|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Historia filozofii » Filozofia współczesna
Dziennik z Păltinişu, Pajdeja jako model w kulturze humanistycznej - fragmenty [1] Autor tekstu: Gabriel Liiceanu
Tłumaczenie: Ireneusz Kania
Wczesną jesienią 1983 opublikowano w Rumunii książkę, która na ponad dekadę miała zmienić wszystkie prowadzone w tym kraju rozmowy o kulturze, polityce i sensie życia. Książka ta, nosząca tytuł „Dziennik z Păltinişu. Pajdeja jako model w kulturze humanistycznej", momentalnie stała się bestsellerem, dobrem bardzo upragnionym w czarnorynkowym handlu wymiennym, ikoną wyższej kultury, kultowym
Bildungsroman. Była dla młodego pokolenia intelektualistów-humanistów wydarzeniem epokowym. Bohater tej książki, filozof
Constantin Noica (1909-1987), był równolatkiem i przyjacielem Eliadego, Ciorana i Ioneski, ale w odróżnieniu od nich pozostał po wojnie w Rumunii. Tylko dlatego nie jest dziś tak znany jak wymieniona trójka. Po przejściu na emeryturę, w 1975 roku Noica przeniósł się do górskiej miejscowości Păltiniş, uczniowie zaś pielgrzymowali tam na kilkudniowe seminaria z oddalonego o ponad 300 kilometrów Bukaresztu. S. Antohi porównuje Păltiniş do
Kastalii, utopijnej „prowincji pedagogicznej" z „Gry szklanych paciorków"
Hessego. Noica postanowił stworzyć swoją Kastalię. Królestwo pajdei, nieskrępowanej, wolnej, humanistycznej myśli. Oazę wysokiej kultury, której miarą jest słowo. Wszyscy tam uświadamiali sobie, że również w dziedzinie duchowej, nie tylko cielesnej, istnieje rodzaj „niedomycia". Kultura jest tutaj czymś, co ma kształtować i przemieniać od wewnątrz — pajdeją,
Bildung, formowaniem indywidualności, autonomicznej myśli wyrywającej się ze świata przymusowego i zaplanowanego ogłupienia. Gabriel Liiceanu: Dziennik z Paltinişu. Pajdeja jako model w kulturze
humanistycznej, Fundacja
Pogranicze, Sejny 2001, 296 s.
Wybór: Jerzy Kolarzowski
*
11 grudnia — 28 grudnia 1978 Wtorek, 19 grudnia 1978 S.
91-93 Dziś był dzień Plotynowski. Każdy z nas omawiał kolejno swój ulubiony wątek z Ennead.
Ja mówiłem o Żywocie Plotyna
napisanym przez Porfiriusza, następnie o tekście O pięknie (I, 6). Victor omówił motywy Plotyńskie w sztuce
bizantyjskiej, Andrei zaś — z patosem i niebywałą precyzją — zreferował
teksty O Dobru i Jedni (VI, 9). Na zakończenie Noica skomentował
O dajmonie (III, 4). "W Obronie
mowa jest nie tylko o dajmonie Sokratesa, lecz także o 'dajmoniczności' (daimónion)
rozumianej ogólnie jako instancja powstrzymująca („nie rób tego a tego").
Drugą hipostazą dajmona greckiego, pojawiającą się również u Goethego,
jest dajmon z Uczty, gdzie ma on postać
aktywnej siły czynnej między ludźmi a bogami, a więc jestestwa wypełniającego
metaxý, 'przestrzeń pośrednią'.
Wraz z Plotynem pojawia się trzecia hipostaza dajmoniczności w formie
nieoczekiwanej unifikacji. Dajmon jest tutaj nową wersją (tzn. różną od
Arystotelesowskiego 'pierwszego Poruszyciela') ilustracji paradoksu źródła
ruchu w bezruchu, gdyż dajmon jest niewzruszonym prawem nadrzędnym nad prawem,
które rządzi twymi działaniami i wyborami; a przy tym wszystkim jest on
czynny w tym drugim prawie i w ogóle je umożliwia. 'Wybieramy własnego
dajmona, wybierając życie' — mówi Plotyn. Kiedy więc wybierasz rodzaj własnego
życia, wybierasz też jednocześnie instancję bezpośrednio dla niego nadrzędną.
Tą instancją jest dajmon. Toteż gdy zbliżamy się do bardzo nawet dalekiego
Boga, staje się on naszym dajmonem. Z sytuacji dajmoniczności wyrywamy się
tylko wówczas, gdy wchodzimy w wyższy porządek. Chciałem wam powiedzieć właśnie o tej trzeciej formie dajmoniczności jako związanej z imieniem Plotyna. Teraz wam powiem, dlaczego jego
filozofia nigdy nie była mi zbyt bliska. Otóż zarzucam mu dwie rzeczy. Po
pierwsze, zawsze złościły mnie jego kaznodziejskie ciągoty — skłonność
do napomnień, moralizowania itd., nie godząca się z postulatem swobody
spekulacji filozoficznej. Na przykład Platon do niczego nas nie przymusza, w odróżnieniu od mentorskiego Ksenofonta, który wypada poza obszar czystej
spekulacji. Także Plotyn jest erbaulich, 'budująco-pocieszający', a więc zdradzający dociekania spraw ostatecznych.
Drugi zarzut, związany z pierwszym, polega na tym, że wieńczy on swoją
spekulację budowlą o charakterze hieratycznym. Wszystko u niego zakotwiczone
jest w niebie, jego horyzonty są ciasne, a tym, do czego w końcu dochodzi,
jest uwięzienie myśli, nie zaś — jak u Platona i Hegla — jej otwarcie na
dociekania. Mówiąc ogólnie, można
stwierdzić, że na Plotynie kończy się pewien nurt greckiej filozofii, którego
rozwój rysuje się jasno: przyroda jako przedmiot spekulacji presokratyków, człowiek — u Sokratesa, wreszcie Bóg — u Plotyna. Na nim wszystko musiało się
zatrzymać; po nim musiał w filozofii otworzyć się nowy cykl". 17 lutego — 25 lutego 1979
Niedziela, 18 lutego 1979 S.
99-100 Następnie Noica opowiada nam o małym tournée, jakie odbył przed tygodniem w Timişoarze na zaproszenie dr. Lăzărescu.
"Wystąpiłem przed audytorium złożonym z kilkunastu psychiatrów. Posługując
się przykładem Jaspersa, usiłowałem im uprzytomnić, że do filozofii nie można
dojść, wspinając się systematycznie po szczeblach psychiatrii, psychologii
itd., aby wreszcie dotrzeć do filozofii. Filozofia to dyscyplina dziwna,
szalona, wymagająca zawrócenia z drogi, periagogé, jak na gościńcu do Damaszku. Do uprawiania filozofii
nie wystarczy mieć dostęp do określonej sfery ogólności, do idei
generalnych. Filozofii nie uprawia się na marginesie jakiejś innej wiedzy, bo
nie jest ona jej prostym przedłużeniem w wyższą sferę myśli. Filozofii nie
uprawiamy za pomocą psychologii, lecz tylko za pomocą filozofii, tzn. jej
warunkiem jest uprzednie oślepienie, ta droga do Damaszku zakładająca nawrócenie,
zerwanie, przejście na inny język, który Hegel określił jako język rozumu,
odróżniając go od języka intelektu. Wchodząc do filozofii, zmieniasz sobie
imię, nie możesz już nazywać się Szawłem ani Kefasem, lecz Pawłem albo
Piotrem. Oczywiście, nie jest łatwo wytłumaczyć, co to znaczy, że
dysponujesz organem filozoficznym. Możesz powiedzieć, że z pewnością mają
go Platon, Hegel i Heidegger, ludzie tacy zaś jak Kartezjusz czy Leibniz z pewnością go nie mają. Przez całe życie zastanawiałem się, czy
Artystoteles miał ten organ, czy też nie miał, i teraz raczej sądzę, że go
nie miał, choć przyznaję, że nie można się prześlizgiwać nad jego
problematyką. W każdym razie jest jasne, że filozofii nieraz zadaje się
pytania językiem niefilozoficznym, jak to prawdopodobnie robili w czasach Hegla
radcowie dworu czy też uczone wykwintnisie pragnące się dowiedzieć, w którym
właściwie miejscu Dziejów bytuje Heglowski Duch. Źle więc robił Hegel,
godząc się na udzielanie odpowiedzi w języku nie-filozofii, toteż w końcu
zaczął gadać o państwie pruskim, choć jest przecież jasne, że w języku
filozoficznym ani owo pytanie, ani odpowiedź nie mają żadnego sensu. Za to
dobrze robi Eliade, unikając pułapki języka nie-filozofii i odmawiając (właśnie
dlatego, że tak świetnie wszedł w ducha wszystkich religii) deklaracji co do
własnych przekonań religijnych". 27 września — 5 października 1979 Wtorek, 3 października 1979 S.
125-126 (...) Idea musi być myślą
poddaną refleksji, inaczej zostanie zwykłym spostrzeżeniem. Więc żebyś
zaczął ją modulować, rzucam ci prowokację w postaci listy składającej się z dwóch kolumn: w pierwszej umieściłem przykłady granicy, w drugiej -
ograniczenia (ograniczającego albo nie), jakie stosuję w Traktacie
ontologicznym. To ci uświadomi, jak wielka jest różnica między twoją
peratologią a moim ograniczeniem. Po pierwsze, twoja granica operuje wyłącznie
na płaszczyźnie ducha subiektywnego, związana jest z wolą, a więc
uczestniczy w porządku dynamicznym; moje ograniczenie wiąże się z duchem
obiektywnym i jest poniekąd leniwe, nie mówiąc już o tym, że ma charakter
ontologiczny, toteż odnajduję je wszędzie, od świata nieorganicznego do człowieka.
Następna różnica, granica jest stała bądź ruchoma, ale przekraczalna,
natomiast ograniczenia się nie przekracza: gdy coś się powiększa, niesie z sobą ograniczenie. W ostatecznym rachunku granicę można zostawić za sobą,
ograniczenie towarzyszy ci zawsze, nawet w nieograniczeniu. Dam ci kilka przykładów:
Bukareszt jest granicą, Păltiniş — ograniczeniem; koło to granica,
horyzont — ograniczenie; religia (religo)
to granica, wierzenie — ograniczenie; drugi człowiek (l’enfer c'est l’autre) — granica, inny — ograniczenie;
kasta — granica, klasa — ograniczenie; rzeczownik — granica, rzeczownik
odsłowny — ograniczenie; stan — granica, sytuacja — ograniczenie; prawda
jako ścisłość — granica, prawda ścisła — ograniczenie; „być w" -
granica, „być w i ku" — ograniczenie; mieszkanie — granica, dom -
ograniczenie; donżuanizm — granica, prawdziwa miłość do człowieka -
ograniczenie. I tak dalej. 21 stycznia — 26 stycznia 1980 Wtorek, 22 stycznia 1980 S.
138-139 (...) Najpierw więc rozważasz grecki model człowieka,
następnie relację człowieka ze zwierzęcością, z zabawą, z symbolem, z tradycją, na końcu zaś zagadnienie uwikłania go między ścisłością a prawdą. W części drugiej roztrząsasz rozmaite hipostazy człowieczeństwa w ujęciu poszczególnych myślicieli. Dlatego chciałbym ci zaproponować tytuł
„Eseje o politropii człowieka i kultury". Jako symbol tej politropii możesz
wziąć człowieka „odyseicznego", a więc człowieka o tysiącu twarzy, który
stał się paradygmatyczny dla kultury nowoczesnej, zwłaszcza w zestawieniu z prostotą człowieka „achillejskiego", swoistego raczej dla starożytności i kultur bardziej jednolitych, mniej wyrafinowanych. Tak pomyślana i uzasadniona
twoja książka skonfiguruje się w sylogizm (to jest druga rzecz, o której
chciałem wam powiedzieć) zarówno z Tragicznością,
jak i z Symboliką granicy. Jak
wiecie, w logice myślenie rozpatruje się na trzech poziomach: pojęcia, sądu,
rozumowania. Otóż także kultura stoi pod znakiem tych trzech modalności,
tyle że narastają one w innym porządku — sądu, rozumowania, pojęcia. W kulturze najtrudniej jest osiągnąć poziom pojęcia; udało się to tylko
niewielu największym twórcom. Natomiast poziom sądu jest dostępny każdemu. W kulturze rodzi on to wszystko, co jest krytyką, ma ducha krytycznego.
Niekiedy sąd może osiągać formy najwyższe, jak na przykład u Călinescu,
ale i tak zawsze pozostaje sądem. W filozofii moraliści francuscy, Nietzsche,
Cioran, wszyscy pozostają na poziomie sądu, nawet jeśli jest to sąd o potężnym
zakroju. Ale w kulturze chodzi o to, by nie zatrzymywać się na poziomie sądu,
by uczynić skok w syn-logismos, w sąd
uporządkowany w postaci ciągu dyskursywnego i konstruktywnego. W swoich
celniejszych formach kultura jest sylogizmem, rozumowaniem; w formach
najbardziej udanych — sylogizmem podniesionym do rangi jedynej idei, pojęcia.
Na przykład Heidegger nie doszedł do poziomu pojęcia, ale jakże wspaniały
sylogizm u niego znajdujemy! Środa, 23 stycznia 1980 S.
141-142 Wieczorem Andrei pod wrażeniem
wczorajszej dyskusji ponownie podniósł problematykę sądu, rozumowania i pojęcia.
"Znów zaczynam tę sprawę — powiedział — bo bezpośrednio mnie dotyczy;
to cały czas mój problem. Zacznę od kilku uwag ogólnych, potem przejdę do
mojego przypadku. Przede wszystkim, jakie władze
odpowiadają tym trzem płaszczyznom? Uważam, że sądowi odpowiada intelekt,
rozumowaniu (albo sylogizmowi) — rozum, a pojęciu — objawienie. Ale jeśli
przejście od intelektu do rozumu jest kwestią stopnia, to przejście od rozumu
do objawienia dokonuje się drogą przełamania poziomów. W tym sensie można
być winnym tego, że pozostawszy wewnątrz horyzontu sądu, nie uzyskało się
rozumowania, ale nie możemy odpowiadać za nieuzyskanie pojęcia.
Odpowiedzialność ponosimy tylko na poziomie sądu i rozumowania. Przede
wszystkim szczebel sądu właściwy jest ludziom ufającym we własne siły i rozsądek, natomiast szczebel pojęcia — tym, którzy poddają się władzy
instancji ponadjednostkowej, „olbrzyma", jak by powiedział pan Noica. Sąd
afirmujemy, pojęciu dajemy się zagarniać, to ono nas afirmuje. Istnieją poza tym okresy życia,
temperamenty, profesje, epoki jako wyróżnik, mające sąd; i tak samo w odniesieniu do pojęcia — są właściwe mu okresy, epoki, profesje itd.
Etycyzm, estetycyzm, krytycyzm w sposób nierozdzielny wiążą się z sądem. Z racji samej swojej istoty nie mogą one ciążyć ku sylogizmowi. Albo weźmy
aspekt zawodowy: jak historyk czy krytyk sztuki mógłby wyjść poza sferę sądu?
Epoką sądu jest młodość, podobnie jak Francja i Anglia są, w sensie
stylistycznym, krajami sądu. Co do mnie, wyznaję, że nigdy
nie troszczyłem się o legato w mojej twórczości, o sylogizm moich książek.
Moją obsesją było — i jest nadal — legato między twórczością i samym
życiem. Zresztą wydaje mi się, że z sukcesem jest tu związane potworne
ryzyko: można w twórczości urzeczywistnić rozumowanie, a nawet pojęcia, na
poziomie egzystencjalnym zaś tkwić nadal poniżej sądu. Problem polega więc
nie na tym, byś „domyślał swoją myśl", ale byś swoją myśl „przeżył".
To właśnie było poniekąd „tematem" mojej pierwszej książki. Nie widzę
wielkiej przepaści między kulturą sądu i kulturą pojęcia; widzę ją między
egzystencją i kulturą. Z troską stwierdzam, że niezależnie od przebytej
drogi i naszych sukcesów w dziedzinie kultury my obaj, ja i Gabriel, tkwimy w najzwyczajniejszym analfabetyzmie egzystencjalnym. Nie dorobiliśmy się porządnej
higieny duchowej, nie panujemy w pełni nad naszymi instynktami, nasza zależność
od „przyzwoitych warunków życiowych" graniczy z maniactwem. Ja muszę walczyć z moim łakomstwem, gadulstwem, kabotyństwem, impulsywnością. Takie przełamywanie
poziomów, taka dysharmonia to rzeczy dla pana nieznane. Nieznane dlatego, że w pańskiej naturze nic nie stawiało oporu doświadczeniu pojęcia albo też był
to opór niezbyt silny. Gabrielowi wyznał pan, że nie ma pan biografii, gdyż
pańskie życie jest tożsame z pańskimi książkami. Ale my o wszystko musimy
walczyć wbrew sobie samym — wbrew naszemu dziedzicznemu obciążeniu, wbrew
naszemu metabolizmowi itd. S. 143-144 "Wychodzę od dystynkcji
logicznej. Rozróżniam między powszechnością i ogólnością. Powszechność
jest rozciągliwa, obejmuje wszystkie możliwe przypadki, ogólność zaś ma
charakter gatunkowy; o ile ogólność dotyczy wszystkich w tym samym czasie i ma byt bez substancji, jak na przykład język albo duch obiektywny, o tyle
powszechność nie zawsze zawiera ogólność, bo nie zawsze ma na względzie
wszystkich jednocześnie, lecz tylko wszystkich pomyślanych jako każdy z osobna i w określonym momencie. Na przykład śmierć jest powszechnikiem,
dotyczy każdego, lecz nie wszystkich w tym samym czasie. Twierdzę, że
wizerunek śmierci z kosą w ręce jest fałszywy. Śmierć należałoby raczej
wyobrażać sobie ze sztyletem; to śmierć z baśni Młodość
bez starości, czekająca na Junaka jako jego własna śmierć, czekająca
tak długo (bo on ociąga się z przyjściem), że omal sama nie umiera. Twierdzę też, że podobnie jak
śmierć, mądrość jest własnością każdego z osobna, nie zaś rzeczywistością o charakterze powszechnym. I właśnie dlatego nie można jej przekazywać, lecz
tylko rozbudzać. Oto przykład — cztery cnoty wyliczone przez Platona w Państwie:
męstwo (andreia), mądrość praktyczna (sofrosyne),
mądrość teoretyczna (sofia) i duch
sprawiedliwości (dikaiosyne). Czy męstwa
można nauczać? Nie, ale można je rozbudzać. Tylko Wschód próbował nauczać
mądrości, zamykając adepta w tej lub innej szkole mądrości. Natomiast Zachód
usiłuje ją rozbudzać. Rozbudza ją poprzez kulturę. Kultura, jako byt
dyskretny, niedookreślony, rozbudza, nie naucza. Teraz zwracam się do Andreia: w aspekcie twego problemu, jaki przedstawiłeś wczoraj, znalazłeś się w jakimś zasadniczym pomieszaniu pojęć. On chce, żeby nauczyć go mądrości. S.
145 Spośród dziewięciu muz u starożytnych najważniejsza była
Mnemosyne, Pamięć. W odróżnieniu od pamięci psychoanalitycznej, Pamięć
starożytnych otwiera przypomnienie rzeczy, których nigdy nie znałeś.
Mnemosyne jest samym rdzeniem kultury, leczy nas ona właśnie dobrym
zapomnieniem, zapomnieniem o jednostkowym „ja" i przypomnieniem jaźni
poszerzonej. I tylko ona przywraca nam ład, gdyż pełni funkcję zbawczą bez
uroszczeń zbawczych. Kultura nie przemienia nas w żołnierzy „Armii Zbawienia",
zresztą nawet chrystianizm w swoim lepszym wariancie umiał uniknąć pułapki
techniki zbawienia natychmiastowego. Nie uległ pokusie pychy rozwiązania
natychmiastowego i techniki recept. Piątek, 25 stycznia 1980 S.
147 (...) każda wielka filozofia kończy
się banałem. Na przykład Platon kończy banałem „prawda-dobro-piękno";
Kant kończy banałem streszczającym władze duszy — „inteligencja-wola-uczucie".
Wokół każdego z tych członów kręci się jedna z jego Krytyk: inteligencji dotyczy Krytyka
czystego rozumu, woli — Krytyka
rozumu praktycznego, uczucia — Krytyka
władzy sądzenia. Hegel kończy banałem „Bóg-natura-człowiek".
Zastanawiałem się, jakim komunałem skończę ja. Otóż i on, okropny: na końcu
Ontologii mówię o trójcy „ciało-dusza-duch".
Ciało jest bytem w wersji rzeczowej, dusza — w wersji „żywiołowej",
elementarnej, duch zaś jest bytową wersją bytu. Wstyd mi się zrobiło tego
banału i usiłowałem go usprawiedliwić. Uciekłem się do spekulatywnie
zinterpretowanego stwierdzenia, że „człowiek został stworzony na wzór i podobieństwo Boga", co w aspekcie spekulatywnym znaczy, że byt pełni trzy
funkcje względem tego, co rzeczywiste: wciela je, ożywia i transcenduje. 23 marca — 25 marca 1980
Niedziela, 23 marca 1980 S.
152 (...) cała filozofia pokantowska idzie po linii niszczenia
mitu tożsamości, dowartościowania sprzeczności jako czegoś płodnego. Chwałą
rozumu jest właśnie antynomia. Kant mówił o czterech antynomiach rozumu,
Hegel zaś wręcz stwierdził, że jest ich nie cztery, lecz liczba nieskończona, i że nie są one ułomnością rozumu, ale jego siłą. W naszym stuleciu nauka
zakwestionowała logiczną zasadę niesprzeczności. Zrobiła to jednak
filozofia — albo drogą integracji pierwiastka irracjonalnego, nieświadomości,
intuicji, albo też, jak Lupaşcu, czyniąc właśnie z tożsamości element
biegunowy. Sam, z moją sprzecznością jednokierunkową, czuję się w zgodzie z duchem tego stulecia. Poddaję ci pod rozwagę kwestię, czy z twoją
problematyką granicy również nie przykładasz się do nadwerężania pozycji,
jaką przez tyle stuleci miała w filozofii tożsamość. S. 152-153 (...) o co właściwie chodzi Noice, na czym polega jego
filozofia. I ze zdumieniem stwierdziłem, że nie potrafię zaprezentować mu żadnej
spójnej idei, lecz tylko zespół pięciu koncepcji, których nie umiem wzajem
powiązać: „ja zewnętrzne" i „ja wsobne", „stawanie się
procesualne" i „stawanie się bytujące", „ograniczenie, które
ogranicza" i „ograniczenie nieograniczające", „być w i być ku" -
krótko mówiąc, model ontologiczny z ostatniego Traktatu.
"Niezmiernie mnie interesuje zarysowany przez ciebie problem, żywotnie ważny,
by tak powiedzieć, i naprawdę jestem zdumiony, że dotychczas sam go sobie nie
przedstawiłem. Jeszcze raz zrozumiesz, dlaczego powiadam, że nigdy nie
wiadomo, kto daje, a kto otrzymuje. S. 153-154 (...) Chciałem obejmować tego, kto mnie obejmuje, zawrzeć w sobie zawieranie mnie zawierające. Gdyś spytał mnie kiedyś, dlaczego tak
niewielką wagę przywiązuję do śmierci, nie bardzo wiedziałem, co
odpowiedzieć, choć w głębi duszy czułem, o co ci chodzi. Śmierć to tylko
jedna z granic, okaleczeń, jakim podlega każdy. Świadomie, czy też nie,
cierpimy razem ze wszystkimi, że nie możemy być wszystkim, a śmierć daje
nam tylko jedną z okazji do tego cierpienia. Podobna tęsknota za całościowością
przejawia się jako dążność do zawładania środowiskiem, wchłaniania go w siebie; nazywam to przechodzeniem środowiska zewnętrznego w wewnętrzne. Jest
ona właściwa całej sferze realnego, ale tylko człowiek — i to nie zawsze — przeżywa ją w pełni. Na poziomie organicznym przybiera ona postać
prymitywniejszą — „podboju" środowiska, pożerania go, poddawania go
despotycznej władzy. Skądinąd w każdym despocie jest ta ułomność, ta
niemożność przekształcenia zbiorowości, której jest członkiem, w swoje środowisko
wewnętrzne, koniec końców niemożność bycia. Jest w despotyzmie coś jakby
śmieszne miotanie się kłębka piany usiłującej zawładnąć oceanem z zewnątrz
bez zlewania się z nim; despota nie wchłania w siebie wspólnoty, która dała
mu władzę, lecz bierze ją w przymusowy uścisk. Zdaje się, że przechodzenie środowiska
zewnętrznego w wewnętrzne jest istotą „bycia". W gruncie rzeczy chciałem
więc nadać pełny sens „byciu". W porządku biologicznym pierwszą próbą
wejścia w sytuację „bycia" jest głód: próbą chybioną, ponieważ przejście
środowiska zewnętrznego w wewnętrzne przybiera tu formę zwykłego trawienia.
Oddychanie, które Evola wysławia jako indyjską drogę do bycia, także
pozostaje na poziomie przyswajania. W porządku biologicznym jedyną ilustracją
„bycia" wydaje się eros, gdyż w momencie najwyższego urzeczywistnienia eros
jest krwią, przekazywaną bądź przejmowaną, a więc zinterioryzowanym
gatunkiem (środowiskiem zewnętrznym) jako takim. Jak w każdej udanej próbie
„bycia", mamy tu możliwość splecenia się z transcendencją. Bo krew, jak
każde środowisko wewnętrzne, jest czymś więcej niż jej nosicielem. Środowisko
wewnętrzne jest czymś przekraczającym nosiciela, pozostaje transcendentne w jego immanencji. To przejście, będące pełnią
urzeczywistnienia w sferze „bycia", jest samą istotą cudu człowieka i kultury. Nie możesz być poetą, nie pragnąc być samą poezją, ani
filozofem, nie pragnąc — jak Hegel — stać się samemu filozofią. W każdej
wielkiej formie kultury (lecz nie w zwykłym pragnieniu uczestnictwa w kulturze,
bycia w niej) jest droga do uzyskania pełni, kompletności (...). S.
155 (...) Sądzę też, że to przekształcenie środowiska
zewnętrznego w wewnętrzne jest prawdziwym sensem nieskończoności, nieskończonego w skończonym. Dlaczego Jezus nazywany jest „Synem Człowieczym", a nie „Synem
Bożym"? — właśnie dlatego, że z ludzkości, z całej ludzkości, uczynił
swoje środowisko wewnętrzne. A boskość jest prawdziwym sensem tej całościowości
przekształconej w wymiar wewnętrzny. Poniedziałek, 24 marca 1980 S.
155 (...) Sukcesu człowiek powinien zaznać w młodym wieku, żeby
jak najszybciej uwolnić się spod jego uroku i uświadomić sobie, że zawsze
jest on jakimś fałszem, „aureolką", czymś powierzchownym, koniec końców
wykrzyknikiem identyfikacyjnym: „Ach, to pan tak wygląda!" itd. Szybko
zdajesz sobie sprawę, że ludzi interesuje tylko twoja zewnętrzność, że
nieraz jedynie chcą tylko zbliżyć się do ciebie, i to w śmieszny sposób. S.
156 Wokół nowego dzieła ludzie tłoczą się jak muchy wokół
świeżego mleka — mawiał Hegel. I zaczyna się balet. Z jednej strony
artysta ukrywa się w swoim dziele, utożsamia się z nim i oznajmia, że ono mówi
wszystko o nim; później jednak odczuwa potrzebę wyjaśniania, gadania i obwieszcza, że dzieło nie wypowiada wszystkiego, nie wyczerpuje do końca jego
ideału. Z drugiej strony przychodzi krytyk i własny utwór nakłada na dzieło
artysty, oznajmiając jednak, że wyjaśnia to ostatnie. To „oszukaństwo"
jest dla Hegla porażką ducha wcielonego w sztukę; tej porażki Hegel
potrzebuje, żeby postąpić dalej, zarówno w religii, jak i w filozofii. Wtorek, 25 marca 1980 S.
157-158 (...) przez tysiąc pięćset lat kultura Europy była
kulturą religijną, przez trzysta lat — naukową. Być może wiek XXI będzie
stał pod znakiem teologii rozumianej zresztą jako problematyka duchowości, która
zasymilowała już stulecia kultury naukowej. Pomyślcie, jaką mamy przewagę
nad Hindusami, którzy od razu wkroczyli w mądrość, a choć uzyskali wiedzę o stanach medytacyjnych i dysponowali technikami wchodzenia w nie, nie
wiedzieli, jaką treścią je wypełnić. Duch, który nie zaznał tego
dwojakiego doświadczenia kulturalnego, którym Europa syciła się aż ponad
miarę, może poznać jedynie smak czczego odrętwienia, ospałości,
zesztywnienia. Tak więc wiek XXI będzie może stuleciem spłynięcia się obu
Nilów w delcie Ducha; (...) 19 listopada — 22 listopada 1980 Środa, 19 listopada 1980 S.
160 (...) listopad to najpiękniejszy miesiąc w roku, „czas
czysty", jedyny, jakiego człowiek jeszcze nie zbrukał swoimi świętami i rocznicami; to czas zawieszony między porami roku, gdy nic się nie zaczyna ani
nie kończy, gdy nie ma żadnych „dożynek" ani uroczystej inauguracji roku
akademickiego, ani ważnego święta kościelnego. Jest to poniekąd czas
nieoznaczony, jedyny, który wzywa nas do życia w nieokreśloności. S.
160 (...) samym Niemcom zaczyna nie wystarczać li tylko
dobrobyt. Czują się zwykłym dodatkiem do planu Marshalla, który postawił
przed nimi zadanie Wiederaufbau,
odbudowy, jedynie na płaszczyźnie materialnej. Zbrodnia Hitlera polegała na
tym, że podczas wojny zniszczył on całą warstwę inteligencką w Niemczech — zwierzył mi się pewien rozmówca. I właśnie na tę pustynię, spowodowaną
przez katastrofę wojenną, wdarła się „amerykanizacja". S. 160-161 (...) W 1948 Adenauer mógł ich
zapytać: „Chcecie masła czy kultury?". Wolę sobie wyobrażać, że
wybraliby kulturę. Ale on zaproponował im tylko dobrobyt. Teraz masła mają
po uszy, ale w kulturze czują się niepewnie. I dzieje się to w kraju, który w wiek XIX wchodził jako republika geniuszów. Kiedy w 1808, dwa lata po Jenie,
cała niemiecka kultura skupiła się w Berlinie, rektorem uniwersytetu był von
Humboldt, katedrą filozofii kierował Fichte, teologii — Schleiermacher,
prawa — von Ihering. Możecie sobie wyobrazić, jak wyglądał taki
uniwersytet? W drugiej połowie XIX wieku Niemcy nie mieli już geniuszy takiego
formatu, ale nadal zadziwiali Europę — na przykład Renana czy Taine’a -
potężnymi szkołami historyków, językoznawców, filologów. S. 164
(...) Noica wiele Heideggerowi zawdzięcza: od niego
przecież nauczył się pozwalać mówić językowi i słuchać ukrytej w nim
filozofii; od niego wziął tę umiejętność wyrywania każdego problemu ze
zwykłych dla niego kolein; od niego się nauczył, że uprawiając filozofię,
zawsze jesteśmy w drodze do jakiejś idei bądź szukamy tej drogi; od niego
wie, że każda prawdziwa odpowiedź otwiera perspektywę nowego pytania.
Wreszcie od niego przejął pogląd, iż godność filozofii zasadza się na jej
obowiązku i możliwości myślenia Bytu. Czwartek, 20 listopada 1980 S.
168-169 (...) Jak to możliwe, żeśmy przez siedem tysięcy lat
nie dostrzegli pozytywnych stron śmierci? Język, zawsze od nas mądrzejszy,
zna wyrażenia takie jak „dokonał żywota", które znaczy, że ktoś „całkowicie
wypełnił swoje życie", „urzeczywistnił się". Dobra śmierć jest formą
wypełnienia, dokonania mającego początek, środek i koniec. Pytać kogoś, co
sądzi o śmierci, to tak, jakby pytać o milczenie zapadające po symfonii, która
jest wypełnieniem. Ze swej strony wiecznością obdarzyłbym tych, którzy nic w życiu nie zrobili i nie wiedzą, jak z niego odejść, skoro niczego jeszcze
ani nie zaczęli, ani nie skończyli. "Warto żyć — mawiał pewien mój
znajomy, już nieżyjący — choćby po to, by codziennie czytać gazetę 'Universul'". Takim właśnie zwyczajnym widzom na niemającym kresu
spektaklu świata, czytelnikom gazet i oglądaczom telewizji należałoby
podarować wieczność jako rekompensatę za to, że nie potrafili niczego
dokonać, a więc zrealizować się. S. 169-170 (...) „Sześciokąt", o którym mówiłem Gabiemu kilka
miesięcy temu, nie jest moim „systemem", lecz strukturą rozumiejącą (moim
modelem ontologicznym) wyposażoną w narzędzia operacyjne do dekodowania
wszelkiego rodzaju relacji — etycznych, historycznych, artystycznych,
filozoficznych itd. — i stanowiące wraz z nim treść tej scientia
universalis. Tak więc z jednej strony jest model ontologiczny „jednostkowość-określniki-ogólność
(J-O-OG) odzwierciedlający idealną strukturę bytu oraz, poprzez jego luki, również
jego ułomności; z drugiej strony mamy pary biegunowe działające wszędzie i nadające tej "nauce" charakter funkcjonalny — „ja" otwarte i „ja"
ukryte, stawanie się procesualne i stawanie się bytujące, bycie „w" i bycie
"ku", ograniczanie ograniczające i ograniczenie nieograniczające, wreszcie
zaś sprzeczność jednokierunkową. Wszystkie te pojęcia mogę przykładać do
każdego miejsca rzeczywistości, wyjaśniając ją w ten sposób na poziomie „nauki",
która jest wiedzą konkretną i żywą, nie abstrakcyjną, w rodzaju „nauki o proporcjach" Kartezjusza czy „języka uniwersalnego" Leibniza, albo tej, którą
obecnie próbują sformułować matematyka i logika. Ważne w tej scientia
jest, że mając zawsze oparcie w tym, co jednostkowe, ocalam je i dowartościowuję, w odróżnieniu od wszelkiej innej mathesis,
która mając na uwadze powszechność, w końcu wyzuwa ze znaczenia albo nawet
zatraca jednostkowość. Jednostkowość więc, od której wychodzi moja „nauka",
nie zatracając jej, nie zostaje odrzucona w imię ogólności (bo nie jest
elementem wchłoniętym przez mnogość ani częścią całości), ale nie jest
też romantyczną jednostkowością z XIX wieku, nie niosącą w sobie ogólności
ani pełnomocnictwa do niej. Tę mathesis
universalis, którą na sposób liryczny głosiłem w młodości, odnajduję
teraz, u kresu drogi, dobrze wyartykułowaną i dopełnioną za sprawą modelu
ontologicznego i pięciu idei-operatorów". Piątek, 21 listopada 1980 S.
171-172 (...) Uprawiać hermeneutykę to mieć dostęp do formy
jednostki; każda jednostka nosi w sobie własną formę, a ta forma jest jej
koniecznością. Schiller powiedział coś niezwykłego, stwierdzając, że
koniecznością jakiejś rzeczy jest jej forma. Heidegger ma wyczucie tej
ukrytej formy, jaką nosi w sobie każda jednostka, ale nie ma teorii formy
jednostkowej. Mówiąc inaczej, nie ma wypracowanej logiki jako teorii formy
jednostkowej. Tutaj sam musze się pochwalić: bodaj właśnie pod tym względem
lepsza jest moja hermeneutyka, gdyż opiera się na logice właściwej naukom
typu hermeneutycznego, dotyczącym ducha, a więc naukom, które nie zatraciły
jednostkowości i jej formy. Logika ta, nadająca prawomocność mojej
hermeneutyce, jest właśnie teorią formy jednostkowej, „logiką Hermesa",
jak ją nazwałem, logiką, która nie zagubiła konkretu i której z tego właśnie
powodu nie mogą przejąć matematyka i maszyny". S. 173-174
W istocie wielu artystów dysponuje niebywale subtelnymi
sondami i intuicjami, niemożliwymi do uzyskania na drodze zwyczajnego rozumu.
Wychodząc zatem od potrzeby umożliwienia takiego dialogu, szukam rozwiązania
problemu na płaszczyźnie książkowej, kulturalnej. Nie zamierzam oczywiście
kreślić historii całej problematyki, chcę tylko wybrać kilka typów
wzorcowych jako punkty wyjścia, aby dojść do typologicznej charakterystyki myślenia
typu artystycznego. I wykoncypowałem sobie, że zatrzymam się przy trzech
postaciach: Goethem, najbardziej mi tutaj pasującym, Leonardzie i w naszym
stuleciu — Kleem. Otóż ta trójka wciąga mnie jednak w problematykę
poznania natchnionego jako różnego od poznania dyskursywnego. Następnie
wchodzę w zagadnienie poznania realizującego się w akcie: dowiaduję się
czegoś, robiąc coś, nie zaś rozmyślając. Poprzez fakt robienia ustala się
tajemniczy stosunek z samą prawdą; eksplikację zastępuje tu ekspresja.
W obecnej fazie, będącej jak
dotychczas zwykłym błądzeniem po omacku, mam na uwadze trzy cechy dyskursu
artystycznego: 1) kosmogoniczną, jako artystyczny wariant ontologicznej. Chodzi
tu o ontologię przenikającą naturę, tzn. o ten wymiar ontologii, który
filozofia zagubiła już po presokratykach, a odnalazła dopiero poprzez
romantyków, jak Schelling, Passavant, Goerres, Oken czy Carus; 2) profetyczną i wyroczną, nadającą myśleniu artystycznemu ton dogmatyczny, na płaszczyźnie
wyrazowej zaś — aforystyczny. Myślę tu także o specjalnym uwrażliwieniu
artystów na wymiar przyszłości; widzimy je w każdym ruchu awangardowym, na
przykład w awangardzie rosyjskiej — u Tatlina, Gabo, Pevznera, Malewicza;
wreszcie 3) globalność, wychylenie ku zespołom, całościom, relacjom,
kontekstom. Skłonność do monumentalności, do „widzenia szerokiego", do
wizji wspaniałomyślnej. Poza tymi trzema
charakterystykami myślenie artystyczne w swoisty sposób stawia problem stosunków z materią. Według mnie artyści są najbardziej kompetentnymi myślicielami,
co się tyczy materii. Nie mam jednak na myśli techniki po prostu, lecz
kompetencję obejmującą nawet zdolność do wywracania materii na nitce,
przekraczania jej ułomności. Myślenie artystyczne ma więc także komponentę
alchemiczną, którą można studiować od dołu, od strony problemów pracowni,
tajemnic zawodowych itd. S. 175 (...) trzy szczeble: kosmogoniczny, profetyczny i globalny.
Co do kosmogonicznego, chętnie przyznaję się do ignorancji. Świadomie
eliminuję ten problem, bo wydaje mi się, że grzebie on z kretesem wszystko,
co duchowe. W wymiarze kosmogonii duch jest razem z człowiekiem tylko jednym z wielu elementów; zepchnięty na ten szczebel, staje się nieistotny. Mnie tak
czy owak wystarcza ontologia, gdyż implikuje kosmogonię jako przypadek szczegółowy. W plastyce o wiele więcej mówi mi profetyczność. S. 175-177
(...) moją obsesją jest rehabilitacja jednostkowości,
ale nie tej pojedynczej, lecz wyposażonej w potęgę ogólności. Porzucam więc
niebiosa (ogólność), żeby oglądać je odbite w ziemskich wodach. Jeśli
zatriumfują natury muzyczne, na drodze artystycznej zrehabilitują ogólność,
anielskość, a nie jednostkowość typu ludzkiego. Natomiast plastyka, pochylająca
się zawsze nad poszczególnością, mogłaby pohamować (zresztą czyni to
zawsze) obsesję poszukiwania praw, gonienia jedynie za rzeczywistościami porządku
ogólnego. Skądinąd najwięksi zawsze służą jednostkowości, nawet gdy
szukają praw. Co w końcu Arystoteles chciał objąć swymi dziesięcioma
kategoriami, jeśli nie jednostkowość, bytową istotę ti,
„czegoś określonego"? Nawet matematyzm neokantysty Cohena ostatecznie wprzęga
kantyzm w służbę doświadczenia, określonego konkretu: rachunek nieskończonościowy
to u niego sposób na osadzenie nieskończoności w skończoności. Dziś nauki o duchu osiągnęły taki poziom, że chcą zdominować nauki o naturze,
odzyskując to, co swoiste, jednostkowe, „ulotne". Dlatego pytam: czy dysponujesz,
jak artysta plastyk, organem do wyczuwania jutrzejszego konkretu? Bo muzyka, jeśli w ogóle pozwala nam odczuć przyszłość, czyni to, dematerializując ją.
Natomiast ciało, jednostkowość to przecież nie tylko „brat-wieprzek", ale
również pomocnik duszy, jak w tej rumuńskiej baśni, w której dusza w chwili
śmierci wychodzi z ciała i przypada do niego, aby obcałować je od stóp do głów i podziękować za to, że tak długo jej pomagało. Wreszcie globalność. Powiem
wam, co myślę o niej i jednocześnie o panteizmie, wychodząc również od
jednostkowości i idiomatyczności. Otóż nie sądzę, aby między epistemologią
czy też logiką z jednej strony a hermeneutyką z drugiej istniał rozziew.
Idiomatyczność, gdy objawić jej formę, staje się przekazywalna. Każda
rzecz „siedzi" we własnej formie i może zawsze za mało doceniamy trud
krytyki i hermeneutyki usiłujących przekazywać formę jednostkowości. Tak więc
na dole istnieje sobie republika form wraz z hermeneutyką, w górze zaś druga — z logiką. Jeśli jednak stopniowo podliczymy i scalimy wszystkie formy będące
punktem wyjścia dla hermeneutyki, otrzymamy w końcu teorię, która pozostawia
gdzieś daleko formę w jej aspekcie jednostkowym i wyzwala ogólność. Jest to
powolne przechodzenie od hermeneutyki do logiki i odwrotnie — wędrówka w obie strony. W sferze ducha wszystko jest drogą z dołu w górę i z góry na dół;
to nie tylko drabina Jakubowa. (...) Część uzyskuje swą
godność od całości, ale nie może się wznieść do poziomu całości. Słabością
panteizmu jest to, że nobilituje, ale zarazem degraduje część. Czy jesteś
skłonny przystać na monstrualną wizję Goethego, w której tylko cała ludzkość w pełni wyraża człowieka? Jaki w tej wizji sens miałby Jezus? A więc boję
się, byś z tą swoją globalnością nie popadł w panteizm. Sobota, 22 listopada 1980 S.
179 (...) jak można się przestraszyć widokiem ludzi na Księżycu?
Wyobrażam sobie, że coś podobnego nastąpiło też w chwili wynalezienia
ognia. Kto wie, czy jakiś ponury staruch nie zaczął wówczas labiedzić: „Ludzie,
nie zdajecie sobie sprawy, jakie nieszczęścia nas czekają. Ogień dostanie się
do rąk jakiegoś dzieciaka, las się spali i co wtedy poczniemy? Ajajajajaj!!!".
Mdło mi się robi od wszystkich tych katastroficznych wizji; prawdę mówiąc,
zupełnie nie wierzę w Wielką Katastrofę i mam po temu argumenty. Ludzkość
to wielkie zwierzę, wielka zbiorowa osoba musiałaby poczuć, że stoi na progu
zagłady albo że właśnie ją przeżywa. Tonący człowiek w momencie
iluminacji, tym ostatnim, widzi całe swoje życie. Gdybyśmy właśnie tonęli,
jak sądzi wielu, gdyby było prawdą, że „tylko jakiś bóg może nas uratować",
jak oznajmia Heidegger, to nie jest możliwe, byśmy tego nie czuli, byśmy nie
doznawali ostatnich konwulsji, nie oglądali w skrócie całej naszej historii.
Zresztą można to ująć inaczej. Powiedzmy, że w roku 2000 staniemy na progu
zagłady. Jeśli tak, to też powinniśmy się cieszyć. Czy to błahostka być
ostatnim pokoleniem ludzkości?". Październik — grudzień 1980 3 października 1980 s.
181 (...) zaczynam rozmyślać o wielkich niespełnieniach w naszej Kulturze. Od jakich one okoliczności zależą? Pozostawiając na boku
problem warunków, potężnych zewnętrznych czynników hamujących, i biorąc
pod rozwagę tylko wymiar wewnętrzny, tj. charakter jednostki stającej przed
określonym zadaniem kulturalnym (jakie bierze ona na siebie, zbadawszy dokładnie
wszystkie wektory i szlaki kultury, do której należy), wyróżnimy dwa różne
rodzaje niespełnienia: pierwsze, mimo wszystko pełne chwały i nie nazbyt często u nas spotykane, wiąże się z nadmiernie rozbudzoną świadomością własnego
przeznaczenia. Występuje ona pod postacią trywialnej woli budowania dzieła, w filozofii zaś — woli systemu. Przykładem typowym u Niemców jest Hartmann
(przypomnijmy, że Heidegger porównał go z tramwajem jadącym od przystanku do
przystanku) (...). S. 182 Druga forma niespełnienia (u nas
jest ona regułą) wynika z braku wyrazistej świadomości własnego
przeznaczenia, tzn. z niezdolności do pomyślenia wszelkiego gestu w kulturze
jako elementu spójnej całości. Błąd polega tu właśnie na braku zmysłu
„konstrukcyjnego": nasze życie staje się sceną zdarzeń i przypadków.
Pozwalamy sobą kierować siłom zewnętrznym, nie dokonując selekcji spośród
różnych ofert wyłącznie ze względu na własne plany. To „rozmienianie się
na drobne", na dorywcze zajęcia (recenzje, artykuliki, wystąpienia w radio,
przedmowy, propozycje przekładowe; wszystko to są formy włączania się w „wydarzenia" zachodzące w sferze kultury), jest najczęstszą, codzienną
formą naszych niespełnień. 5 października 1980 S. 183-185 Geniusz jako ktoś „upadły" w nowoczesnych, niewielkich społecznościach (temat-obsesja w Dzienniku Kierkegaarda), a więc we wspólnotach nienawykłych do
obcowania z tym, co niezwyczajne — chyba że występuje w przybraniu władzy
lub — lepiej — zdarzenia. W takiej sytuacji niezwyczajnością najtrudniejszą
do zniesienia, a więc wypieraną, jest geniusz, ponieważ nie ma on przywileju
nietykalności, jakim cieszy się władza, ani nie otacza go aura normalności,
pochodna tradycji. Z chwilą jednak, gdy zaistnieje
tradycja geniusza — jak istniała ona w Niemczech czasów Goethego bądź w niektórych miastach greckich („inne narody miały świętych bądź mędrców,
Grecy zaś mieli geniuszy" — powiadał Nietzsche) — także geniusz staje
się „niezwyczajnością naturalną", potrzebną współczesnym jako pośredniczka
między nimi a porządkiem wyższym. Mieć „kulturę geniusza" znaczy umieć z radością uznać coś wyższego od nas, niedostępnego i zaakceptować to
jako możliwość własnego dźwignięcia się w górę; a więc nie ma tu ani
śladu niechęci wobec tamtego, że wspiął się tak wysoko, lecz przeciwnie,
radość, że samemu można znaleźć się obok niego. Jeśli taka kultura
geniusza zaistnieje, tzn. gdy geniusz bytuje sobie nie jako męczennik, lecz
triumfator, na kształt udomowionego boga, wówczas jego współcześni mogą
spokojnie przekraczać samych siebie. Cóż może być wtedy bardziej „uwznioślającego" — w ścisłym sensie tego słowa — niż postępowanie w orszaku prowadzonym
przez Empedoklesa bądź udział w bankiecie opisanym przez Manna w Lotcie w Weimarze, kiedy to Goethe opowiada o bycie mineralnym? Niezwykłe jest to opowiadanie
Marqueza o uskrzydlonym aniele (symbolizującym niezwyczajne), który podczas
burzy spada na podwórko jakiegoś wieśniaka. Z początku cała wieś adoruje
go, potem staje się on dziwadłem (gospodarz zaczyna pobierać opłaty za oglądanie
go), w końcu zaś, wyzuty z wszelkiej treści, dogorywa gdzieś w kurniku,
rzucony tam przez chłopa jako przedstawiciel rodzaju ptasiego. S.
185-186 W świecie ducha milczenie może
mieć przynajmniej następujące sensy:
-
Dialog, jako forma dynamiki
ducha, jest naprzemiennością mówienia i milczenia. W tych warunkach nieumiejętność
milczenia oznacza unieruchomienie ducha, głupi monolog, kręcenie się w ciasnym kręgu własnego ducha. Jest to więc słowotok, logorrea.
-
W innym sensie milczenie jest
zasadą samouctwa, etapem nieodzownym wszelkiej pajdei, Bildung. To ów czas „przyjmowania towaru", duchowej
regeneracji, ładowania akumulatorów itd. W każdej biografii kulturalnej muszą
być momenty, gdy nie produkujesz, lecz tylko konsumujesz kulturę, gdy zatem
powinieneś milczeć. Odmowa milczenia oznacza tu powtarzanie w kółko tego
samego, dreptanie w miejscu, obumieranie na skutek nieodnawiania własnej
substancji.
-
Milczenie może być formą
przyznania się do niemożności wyrażenia jakiegoś istotnego sensu lub też
wyznania, że nie mamy nic istotnego do powiedzenia. Heidegger pisze: „Człowiek,
nim zacznie mówić, powinien na powrót wsłuchać się w głos Bytu, nie
obawiając się, że słuchając tego imperatywnego wezwania, sam niewiele bądź
rzadko będzie miał coś do powiedzenia. Tylko w ten sposób można słowu
przywrócić jego bezcenną, istotną wartość, człowiekowi zaś udostępnić
schronienie w wielkim pałacu prawdy bytu". W tym aspekcie odmowa milczenia
oznacza pozostanie na powierzchni rzeczy, ślizganie się po niej, wprowadzanie
inflacji w przestrzeń słowa.
-
Milczenie może być formą
godności ducha, protestu. Zamykasz się w milczeniu, gdy wokół ciebie gada się
zbyt dużo i nikczemnie. Odmowa milczenia oznacza tu więc współudział w niemoralnym spisku słowa.
-
Wreszcie „nauczenie się
milczenia" można rozumieć jako korektę w postępowaniu, opartą na doświadczeniu
negatywnych skutków mówienia. Tym sposobem milczenie staje się wyrazem
roztropności, a więc mądrości uzyskanej kosztem wysiłku.
S. 187-189 Tak więc w warunkach patologii
kulturalnej dobry redaktor musi zawodowo uprawiać podejrzliwość. Musi on
utrzymywać się w ciągłej czujności i widzieć w każdym autorze małego
diabła, który na każdym kroku próbuje go wykołować za pomocą słów. Śmieszność
jest w tę sytuację wkalkulowana; każdy wartownik kreuje sobie własne upiory, a ten tutaj chory biedak upodabnia się straszliwie do ludzi mających zawsze
jedno oko zamknięte (paradoks oka wartownika) w świecie podejrzanych,
stworzonych przez jego własny obłęd. Schorzenia kultury można wyjaśnić
odebraniem jej względnej autonomii, niezbędnie potrzebnej każdej kulturze do
zdrowia. Patologia kultury jest szczegółowym przypadkiem heteronomii: społeczeństwo
zaczyna się odnosić do kultury dokładnie tak, jak ludzie zwykle odnoszą się
do natury — dokonując w niej interwencji, które definitywnie rozregulowują
autonomiczne układy sprzężeń zwrotnych. Dla każdej formy istnienia działającej
podług wzorców organicznych samoregulacja jest zasadą nadrzędną;
interwencje z zewnątrz są dla niej śmiercionośne. Kultura traci swój charakter
organiczny, gdy nie może się już rozwijać na podstawie „doboru
naturalnego", co tutaj oznacza przede wszystkim niewymuszone poszanowanie dla
immanentnych kulturze wartości. Podobnie jak przyroda choruje, gdy nie może
samodzielnie uporać się z padliną, tak też w świecie kultury patologia
wybucha wskutek zahamowania z zewnątrz funkcji usuwania bądź resorbowania
„padliny" kulturalnej, tj. pseudowartości. Taka kultura staje się czymś w rodzaju zarażonego organizmu, w którym to, co chore i zgniłe, eliminuje to,
co jest autentyczną wartością. Zatrzymanie naturalnej selekcji zaczyna się w świecie kultury z chwilą zablokowania procesu, który ten świat po prostu
konstytuuje — „doboru kadr". Jest to coś w rodzaju choroby nabytej przy
urodzeniu, w wyniku czego powstaje fantom życia kulturalnego. Przykładowo, gdy w pewnym momencie dała o sobie znać potrzeba oczyszczenia mechanizmu
rekrutacji (co z punktu widzenia immanencji wartości było absolutnie
konieczne), selekcji niemal bez wyjątku dokonywano dokładnie wbrew zasadzie
immanencji, według innych kryteriów. W ten sposób medium patogenne zostaje uświęcone
jako medium kulturalne. Wszystko zatem, co będzie jego emanacją, nosić będzie
piętno choroby: jego książki, jego pisma itd. są produktami chorymi. Rodzi
to również patologię w przemyśle kulturalnym: od Kulturbetriebu
oczekuje się, że będzie rentowny w warunkach, w których jego produkty są
niestrawne, a więc niechodliwe. Następnie chorobą dotknięta zostaje krytyka,
ta samoświadomość każdej kultury i najwyższa forma jej sprzężenia
zwrotnego, toteż spokojnie można ją wpisać do rubryki (jeśli mamy trzymać
się nadal naszej chorobowej metafory) o nagłówku „choroby systemu
nerwowego"; uległszy schizofrenii, chwali ona to, co powinna krytykować, i vice versa.
Cały ten obraz jest oczywiście
przerysowany, poniekąd „wyidealizowany", bo gdyby wszystkie te elementy
organizmu kultury zostały całkowicie i definitywnie porażone chorobą, zło
stałoby się krystalicznie przejrzyste jak w świecie baśni. Wszystko zaś, co
jeszcze jest życiem, zdrowiem, wartością, formuje się zawsze w konwulsjach,
gorączkowo, niekiedy chaotycznie, kiedy indziej czyniąc zbyt dużo uników i manewrów bądź też — całkiem po prostu — ocierając się o szaleństwo,
szaleństwo tego co naturalne. 10 października 1980 Każda książka, gdy już się
narodzi, nosi w sobie własną receptę. Z chwilą, gdyś się tego dowiedział,
możesz zostać autorem, tzn. możesz wytrwale i pilnie powielać własny
schemat mentalny, przykładając go, mniej lub bardziej arbitralnie, do tego bądź
innego materiału. Na przykład ja sam wnet po napisaniu Tragiczności odczuwałem pokusę wykorzystania tej „sztuczki" i napisania książki o symbolu. W ten sposób można by nizać książki jak
paciorki na sznurek; mógłbym nawet żyć sobie z błogim poczuciem, że jestem
pracowity. Za ciekawsze uznałem jednak dokopywanie się korzenia, początku myśli, i nadawanie w ten sposób moim zajęciom sensu konieczności. Takie czerpanie, Schöpfen,
jest tym bardziej oczyszczające i płodne, im bardziej maniakalne. Większość
autorów nigdy nie zstępuje w mroczne podziemia myśli. S. 189
Historycy literatury czy sztuki w istocie nigdy nie
kontynuują, zawsze tylko zaczynają, a więc poniekąd godzą się na życie
pod komendą przypadku. 17 października 1980 S. 191-192
(...) wszystko, co posiadamy, to tylko pewien zasób
niebytu. A przecież w niejednym jego geście przebłyskuje coś diabelskiego.
Jest destruktorem zamroczonym i wysterylizowanym przez Dobro" [ 1 ].
22 grudnia 1980 S.
193 (...) nostos, co
znaczy „powracać do siebie". (...) „Ozdrowieńcem" jest ten, kto zbiera się
do powrotu, tzn. do ponownego wejścia we własny los. Ozdrowieniec wędruje ku
sobie samemu, toteż może o sobie powiedzieć: jestem".
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] E. Cioran, O niedogodności narodzin,
przeł. I. Kania, Oficyna Literacka, Kraków 1996, str. 148-149 (przyp. tłum.). « Filozofia współczesna (Publikacja: 28-04-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4732 |
|