|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Kościelne stwierdzenie nieważności małżeństwa [1] Autor tekstu: Sławomir Jeżmański
Konflikty i spory nie są obce również i w kościele. W Kościele Rzymskokatolickim istnieje cała machina sądownicza odpowiedzialna za rozstrzyganie spraw związanych z instytucją, której służy. Z punktu widzenia wiernego, jego zainteresowanie
sądownictwem kościelnych, jeżeli takowe się pojawi, dotyczy zazwyczaj
kwestii stwierdzenia nieważności małżeństwa. I tu należy stwierdzić
istotny fakt. Nie ma czegoś takiego jak „rozwód kościelny" [ 1 ] czy
też „unieważnienie małżeństwa" [ 2 ]. Specjaliści w dziedzinie prawa
kanonicznego, z całą zaciekłością bronią prawidłowości tego sformułowania.
Dlaczego? Małżeństwo kościelne nie może zostać unieważnione, gdyż
„rozwody kościelne" dotyczą przypadków, gdy prawo kanoniczne zostało złamane w chwili zawarcia małżeństwa, czyli nie można unieważnić czegoś, co nigdy
nie istniało. Podstawowym powodem stwierdzenia nieważności jest 12 przeszkód
małżeńskich określonych przez prawo kanoniczne. Są to przeszkody: wieku,
niemocy płciowej, węzła małżeńskiego, różnej religii, święceń, ślubu,
uprowadzenia, występku, pokrewieństwa, powinowactwa, przyzwoitości
publicznej, pokrewieństwa prawnego. Pomimo ich występowania niektóre z nich
można ukryć, po prostu nie informując o nich współmałżonka w chwili
zawarcia małżeństwa (niemoc płciowa, węzeł małżeński, czy w nielicznych
przypadkach święceń i ślubów). Stwierdzenia nieważności może nastąpić
po kilku latach trwania małżeństwa z przyczyn, które objawiły się z czasem,
takich jak: choroba psychiczna (w tym alkoholizm), niemoc płciowa oraz
padaczka.
Zasadniczymi
źródłami prawa, na których oparty jest proces o nieważność małżeństwa,
są normy kodeksu Prawa Kanonicznego z 1983 roku [ 3 ]
jak również Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku [ 4 ]. Zawierają
one zarówno informacje o przesłankach do stwierdzenia nieważności, jak i regulują przebieg procesu.
Tak jak w sporze sądowym cywilnym, w trybunałach
kościelnych występuje powód, pozwany, sędzia, itp. W procesie uczestniczy
także obrońca węzła, którego zadaniem jest, jak sama nazwa wskazuje, obrona
węzła małżeńskiego. W uwagach przedwyrokowych wyraża on swoją opinię i przedstawia argumenty, które
przemawiają za ważnością danego małżeństwa lub jego nieważnością, a w
czasie procesu traktowany jest jako strona procesowa ze wszystkimi wynikającymi z tego faktu prawami. Pominięcie wezwania obrońcy węzła może doprowadzić
do nieważności wyroku (kanon 1433).
Proces o stwierdzanie nieważności małżeństwa
rozpoczyna się (lispendencja) od wniesienia skargi. Strona powodowa,
przedstawia sędziemu przyczyny i powody, na podstawie których sądzi, że
zostało naruszone jej prawo. Do zaskarżenia małżeństwa są zdolni:
-
małżonkowie, bez względu na to, czy byli ochrzczeni, czy też nie, czy
byli w jakieś karze kościelnej, czy nie (kanon 1674);
-
rzecznik sprawiedliwości, kiedy nieważność małżeństwa została już
rozgłoszona, jeżeli małżeństwo nie może być uważnione lub nie jest to pożyteczne
(kanon
1476).
Oczywiście
sędzia zobowiązany jest przed przyjęciem sprawy, zastosować środki
pastoralne, by małżonkowie, jeżeli to możliwe, zostali doprowadzeni do uważnienia
małżeństwa i do wznowienia wspólnego życia małżeńskiego [ 5 ]. Jednak w praktyce, przed zaakceptowaniem skargi, sędzia rozmawia ze stroną powodową na
temat ewentualnego pogodzenia się. W większości jednak przypadków jest to
zwyczajnie niemożliwe, gdyż najczęściej strony są już od wielu lat w nowych cywilnych związkach.
Powiadomienie
albo wezwanie stron pozwanego dokonuje się w samym dekrecie przyjęcia skargi
(kan. 1507, 1508 § 1,1677 § 1). Sędzia lub przewodniczący powinien wezwać
(czyli pozwać) przed sad pozostałe strony, ustalają czy mają one odpowiedzieć
na piśmie, czy stawić się celem uzgodnienia wątpliwości (kan. 1507 § 1).
Fakt zawiadomienia i jego sposób należy odnotować w aktach. Gdyż pominięcie
tego wezwania powoduje nieważność akt procesu a czasami także samego wyroku.
(kanony: 1509 § 2, 1511.).
W
sytuacji, jeżeli spór toczy się przeciwko osobie, która nie może swobodnie
wykonywać swoich uprawnień, jest np. małoletni albo ma ograniczone używanie
rozumu, pozew należy skierować, do opiekuna, kuratora, specjalnego pełnomocnika,
czyli do tego, kto powinien podjąć jego sprawę, według przepisów prawa
(kanony: 1622, n. 5; 1620 n. 7).
Sędzia
nie powinien przystępować do zbierania dowodów przed zawiązaniem sporu,
chyba że z ważnej przyczyny, czyli wyjątkowe sytuacje, jak np. niebezpieczeństwo
śmierci świadka, przewidywana długa nieobecność świadka, niebezpieczeństwo
zniszczenia ważnych dokumentów, itp., które zmuszają sędziego do podjęcia
niektórych czynności związanych z gromadzeniem dowodów przed zawiązaniem
sporu.( kanon 1529)
Zasadniczymi
sposobami dowodzenia są:
-
oświadczenie stron,
-
przyznanie sadowe,
-
dokumenty publiczne i prywatne,
-
świadkowie,
-
orzeczenie biegłych, gdy natura rzeczy tego wymaga,
-
wizja lokalna i oględziny sądowe oraz inne środki w danym przypadku
uznane za pożyteczne.
Po zamknięciu postępowania dowodowego sędzia powinien wyznaczyć
odpowiedni okres czasu na przedstawienie obron lub uwag. Obrony i uwagi mogą
przedstawiać strony. Sędzia musi jednak zażądać uwag obrońcy węzła małżeńskiego i rzecznika sprawiedliwości, jeśli występuje on w sprawie (kanon 1434 i 1606).
Po wzajemnym przekazaniu sobie pism obrończych i uwag, każdej ze stron
wolno przedłożyć odpowiedzi, w ciągu krótkiego czasu wyznaczonego przez sędziego.
Prawo to przysługuje stronom tylko jeden raz, chyba że sędzia, uzna, iż
należy je przyznać ponownie; wtedy zaś zezwolenie udzielone jednej stronie,
należy uznać za dane i drugiej. Rzecznik sprawiedliwości i obrońca węzła
małżeńskiego mają prawo ponownej repliki na odpowiedzi stron (kanon 1603).
Opracowanie
ostatecznego wyroku składa się z trzech faz: przygotowanie, dyskusja i redakcja wyroku. Należy to już do sędziów biorących udział w sprawie. Jak
to już wcześniej podane, sprawy małżeńskie normalnie rozstrzyga trybunał
kolegialny składający się z trzech sędziów: przewodniczącego, relatora
inaczej zwanego ponensem (sędzia sprawozdawca, sporządzający wyrok) i trzeciego sędziego. W wyznaczonym na zebranie dniu, poszczególni sędziowie
przynoszą swoje pisemne wnioski, co do meritum sprawy i uzasadnienia zarówno
prawne, jak i faktyczne, na podstawie których doszli do swoich wniosków;
wnioski te dołącza się do akt sprawy, zachowując je w tajemnicy. Następnie
ma miejsce dyskusja pod kierunkiem przewodniczącego trybunału, przede
wszystkim po to, by ustalić, co należy postanowić w rozstrzygającej części
wyroku.
Prawodawca
kościelny pragnąc uniknąć możliwości wydania niesprawiedliwego bądź
nieważnego wyroku przewidział w prawie procesowym środki prawne przeciwko
takiemu orzeczeniu sądowemu. Po ogłoszeniu nie uzyskuje on jeszcze klauzuli
wykonalności, czyli nie staje prawomocny, gdyż od momentu publikacji wyroku
zaczyna się czas przeznaczony na wniesienie apelacji. Strona, która czuje się
pokrzywdzona wyrokiem niższej instancji, może odwołać się do sądu wyższej
instancji celem ponownego rozpatrzenia sprawy, a w konsekwencji uchylenia lub
zmiany wyroku. Apelacja nie jest to jednak obowiązek pokrzywdzonego, ale
uprawnienie, z którego może skorzystać lub niej zaniechać czy zrzec się
prawa do niej. Kiedy jednak została ona wniesiona i skierowana do sędziegodo
ponownego rozpatrzenia i rozstrzygnięcia, wywiera ona skutki zarówno w odniesieniu do stron, jak i do samego wyroku. Apelacja złożona przez stronę
powodową przysługuje również stronie pozwanej i odwrotnie. Gdy została ona
wniesiona tylko do pewnej części wyroku, można jeszcze apelować wpadkowo w stosunku do innych części. W odniesieniu do wyroku apelacja wywiera skutek
zawieszający i dewolutywny [ 6 ]. Sprawa zostaje skierowana do wyższego trybunału
do ponownego rozpatrzenia, a wykonanie wyroku zostaje wstrzymane aż do ukończenia
postępowania przed sądem wyższej instancji.
Na skutek małej wiedzy na temat stwierdzania nieważności
małżeństwa powstałą wokół tego tematu wiele mitów. Są to między innymi
fałszywe stwierdzenia iż: -
osoba, która
żyła w małżeństwie przez wiele lat, nie może uzyskać stwierdzenia nieważności
małżeństwa;
-
osobie z dziećmi
nie można przyznać stwierdzenia nieważności małżeństwa;
-
nie można
dostać kościelnego stwierdzenia nieważności małżeństwa bez cywilnego
stwierdzenia nieważności małżeństwa ponieważ
Kościół nie uznaje rozwodu cywilnego;
— stwierdzenie
nieważności małżeństwa musi być przeprowadzone w Rzymie;
-
były małżonek
musi uczestniczyć w procesie o stwierdzenie nieważności małżeństwa;
— stwierdzenie
nieważności małżeństwa dotyczy tylko osoby zakładającej sprawę, a nie byłego współmałżonka/ki.
Przyczyny stwierdzenia nieważności
Zawarcie
małżeństwa w Kościele Katolickim nie jest możliwe, gdy występują określone
przez prawo kanoniczne, przyczyny. Przeszkody do zawarcia małżeństwa
podzielono na publiczne i tajne. Za publiczną uważa się taką przeszkodę,
która może być udowodniona w zakresie zewnętrznym (np. przeszkoda
wieku); poza tym przeszkoda jest tajna (np. przeszkoda występku) . Z uwagi na
pochodzenie wyróżnia się przeszkody z prawa Bożego (impotencja,
pokrewieństwo w pierwszym stopniu linii prostej, istniejący węzeł małżeński) i z prawa kościelnego — będą nimi pozostałe przeszkody wymienione przez
KPK. Dzieli się też miedzy innymi przeszkody na absolutne (zabraniają małżeństwa w sposób absolutny z kimkolwiek — istniejący węzeł małżeński
lub święcenia) i względne (nie pozwalają na małżeństwo jedynie z określonymi
osobami — np. pokrewieństwo lub powinowactwo).
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] O
instytucji rozwodu w prawie cywilnym, zob. art. 56 — 61 ustawy z dnia 25 lutego
1964 r. — Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz art. 425 — 446 ustawy z 17
listopada 1964 r. — Kodeks postępowania cywilnego — przyp. MA. [ 2 ] O instytucji unieważnienia małżeństwa w prawie cywilnym, zob. art. 10 — 22 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. — Kodeks
rodzinny i opiekuńczy oraz art. 425 — 435 i 447-452 ustawy z 17 listopada 1964
r. — Kodeks postępowania cywilnego — przyp. MA. [ 3 ] Codex Iuris Canonici
auctoritate Joannis Paulli PP. II promulugus, AAS 75 (1983) pars II s. 1-317. [ 4 ] Codex Juris Canonici Pi X
Pontificis Maximi iussu digestus, Benedicti, PP. XV aucotitate promulugatus. AAS 9 (1917) pars II
s. 3-521. [ 5 ] Jest to
instytucja typowa dla rozwodu, znana także w polskim prawie cywilnym, tzw. postępowanie
pojednawcze. w czasie którego sędzia nakłania strony do pojednania, „mając w szczególności na uwadze dobro dzieci i społeczne znaczenie trwałości małżeństwa"
(art. 436 § 1 KPC) — przyp. MA. [ 6 ] Dewolucja — przeniesienie sprawy do wyższej
instancji — przyp. MA. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 20-05-2005 Ostatnia zmiana: 23-05-2005)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4146 |
|