|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
|
|
|
|
Filozofia » Teoria poznania
Konsekwencje linguistic turn. Richard Rorty o zwrocie lingwistycznym w filozofii [1] Autor tekstu: Łukasz Nysler
Jednym z niezbywalnych rysów współczesnej filozofii jest zainteresowanie,
jakim darzy ona problemy języka i komunikacji językowej. Wielka doniosłość
tej problematyki dla refleksji filozoficznej wydaje się obecnie być czymś
niemal niekwestionowanym. Mówi się wręcz o zwrocie lingwistycznym w filozofii
lub o jej nowym, lingwistycznym paradygmacie. Pomimo jednak ogólnej zgody co do
filozoficznej istotności języka, istotność ta bywa w różny sposób
teoretycznie rozpoznawana. Wyrażenie „zwrot lingwistyczny w filozofii"
uzyskuje odmienny sens w zależności od tego, czy rozważane jest np. w perspektywie filozofii analitycznej, (post-)strukturalizmu czy hermeneutyki.
Istnieje więc wiele ujęć teoretycznych, rozmaicie przedstawiających
konsekwencje linguistic turn dla filozofii. Jedno z takich ujęć, należące
zresztą do najbardziej sugestywnych i znaczących, odnaleźć można w pismach
amerykańskiego filozofa Richarda Rorty’ego (ur. 1931).
Richard Rorty wywodzi się z tradycji angloamerykańskiej filozofii
analitycznej, zaś to, co zwykło się określać mianem „zwrotu
lingwistycznego w filozofii", stanowi jeden z konstytutywnych momentów tej
tradycji. Co więcej, Rorty jest redaktorem klasycznego już dzisiaj wyboru
tekstów czołowych przedstawicieli filozofii analitycznej, mającego być świadectwem
owego przełomu [ 1 ]. W napisanym przez siebie obszernym wprowadzeniu do tego tomu Rorty
jawi się nie tylko jako kompetentny znawca, ale i jako krytyk świadomy
ograniczeń szkoły filozoficznej, z której się wywodzi. Radykalizacja owego
krytycznego nastawienia prowadzi amerykańskiego myśliciela do nowego określenia
swojej filozoficznej tożsamości. W późniejszych pismach Rorty utożsamia się
już przede wszystkim z tradycją amerykańskiego pragmatyzmu i z tej pozycji
dokonuje ponownej oceny linguistic turn w filozofii [ 2 ].
Rewolucja w filozofii? We wprowadzeniu do The Linguistic Turn
Rorty określa zwrot lingwistyczny jako kolejną (po tych zainicjowanych przez
Kartezjusza, Kanta, Hegla czy Husserla) rewolucję metodologiczną w filozofii,
mającą na celu definitywne rozwiązanie wszystkich jej problemów. Powstała w wyniku tej ostatniej rewolucji filozofia lingwistyczna ufundowana jest na przeświadczeniu,
że „problemy filozoficzne mogą być rozwiązane
(czy też zlikwidowane) albo poprzez reformę języka, albo poprzez lepsze
zrozumienie języka, którym aktualnie się posługujemy" [ 3 ]. Stąd filozofia po linguistic
turn w swoich dwóch podstawowych odmianach zmierza albo do konstrukcji języka, w którym niemożliwa byłaby artykulacja uznanych za bezsensowne tez
tradycyjnej filozofii (tzw. filozofia języka idealnego), albo do opisu użycia
wyrażeń języka potocznego i wykazania, że tradycyjni filozofowie formułując
swoje tezy dokonywali językowego nadużycia (tzw. filozofia języka
potocznego).
Jeżeli uznać, iż tradycyjna filozofia dotyczyła pojęć (a za ich pośrednictwem — rzeczy), w szczególności zaś pojęć ogólnych, jak prawda, piękno czy
dobro, to przedmiotem filozofii po linguistic
turn stają się wyrażenia językowe. Ukrytą przesłanką filozofii
lingwistycznej jest zatem, zdaniem Rorty’ego, „metodologiczny nominalizm",
ponieważ w obu jej odmianach, bez przesądzania kwestii sposobu istnienia
uniwersaliów, zgodnie przyjmuje się, że „na
wszystkie pytania filozofów dotyczące pojęć bądź też istniejących poza
nimi powszechników czy natur, na które nie można znaleźć odpowiedzi poprzez
empiryczne badanie zachowania albo własności indywiduów podpadających pod te
pojęcia, powszechniki czy natury,
można odpowiedzieć jedynie poprzez badanie użycia wyrażeń językowych"
[ 4 ].
Oczywistą konsekwencją tego niejawnego założenia filozofii lingwistycznej
jest fakt, iż większość jej zwolenników była zarazem zagorzałymi
wyznawcami empiryzmu i nauk przyrodniczych.
Celem linguistic turn (podobnie
jak i innych rewolucji metodologicznych w filozofii) było zastąpienie wielości
rozbieżnych mniemań filozoficznych jedną, racjonalnie uzasadnioną wiedzą.
Rorty twierdzi jednak, że ani przedstawiciele filozofii języka idealnego, ani
ci zajmujący się badaniem języka potocznego nie dysponują zniewalającymi
argumentami, przy pomocy których mogliby wykazać, że ostatecznie rozwiązali
bądź też zlikwidowali wszystkie problemy filozofii. W szczególności nie są
oni w stanie określić, na czym właściwie polega poprawna analiza logiczna
wyrażeń językowych, w związku z czym nie potrafią niepodważalnie dowieść
"bezsensowności, pojęciowego zamętu czy
językowych nadużyć" [ 5 ],
których rzekomo dopuścili się tradycyjni filozofowie. Główną wartość
filozofii lingwistycznej Rorty dostrzega tutaj w jej krytycznym i dialektycznym
potencjale (w pierwotnym sensie słowa „dialektyka", rozumianym jako
„umiejętność racjonalnej argumentacji" czy „sztuka prowadzenia sporów").
Niezależnie bowiem od tego, iż filozofom lingwistycznym nie udało się
zrealizować zamierzonego programu radykalnego przezwyciężenia tradycyjnej,
niekonkluzywnej filozofii, to jednak zmusili oni jej zwolenników do ponownego
starannego przemyślenia, a często i przeformułowania większości jej problemów.
Zwrot lingwistyczny przyczynił się również do wyostrzenia naszej
metafilozoficznej świadomości. Po
linguistic turn nie sposób już naiwnie utrzymywać, że filozofia jest
poszukiwaniem rozwiązania nieuchronnie narzucających się nam problemów,
rozwiązania polegającego na odkryciu jakichś jak dotąd utajonych prawd.
Filozofowie lingwistyczni uświadomili nam, iż problemy filozoficzne zostały w dużej mierze wytworzone przez
praktykę językową filozofów, każdą zaś próbę ich rozwiązania należy
pojmować raczej jako propozycję
nowego sposobu mówienia, niż jako odkrycie
uprzednio istniejącej prawdy. Zarysowując perspektywy na przyszłość, Rorty
podejrzewa, że losy filozofii kształtować będzie napięcie między
pojmowaniem tej dyscypliny w kategoriach odkrywania
specyficznych, filozoficznych prawd a koncepcją filozofii jako proponowania
nowych sposobów mówienia. Przyjęcie tej ostatniej opcji doprowadzić nas może
do zakwestionowania tradycyjnego obrazu filozofii jako dyscypliny zabiegającej o status naukowości, w której za wszelką cenę dąży się do popartego
racjonalnymi argumentami konsensusu. W zamian, być może, filozofię pojmować
będziemy jako bliską sztukom pięknym, natomiast jej powołanie dostrzeżemy
np. w „tworzeniu nowych, interesujących i owocnych sposobów myślenia o rzeczach najogólniejszych" [ 6 ].
Język a zwierciadło
natury Najdobitniejszym wyrazem odejścia Richarda Rorty’ego od pierwotnych założeń i metod filozofii lingwistycznej jest jego słynna książka pt. Filozofia a zwierciadło natury [ 7 ]. W tomie tym, jak i w publikacjach po nim następujących, amerykański filozof
zawarł między innymi swoje nowe ujęcie zwrotu lingwistycznego w filozofii. Już w omawianym wcześniej Wprowadzeniu
jedną z dróg rozwoju filozofii lingwistycznej Rorty upatrywał w możliwości
przekształcenia się jej w filozofię języka, która "zamiast przechodzić od faktów dotyczących zachowania językowego do
likwidacji tradycyjnych problemów filozofii, odkrywa konieczne warunki możliwości
samego języka (na modłę Kanta, który rzekomo odkrył konieczne warunki możliwości
doświadczenia)" [ 8 ]. W swych późniejszych tekstach Rorty stwierdza, że wbrew deklaracjom o radykalnym zerwaniu z tradycją filozoficzną oraz mimo jej scjentystycznych i empirystycznych afiliacji, cała niemalże filozofia po linguistic turn stanowi kontynuację Kantowskiego przedsięwzięcia,
jest więc jeszcze jedną postacią tradycyjnej teorii poznania. Jej celem jest
odkrycie albo skonstruowanie wszechobejmującej, trwałej, formalnej struktury, w oparciu o którą można by dokonać krytyki roszczeń poznawczych wszystkich
sfer kultury. To właśnie język i jego logika miał zająć, w wyniku zwrotu
lingwistycznego, miejsce Kantowskich kategorii i form naoczności, język miał
być tą aprioryczną dziedziną dostarczającą filozofom ich koniecznych i powszechnie ważnych prawd. Badanie logiki bądź gramatyki języka doprowadzić
miało do określenia wartości poznawczej różnych form dyskursu i wyznaczenia
granic ich prawomocności, przez co różnym sferom kultury (nauce, sztuce,
religii, polityce, moralności etc.) przyznane zostałyby należne im miejsca.
Podstawowym motywem skłaniającym filozofów do podjęcia zwrotu
lingwistycznego było, według Rorty’ego, pragnienie zachowania wobec rozwoju
empirycznej psychologii (a co za tym idzie, wobec naturalizacji ludzkiej świadomości)
wyróżnionego statusu filozofii jako dyscypliny transcendentalnej, to znaczy zajmującej się
„formalną i niezmienną matrycą wszelkiego poznania" [ 9 ]. Paradoksalnie jednak,
kolejne osiągnięcia filozofii języka doprowadziły do zakwestionowania jej
pierwotnego projektu. Autor Filozofii a zwierciadła natury twierdzi, że historię filozofii
analitycznej można opisać jako proces jej stopniowej detranscendentalizacji.
Decydujące kroki w tym kierunku poczynili W.V.O. Quine (zacierając różnicę
pomiędzy zdaniami analitycznymi i syntetycznymi) [ 10 ],
W. Sellars (krytykując „mit danych") [ 11 ] i D. Davidson (odrzucając dychotomię schematu pojęciowego i empirycznej treści)
[ 12 ].
Proces ten kulminuje w odrzuceniu, m. in. przez Rorty’ego, koncepcji języka
jako reprezentacji rzeczywistości.
1 2 Dalej..
Przypisy: [ 1 ] R. Rorty (red.), The Linguistic Turn, Chicago 1967. [ 2 ] Mimo swojej
autoidentyfikacji z tradycją amerykańskiego pragmatyzmu, Rorty bywa najczęściej
klasyfikowany jako przedstawiciel postmodernizmu w filozofii. Próbę odpowiedzi
na pytanie: „Czy Richard Rorty jest filozofem postmodernistycznym?" zawiera
monografia A. Szahaja, Ironia i miłość. Neopragmatyzm Richarda Rorty’ego w kontekście sporu o postmodernizm, Wrocław 1996; zob. zwłaszcza część
II, rozdz. IV, s. 189-236. [ 3 ] R. Rorty, Introduction.
Metaphilosophical Difficulties of Linguistic Philosophy, [w:] R. Rorty
(red.), op. cit., s. 3. [ 7 ] R. Rorty, Filozofia a zwierciadło natury,
tłum. M. Szczubiałka, Warszawa 1994. [ 8 ] R. Rorty, Introduction. Metaphilosophical..., op.
cit., s. 35. [ 9 ] R. Rorty, Epistemological
Behaviorism and the De-Transcendentalisation of Analitic Philosophy, [w:] R.
Hollinger (red.), Hermeneutics and Praxis, Notre Dame 1985, s. 107.
Filozofia transcendentalna przed zwrotem lingwistycznym była filozofią świadomości,
tzn. aprioryczne warunki poznania lokowała w swoiście pojętej świadomości
(była to świadomość „w ogóle", a niepodlegająca introspekcji,
konkretna świadomość). Jednak w związku z rozwojem empirycznej psychologii
świadomość zaczęła być pojmowana jako fenomen naturalny, zwykły przedmiot
empirycznego badania, przez co straciła ona swój wymiar transcendentalny.
Filozofia, aby zachować swoją odrębność od psychologii, musiała ulokować
aprioryczne warunki poznania gdzie indziej, np. w logice języka. W Filozofii a zwierciadle natury Rorty’ego czytamy m.in., że "W końcu dziewiętnastego
wieku filozofowie mieli powody obawiać się o przyszłość filozofii. (...)
powstanie psychologii empirycznej zrodziło pytanie: 'Czy trzeba coś jeszcze
wiedzieć o poznaniu ponad to, co może powiedzieć o nim psychologia?' (s. 149)
oraz że filozofia języka wyrosła z usiłowań ocalenia Kantowskiej idei
filozofii jako teorii poznania, tj. teorii dostarczającej niezmiennych,
ahistorycznych zasad wszelkiego badania. (...) u zarania 'zwrotu
lingwistycznego' leży próba odpsychologizowania empiryzmu za sprawą przekształcenia
kwestii psychologicznych w kwestie 'logiczne'" (s. 229). [ 10 ] Por. W.V.O. Quine, Dwa
dogmaty empiryzmu, [w:] tenże, Z punktu widzenia logiki. Eseje
logiczno-filozoficzne, tłum. B. Stanosz, Warszawa 1969. [ 11 ] Por. W. Sellars, Empiricism
and the Philosophy of Mind, [w:] tenże, Science, Perception, and Reality,
London & New York 1963. [ 12 ] Por. D. Davidson, O schemacie pojęciowym, tłum. J. Gryz,
„Literatura na Świecie" 1991, nr 5. « Teoria poznania (Publikacja: 21-11-2006 )
Łukasz Nysler Doktor filozofii, pracuje w Zakładzie Filozofii Społecznej i Politycznej Uniwersytetu Wrocławskiego. Od 1997 roku pracuje też jako nauczyciel etyki w szkole średniej (od 2001 r. w LO nr IX im. J. Słowackiego we Wrocławiu). Organizator Wrocławskiej Wszechnicy Filozoficznej. Członek Towarzystwa Humanistycznego. Zainteresowania: filozofia współczesna, filozofia amerykańska, filozofia społeczna i polityczna, etyka, antropologia filozoficzna, filozofia religii, dydaktyka filozofii Liczba tekstów na portalu: 4 Pokaż inne teksty autora Liczba tłumaczeń: 1 Pokaż tłumaczenia autora Najnowszy tekst autora: O pożytkach państwa wyznaniowego | Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5118 |
|