|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Filozofia kultury
Filozofia polska wobec kryzysu cywilizacyjnego [2] Autor tekstu: Jan Szmyd
Jeśli
przyjąć, że kryzys w znaczeniu ogólnym oznacza utratę równowagi wewnętrznej
danej struktury [ 4 ] (w rozważanym przypadku — cywilizacji współczesnej),
wytrącenie jej z dotychczasowego położenia., zanik w niej zasady i siły
integrującej całość i własną tożsamość, zasadniczy punkt zwrotny w istnieniu i funkcjonowaniu tej struktury i otwarcie się przed nią jakiejś
nowej alternatywy (alternatyw), radykalnej zmiany lub zupełnej destrukcji — i że na poziomie świadomości i odczuć subiektywnych wywołuje on poczucie
chaosu (moralnego, społecznego, kulturowego, egzystencjalnego itp.), poczucie
niepewności i zagrożenia, obawy i troski o jutro itp.; i jeśli w dodatku
przyjąć, że głównymi odmianami (typami) kryzysu cywilizacyjnego jest
kryzys ekonomiczny, społeczny, moralny, kulturowy, polityczny, ideologiczny i religijny [ 5 ], to „odczytania" cywilizacji współczesnej przez
wielu interesujących nas tu filozofów i intelektualistów, mieści się w znacznej mierze w zakresie tak ogólnie rozumianego pojęcia kryzysu, jest
przedstawianiem owej cywilizacji jako świata totalnie kryzysowego. Równocześnie w tym krytycznym obrazie współwystępują po części zgodne, a po części
rozbieżne pomysły i propozycje określonych i działań zaradczych najważniejszych
bodaj — jak się wydaje tym autorom — diagnostom remediów na „stan
chorobowy" badanej cywilizacji i sposobów „wyprowadzania" jej z tego stanu.
Inaczej mówiąc mamy tu do czynienia z różnymi orientacjami poznawczymi i diagnostyczno-naprawczymi.
Są to
następujące orientacje:
-
socjologiczno-kulturologiczna;
-
etyczno-aksjologiczna;
-
filozoficzno-antropologiczna;
-
ekologiczno-enwironmentalistyczna
-
i
humanistyczno-edukacyjna.
Każda z tych umownie tu wyróżnionych orientacji, mających zresztą swych reprezentantów
nie tylko w polskiej nauce i filozofii przełomu XX i XXI wieku, ale w światowej
myśli naukowej i filozoficznej, odczytuje współczesność, jej cechy i właściwości,
kryzysy i zagrożenia z właściwej dla siebie perspektywy poznawczej, z własnego,
mniej lub bardziej wyraziście skonturowanego horyzontu teoretycznego i aksjologicznego. Na przykład w pierwszej z nich bardziej z horyzontu
socjologicznego i kulturologicznego, a więc naukowo-empirycznego czy
historycznego, niż ściśle filozoficznego, zaś w drugiej (w przyjętej tu
kolejności ich uszeregowania) — głównie z pozycji moralistycznych i etyczno-wartościujących. W trzeciej z kolei — z pozycji myślenia
filozoficzno-antropologicznego, w czwartej — ekologiczno-środowiskowego i ekoetycznego. Natomiast w ostatniej z wyróżnionych orientacji myślowych
przewagę uzyskuje z natury rzeczy opcja humanistyczno-pedagogiczna.
W kręgu
filozofów polskich bądź uczonych polskich uprawiających samodzielnie pogłębioną
refleksję filozoficzną znajdujemy zwolenników niemal wszystkich
wymienionych wyżej orientacji myślowych. Przykładowo biorąc do orientacji
socjologiczno-kulturologicznej zaliczyć można m.in. Z. Baumana, J. Szczepańskiego,
J. Szackiego, W. Pawluczuka i innych; do orientacji etyczno-aksjologicznej — K.
Wojtyłę,
J. Tischnera, A. Grzegorczyka, M. Michalika, H. Promieńską i innych; do
filozoficzno-antropologicznej — L. Kołakowskiego, A. Schaffa, A. Nowickiego,
A. Walickiego, A.T. Tymieniecką, J. Kuczyńskiego, J. Bańkę, B. Chwedeńczuka,
B. Łagowskiego i innych, natomiast do orientacji
ekologiczno-enwironmentalistycznej — H. Skolimowskiego, W. Sztumskiego i innych, a do orientacji humanistyczno-pedagogicznej — B. Suchodolskiego, J.
Legowicza, M. Szymańskiego, Cz. Banacha i innych autorów.
Wyżej
wymienieni, a także i nie wymienieni autorzy, filozofowie i uczeni polscy wnoszą
znaczący i oryginalny wkład do naukowego i filozoficznego rozpoznawania świata, w którym żyjemy. Nadają też swoim jego obrazom znaczną specyfikę i indywidualne zabarwienie [ 6 ]. Dlatego też ich prace z tej szczególnie
aktualnej dziedziny ludzkiego samopoznania i głębszej gatunkowej samowiedzy
zasługują na szersze wprowadzenie w społeczny obieg myśli i idei, a przynajmniej na osobiste zainteresowanie i lekturę.
*
"Res Humana" nr 3-4/2006.
1 2
Przypisy: [ 4 ] Por. P. Riclour, Kryzys — zjawisko, swoiście
nowoczesne, [w:] O kryzysie. Przygotował i przedmową opatrzył K.
Michalski, Warszawa 1990. [ 5 ] Por. Kryzys kultury europejskiej? Pod redakcją Ludmiły
Żuk-Lapińskiej, Rzeszów 1997, s. 75-78. [ 6 ] Por. Filozofia wobec XXI wieku. Pod redakcją
Lecha Gawora, cyt. wyd.; Wizerunki filozofów i humanistów polskich. Wiek
XX. Pod redakcją Jana Szmyda, Kraków 2000; J. Szmyd, Polski wkład do
teorii i projektu współczesności (Zygmunt Bauman i Józef Bańka), "Państwo i Społeczeństwo", Rok IV, 2004, nr l, s. 45-62; tenże: Cywilizacja
współczesna z perspektywy filozofii edukacji (Bogdan Suchodolski i Anna
Teresa Tymienicka), [w:] Filozofia i czas przyszły. Profesorowi Czesławowi
Glombikowi w 70. rocznicę urodzin. Pod redakcją Barbary Szotek i Andrzeja
J. Norasa, Katowice 2005, s. 181-197; tenże: Modern civilization in the
paradigm of educational thought, Phenomenological Inquiry. "A Review of
Philosophical Ideas and Trends", Volume XXIX, October 2005, s. 15-28. « Filozofia kultury (Publikacja: 15-08-2006 )
Jan Szmyd Profesor filozofii w Akademii Pedagogicznej im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie; autor wielu książek, studiów i esejów; stale współpracuje z „Res Humana". | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 4998 |
|