|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "(...) wolność, równość, braterstwo! Jest to słowo niezmiernej wagi, słowo rewolucyjne i wzniosłe, które zastąpiło dawny tryptyk pokorny, zrezygnowany i żałosny: wiara, nadzieja, miłość... Wolność - wiarą. Ten sam poryw serca, być może ten sam entuzjazm, ale jakże wielka różnica! Z jednej strony człowiek, który podnosi się i powstaje, który jest silny, który szuka; z drugiej świadomość, która.. | |
| |
|
|
|
|
Filozofia » Etyka
Etyka niezależna Tadeusza Kotarbińskiego z perspektywy metaetycznej [4] Autor tekstu: Marcin Weisbrot
ZAKOŃCZENIE
1. Przyjęcie kognitywizmu na polu etyki pociąga za sobą istotne
konsekwencje. Mianowicie etyka normatywna u Kotarbińskiego jest nauką oraz
specyficzną sferą poznania ludzkiego. Skoro można twierdzić, że dana ocena
etyczna jest prawdziwa, to powinniśmy stosować te same kryteria prawdziwości.
Ocena etyczna musi być zgodna z rzeczywistością, z rzeczywistością dość
specyficznie pojętą, bo dotyczącą wartości etycznych. Wartości etyczne
powstały i zobiektywizowały się na styku określonych stosunków międzyludzkich,
czyli zachowań, zaniechań zachowań
oraz skutków owych zachowań czy też zaniechań. Rozszerzony zostaje zakres
racjonalności, obejmując etykę właściwą. Świadomi jednak jesteśmy już
teraz kosztów owego rozszerzenia. 2. Spojrzenie na etykę Kotarbińskiego poprzez kategorie i problemy
metaetyczne wskazuje, że ów projekt etyki niezależnej w swojej głębokiej
strukturze z konieczności musi odwoływać się do dość mocnych tez
ontologicznych i epistemologicznych. Do końca nie jest to etyka niezależna,
ponieważ zależy od konkretnie przyjmowanych tez filozoficznych, w szczególności
tez przyjętego intuicjonizmu w poznaniu wartości etycznych. Tak zarysowana
koncepcja intuicyjnego poznania poprzez sumienie, jako uniwersalny głos dobra i zła etycznego, narażona jest na liczne zarzuty, koncentrujące się przede
wszystkim na środowiskowym i społecznym charakterze owego głosu sumienia, który
zależy od warunków, sposobu wychowania i kultury panującej w danej grupie społecznej.
To z kolei suponuje relatywizm a nie uniwersalizm.
1 2 3 4
« Etyka (Publikacja: 31-03-2006 )
Marcin Weisbrot Student filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, absolwentem prawa Wydziału Prawa i Administracji tegoż Uniwersytetu. Zajmuje się przede wszystkim problematyką etyczną oraz filozofią i teorią prawa. Pisze pracę magisterską "Relacje prawa i moralności w 'Pojęciu Prawa' H.L.A Harta". Po zakończeniu studiów planuje rozpoczęcie studiów doktoranckich.
| Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4680 |
|