii fenickiej owo bałwochwalstwo jest podane explicite, tyle
tylko, że dotyczy kultu Słońca. Już dla Fenicjan kult Słońca był
niestosowny, nie wiemy jednak, czy traktowano go jak grzech, czy tylko jako
niewiedzę: Tak wierzyli z powodu swej próżności i głupoty. Tkwi tu wyraźna inspiracja dla
Jahwisty i zawarte są wszystkie elementy jego opisu. Jahwista dokonuje
tylko kilku rekombinacji: — usuwa całą mitologiczną przeszłość; — przypisuje wężowi zdradzieckie nakłonienie ludzi do grzechu chcąc w świadomości ludzi zdetronizować go, pozbawić boskich atrybutów i czci; — przenosi 'grzech' drugiej w kolejności pary ludzi, na ich rodziców,
pierwszą ludzką parę, by spotęgować jego powszechność i ciężar; — zmienia archaiczny już w jego czasach kult Słońca na nienawistny mu
kult bogini płodności Asztarte wykorzystując jej symbolikę zielonych drzew i owoców, nieistotnych i zupełnie niewinnych dla Fenicjan. Bratobójstwo Myliłby się ten, kto by
przypuszczał, że Jahwista skłonny byłby darować przewiny jakimkolwiek
grzesznikom. Właściwym grzesznikom — pierwszym potomkom pierwszych ludzi -
nie zapomni ich grzechu. Dobierze dla nich odpowiedni grzech — mitologiczne
bratobójstwo fenickie: Kronos przestał ufać swemu bratu Atlasowi. [...] wtrącił go do jaskini i pogrzebał go żywcem zasypując
kamieniami. Ten wątek mitologii wielokrotnie urzeczywistniał się w ludzkich społecznościach, w szczególności w skandalu bratobójstwa w rodzinie królewskiej Dawida. Biblijna „paszcza ziemi" byłaby
zatem dalekim echem tej jaskini: Rzekł Bóg: Cóżeś uczynił? Krew brata
twego głośno woła ku mnie z ziemi [...] która rozwarła swą paszczę, aby
wchłonąć krew brata twego, przelaną przez ciebie (Księga Rodzaju
4.10-11). Powszechne zepsucie U Fenicjan: I z nich w
owych czasach byli na ziemi giganci o niezwykłym wzroście i ogromnej
posturze, owi mocarze, mający sławę w owych dawnych czasach. [...] Tak
ich nazwano od ich matek, kobiet tak bezwstydnych, że wszyscy brali je sobie
jak żony, jak im się tylko podobały.
Biblijny wątek o Synach Boga,
ich kontaktach z kobietami, o gigantach i mocarzach jest trudny do wyjaśnienia
wyłącznie na gruncie Starego Testamentu. Stwarza wielkie problemy egzegetom i zmusza ich do karkołomnych ewolucji myślowych. Natomiast jako element
mitologii fenickiej jest absolutnie niekłopotliwy i czytelny: świat
zamieszkiwały dwa różne 'gatunki' potomków bogów: następni bogowie,
jak i śmiertelni ludzie. Mając wspólne pochodzenie te 'gatunki' niewiele
się różniły („obraz i podobieństwo bogów"). Naturalne jest, że musiało
dochodzić i między 'gatunkami' do intymnych kontaktów. Fenicjanom nie przeszkadzało to
wcale. Jahwistę zaś gorszyło, toteż uczynił z tego pretekst dla gniewu bożego i kary. Potop u Fenicjan był u początków świata: [...] wybuch zaś
rozgrzał morze i ziemię, i były wielkie chmury i wichry i wielkie deszcze; były
też potopy wód sponad nieba. Pod wpływem słońca mieszały się one
ze sobą, zderzały się wśród gromów i błyskawic. Jahwista, wzorem
Sumerów i Babilończyków, uczynił zeń straszliwy koniec starego świata. Patriarcha Dużo więcej zabiegów wymagało
od Jahwisty przystosowanie losów Ojca Narodu: Abrahama, do swej wizji. Źródło
fenickie podaje w kontekście starych zwyczajów czyny Kronosa (Ila — Ela): Było
wtedy zwyczajem w obliczu niebezpieczeństw czy zagrożeń, że władcy miast
czy krajów, dla zapobieżenia nieszczęściom, ofiarowali gniewnym bogom w okupie życie swoich najukochańszych dzieci w mistycznym rytuale. Kronos [...] miał z nimfą Anobret jedynego syna, którego nazwali Jehuda, co po fenicku
znaczy Jedyny. I gdy nad krajem zawisło niebezpieczeństwo wojny, Kronos
przystroił ołtarz, ubrał swego syna w szaty królewskie i złożył z niego
ofiarę.
W innym miejscu: Kronos [...]
Chcąc uniknąć swojej choroby czy śmierci złożył Uranowi w ofierze całopalnej
swego jedynego syna. Następnie obrzezał się i zmusił wszystkich w jego
domu — wszystkich swych domowników płci męskiej — by obrzezali ciało ich
napletka.
Ponadto: Kronosowi urodziło
się z Astarte siedem córek, [...] i tak samo urodziło się z Rei siedmiu synów,[...] i z Diony też miał córki [...]. Jahwista przypisuje Abrahamowi wątki
związane z Kronosem (Ilem — Elem): trzy kobiety i fakt wprowadzenia świętego
obyczaju obrzezania. Także z Abrahamem związany jest nierozerwalnie wątek
ofiarowania jedynego syna. W biblijnej wersji jednak, przeciwnie niż w pierwowzorze, główną zasługą Abrahama będzie nieofiarowanie syna i zastosowanie ofiary zastępczej. Jahwista musiał zmienić zakończenie tego wątku z powodów teologicznych: obyczaje religijne za czasów Jahwisty były już inne Zakończenie
Do
skonstruowania swej przejmującej i przygnębiającej 'opowieści'
religijnej Jahwista wykorzystał więc mało istotne motywy kananejskie, które
(oprócz węża) nie miały wcześniej żadnego znaczenia religijnego — drzewa i owoce, spożywanie tych owoców, bratobójstwo między bogami i kontakty
seksualne bogów i ludzi — mit, tłumaczący nazwy gór.
Rozważania powyższe prowadzą
do dwu konkluzji: 1. opis Jahwisty nie mówi o początkach ludzkości, piętnuje jedynie
współczesne Jahwiście postawy religijne, którym się przeciwstawiał. Dla
spotęgowania jednak grozy tych grzechów, Jahwista umieścił je u początków
człowieka, by obciążyć nimi cały ród ludzki; 2. religia izraelska jest mocno zakorzeniona w ogólnosemickim podłożu
religijnym i kulturowym. W bogu Jahwe nie ma nic, czego nie byłoby w innych
bogach semickich, w szczególności kananejskich. Rytuał, obrządek i struktura
kultu Jahwe wyrastają równolegle z kultami innych bogów i w wielu aspektach są z nimi identyczne. Święte teksty mogły być nawet wspólne wielu kultom,
wystarczało zmieniać tylko imiona bogów. Odrębność i monoteizm judaizmu to
efekt czasów późniejszych. Właśnie te dwie konkluzje to
Tajemnica Jahwisty....
*
Bibliografia:
-
Cinal S. Ba’al. z Ugarit a inni bogowie burzy starożytnej Syrii i Palestyny, Wydawnictwo UJ, 1997 r.
-
Cotterell A, red. Cywilizacje starożytne, Wydawnictwo Łódzkie,
1990 r.
-
Internetowa
Biblia.
-
Tyloch W. Odkrycia w Ugarit a Stary Testament, PWN, Warszawa,
1980 r.
1 2
« Geneza mitów i opowieści ST (Publikacja: 05-01-2005 Ostatnia zmiana: 09-08-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3859 |