|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Państwo i polityka » Doktryny polityczne i prawne
Początki amerykańskiej myśli neokonserwatywnej [2] Autor tekstu: Marta du Vall
Konsekwencją wycofania się wojsk amerykańskich z Wietnamu było zawładnięcie obszarem przez komunistów z Północy. Teoria
domina okazała się trafiona, nie tylko jeśli chodzi o Laos i Kambodżę. Po
upadku Wietnamu Południowego doszło do kolejnych rebelii komunistycznych
wspieranych przez ZSRR, między innymi w: Angoli, Etiopii, Mozambiku,
Afganistanie. Wszędzie tam władze
przejęły partie komunistyczne podporządkowane lub sprzymierzone z ZSRR przy
pomocy państw-satelitów radzieckich lub masowych dostaw broni [ 9 ].
Jeżeli chodzi o konsekwencje wojny wietnamskiej
dla Stanów Zjednoczonych to przede wszystkim był to napływ „nowego
izolacjonizmu", który opanował Partię Demokratyczną — tę, która dała
Ameryce: doktrynę Trumana, wojnę koreańską i wojnę wietnamską. Nowy
izolacjonizm osłabił „imperialną prezydenturę", która do tej pory była
główną siłą instytucjonalną, jaką posiadały Stany Zjednoczone dla
prowadzenia jawnej polityki interwencji celem powstrzymywania komunizmu
[ 10 ].
To w dużej mierze ostudziło sympatie neokonserwatystów względem
Demokratów i przyczyniło się do ich powolnego przechodzenia
na prawą stronę sceny politycznej.
Sytuacja
społeczna Istotnym motywem załamania się
powojennego konsensusu był sprzeciw zimnowojennych liberałów wobec programu noszącego
miano Wielkiego Społeczeństwa, który
został zainicjowany za prezydentury Johnsona. Program
ten miał objąć przede wszystkim kwestie: edukacji państwowej średniej i wyższej,
mediów publicznych, praw wyborczych, pomocy medycznej, ochrony środowiska oraz
działań na rzecz upiększenia Ameryki. W późniejszym okresie nowe akty
legislacyjne objęły szereg nowych dziedzin. Johnson podjął walkę z biedą i działania na rzecz poprawy warunków życia ludzi o niskich dochodach [ 11 ].
Neokonserwatyści nie byli przekonani, czy liberalny paradygmat nakazujący
rozszerzenie wydatków na pomoc społeczną doprowadzi do oczekiwanych efektów.
Przewidywali oni szereg komplikacji i obawiali się, że rządowy program będzie generował wiele przewrotnych
inicjatyw [ 12 ].
Uważali oni, iż polityka socjalna proponowana przez gabinet Johnsona może
prowadzić do niechcianych rezultatów, na przykład: rozpad rodzin sprowokowany
polityką pomocową dla samotnych wychowujących dzieci, bezdomni uzyskają
pomoc dzięki programowi kontroli najmu lokali, dzięki czemu poczują się
„bezkarni". Neokonserwatyści w miejsce iluzorycznych programów
proponowanych przez liberałów prezentowali swoje racjonalne, kompleksowe rozwiązania,
które zdawały się być ówcześnie bardzo prostymi i optymistycznymi. Uważali, na przykład, że problem biedy i nierówności
społecznej z tym związany można łatwo rozwiązać poprzez obniżenie podatków;
proponowali programy szkoleń dla pracowników w celu ich przekwalifikowania, co
wiązałoby się, między innymi, ze zmniejszeniem bezrobocia [ 13 ]. Prawa człowieka Biały Dom w latach 60. podjął wiele działań w zakresie walki z dyskryminacją
ludności kolorowej. Spowodowane to zostało przede wszystkim faktem, iż ruch
na rzecz równouprawnienia czarnoskórych mieszkańców Stanów Zjednoczonych
przybrał na sile i rozmachu poczynając od połowy lat 50-tych. Mówiono nawet o „czarnej rewolucji" — murzyńska nędza stawała się zjawiskiem coraz
bardziej wybuchowym (więcej na ten temat: Martin Luther King). Ta sytuacja doprowadziła m.in. do przyjęcia, najpierw przez prezydenta
Kennedy’ego Akcji Afirmatywnej (Affirmative Action), czyli wprowadzonej w 1961 r. na mocy rozporządzania wykonawczego nr 10925 polityki ochronnej w stosunku
do mniejszości murzyńskiej. (Celem wspomnianego rozporządzenia miało być
przeciwdziałanie praktykom dyskryminacyjnym wobec murzynów w kwestii
zatrudnienia, stosowanym przez federalne firmy budowlane, ale późniejszy rozwój
tej polityki rozszerzył zarówno dziedziny regulacji, jak i mniejszości
uprawnione do ochrony lub preferencji [ 14 ]). W 1963 roku Kongres uchwalił ustawę o zniesieniu dyskryminacji w miejscach
publicznych. Później gabinet prezydenta Johnsona przyjął: Ustawę o prawach obywatelskich (uchwalona w 1965 r.); Ustawę o prawach wyborczych (1965
r.); kolejną Ustawę o prawach obywatelskich (1968 r.) [ 15 ].
Neokonserwatyści postrzegali
przyjęte reformy za zbyt ambitnie zakrojone i sprzeczne z interesami Stanów
Zjednoczonych i większości Amerykanów [ 16 ].
Zirytowało ich wprowadzenie systemu kwotowego, który ograniczał, na rzecz
czarnej ludności, dostęp ludności
pochodzenia żydowskiego (i nie tylko) do niektórych profesji [ 17 ].
Szczególnie niepokoił ich wzrost radykalizmu tzw. „black power"
[ 18 ]. Nie można jednak zapominać, że neokonserwatyści (wbrew wszelkim
podejrzeniom) byli bardzo silnymi
propagatorami praw człowieka. Od lat 50. wszystkie nowojorskie magazyny
drukowały artykuły wspierające inicjatywy prawne dotyczące tego zagadnienia.
Irving Kristol w 1965 roku napisał, że „wierzy, że walka Murzynów o społeczną
równość jest absolutnie usprawiedliwiona". Należy jednak zaznaczyć, iż
podczas gdy neokonserwatyści wspierali batalię o prawa człowieka jak nikt inny
ówcześnie, to byli oni jednak mniej optymistyczni jeśli chodzi o prawdopodobieństwo, że legislacja dotycząca praw człowieka doprowadzi do
tego o czym marzyli liberałowie [ 20 ] -
do pełnej równości i integracji wszystkich grup społecznych, rasowych.
Neokonserwatyści widzieli problem rasowy jako bardzo skomplikowany i zdający
się być nierozwiązywalnym. Liberalna konstrukcja integracji czarnych w społeczeństwie
amerykańskim opierała się na postrzeganiu przez nich zbiorowości, jako swego
rodzaju tygla — melting pot, który sam z siebie oznacza już integrację,
stapianie się poszczególnych grup. Neokonserwatyści uważali, że nie
istnieje coś takiego jak "melting pot". Twierdzili, że życie w Stanach
Zjednoczonych, w miastach amerykańskich jest zdeterminowane przez przynależność
etniczną. Jako przykład podawali fakt, iż w USA nie tylko Murzyni, ale także: Włosi, Irlandczycy, Żydzi (i inne
grupy), żyją, wychowują się i pobierają się w ramach swojej własnej
zbiorowości etnicznej. Wynikało to według nich z prostego faktu przynależności
do tego samego dziedzictwa (kulturowego, społecznego). Oczywiście zgadzali się z celami legislacji dotyczących praw człowieka -
gwarancją wolności i równości wobec prawa dla wszystkich obywateli.
Nie mogli jednak znaleźć wspólnej linii porozumienia z liberałami jeśli
chodzi o środki dla osiągnięcia koniecznych zmian. Uważali, że ustanowienie
prawa nie wystarczy, uchwalenia ustaw nie można traktować jako zwycięstwa i zapomnieć o problemie czarnych w Ameryce. Wierzyli oni, iż liberalny projekt
dotyczący integracji społeczeństwa był skazany na porażkę ponieważ
zmierzał do stworzenia świata, społeczeństwa, które nie może istnieć poza
ideałami [ 21 ].
Kontrkultura młodzieżowa Lata 60. XX wieku były w Stanach Zjednoczonych okresem, w którym rzesze młodych
ludzi postanowiły wystąpić w obronie wyznawanych przez siebie wartości,
otwarcie nawołując do odcięcia się od oficjalnego systemu i związanej z nim
kultury, postulując konieczność stworzenia społeczeństwa alternatywnego. Sięgający
swymi korzeniami lat 60. bunt młodzieży krajów bogatego Zachodu zrodził
zjawisko zwane kontrkulturą. Bunt ten i jego emanacja w postaci kontrkultury
kierowały się przeciw różnym przejawom zła świata dorosłych, przybierając
przy tym niekiedy dość gwałtowne formy (demonstracji, a nawet aktów
wandalizmu czy przemocy). Był to bunt
przeciwko skostniałym elitom władzy. Jedną z podstawowych idei było wyzwolenie, pojmowane jako uwolnienie
jednostki od nakazów społeczeństwa. Atakowano głównie różne
przejawy pleniącego się zła w polityce i gospodarce, w społeczeństwie i samych ludziach. Swoją nonszalancją i odrzucaniem powszechnych wartości młodzieżowy ruch protestu podważał i odrzucał normy i nakazy społeczne. Wiązała się z tym ucieczka od poboru
wojskowego i publiczne palenie kart mobilizacyjnych. Również swoboda seksualna
była wyzwoleniem od sztucznie narzuconych norm moralnych. Kontrkultura
atakowała właściwy krajom Zachodu, co za tym idzie właściwy Stanom
Zjednoczonym, porządek polityczny i społeczno-ekonomiczny oraz kreowała się
na sojusznika i obrońcę Trzeciego Świata. (Trzeci Świat nie cieszył się ówcześnie
szczególną sympatią, z uwagi na jego liczne i bliskie związki ze światowym
komunizmem, z którego politycznego i materialnego wsparcia obficie korzystał.) W walce o „lepszy świat" połączył ludzi w miarę spójny system
kontrkulturowych przekonań takich jak pacyfizm, anarchizm (w tym: feminizm),
propagowanie ekologii (w tym: wegetarianizm), sprzeciw wobec wszelkich form
nietolerancji i dyskryminacji, próba odnalezienia swej tożsamości w innym niż
zachodni systemie wartości, wreszcie — silnie lewicowa orientacja polityczna
[ 22 ]. Kontrkultura młodzieżowa w Stanach Zjednoczonych była wyzwaniem dla
systemu społecznego — kwestionowała
wartości i instytucje społeczeństwa konsumpcyjnego i zmierzała do przewartościowań i przebudowy społecznej. Uwaga ówczesnych studentów początkowo skupiała się
głównie na nierównościach społecznych, w tym przede wszystkim odmawianiu
praw obywatelskich Murzynom oraz braku demokracji na uniwersytetach.
[ 23 ].
1 2 3 4 Dalej..
Przypisy: [ 11 ] A.
Mania, Bridge Building. Polityka USA wobec Europy Wschodniej w latach
1961-1968, Kraków 1996. [ 12 ] M. Gerson, The neoconservative Vision. From the Cold War to
the Culture Wars, NY, London 1996, s. 91. [ 14 ] W oparciu o artykuł Nicholasa
Lemanna, Taking Affirmative Action Apart, „The New York Times Magazine",
11.6.1995, sekcja 6, s. 40. [ 15 ] A. Mania, Bridge
Building. Polityka USA wobec Europy Wschodniej w latach 1961-1968, Kraków
1996. [ 16 ] J. Ehrman, Neokonserwatyzm,
intelektualiści i sprawy zagraniczne 1945-1994, Poznań 2000, s. 49. [ 17 ] J.
Schissler, Human Rights: detente and neo-conservatism In American Foreign
Policy, w: R. Kroes ed., Neo-conservatsim its emergence in the USA and
Europe, Amsterdam 1984, s. 81. [ 18 ] Filozofia „Black Power" była wyrazem wewnętrznej murzyńskiej
opozycji wobec idei integracji społecznej, głosząca nacjonalizm i separatyzm
czarnej ludności, za:
Teologia polityczna Martina Luthera Kinga, i ruchu praw obywatelskich. Czuli oni zagrożenie dla istniejącego układu społeczno-politycznego, wynikające z radykalizacji ruchów protestu wśród młodzieży i Murzynów {P:19|J. Stachura, Przyczyny renesansu konserwatyzmu, w: L.
Pastusiak red., Współczesny konserwatyzm amerykański, Warszawa 1984,
s. 14. [ 20 ] M. Gerson, The neoconservative Vision.
From the Cold War to the Culture Wars, NY, London 1996, s. 85. « Doktryny polityczne i prawne (Publikacja: 14-03-2006 Ostatnia zmiana: 15-03-2006)
Marta du Vall Ur. 1979. Doktorantka w Instytucie Nauk Politycznych Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politycznych UJ, zajmująca się myślą neokonserwatywną. W latach 2003-2004 wykładała Prawo UE i II filar UE w Wyższej Szkole Zarządzania i Informatyki w Rzeszowie. W roku 2005 prowadziła ćwiczenia w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego z zakresu teorii polityki oraz historii doktryn politycznych i prawnych. Od 2004 r. pracuje w dziale marketingu w Krakowskiej Szkole Wyższej im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Publikowała w "Opcji na Prawo". Ukończyła kursy: „Nowe trendy w Public Relation”; „System Prawny Unii Europejskiej”; „Jak przygotować wniosek o dofinansowanie z programów europejskich”; „Programy Przedakcesyjne UE dla Polski – zasady przygotowywania wniosków”; „Motywowanie, komunikacja, konflikty i przywództwo w grupie. Dynamika grup. Myślenie twórcze”. | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4648 |
|