|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Społeczeństwo » Manipulacje
Potrzeby i motywacje a manipulacja [3] Autor tekstu: Jacek Kamieniak
Potrzeba
ta łączy się z „każdą inną potrzebą, która daje treści mające być
przedmiotem wyczynu. Wchodzi w konflikty z potrzebą poniżania się, bezpieczeństwa,
zabawy, stowarzyszania, ekshibicjonizmu".
Potrzeba
stowarzyszania
(przyłączania się). Człowiek potrzebuje do życia innych ludzi — to
stwierdzenie jest rodzajem motta życiowego dla ludzi kierujących się potrzebą
stowarzyszania. Starają się oni spędzać maksimum czasu w towarzystwie
innych: pracują w grupie, bawią się i smucą, przeżywają cudze troski i radości, łatwo zjednują sobie przyjaciół, bowiem są w stanie dla nich poświęcić
swoje plany; zawsze unikają zranienia innych, często przejmują ich punkt
widzenia. Są zawsze w towarzystwie pogodni i uprzejmi. Prawdziwym nieszczęściem
są dla nich rozstania. W życiu codziennym potrzeba stowarzyszania może być
zaspokajana za pomocą takich gestów jak: podawanie ręki, stawanie blisko
innej osoby, całowanie, obejmowanie. Potrzeba ta wchodzi najczęściej w fuzje z potrzebą nabywania, seksualną, opieki i oparcia. W konflikty natomiast — z potrzebą wyczynu, odrzucania, agresywności, dominowania, autonomii.
Potrzeba
agresywności.
Cechy dominujące jednostki opanowanej potrzebą agresji to: wojowniczość,
nieustępliwość, zaczepność, chęć do walki, także fizycznej. Dominujące
uczucia takiego człowieka to: irytacja, złość, wściekłość, zemsta,
zazdrość i nienawiść. Potrzeba ta wchodzi w fuzje z potrzebą dominacji,
seksualną, ekshibicjonizmu, autonomii, w konflikty zaś z potrzebą bezpieczeństwa,
poniżania się, uległości.
Potrzeba
autonomii.
Człowiek posiadający w silnym stopniu potrzebę autonomii nie znosi sytuacji
zależności. Sprzeciwia się wtedy ludziom narzucającym mu swoja wolę Jest
zbuntowany i uparty. Nie uznaje autorytetów. Najwyżej ceni sobie wolność i niezależność. „Pragnie zawsze iść własną drogą (...) postępując często
niezgodnie z utartymi zwyczajami, (...) nie szanuje przepisów, które w jego
mniemaniu ograniczają mu swobodę". Potrzeba ta na co dzień wyraża się w zamiłowaniu do przygód, zmian, otwartych przestrzeni czy wyznawaniu
oryginalnych i rewolucyjnych teorii lub w przyjęciu postawy kpiarza jako
reakcji na próby podporządkowania i zaszufladkowania.
Potrzeba
autonomii występuje wraz z potrzebą agresywności, izolacji i zabawy (robię
to, na co mam ochotę, nie biorę za to odpowiedzialności). W konflikty wchodzi z potrzebami stowarzyszania i bezpieczeństwa.
Potrzeba
kompensacji.
Potrzeba ta polega na przezwyciężaniu niepowodzeń, słabości, pokonywaniu
trudności przez podejmowanie działań, których celem jest utrzymanie szacunku
dla siebie. Zostaje ona wyzwolona przez frustracje wywołane przez różnego
typu trudności, jakie spotykają jednostkę. Uczucia powodujące potrzebę
kompensacji to wstyd po niepowodzeniu życiowym, ale też zapal, duma,
zdecydowanie, upór, ryzykanctwo i zawziętość. Wywołuje potrzebę wyczynu,
agresywności, autonomii, usprawiedliwiania się i seksualną. W konflikty zaś
wchodzi z potrzebami uległości, poniżenia i bezpieczeństwa.
Potrzeba
poddania się.
Jednostka, która opanowana jest potrzebą poddania się (zwana też potrzebą
uległości) jest „zdolna do pozostawania na dalszym planie, jak również do
tego, aby z zapałem pracować dla kogoś, kogo podziwia (...) Nie upiera się
przy słuszności swego zdania, przyjmując dość łatwo czyjeś
sugestie". Zazwyczaj jest też konformistą i podporządkowuje się osobom w swoim mniemaniu ważniejszym. Uczucia cechujące tę potrzebę to respekt,
admiracja, zdumienie, szacunek. Skierowana do wewnątrz potrzeba ta wyraża się
jako poświęcenie dla ideału. Wchodzi w fuzje z potrzebą doznawania opieki i oparcia oraz potrzebą poznawczą, w konflikt zaś z potrzebami autonomii,
dominacji, agresywności.
Potrzeba
usprawiedliwiania się. Człowiek, który odczuwa potrzebę usprawiedliwiania się, dąży tym
samym do obrony siebie przed oskarżeniami — krytyką i naganą. Nie przyznaje się
do winy, broni swoich poglądów odrzucając argumenty innych. Związane jest to z poczuciem niższości, niepokoju, złości na siebie. Potrzeba
usprawiedliwiania prowokuje najczęściej potrzebę bezpieczeństwa, zaś
wchodzi w konflikt z potrzebą poniżania się.
Potrzeba rządzenia
(dominacji). Jednostka, odczuwająca silnie potrzebę rządzenia kocha władzę,
lubi kontrolować innych ludzi, jak również swoje myśli i uczucia, uważa swój
punkt widzenia za nieomylny — jednym słowem — jest to dowódca z urodzenia: pewny
siebie, stanowczy, zdecydowany, autorytarny, zdyscyplinowany wewnętrznie.
Potrzebę tę prowokuje uległość innych. Potrzeba rządzenia tworzy fuzje z potrzebą agresywności, wyczynu, ekshibicjonizmu. Konflikty natomiast — z potrzebami uległości oraz doznawania opieki i wsparcia.
Potrzeba żywienia i opiekowania się. Jednostka opanowana tą potrzebą jest zawsze gotowa do niesienia
pomocy innym — ofiarowuje im swój czas, siły i uczucia. Jest przyjaźnie
nastawiona do świata. Najczęściej potrzeba ta występuje razem z potrzebą
stowarzyszania, seksualną; rodzi konflikty z potrzebami odrzucania i agresywności.
Potrzeba porządku.
Polega ona przede wszystkim na planowym działaniu, systematyczności w życiu
codziennym, punktualności i metodyczności podejmowanych działań. Jednostki, u których ta potrzeba dominuje, mówią zwykle zwięźle i jasno, mają wstręt
do bałaganu i braku czystości. Człowiek taki „stara się swoje życie urządzać
tak, aby wypełnić przyjęte przez siebie obowiązki bez wywoływania
zbytecznych konfliktów i nieporozumień". Potrzeba porządku łączy się z potrzebami wyczynu oraz unikania urazów. Konflikty występują z potrzebami
agresywności i odrzucania.
Potrzeba
zabawy.
Potrzebę tę najlepiej charakteryzuje hasło: „szukanie radości dla samej
radości". Człowiek odczuwający silnie tę potrzebę nawet w pracy myśli o byłych przyjemnościach i planuje sobie przyszłe rozrywki. Większość
czasu w życiu spędza na prywatkach, w kinie lub teatrze. Przebywa często i chętnie w towarzystwie ludzi wesołych, beztroskich, często lekkomyślnych, sam takim
pozostając. Często powodem tej potrzeby jest ucieczka od rzeczywistości.
Potrzeba ta wchodzi w fuzje z potrzebami stowarzyszania się, seksualną i dominacji, w konflikty zaś z potrzebami poniżania się, agresywności i izolacji.
Potrzeba
izolacji. Jednostka
postępująca zgodnie ze schematami reagowania charakterystycznymi dla tej
potrzeby unika osób, które uważa za nieatrakcyjne i nie lubiane, jak również
stojące niżej w hierarchiach wszelkiego typu. W kontaktach stara się nie dopuścić
do poufałości, chce odróżniać się od pozostałych. Cechuje ją oziębłość,
znudzenie i odraza. Potrzeba ta może występować razem z potrzebami autonomii,
bezpieczeństwa i agresywności. Konflikty powstają z potrzebami doznawania
opieki i wsparcia oraz ekshibicjonizmu.
Potrzeba
ratunku
(doznawania opieki i oparcia). Potrzebę tę odczuwają najczęściej osoby
bezradne, osamotnione, poddające się zwątpieniu i rozpaczy. Polega ona na
szukaniu rady i towarzystwa osób starszych i bardziej doświadczonych, jednym słowem
takich, na których wsparcie, zrozumienie i życzliwość można liczyć. Na ogół
jednostki potrzebujące "ratunku" przyznają się do swoich trosk i niepowodzeń życiowych. „Za każdym razem, kiedy mają coś zrobić na własną
odpowiedzialność, bez zasięgnięcia czyjejś rady, odczuwają jakieś
niejasne wrażenie grożącego niebezpieczeństwa". W fuzje wchodzi z potrzebą żywienia i opiekowania się, bezpieczeństwa i stowarzyszania, w konflikty — z potrzebą izolacji i odrzucenia.
Potrzeba
rozumienia.
Jednostka działająca zgodnie z tą potrzebą myśli logicznie i zwięźle,
kieruje się w życiu rozumem, lubi uczyć się i pouczać innych. Jest
dociekliwy, dużą wagę przywiązuje do słów i pojęć. „Rozmyślanie nad
rozmaitymi sprawami, dociekanie ich najdalszych i najbardziej ogólnych przyczyn
jest właściwym żywiołem jego myśli. Sam uważa, że ma zacięcie
filozoficzne". Potrzeba ta wchodzi w fuzje z potrzebami porządku,
dokonania i dominacji, w konflikty zaś z potrzebami wrażeń zmysłowych i poniżenia.
Potrzeba twórczości.
Oprócz uprawiania z upodobaniem „twórczości" w ścisłym tego słowa
znaczeniu jednostka ogarnięta tą potrzebą wykazuje się pomysłowością,
szybko się uczy, intuicyjnie przystosowuje się do nowych warunków. Potrzeba
ta najczęściej wchodzi w fuzje z potrzebami wyczynu i ekshibicjonizmu.
Konflikty tworzy z potrzebami poniżania się i odrzucenia.
Oprócz omówionych
potrzeb Murray wyróżnia również potrzebę poznawczą (rozumianą jako popęd
ciekawości lub pragnienie, by przyjść i zbadać), potrzebę informowania oraz
potrzebę nabywania i zatrzymywania. [ 17 ]
Innym, bardzo ważnym składnikiem osobowości wpływającym na motywacje
człowieka są wartości. Wartości kształtują się pod wpływem oddziaływań, a po ich zaakceptowaniu i uznaniu za istotny składnik własnej osobowości,
stają się stymulatorem ludzkiego działania.
„Wartości
cechuje subiektywizm. Przejawia się on w tym, że to co dla jednej osoby jest
szczególne cenne i godne uzyskania dla drugiej nie ma żadnej wartości".
[ 18 ]
„Miernikiem
wartości jest natężenie pragnienie posiadania jakiegoś przedmiotu lub osiągnięcia
upragnionego stanu. Im bardziej są one pożądane, tym większa jest dla nas
ich wartość". [ 19 ]
Wartości
tworzą system określany mianem sieci wartości. Jeśli niektóre z nich są
szczególnie preferowane i wysoko cenione, tworzą (podobnie jak w przypadku
potrzeb) hierarchię wartości danej jednostki. Wysokie miejsce w niej zajmują
wartości, które dana osoba bardzo chciałaby zrealizować. W sytuacji wyboru są
preferowane te spośród nich, które zajmują wyższe miejsca w hierarchii.
[ 20 ]
Do głównych
rodzajów wartości można zaliczyć: wartości konsumpcyjne, prestiżowe,
zdrowie, atrakcyjny wygląd, udane życie rodzinne, wartości intelektualne i kulturalne. [ 21 ]
1 2 3
Przypisy: [ 17 ] Zob. J. Reutt, N. Reuttowa, Badania
osobowości metodą T.A.T. Murraya, Warszawa 1960, s. 86-103. [ 18 ] Z. Skorny: Wartości a jakość życia w: "Oświata dorosłych"
nr 6/1990, s. 185. « Manipulacje (Publikacja: 15-03-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4651 |
|