Tematy różnorodne » CyberDziennikarz
Internetowy redaktor techniczny [2] Autor tekstu: Mariusz Agnosiewicz
Bardzo istotne w przeróbce tekstu na html jest zwrócenie uwagi na znaki specjalne, czyli zasadniczo takie, których nie możesz wprowadzić bezpośrednio z klawiatury. Jeśli dany tekst zawiera takie znaki, przy ich zamianie na zapis właściwy dla formatu html, nieodzowne będzie skorzystanie z tabeli znaków specjalnych w HTML.
2. AdiustacjaDopiero tak przygotowany plik (w formacie htm, po
„czyszczeniu") należy poddać korekcie i ostatecznej adjustacji. To jest
najważniejsza część pracy redaktora technicznego. Otwieramy więc dany tekst w Front Page, którego obsługa jest niemal identyczna jak zwykłego Worda, nie
powinna więc stanowić problemu dla osoby, która nie miała wcześniej do
czynienia z formatem htm. Co przede wszystkim robimy? Po „oczyszczaniu" mogły się pojawić rozsunięcia czy
puste linie, które należy zlikwidować (usuwamy wszystkie!). Mogą zniknąć tu i ówdzie style, jak pogrubianie czy
pochylanie tekstu, ale na ogół to nie ma miejsca. Gdyby jednak taka utrata
stylu została zauważona, musi być dodana w odpowiednim miejscu tekstu (sposób
dodania stylu identycznie jak w Wordzie), należy więc się orientować czy i gdzie w tekście wyjściowym były pogrubienia, pochylenia itd. Absolutnie nie dodajemy żadnych wcięć w akapitach, nie
zmieniamy żadnych fontów, wszystko to jest bowiem ustawiane automatycznie
przez nasz serwis. Tytuł główny powinien być napisany „czystym
tekstem", bez żadnych pogrubień, nie może być wielkimi literami (ma być
styl zdaniowy), gdyż styl tytułu również jest ustawiany automatycznie przez
nasz serwis. Nieco inaczej jest ze śródtytułami. Przede wszystkim żaden
nie może być pogrubiony. Używamy formatowania „Nagłówek 2" (odpowiednia
opcja we Front Page, w htmlu odpowiada to tagom: [h2]Śródtytuł[/h2]). Jeśli
jest kilka „stopni" śródtytułów, kolejne stopnie mają formatowanie
„Nagłówek 3", „Nagłówek 4". Redaktor techniczny może również zmienić konstrukcję
akapitów, tzn. nie chodzi o przestawianie jednych zdań w inne miejse tekstu,
do innego akapitu, lecz zmiany wielkości zastanych akapitów (może być i tak,
że autor w ogóle nie wprowadzi akapitów, lecz jeden ciągły tekst). Akapity
nie mogą być ani za krótkie, stawiane zbyt często, ani za długie. Można
przyjąć, że tekst na jednej stronie Worda powinien mieć przynajmniej 1
akapit, optymalnie — 3-5. Możliwe są oczywiście odstępstwa, ale tylko w szczególnie uzasadnionych sytuacjach. Redaktor techniczny może także do tekstu wprowadzić własne
śródtytuły, czyli może wyodrębniać tytuły dla grupy kilku akapitów, względnie
może w jakiś sposób wyróżniać oddzielne bloki akapitów (choćby gwiazdką
wstawioną w pustej linii oddzielającej grupy akapitów). Śródtytuły można
stosować także nie dla wyróżnienia bloku akapitów, lecz jaskrawego wyróżnienia
jakiejś szczególnie ważnej myśli — pod warunkiem, że tekst jest dłuższy
niż 4 strony i nie ma wprowadzonych przez autora ani nie da się sensownie
wprowadzić śródtytułów dla podzielenia tekstu na bloki podtematyczne. Formatowanie linków występujących w tekście: dla linków
odsyłających do innych tekstów w Racjonaliście nic w zasadzie nie trzeba
zmieniać, natomiast dla linków „zewnętrznych" należy ustawić opcję
otwierania linku w nowym oknie. Sposób zapisu linku wewnętrznego: [a
href="/kk.php/s,xxxx"]Opis linku[/a] [a
href="/ks.php/k,xxxx"]Tytuł
książki[/a] — dotyczy pozycji z księgarni [[B:xxx|]] — dotyczy
biografii, tutaj pojawia się ikonka z „główką" symbolizująca daną osobę,
gdzie „xxx" to numer biografii danej osoby. [[A:www.strona.pl|Opis linku zewnętrznego]]
Następnie należy przerobić przypisy. Po skonwertowaniu
na htm wszystkie przypisy z Worda, które pokazywane są pod każdą stroną,
umieszczone są na końcu tekstu. Dla Racjonalisty należy je wstawić bezpośrednio w tekście w sposób następujący: Kopiujemy treść przypisu. Ustawiamy kursor bezpośrednio po wyrazie po którym ma być
umieszczony przypis. Klikamy spację, aby zrobić odstęp (przypis nie może się
„zlewać" z ostatnią literą wyrazu). Wstawiamy treść danego przypisu w formie: [[P:x|Treść przypisu]] Gdzie "x" to numer przypisu. Wyjściowo wygląda to tak:
Badacze nie są zgodni w tej
materii. [1]
Jednak my uważamy, że należy się opowiedzieć za innym rozwiązaniem.
------------------
[1] Treść przypisu Po przeróbce ma wyglądać tak:
Badacze nie są zgodni w tej materii. [[P:1|Treść
przypisu]] Jednak my uważamy, że należy się opowiedzieć za innym
rozwiązaniem. Po nabraniu wprawy jest to czynność bardzo prosta. Oczywiście
po zamianie wszystkich przypisów należy wykasować pozostałości po wcześniejszych
przypisach, czyli owe [1] oraz wszystkie przypisy umieszczone pod tekstem. Równolegle z dokonywaniem powyższej „obróbki" tekstu
cały tekst czytamy i robimy staranną korektę językową, jeśli oczywiście
dostrzegamy jakieś słabości językowe. Korektę językową robimy zgodnie z wymogami internetowych
zasad edycyjnych. Redakcja językowa obejmuje przede wszystkim: -
sprawdzenie poprawności ortograficznej, gramatycznej i interpunkcyjnej, -
zapewnienie jasności wywodu (zmiany w strukturze
leksykalno-stylistycznej wersji autorskiej), -
ujednolicenie zapisu poszczególnych elementów publikacji (!):
przypisów bibliograficznych, źródeł, numeracji tabel i ilustracji. Jest to
prawdziwa plaga kiepsko technicznie pisanych tekstów: nie tylko
nierespektowanie naszych zasad edycyjnych, ale i niezachowanie wewnętrznej
jednolitości edycyjnej (np. czasami przypisy czy bibliografię zapisuje się z pełnym opisem, innym razem podaje tylko autora i tytuł, albo inaczej to
wszystko oznaczając). Tekst musi zachować jednolitość techniczno-edycyjną! Po całej powyższej obróbce tekst w zasadzie jest gotowy
do publikacji w Racjonaliście. 3. Ilustracje Punkt ten na ogół nie występuje w procesie
przygotowywania, gdyż zdecydowana mniejszość tekstów ma załączone
ilustracje. Warto jednak posiąść i tę umiejętność dobrego redaktora
technicznego. Jeśli w tekście są grafiki, wstawiamy je w htmlu
analogicznie jak przypisy, tyle że za pomocą tagów [[I:nazwa.jpg||right]]. Grafiki mogą być dołączone osobno do tekstu, czyli poza
plikiem Worda z tekstem, dołączone są obrazki jpg czy gif do dodania w odpowiednich miejscach w tekście. Wówczas korzystając z powyższych tagów
wstawiamy je zawsze na początku danego akapitu, w sposób następujący: [[I:nazwa.jpg|Benito
Mussolini|right]]Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu.
Gdzie „Benito Musssolini" to napis pojawiający się w dymku na stronie WWW. Może tam nic nie być. „Right" to wyrównanie do
prawej strony (obrazek pojawi się na wysokości początku akapitu, lecz po
prawej stronie). Jeśli jest kilka obrazków, to najlepiej używać na przemian
„right" i „left". W ten sposób należy wstawiać obrazki o szerokości
do 350 pikseli. Jeśli obrazek jest szerszy należy go wstawić pomiędzy
akapitami, w sposób następujący:
[widok źródła html, po przełączeniu
zakładki we Front Page znajdującej się na dole]
[p]Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu.
[center] [[I:nazwa.jpg||middle]] [/center]
[p]Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść
akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu. Treść akapitu.
W ten sposób można wstawić
obrazek o szerokości max. 550 pikseli. Szerszych nie wstawiamy. Jeśli ktoś
nadeśle obrazek szerszy, należy zmienić jego rozmiar, np. za pomocą programu
graficznego Paint Shop Pro, ACDSee czy dołączonego do pakietu Office -
Microsoft Photo Editor (opcja: Obraz-->Zmień rozmiar, lub Resize). Zaleca się
jednak używać jednego z tych pierwszych, które dają lepsze efekty niż Photo
Editor.
Czasami obrazek może być o szerokości (width) np. 500, lecz nie ma potrzeby wstawiania tak dużego
obrazka, który będzie równie przejrzysty przy szerokości np. 300 czy 200 (to
się tyczy zwłaszcza fotografii osób). Wówczas też należy zmienić jego
rozmiar.
Nieco bardziej skomplikowane jest
wstawienie tych obrazków, jeśli ktoś je nadeśle wstawione w dokumencie Word,
gdyż wówczas należy je wyjąć stamtąd do formatu jpg i wstawić wedle powyższych
wskazówek.
Obrazki z Worda można wyjąć na
kilka sposobów. Np.:
- Prawym
klawiszem myszki klikamy „kopiuj". Otwieramy np. Photo Editor (w Narzędziach
Microsoft Office w Menu Start) i wybieramy opcję: Edycja --> Wklej jako
nowy obraz. Po czym wklejony obrazek zapisujemy jako jpg, ustawiając
zarazem odpowiednia szerokość.
- Robimy
zrzut ekranu (albo jakimś programem graficznym, np. Paint Shop Pro, albo na
klawiaturze naciskając PrtSc — Print Screen, po czym znów otwierając
Photo Editor „wklejamy" "zrzut" jako nowy obraz i wycinamy z niego
fragment stanowiący jakiś obrazek).
UWAGA: Należy przede wszystkim
pamiętać, że jeśli plik Worda ma obrazki. to przed skopiowaniem tekstu i przeniesieniem go do Front Page’a celem dokonania konwersji tekstu na html -
należy wszystkie obrazki usunąć!
1 2 3 Dalej..
« CyberDziennikarz (Publikacja: 20-07-2005 Ostatnia zmiana: 12-05-2006)
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4260 |