|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Prawo » Prawa Człowieka
Krótkie dzieje praw człowieka [2] Autor tekstu: Małgorzata Gawlik
Kontynuatorem idei prawa natury i umowy społecznej byli Monteskiusz i J.J. Rousseau.
Rousseau, podobnie jak jego wielcy poprzednicy, głosił pogląd, iż
celem państwa jest zapewnienie jednostce wolności i poszanowania praw
[ 25 ]. W 1776 r. ogłoszona została Amerykańska Deklaracja Niepodległości, której
twórcą był T. Jefferson. Na mocy ustaleń w niej zawartych uznano prawa
naturalne za niezbywalne, czyli takie, których nie może jednostki pozbawić państwo,
jak również sama jednostka nie może się ich zrzec [ 26 ].
Dopuszczono nawet możliwość obalenia bądź zmiany systemu rządów w razie
zdarzających się naruszeń praw przez władzę.
Aktem, który najsilniej wpłynął na
postęp w zakresie ochrony praw i wolności człowieka na kontynencie
europejskim była francuska Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1789
r. Zawierała katalog praw i wolności, obowiązujących do dziś w wielu
systemach państwowych. W tekście Deklaracji znalazły się m. in. takie prawa i wolności jak: prawo własności (art. 17), wolności słowa (art. 11),
wyznania (art. 10), równości wobec prawa i dostępu do udziału w sprawowaniu
władzy państwowej (art. 6) [ 27 ]. Deklaracja ustalała po
raz pierwszy w historii zasadę
gwarantowania praw każdej jednostki przez aparat państwowy. Jak stanowił art.
2: „Celem każdej organizacji politycznej jest utrzymanie naturalnych i nie
przedawnionych praw człowieka". Miała również na celu spełniać rolę
programu politycznego w walce o przemiany polityczne i społeczne. Pomimo upływu
wielu lat od ogłoszenia Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela w wielu krajach
świata prawa zawarte w tekście tego dokumentu stanowią nadal odległy ideał
[ 28 ]. W późniejszych konstytucjach XIX w. zwracano uwagę na kwestię
zapewnienia praw i wolności obywatelskich w ramach państwowego porządku
prawnego, rezygnując z podkreślania prawno-naturalnego charakteru praw
jednostki. Utworzona po pierwszej wojnie światowej Liga Narodów regulowała
takie zagadnienia w zakresie ochrony praw i wolności człowieka jak ochrona
mniejszości narodowych w niektórych krajach europejskich czy ochrona rdzennych
mieszkańców terytoriów mandatowych Ligi. Następnym krokiem w kierunku działań
na rzecz praw i wolności człowieka było stworzenie wersalskiego systemu
ochrony mniejszości. System był oparty na tzw. traktatach mniejszościowych,
zawieranych pomiędzy mocarstwami sprzymierzonymi a innymi krajami [ 29 ].
Traktat zawarty z Polską w 1919 r. zapewniał mniejszościom narodowym prawną
ochronę praw obywatelskich, politycznych i swobód dotyczących kwestii związanych z oświatą i kulturą (ochronę gwarantowała Liga Narodów). Państwa objęte traktatami mogły zwracać
się do Ligi Narodów w razie naruszenia tych zobowiązań. Dodatkowo
przedstawiciele mniejszości (czyli osoby różniące się od większości
obywateli danego państwa rasą, językiem lub religią) z państw, które podpisały traktaty, uzyskali prawo wnoszenia skarg
przeciwko państwu swego zamieszkania do Rady Ligi Narodów.
Warto wspomnieć w tym miejscu o wkładzie Ligi Narodów w tworzenie zrębów
międzynarodowego prawa pracy. Art. XXIII Paktu Ligi stanowił, iż: „członkowie
Ligi dołożą wszelkich starań, aby ustanowić i utrzymać słuszne i ludzkie
warunki pracy dla mężczyzn, kobiet i dzieci (...) oraz utworzyć i utrzymywać
potrzebne w tym celu organizacje międzynarodowe", a rozdział XIII Traktatu
Wersalskiego stanowił konstytucję Międzynarodowej Organizacji Pracy [ 30 ].
Po drugiej wojnie światowej prawa i wolności człowieka stały się wartościami
obowiązującymi w systemach politycznych na całym świecie. Zaczęły wyznaczać
granice władzy i kryterium oceny sprawowania rządów przez aparat państwowy
[ 31 ].
Historycznym przełomem o doniosłym znaczeniu dla całego dorobku
prawnego w dziedzinie ochrony praw i wolności człowieka na świecie było
uchwalenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka w 1948 r. W zamyśle twórców
Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka miał to być dokument, który stanowiłby
kodeks moralny, zbiór podstawowych praw człowieka, zaakceptowanych przez
wszystkie państwa Narodów Zjednoczonych. Deklaracja została uchwalona w formie rezolucji ONZ pozbawionej wiążącej mocy prawnomiędzynarodowej
[ 32 ].
Był to pierwszy akt zajmujący się tą problematyką w sposób całościowy.
Dokument czerpie ze wzorów swej historycznej poprzedniczki, jaką była
francuska Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1789 r. Deklaracja zawiera
takie postanowienia jak: prawo do życia (art. 3),
równość wobec prawa (art. 7), prawo do ochrony prawnej (art. 8), do
wyboru miejsca zamieszkania (art. 13), do obywatelstwa (art. 15), prawo do własności
(art.17), równego dostępu do służby publicznej (art. 21) czy prawo do
ubezpieczeń społecznych (art. 22). W akcie znalazły się
bezwzględne zakazy — zakaz niewolnictwa (art. 4) i zakaz tortur oraz
traktowania ludzi w sposób poniżający lub okrutny (art. 5) [ 33 ]. Deklarację bez wątpienia można dziś określić jako akt, który
stanowił punkt odniesienia dla wielu inicjatyw na rzecz praw człowieka, w tym
kreującym konkretne instrumenty ochrony prawnomiędzynarodowej. W literaturze
porównuje się znaczenie roli jaką odegrała w dziejach ochrony praw i wolności
człowieka do roli Karty Narodów Zjednoczonych dla współczesnego prawa międzynarodowego.
Uchwalenie Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka zapoczątkowało przyśpieszony
proces tworzenia międzynarodowych instrumentów w zakresie ochrony praw i wolności
człowieka [ 34 ].
Powstawały liczne konwencje, pakty, umowy regulujące w mniej lub bardziej
precyzyjny sposób tę problematykę. Należały do nich:
-
Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych [ 35 ];
-
Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych [ 36 ];
-
Europejska konwencja o zapobieganiu torturom oraz nieludzkiemu lub poniżającemu
traktowaniu albo karaniu [ 37 ];
-
Konwencja Praw Dziecka [ 38 ].
Najbardziej doniosłe znaczenie spośród wymienionych aktów z punktu
widzenia omawianego tematu miały Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych i Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych, uchwalone przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych 16.12.1966 r. Pozostałe konwencje stanowią uzupełnienie uregulowań
zawartych w paktach. Zakres przedmiotowy Międzynarodowego Paktu Praw
Obywatelskich i Politycznych niewiele odbiega od zakresu Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Poszerza katalog praw i wolności
zawarty w PDPCZ o nowe w prawie międzynarodowym postanowienia takie jak: zakaz
pozbawiania wolności w razie niemożności wywiązania się ze zobowiązań
umownych (art. 21), nakaz humanitarnego traktowania z poszanowaniem przyrodzonej
godności osób pozbawionych wolności (art. 10), jak też reguluje pewne
kwestie ochrony praw dziecka (art. 24) i praw mniejszości etnicznych,
religijnych lub językowych (art. 27). Na mocy paktu został powołany Komitet
Praw Człowieka w celu zagwarantowania systemu ochrony postanowień zawartych w pakcie [ 39 ]. Międzynarodowy
Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych proklamuje w szczególności
takie prawa jak: prawo narodów do samostanowienia (art. 1), prawo do pracy i wynagrodzenia
oraz wyboru rodzaju zatrudnienia (art. 6), prawo do sprawiedliwych i korzystnych
warunków pracy (art. 7), prawo do tworzenia związków zawodowych i prawo do
strajku (art. 8), prawo do zabezpieczenia społecznego (art. 10), prawo do udziału w życiu kulturalnym (art. 15) oraz podkreśla równość kobiet i mężczyzn w zakresie korzystania z praw społecznych, gospodarczych i kulturalnych
zapisanych zawartych w pakcie.
Do międzynarodowego systemu ochrony praw i wolności
człowieka należy zaliczyć również akty obowiązujące na szczeblu
regionalnym. System regionalnej ochrony praw i wolności człowieka początkowo
ograniczony był do Europy Zachodniej. Powstał z inicjatywy Rady Europy. Należy
wspomnieć w tym miejscu o najbardziej znanym z nich — Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności (EKPCZ) [ 40 ].
Jedenaście protokołów dodatkowych uchwalonych do Konwencji wraz z nią i Europejską Kartą Socjalną [ 41 ] dały początek powstaniu specjalnych instytucji powołanych do kontroli
przestrzegania praw i wolności człowieka [ 42 ].
Instytucjami tymi były Europejska Komisja Praw Człowieka i Europejski Trybunał
Praw Człowieka. Konwencja zapewnia każdemu człowiekowi prawo do życia (art.
2), zakazuje niewolnictwa, przymusowej pracy (art. 4), tortur (art. 3),
pozbawienia wolności bez wyroku sądowego (art. 7). Podobnie jak wcześniejsze
akty „prawno-człowiecze" stoi na straży wolności słowa, sumienia i wyznania (art. 9), zgromadzania i stowarzyszania się (art. 11). Zapewnia
zachowanie tych praw bez dyskryminacji wynikającej z takich powodów, jak
„płeć, rasa, kolor skóry, język, religia, przekonania polityczne i inne, pochodzenie narodowe lub społeczne, przynależność do mniejszości
narodowej, majątek, urodzenie bądź z jakichkolwiek innych przyczyn" (art.
14) [ 43 ].
Uchwalenie Europejskiej Konwencji traktuje się dziś jako jedną z dróg wiodących
do integracji Europy Zachodniej [ 44 ].
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 26 ] B. Banaszak, Prawa
jednostki..., op. cit., s. 26. [ 27 ] Deklaracja Praw..., op. cit. [ 28 ] B. Banaszak, Prawa jednostki..., op. cit., s. 25. [ 31 ] Wprowadzenie do praw człowieka, op. cit. [ 32 ] R. Kuźniar, Prawa człowieka. Prawo, instytucje..., op.
cit., s. 62. [ 33 ] Powszechna
Deklaracja Praw Człowieka..., op. cit. [ 34 ] R. Kuźniar, Prawa człowieka. Prawo, instytucje...,
op. cit., s. 63 i n. [ 35 ] Międzynarodowy
Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z dnia 16.12.1966 r. (Dz. U. z
1977 r. Nr 38, poz. 167). [ 36 ] Międzynarodowy
Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych z dnia 19.12.1966 r.
(Dz .U. z 1977 r., Nr 38, poz. 169). [ 37 ] Europejska konwencja o zapobieganiu torturom oraz
nieludzkiemu lub poniżającemu traktowaniu albo karaniu z dnia 26.11.1987 r. ( Dz. U. z 1995 r., Nr 46, poz. 238). [ 38 ] Konwencja Praw Dziecka z dnia 20.11.1989 r.
(Dz. U. z 1991 r., Nr 120, poz. 526). [ 39 ] R. Kuźniar, Prawa człowieka. Prawo, instytucje...,
op. cit., s. 103 i n. [ 40 ] Europejska
Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności z dnia 4.11.1950 r.
(tekst jednolity,Dz. U. z 1998 r., Nr 147, poz. 962). [ 41 ] Europejska Karta Socjalna z dnia 18.10.1961 r.
(Dz. U. z 1999 r., Nr 8, poz. 67). [ 42 ] R. Kuźniar, Prawa człowieka.
Prawo, instytucje..., op. cit., s. 172 i n. [ 44 ] R. Kuźniar, Prawa człowieka.
Prawo, instytucje..., op. cit., s. 173. « Prawa Człowieka (Publikacja: 30-10-2006 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5089 |
|