Racjonalista - Strona głównaDo treści


Fundusz Racjonalisty

Wesprzyj nas..
Zarejestrowaliśmy
205.015.538 wizyt
Ponad 1064 autorów napisało dla nas 7362 tekstów. Zajęłyby one 29015 stron A4

Wyszukaj na stronach:

Kryteria szczegółowe

Najnowsze strony..
Archiwum streszczeń..

 Czy Rosja użyje taktycznej broni nuklearnej?
Raczej tak
Chyba tak
Nie wiem
Chyba nie
Raczej nie
  

Oddano 15 głosów.
Chcesz wiedzieć więcej?
Zamów dobrą książkę.
Propozycje Racjonalisty:
Sklepik "Racjonalisty"

Złota myśl Racjonalisty:
"Chcę przedłożyć czytelnikowi do życzliwego rozważenia doktrynę, która, jak się obawiam, może się wydać niesłychanie paradoksalna i wywrotowa. Według tej doktryny jest rzeczą niepożądaną wierzyć jakiemuś twierdzeniu, gdy nie ma żadnej podstawy do przypuszczenia, że jest ono prawdziwe."
« Kultura  
Graficzny telegram [4]
Autor tekstu:

Szary jest symbolem nędzy i ubóstwa. Nędza i ubóstwo związane są z poniżeniem i traktowaniem poniżej godności. Do tych problemów nawiązują utrzymane w szarej tonacji reklamy „Skazany na śmierć przez zaniedbanie" oraz „Tysiące polskich dzieci są ofiarami przemocy w domu"

Kreowanie pozytywnego stereotypu

Dwie wartości bardzo często wykorzystywane w różnego typu reklamach, nie tylko społecznych to zdrowie i wolność. Bycie zdrowym i wolnym jest nie tylko wartością pozytywną, ale również istnieje silny społeczny nacisk, stworzony przez kulturę masową do realizowania tych wartości. Kto nie jest wolny i zdrowy nie może być szczęśliwy, mamy więc do czynienia z pewnym stereotypem. Niezaprzeczalnym pozostaje fakt iż jest to stereotyp pozytywny. Reklamą która go popularyzuje i wykorzystuje jest kampania pod hasłem „albo ....., albo.…" Na plakacie widzimy dwie dłonie jedna pomiędzy palcami trzyma żarzącego się papierosa, palce drugie ułożone są w znak "V" symbol wolności i zwycięstwa. Druga dłoń w zestawieniu z pierwszą symbolizuje zwycięstwo nad nałogiem i wolność od niego.

Argumentacja erystyczna

Tak jak w poprzednim rozdziale dla zobrazowania erystyki jako narzędzia psychologicznego w służbie reklamy, wykorzystam argumentację odwołującą się do autorytetów. Kampania „Pij mleko będziesz wielki" Przedstawia dwójkę dzieci trzymających szklanki z białym płynem ( prawdopodobnie mleko :P) stojące obok Shreka. Dla prawidłowego odczytania przekazu potrzebne jest minimum informacji na temat zielonej postaci. Shrek jest bohaterem dwóch filmów animowanych (Shrek i Shrek 2) jest postacią ze wszech miar pozytywną. Jego „wielkość" determinowana jest trzema względami, jest duży pod względem gabarytowym, dokonuje bohaterskich czynów, filmy z jego udziałem zarobiły miliony dolarów. Niezależnie którą opcję interpretacyjną wybierze młody człowiek oglądający omawianą reklamę, powinien dojść do wniosku że osiągnięcie wyników Shreka wymaga wypicia codziennej szklanki pysznego mleka.

V Wnioski końcowe

Wykazałem podobieństwa istniejące pomiędzy PRL-owskimi i współczesnymi kampaniami społecznymi. Podobieństwa te dotyczą nie tylko omawianej w reklamach problematyki, ale również narzędzi psychologicznej perswazji i manipulacji, jakimi posługują się autorzy przekazów dla osiągnięcia pozytywnego odzewu. Oczywistym pozostaje fakt, iż to co zostało zapoczątkowane w polskim plakacie reklamowym w PRL swój ostateczny kształt osiągnęło w III RP. Istniejąca linia rozwoju wskazuje na bogate tradycje polskiej reklamy społecznej.

*

Bibliografia:

  1. Andrzej Falkowski i Tadeusz Tyszka „Psychologia zachowań konsumenckich" Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2003

  2. Piotr Lewiński, „Retoryka reklamy", Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego Wrocław 1998

  3. Andrzej Falkowski, „Praktyczna psychologia poznawcza: marketing i reklama" Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne . Gdańsk 2002

  4. Stanisław Popek, „Barwy i psychika" Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie — Skłodowskiej Lublin 1999

  5. Elliot Aronson, "Człowiek istota społeczna " Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2002

  6. Artur Shopenhauer, „Erystyka czyli sztuka prowadzenia sporów" Oficyna Wydawnicza Alma — Press Warszawa 2002

  7. Maciej Musioł, Anna Gołębicka „Reklama teaserowa"


1 2 3 4 

 Po przeczytaniu tego tekstu, czytelnicy często wybierają też:
Komunikacja jako transmisja przekazu
Racjonalista.pl (PL)

 Dodaj komentarz do strony..   Zobacz komentarze (3)..   


« Kultura   (Publikacja: 20-05-2005 )

 Wyślij mailem..   
Wersja do druku    PDF    MS Word

Bartłomiej Łęczek
Student trzeciego roku filozofii i drugiego roku socjologii reklamy na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach.

 Liczba tekstów na portalu: 2  Pokaż inne teksty autora
 Poprzedni tekst autora: Komunikacja jako transmisja przekazu
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl. Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie, bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
str. 4148 
   Chcesz mieć więcej? Załóż konto czytelnika
[ Regulamin publikacji ] [ Bannery ] [ Mapa portalu ] [ Reklama ] [ Sklep ] [ Zarejestruj się ] [ Kontakt ]
Racjonalista © Copyright 2000-2018 (e-mail: redakcja | administrator)
Fundacja Wolnej Myśli, konto bankowe 101140 2017 0000 4002 1048 6365