|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Kultura » Sztuka » Poezja
Nihilista w rodzimym wydaniu – bohater Wojaczkowych liryków Autor tekstu: Katarzyna Anna Rdzanek
Debiutujący w 1965 roku, na łamach pierwszego numeru miesięcznika „Poezja", Rafał
Wojaczek należy do kręgu twórców, którzy zadbali o stworzenie legendy własnej
osoby jeszcze za życia. Tragiczna śmierć Andrzeja Bursy czy Marka Hłaski stała
się początkiem narodzin mitu artysty wyklętego ze społeczeństwa. W negatywnej wersji mitu urastali do rangi alkoholików, degeneratów, komediantów,
zdobywających poklask dzięki zmyślnie zaaranżowanym skandalom. W przychylniejszym gronie krytyków postrzegano ich jako romantycznych buntowników,
skłóconych ze światem i własnym życiem.
Wszelkie głosy
krytyczne interpretujące poezje Wojaczka przez blisko dwadzieścia lat,
rozpatrywały ją poprzez pryzmat samej postaci autora, jej skandalizującego życia i samobójczej śmierci. W konsekwencji takiego toku myślenia, traktowano twórczość w kategoriach integralnego zespolenia poezji i życia. Próby jej odczytania ciążyły
ku jednemu kierunkowi: dramatyczna walka poety z chorobą psychiczną. Dlatego
też, traktowano wiersze jako poetycką wiwisekcję egzystencjalnego cierpienia
(J. Kwiatkowski); bądź oryginalny projekt życia, do którego poeta naginał własną
egzystencję. Inni badacze ujmowali ją jako rodzaj terapii i stosunek do
osobistych lęków (T. Karpowicz), co kazało operować pojęciami analizy
psychologicznej (J. Trznadel). Recenzje czy opracowania ujmujące twórczość
Wojaczka w tak dość stabilnych i wyrazistych kategoriach, prowadziły do
zagubienia autentycznych wartości poezji. Interpretowanie wierszy pod egidą
spaczonej psychiki, to nic innego jak ich deprecjacja.
Śmiem
twierdzić, że poezja ta zasługuje na szacunek i krytykę bez popadania w okazjonalność, jaką
jest śmierć pisarza. Chcę zwrócić uwagę na jej kreacyjny charakter, na
odczytywanie z perspektywy eksperymentu i możliwości przeróżnych, ciekawych
interpretacji kontekstowych. Poniżej proponuję eksplikację tejże poezji w kontekście myśli Nietzschego i Camusa.
Świat przedstawiony w poezji Wojaczka to w istocie świat zwyczajny,
przeciętny, „masowego" porządku,
wypracowanych racji i praw powszechnie obowiązujących. Innymi słowy to świat
wartości pod panowaniem Rozumu.
(...)
Mąż wtedy będzie słuchał — nim w dzielnicy
nie
zaczną dawać piwa — czy już krzyczy
radio, krucjatę ogłaszając znów.
A żona, pilnie patrząc w oczy lustra,
policzy zmarszczki i uśpi dwie
ślepe łzy; potem pójdzie kupić chleb. W śmierć dziecka wreszcie wedrze się pobudka.
(Nowy
świat, IB) [ 1 ]
Egzystencja w zastanym świecie sprowadza się do wegetacji, biologicznego trwania, staje się
„krucjatą chleba i piwa" [ 2 ].
Podmiot liryczny zdaje sobie sprawę, że „jutro będzie takie samo i pojutrze, i wszystkie inne dni". [ 3 ]
Parafrazując Camusa powiem: normalność tradycyjna to dla niego szczególny
przypadek nienormalności. [ 4 ] Ta myśl miażdży go, pod wpływem
braku perspektywy
rodzi się świadomość własnej obcości:
Zjechałem tu nie w porę
Sezon jeszcze nie otwarty (...)
(Martwy sezon ,S)
„Wielka
niezgoda rodzi się między człowiekiem i przedmiotami" [ 5 ].
Rzeczy zostają zmylone i pozbawione swych prawidłowości, funkcji:
Najpierw róża, co różą żadnego nie jest ogrodu — do którego nie wiedzie nawet boczne wejście.
Dalej, bezkrwista jak leukemia, jest
krew — i życie, które spóźniło się na śmierć.
I głos, co języka nie ma wspólnego z mową.
Usta, na zawsze niepewne swoich warg,
na których nigdy ni usiądzie nawet
płatek cienia, kryjomy pocałunek dnia.
— Czasem o rzęsę zaczepi się ćma — matka zmarła — i zaraz w ognisko oka spadnie.
I jeszcze ptak, co nigdy do nieba nie doleci
bo nie ma ziemi, z której mógłby wzlecieć I głód, co już nie zazna żadnego owocu i w dłoni ziarnko, co jest mogiłą owocu.
(Katalog, S)
Podważona zostaje
prawdziwość świata. Nurtującym problemem outsidera Wojaczkowego staje się
nierzeczywistość życia. „Uświadamia ją
sobie z bolesną wyrazistością, kiedy zaczyna mu dolegać, lecz nie
jest pewien, jakie jest źródło owego bólu. Zwykły świat traci dla niego
walory, jak dla człowieka, który wstał po bardzo długiej chorobie. Życie
przybiera charakter koszmaru lub staje się czymś w rodzaju ekranu filmowego,
na którym nie ma już obrazu. Człowiek, który rzutował swe nadzieje i pragnienia w to, co się działo na ekranie, nagle zdaje sobie sprawę, że jest w kinie. Pyta więc: kim jestem? Co tu robię?". [ 6 ] Po rozpoznaniu wartości oferowanych przez świat jako wartości zdefraudowanych
następuje podwójna alienacja — własnowolna i dokonana przez otaczający świat — która spaja się w ostentacyjne "Nie dla mnie" (Zapis z podziemia, IB). Skoro świat, w którym żyje, nie jest realny, skoro wszystko jest nieprawdziwe nie warto nic
robić.
Krótkowzrocznością z mojej strony byłoby nie zauważenie związku,
przywołanego przeze mnie powyżej wiersza, z „Zapiskami podziemnymi"
Fiodora Dostojewskiego. Bohater literacki poety mikołowskiego, podobnie jak myśliciel
rosyjski, neguje zastaną rzeczywistość. Swój światopogląd wywodzi z totalnego odrzucenia wszystkiego, z „buntu, dla którego pokusą jest
konformizm" [ 7 ].
Wchodzi w świat podziemny, bez prawdy, fałszu, usankcjonowanych wartości i moralności. Usytuawia się poza rzeczywistością, "poza dobrem i złem". A wykroczyć poza dobro i zło, wedle Nietzschego, to wyjść poza
„moralność stada" w celu odkrycia własnej moralności, która jest
antagonistyczna w stosunku do altruizmu, do litości, do ludzi pospolitych, do
konformizmu, do tradycyjnych, etycznych piedestałów podsuwanych przez doktryny
religijne Zachodu.
(...) Pańską twierdzą i wygnaniem jest ten pokój
Wieża ponad dobrem, złem i społeczeństwem
Czy pan nigdy nie próbuje z niego uciec? Z rozpaczliwych czterech kątów Piąty: śmierć.
(List
do nieznanego poety, NSK)
Lokalizacja w podziemiach świata i tak wymaga męstwa bycia. „Sens życia
jest przekreślony, ale jest samo życie" [ 8 ]. A męstwo bycia pozwala trwać w tym życiu. Skrajną konsekwencją postawy
nihilisty byłoby, w tym przypadku, zakończenie niekończącego się pasma
cierpień. Jednak do tego, na razie, nie dochodzi. Można wnioskować, że bunt
jest tu dowodem afirmacji świata. Zawarta w tej postawie sprzeczność leży u podłoża buntu. Buntujący „odmawia zgody, ale się nie wyrzeka". [ 9 ]
Za Leszkiem Kołakowskim powiedzieć należy, że
„nihilizm nigdy nie może być autentyczny, póki wyraża się w życiu (...) a udając negację, akceptuje
świat, który utożsamia z samym sobą". [ 10 ]
Bohater Wojaczka zdaje sobie sprawę ze swojego położenia. A to kolejny rys
outsidera: jasność widzenia i zdolność usytuowania się wobec społeczeństwa. Outsider wierszy
Wojaczka jest nihilistą w takim sensie, w jakim określa to Camus [ 11 ].
Pragnie żyć według wartości jakie sam sobie wyznaczy (dlatego nie można tu
mówić o jakiejś uniwersalnej
drodze outsidera; każda bowiem droga uzależniona jest od osobowości).
Nie godzi się bowiem na życie w świecie pozorów, gdzie:
(...) Choć dłoń wzniosłemu
hasłu uprzejmie przyklaśnie,
Imię
pokoju zawsze ciałem wojny się stanie.
Kobieta zawsze będzie czymś, co jest na sprzedaż
Za oprawione w miłą ślinę słówko.
Dziecko nigdy nie będzie dziedzicem imienia
Dobrego — zawsze tylko złej sławy podrzutkiem.
Zawsze będzie przekleństwo i pot śmierdzący moczem I bohaterstwo puste i na nic nasze czekanie.
Nigdy nie będzie świata innego niż zapowiedź
Kolejnej nędzy w jego wewnętrznej bramie.
(Pewne rymy, UZ)
Zdolność do jasnego postrzegania otaczającej rzeczywistości
stanowi, niewątpliwie, o cechach bohatera tych liryków. Owe wyznania
mogą chyba poświadczyć, iż bohater „domaga się nie życia, ale racji życia"
[ 12 ].
Poszukuje moralności, powołuje się na miąższ życia, bo tylko tu może
odnaleźć porządek .
Wszystkie więc działania, które podejmuje bohater przywoływany z kart
wierszy wyjętych z tomików poetyckich Wojaczka, czy to będzie bunt, czy zejście
na pozycje outsiderskie, czy w końcu przyjęcie postawy nihilistycznej, stanowią
formę obrony jednostki. Ale nie tylko. Bunt jest fundamentem wolności, zatem
chroni jednostkę przed utratą własnej prawdy. Przyjęcie postawy
outsiderskiej przynosi ochronę czy raczej wolność od zaangażowania się człowieka w „zły", zdefraudowany świat. Świat rozpadu tradycyjnych wartości i zasad, pogłębiający dramat wykorzenienia podmiotu. Ten stan rzeczy stanowi
źródło przerażenia. Stąd przyjęta postawa nihilistyczna, której
konsekwencją jest pojawiająca się świadomość niebezpieczeństw totalnej
negacji:
(...) Ale ciągle "nie"
uparcie powtarzając, dziś nie wiesz, kim jesteś!
(List do nie wiadomo kogo, IB) Ten swoisty nihilizm, to „nic innego jak retoryczna fikcja"
[ 13 ],
która pełni funkcje ochronną i nobilitującą jednostkę, choćby poprzez
przejaw egocentryzmu. Bohater próbuje odnaleźć takie postępowanie, w którym
urzeczywistniłby swoje „ja". Takie rozumienie zakłada wolność podmiotu,
który tworząc ex nihilo staje się kreatorem, dokonuje przewartościowania
aksjologii. Pojmowanie wolności w ten sposób, możliwe jest tylko po
odrzuceniu, bądź zakwestionowaniu obiektywnie przyjętych prawd, przede
wszystkim „uśmiercenie" Boga. Jeśli Boga nie ma, człowiek nie posiada
"natury", jest wolny, sam obiera drogę postępowania, stwarza siebie zgodnie z sartre’owską tezą: egzystencja poprzedza esencję. Ten wypływający z ateizmu nihilizm, wedle Nietzschego, może przybrać dwie formy: czynną i bierną.
Bohater wierszy Wojaczka wybiera postawę aktywną, pojmuje własną egzystencję
jako możliwość kreacji:
(...) Gdzie moich jąder krąży podwójna planeta
Tam wieszają człowieka za to że poeta
Gdzie nasienie pospiesznie porzucone gnije
Tam kobietę do spazmu pobudzają kijem (...)
Gdzie moja stopa lewa bieg planet popędza
Tam nie ma Boga tylko jego impotencja
Gdzie moja stopa prawa bieg planet wstrzymuje
Też nie ma Boga tylko nieskończony smutek (...)
(Ballada bezbożna, IB) Podmiot liryczny odrzuca dotychczasowe prawa rządzące rzeczywistością
ziemską. Kreśli wręcz nadrealistyczną wizję zatomizowanego ciała,
przypisuje sobie atrybuty boskości, tym samym detronizuje Boga, obwołuje się
demiurgiem. Powiada: "W tym słonecznym zegarze ja jestem gnomonem" (Inna
bajka, IB).
Nie mnie jednak zajmować się zagadnieniami demiurgii i kreacji u Wojaczka, bowiem
kwestie te zostały omówione dokładnie w książce Romualda Cudaka. [ 14 ]
Przypisy: [ 1 ] Wszystkie przywoływane wiersze Wojaczka, jeśli nie zaznaczono
inaczej, pochodzą z: Rafał Wojaczek, Wiersze, oprac. B. Kierc, Wrocław 1996.
Rozwiązanie skrótów tytułów tomów: S = Sezon,
IB = Inna Bajka, NSK = Nieskończona Krucjata,
KNB = Którego nie było, UZ = Wiersze
Uzupełniające. [ 2 ] R.
Cudak, Piosenka bohaterów II Rafała Wojaczka lektura wiersza, [w:]
Który jest. Rafał Wojaczek w oczach
przyjaciół, krytyków i badaczy,
pod red. R. Cudaka i M. Meleckiego, Katowice 2001, s. 281. [ 3 ] A. Camus, Mit Syzyfa i inne eseje, Warszawa 1999,
s. 24. [ 4 ] Zob. A. Camus, Człowiek..,.s. 80. [ 6 ] C. Wilson, Outsider, Poznań 1992,
ss. 72-73. [ 7 ] A. Camus, Człowiek..., s. 101. [ 10 ] L. Kołakowski, Kultura i fetysze, Warszawa 1967, s. 153. [ 11 ] "Nihilistą nie jest ten, kto w nic nie wierzy, ale ten, kto nie wierzy w to, co jest", [w:] A. Camus,
Człowiek..., s. 82. [ 13 ] L. Kołakowski, Kultura...,s.159. [ 14 ] Zob. R. Cudak,
Biblia Rafała Wojaczka, [w:]
Znajomym gościńcem. Prace ofiarowane Profesorowi Ireneuszowi Opackiemu, red. T. Sławek przy współudziale A.
Nawareckiego i D. Pawelca, Katowice 1993. « Poezja (Publikacja: 15-06-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4852 |
|