|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Stosunki międzynarodowe » Wojna w Iraku
Raport z polskiej strefy 2003: Administracja [1]
Ministerstwo Spraw Zagranicznych
Raport — Irak
Strefa Środkowo-Południowa
Babilon — Warszawa, Lipiec 2003 r.Opr. R. Chałaczkiewicz i J. Królikowski
3.1. Podział administracyjny — struktura władzy
Strefa obejmuje następujące prowincje, (wg nazw stosowanych za byłego reżimu):
* Karbala (ok. 500 tys. ludności) z ośrodkiem administracyjnym w Karbali;
* al-Hilla (ponad 1 mln ludności) z ośrodkiem administracyjnym w Hilli;
* Wasit (ok. 0,5 mln ludności) z ośrodkiem administracyjnym w Kut;
* Nadżaf (ok. 800 tys. ludności) z ośrodkiem administracyjnym w Nadżafie;
* Qadisija (ok. 600 tys. ludności) z ośrodkiem administracyjnym w Diwaniji. Obecna struktura administracyjna strefy ma w dużej mierze charakter
postwojenny i w konsekwencji przejściowy. Ulega nieustannym zmianom dostosowawczym.
Aktualnie na poziomie prowincji funkcjonuje swego rodzaju trójwładza:
wojskowo-koalicyjna (w praktyce amerykańska), cywilna międzynarodowa i cywilna
iracka. Dominuje władza wojskowo-koalicyjna, natomiast coraz więcej
odpowiedzialności (na odcinku zadań cywilnych) przejmuje od niej cywilna władza
międzynarodowa. Struktury irackie są dopiero tworzone, a ich realna władza
jest niewielka.
Obecnie w Iraku współistnieją następujące struktury administracyjne:
A. Administracja wojskowa:
* w każdej prowincji najwyższą władzę sprawuje wojskowy gubernator
amerykański, zwyklew stopniu pułkownika. Jest podporządkowany regionalnemu dowódcy rezydującemu w Babilonie (gen. Convey), a ten z kolei centralnemu dowództwu sił USA. Zarządza
on całością spraw lokalnych z dużym zakresem autonomii w doborze form działania;
* kwestiami „cywilnymi" i współpracą ze strukturami irackimi
zajmuje się w batalionie Governate Support Team — GST. Składa się ono z 30-35
oficerów i podoficerów rezerwy, specjalistów z różnych dziedzin (woda, energia, służba zdrowia, edukacja, policja,
wymiar sprawiedliwości itp.). Przedstawiciele GST w kontakcie z Irakijczykami
opracowują projekty dotyczące zaspokajania pilnych potrzeb lokalnych (np.
remonty szkół, doposażenie szpitali, zakup urządzeń dla stacji uzdatniania
wody itp.) i przedstawiają je do sfinansowania dowódcom batalionów lub CPA (Coalition
Provisional Authority). Ponadto władze wojskowe wykonują takie działania
administracyjne, jak realizacja wypłat pieniędzy dla byłych żołnierzy
irackich czy organizacja irackiej policji. GST mają najpełniejszą wiedzę na
temat potrzeb w danej prowincji;
* Civil Military Cooperation (CIMIC), działające w ramach struktur
wojskowych, pełni funkcję zwornika pomiędzy siłami międzynarodowymi i miejscową społecznością. W ramach otrzymywanych — jak dotychczas jeszcze
doraźnie — środków finansowych realizuje projekty naprawcze przynoszące
szybkie rezultaty i mało kapitałochłonne. Zleca je zwykle firmom lokalnym w celu pobudzania ich produkcyjnej aktywności;
* Civil — Military Operation Center SMOC jest ulokowany w biurze irackiego
gubernatora cywilnego i jego zadaniem jest udzielanie mu wszelkiego wsparcia;
* na szczeblu całej „strefy" kwestiami cywilnymi zajmuje się
specjalna jednostka Civil Affairs przy sztabie 1 MEF (baza w Babilonie). Pełni
ona rolę koordynatora działań poszczególnych GST i gromadzi informacje z poszczególnych prowincji. Dzięki temu posiada
bogate dane na temat całej „strefy", choć nie tak aktualne jak dane
GST.
Zadania wielonarodowej dywizji, dowodzonej przez gen. A. Tyszkiewicza obejmują:
* współdziałanie w ramach międzynarodowej koalicji w przywracaniu porządku
publicznego i bezpieczeństwa;
* ochronę instytucji rządowych, miejsc kultu religijnego oraz innych obiektów
ważnych dla funkcjonowania życia publicznego, ochronę granic Iraku;
* pomoc w tworzeniu organów władzy lokalnej i państwowej;
* wspieranie odbudowy infrastruktury cywilnej;
* pomoc w procesie transformacji życia publicznego i gospodarczego;
* wspieranie organizacji międzynarodowych — rządowych i pozarządowych -
niosących pomoc humanitarną.
Powyższe zadania mają być realizowane następującymi kanałami:
* w ramach struktur dywizyjnych GST;
* w ramach struktur wojskowych SMOC;
* włączaniu, w miarę możliwości, polskich przedstawicieli do obejmującej
swym zakresem całą polską strefę struktury Tymczasowej Władzy Koalicyjnej
CPA kierowanej przez amb. M. Goefellera;
* stworzeniu w ramach polskiego kontyngentu struktury cywilnych doradców.
Istotne znaczenie posiada stworzenie odpowiednich warunków dla
funkcjonowania przy dowódcy polskiej strefy grupy cywilnych doradców, którzy
zapewniliby harmonizowanie działań o charakterze wojskowo — stabilizacyjnym z działaniami cywilno-stabilizacyjnymi. Zadaniem grupy cywilnych doradców
powinno też być odgrywanie roli zwornika pomiędzy siłami międzynarodowymi i ludnością. Powinna również być nastawiona na wyczuwanie nieuniknionych różnego
rodzaju napięć i miejscowych nastrojów społecznych.
Tego typu struktura cywilna w ramach polskiego kontyngentu została już
odpowiednim rozkazem powołana do życia. Obecnie należy zwrócić szczególną
uwagę na staranną obsadę stanowisk. Trzeba również przeciwdziałać ew. próbom
ich upolityczniania.
* Wg aktualnego stanu faktycznego, w ramach kilkuosobowego ścisłego dowództwa
kontyngentu, funkcjonuje stanowisko doradcy politycznego. Jest ono obsadzone
przez amb. R. Krystosika z MSZ.
* Powołana też została 9-osobowa „Grupa ekspertów i doradców".
Obok jej szefa w skład grupy przewidziano doradców ds. celnych, procedur
imigracyjnych, prawno-karnych, produktów ropy naftowej, gospodarki wodno-ściekowej,
stanu sanitarno-higienicznego, elektryfikacji oraz ds. współpracy z administracją rządową. Obecnie trwa kompletowanie grupy.
* Istnieje też kilkuosobowa „Sekcja prasowa i informacji", której
zadaniem jest analizowanie publikacji miejscowych mediów oraz obsługa polskich i zagranicznych dziennikarzy oraz wieloosobowa „Sekcja ds. wizyt i protokołu",
której zadaniem będzie obsługa licznych zapewne różnego rodzaju wizyt z Polski i innych państw uczestniczących w operacji stabilizacyjnej. Gen. A. Tyszkiewicz przewiduje, iż usytuowany w dowództwie doradca polityczny będzie
koordynował działalność wymienionych sekcji.
GST i CIMIC nie wymagają komentarza, bowiem ich funkcjonowanie w ramach
dywizji ma charakter stały i wynika z NATO-wskich procedur. Szczególną uwagę
należy poświęcić strukturze CPA, ponieważ będzie ona obecnie w istotnym
stopniu rozbudowywana. Aktualnie struktury regionalne CPA funkcjonują w al-Hilli, Bagdadzie, Basrze i Mosulu. Planuje się, iż do września 2003 r.
biura regionalne powstaną we wszystkich prowincjach. Istnieje zatem pilna
potrzeba przygotowywania w Polsce rezerwowej kadry cywilnej, którą można będzie
proponować do tworzonych obecnie struktur prowincjonalnych CPA.
B. Struktura cywilno — międzynarodowa:
* Coalition Provisional Authority — CPA (Tymczasowa Władza Koalicyjna)
dysponuje pełnią władzy cywilnej centralnego szczebla. Jej szefem, zwanym
Administratorem jest Amerykanin amb. Paul Bremer.
* Biura Regionalne CPA — aktualnie funkcjonują 4 biura w Bagdadzie, al-Hilli,
Mosulu i Basrze. Do września br. planuje się utworzenie regionalnych biur CPA
we wszystkich 16-tu prowincjach.
Tymczasowe władze koalicyjne reprezentowane są w „strefie
polskiej" poprzez biuro w al-Hilli, którym kieruje Dyrektor Regionalny CPA,
amb. Michael Goeffeler (dyplomata amerykański, niegdyś pracujący w ambasadzie
USA w Warszawie, stąd nieźle zna język polski). Jak powiedział amb.
Goeffeler, obecnie 90% działań w „strefie" realizowanych jest przez
struktury wojskowe, a 10% przez CPA. W biurze CPA pracują osoby zajmujące się
poszczególnymi sektorami cywilnymi. CPA próbuje też monitorować programy
realizowane przez firmy kontraktowane przez USAID (Bechtel, Creative Associates,
UNICEF, RTI). Centralą CPA w Bagdadzie (kilkadziesiąt ministerstw) kieruje
administrator amb. Paul Bremmer.
C. HACC:
Centrum ma swoją główną siedzibę w Kuwait City. Kierują nim amerykański
pułkownik Kevin McAleese i kuwejcki Sajed Al-Buaijan. HACC ma swoje oddziały w każdej strefie. W „strefie polskiej" biuro HACC mieści się z al-Hilla (kieruje nim pułkownik Robert Jakucs), w pobliżu biura CPA. HACC pełni
role koordynatora pomocy humanitarnej w Iraku, kojarząc darczyńców z instytucjami irackimi, które potrzebują pomocy (szpitalami, szkołami itp.).
Oddziały HACC wydają biuletyny informacyjne (w al-Hilli jest to „Relief
Action Newsletter") i udzielają wszelkich praktycznych informacji dotyczących
zakwaterowania, wyżywienia, warunków podróżowania itp. W HACC w Kuwejcie można
też załatwić wszelkie formalności związane z przesłaniem darów czy
wjazdem do Iraku przedstawicieli NGO's. HACC organizuje cotygodniowe briefingi
dla NGO's (we wtorki i soboty), podczas których informuje o bieżącej sytuacji
humanitarnej w Iraku, a także organizuje konferencje dla sponsorów.
Opr. R. Chałaczkiewicz, J. Królikowski
Wnioski
* Aktualna struktura administracyjna panująca w strefie jest w znacznej
mierze jeszcze przejściowa i dynamiczna. Nosi charakter trójwładzy, w której:
zadania cywilne w ok. 90% realizowane są przez struktury wojskowe, a w ok. 10%
przez Tymczasową Władzę Koalicyjną (CPA). Rodząca się iracka administracja
nosi jeszcze głównie symboliczny charakter. Zakres władz pomiędzy nimi ulega
jednak zmianom, bowiem punkt ciężkości odpowiedzialności za zarządzanie
przemieszcza się ze struktur wojskowych na cywilne — międzynarodowe i irackie;
* Po centralistycznym systemie nakazowo-rozdzielczym sterowania wszelkimi
sprawami lokalnymi z Bagdadu, delegowanie odpowiedzialności na poziom prowincji
dopiero się rozpoczęło. Nie dysponują też one odpowiednimi środkami
finansowymi. Wśród ludności rodzi to odczucie, iż pozostawiona została sama
sobie, co z kolei powoduje bezradności i pasywność oraz oczekiwanie na pomoc
międzynarodową;
* Autorytet władz centralnych na prowincji jest niewielki. Wrażenie to potęguje
niski stan bezpieczeństwa publicznego;
* Obecny okres nosi charakter przejściowy. Utrwalanie stanu, w którym
strefa uznawana jest za jedną z najbardziej stabilnych, będzie wymagać od
wojskowo — koalicyjnych, międzynarodowych i irackich struktur administracyjnych skutecznego rozwiązywania problemów,
uznawanych przez ludność za priorytetowe. Należy do nich bezpieczeństwo
publiczne, zaopatrzenie w energię elektryczną i dobrą wodę oraz stan
sanitarny i służba zdrowia.
1 2 3 4 Dalej..
« Wojna w Iraku (Publikacja: 03-03-2005 Ostatnia zmiana: 30-01-2011)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 3969 |
|