|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
« Kultura Graficzny telegram [4] Autor tekstu: Bartłomiej Łęczek
Szary jest symbolem nędzy i ubóstwa. Nędza i ubóstwo związane są z poniżeniem i traktowaniem poniżej
godności. Do tych problemów nawiązują utrzymane w szarej tonacji reklamy
„Skazany na śmierć przez zaniedbanie" oraz „Tysiące polskich dzieci są
ofiarami przemocy w domu" Kreowanie pozytywnego stereotypu
Dwie wartości bardzo często
wykorzystywane w różnego typu reklamach, nie tylko społecznych to zdrowie i wolność. Bycie zdrowym i wolnym jest nie tylko wartością pozytywną, ale również
istnieje silny społeczny nacisk, stworzony przez kulturę masową do
realizowania tych wartości. Kto nie jest wolny i zdrowy nie może być szczęśliwy,
mamy więc do czynienia z pewnym stereotypem. Niezaprzeczalnym pozostaje fakt iż
jest to stereotyp pozytywny. Reklamą która go popularyzuje i wykorzystuje jest
kampania pod hasłem „albo ....., albo.…" Na plakacie widzimy dwie dłonie
jedna pomiędzy palcami trzyma żarzącego się papierosa, palce drugie ułożone
są w znak "V" symbol wolności i zwycięstwa.
Druga dłoń w zestawieniu z pierwszą symbolizuje zwycięstwo nad nałogiem i wolność od niego. Argumentacja erystyczna
Tak jak w poprzednim
rozdziale dla zobrazowania erystyki jako narzędzia psychologicznego w służbie
reklamy, wykorzystam argumentację odwołującą się do autorytetów. Kampania
„Pij mleko będziesz wielki" Przedstawia dwójkę dzieci trzymających
szklanki z białym płynem ( prawdopodobnie mleko :P) stojące obok Shreka. Dla
prawidłowego odczytania przekazu potrzebne jest minimum informacji na temat
zielonej postaci. Shrek jest bohaterem dwóch filmów animowanych
(Shrek i Shrek 2) jest postacią ze wszech miar pozytywną. Jego „wielkość" determinowana jest trzema względami,
jest duży pod względem gabarytowym, dokonuje bohaterskich czynów,
filmy z jego udziałem zarobiły miliony dolarów. Niezależnie którą opcję
interpretacyjną wybierze młody człowiek oglądający omawianą reklamę,
powinien dojść do wniosku że osiągnięcie wyników Shreka wymaga wypicia
codziennej szklanki pysznego mleka.
V Wnioski końcowe Wykazałem podobieństwa
istniejące pomiędzy PRL-owskimi i współczesnymi kampaniami społecznymi.
Podobieństwa te dotyczą nie tylko omawianej w reklamach problematyki, ale również
narzędzi psychologicznej perswazji i manipulacji, jakimi posługują się
autorzy przekazów dla osiągnięcia pozytywnego odzewu. Oczywistym pozostaje
fakt, iż to co zostało zapoczątkowane w polskim plakacie reklamowym w PRL swój
ostateczny kształt osiągnęło w III RP. Istniejąca linia rozwoju wskazuje na
bogate tradycje polskiej reklamy społecznej.
*
Bibliografia:
-
Andrzej Falkowski i Tadeusz Tyszka „Psychologia zachowań
konsumenckich" Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2003
-
Piotr Lewiński, „Retoryka reklamy", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Wrocław 1998
-
Andrzej Falkowski, „Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama" Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne . Gdańsk 2002
-
Stanisław Popek, „Barwy i psychika" Wydawnictwo Uniwersytetu Marii
Curie — Skłodowskiej Lublin 1999
-
Elliot Aronson, "Człowiek istota społeczna " Wydawnictwo Naukowe PWN
Warszawa 2002
-
Artur Shopenhauer, „Erystyka
czyli sztuka prowadzenia sporów" Oficyna Wydawnicza Alma — Press Warszawa
2002
-
Maciej Musioł, Anna Gołębicka „Reklama
teaserowa"
1 2 3 4
« Kultura (Publikacja: 20-05-2005 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4148 |
|