|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "(...) wolność, równość, braterstwo! Jest to słowo niezmiernej wagi, słowo rewolucyjne i wzniosłe, które zastąpiło dawny tryptyk pokorny, zrezygnowany i żałosny: wiara, nadzieja, miłość... Wolność - wiarą. Ten sam poryw serca, być może ten sam entuzjazm, ale jakże wielka różnica! Z jednej strony człowiek, który podnosi się i powstaje, który jest silny, który szuka; z drugiej świadomość, która.. | |
| |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Opinia prawna dotycząca religii w szkole [2] Autor tekstu: Paweł Borecki
§2 ust. 1-2 rozporządzenia z 14 kwietnia 1992 r. jest niezgodny z art.12 ust. 1 Konkordatu z 28 lipca 1993 r. Przepis rozporządzenia różnicuje
bowiem warunki organizacji lekcji religii w zależności od liczebności
zainteresowanych jej pobieraniem uczniów (wychowanków). W przypadku grup
minimalnych, tzn. liczących mniej niż 7 osób w szkole (przedszkolu) nauka ma
być prowadzona w grupie międzyszkolnej albo w pozaszkolnym punkcie
katechetycznym, czyli poza planem zajęć szkolnych lub przedszkolnych. Zasady
te dotyczą także organizacji lekcji religii katolickiej. Tymczasem we
wspomnianym przepisie Konkordatu państwo polskie zagwarantowało, że szkoły i przedszkola prowadzone przez jednostki państwowe lub samorządowe będą
organizowały lekcje religii w ramach planu zajęć, czyli w siatce zajęć
[ 5 ],
zgodnie z wolą zainteresowanych i to bez względu na liczbę zgłaszających się
dzieci. Konkordat nie dopuszcza w tej dziedzinie ograniczeń ilościowych. Placówki
oświatowe mają obowiązek traktatowy zapewnić lekcje religii katolickiej
zainteresowanym, bez względu na liczbę uczniów (wychowanków).
§2 ust. 1-2 rozporządzenia MEN jest niezgodny z wyrażonymi w art. 32
Konstytucji zasadą równości każdego wobec prawa, prawem do równego
traktowania przez władze publiczne oraz zakazem dyskryminacji kogokolwiek z jakiejkolwiek przyczyny w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym. W rozporządzeniu zróżnicowano możliwości urzeczywistnienia szeregu ludzkich
praw, wprowadzając zróżnicowanie na podstawie arbitralnie ustanowionych
kryteriów ilościowych. Uczniowie (wychowankowie), którzy są liczniejsi w danej placówce oświatowej, w kontekście woli pobierania nauki danej religii,
mają możliwość urzeczywistniania tego prawa w lepszych warunkach — nauka
organizowana jest przez szkołę (przedszkole) w ramach planu zajęć. Osoby
należące do mniejszości, tzn. mniej jak siedmiu, a więcej jak trzech
zamierzających pobierać naukę danej religii, mogą to czynić ale w punkcie
pozaszkolnym, ewentualnie w grupie międzyszkolnej. W praktyce nauka takich
grupach jest mało realna, ponieważ szkoły ze względu na trudności finansowe
bronią się przed takimi dodatkowymi obciążeniami swych budżetów. [ 6 ] W ogóle nie przewiduje się organizowania nauki religii dla grup mniejszych niż
trzy osoby oraz dla pojedynczych zainteresowanych. Tego rodzaju ograniczeń nie
można w sposób przekonywujący uzasadnić trudnościami organizacyjnymi. Szkoły
organizują bowiem lekcje w ramach indywidualnego toku nauczania np. dla uczniów
wybitnie zdolnych, czy dla przewlekle chorych. Przyjęcie korzystniejszych
standardów dla grup mniejszościowych jest możliwe. Dla porównania, zgodnie z
§6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 3 grudnia 2002
r. w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez szkoły i placówki publiczne
zadań umożliwiających podtrzymywanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej uczniów należących do mniejszości narodowych i grup etnicznych
[ 7 ]
naukę języka (w języku) mniejszości narodowej lub grupy etnicznej organizuje
się w grupie międzyklasowej, jeżeli liczy ona co najmniej trzech uczniów.
Prawodawca a w konsekwencji także publiczne placówki oświatowe,
odmiennie traktują grupy znajdujące się w takiej samej sytuacji, tzn. uczniów
(wychowanków) publicznych szkół (przedszkoli), którzy są zainteresowani
pobieraniem nauki religii. Kierują się przy tym kryterium liczebności chętnych
do nauki. Osoby należące do małych grup są pod względem warunków nauki
traktowane gorzej, czyli są dyskryminowane, w porównaniu do członków
liczniejszych wspólnot. Narusza to zatem ich równość wobec prawa.
§3 ust. 2 w związku z §2 rozporządzenia z 14 kwietnia 1992 r. jest
niezgodny z art. 31 ust. 3 Konstytucji. Przepisy wspomniane limitują warunki
nauczania etyki w szkołach publicznych dla uczniów szkół publicznych na
podstawie kryterium ilości osób mających uczestniczyć w zajęciach. W istocie rzeczy przywołane przepisy zawierają ograniczenia prawa rodziców do
wychowania dzieci zgodnie ze swymi przekonaniami (art. 48 ust. 1 Konstytucji),
prawa rodziców do zapewnienia swym dzieciom wychowania moralnego i religijnego
zgodnie ze swymi przekonaniami (art. 53 ust. 3 Konstytucji), wreszcie wolności
sumienia i wyznania dzieci oraz ich przekonań (art. 48 ust. 1 ustawy
zasadniczej). Tymczasem zgodnie z art. 31 ust. 3 Konstytucji ograniczenia w korzystaniu z konstytucyjnych wolności i praw mogą być ustanowione tylko w ustawie, a nie w rozporządzeniu.
Wspomniany przepis jest niezgodny z zasadą równości wobec prawa,
prawem do równego traktowania przez władze publiczne oraz zakazem
dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny w życiu społecznym, kulturalnym i gospodarczym, o których mowa w art. 32 Konstytucji. Analogicznie jak w przypadku nauczania religii uczniowie mogą pobierać naukę etyki w zróżnicowanych
warunkach w zależności od ilości chętnych w danej szkole. Jeżeli należą
do grupy liczniejszej, na naukę organizuje im szkoła na swym terenie, w ramach
planu zajęć szkolnych. Jeżeli natomiast są mniej liczni pobierają naukę w grupie międzyszkolnej, czyli siłą rzeczy poza planem zajęć. Kryterium
liczebności służy zatem do zróżnicowania sfery uprawnień ludzkich a zarazem obowiązków szkół, w myśl zasady: „kto liczniejszy, ten lepszy".
Jest to równoznaczne z odrzuceniem zasady równości oraz zakazu dyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny w szczególności w życiu
społecznym.
§5 ust. 1-2 rozporządzenia z 1992 r. są niezgodne z wyrażoną w art.
65 ust. 1 Konstytucji normą stanowiącą, że wyjątki od wolności wyboru i wykonywania zawodu oraz wyboru miejsca pracy określa ustawa. Przytoczone
przepisy rozporządzenia MEN określają ograniczenia wykonywaniu zawodu
nauczyciela religii, dotyczą koniczność otrzymania imiennego skierowania do
danego przedszkola lub szkoły, jako przesłanki zatrudnienia. Cofnięcie
skierowania jest równoznaczne z utratą uprawnień do nauczania religii w danej
placówce. Przedstawione są one jednak ustanowione w drodze rozporządzenia a nie ustawy, przez co pozostają w sprzeczności z art. 65 ust. 1 ustawy
zasadniczej.
Niezgodne z art. 65 ust. 1 Konstytucji jest także w §6 rozporządzenia
powierzenie określenia kwalifikacji zawodowych nauczycieli religii Konferencji
Episkopatu Polski oraz właściwym władzom zwierzchnim kościołów i innych
związków wyznaniowych w porozumieniu z Ministrem Edukacji. Na tej podstawie
zawarte zostało porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz
Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 6 września 2000 r. w sprawie kwalifikacji
wymaganych od nauczycieli religii [ 8 ]
oraz porozumienie pomiędzy Polską Radą Ekumeniczną oraz Ministrem Edukacji
Narodowej w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii kościołów
zrzeszonych w Polskiej Radzie Ekumenicznej [ 9 ].
Określenie kwalifikacji nauczycieli religii jest równoznaczne z ograniczeniem
wolności wykonywania tego zawodu, a to poprzez wskazanie wymogów
merytorycznych i osobistych jakie powinien spełniać zatrudniony w tym
charakterze. W związku z tym powinno ono nastąpić, zgodnie z art. 65 ust. 1
Konstytucji, w formie ustawy uchwalonej przez Sejm a nie w drodze aktu
zwierzchnich władz właściwego kościoła, czy związku wyznaniowego.
§6 rozporządzenia MEN z 14 września 1992
r. jest także niezgodny z art. 87 Konstytucji, który precyzuje tzw. zamknięty
system źródeł prawa powszechnie obowiązującego w RP. Do tego systemu nie
należą akty wydane przez władze zwierzchnie kościołów i innych związków
wyznaniowych w porozumieniu z właściwymi ministrami. Określenie kwalifikacji
zawodowych nauczycieli religii jest równoznaczne ze stanowieniem norm prawa
powszechnie obowiązującego, reguluje bowiem sferę praw i obowiązków nie
tylko jednostek organizacyjnych wewnątrz administracji lecz także osób
fizycznych, czy osób prawnych np. Kościołów i związków wyznaniowych. Określenie
kwalifikacji zawodowych nauczycieli religii powinno nastąpić w formie
przewidzianej przez art. 87 w związku z art. 65 ust. 1 Konstytucji, czyli w formie ustawy.
§10 ust. 1 rozporządzenia MEN z 14 kwietnia 1992 r. jest niezgodny z zasadą równouprawnienia związków wyznaniowych wyrażoną w art. 25 ust. 1
ponieważ stwarza on szczególne udogodnienia dla wyznań chrześcijańskich w zakresie nauczania religijnego i moralnego. Gwarantuje zwolnienie uczniów uczęszczających
na religię w celu odbycia rekolekcji wielkopostne, o ile ich religia lub
wyznania tego wymagają. Pieczę nad uczniami w zakresie realizacji tego obowiązku
zapewniają katecheci. Dla żadnych innych religii nie przewidziano
analogicznych udogodnień. Szkoły publiczne akomodują swoją działalność
jedynie do wyznań chrześcijańskich wymagających uczestnictwa w rekolekcjach
wielkopostnych. Pozostałe związki wyznaniowe nie mogą korzystać na takich
samych zasadach z udogodnień w głoszeniu swej doktryny religijno-moralnej.
Przepis omawiany jest także niezgodny z wyrażoną w art. 25 ust. 2
Konstytucji zasadą bezstronności władz publicznych w sprawach przekonań
religijnych, światopoglądowych i filozoficznych. Prawodawca stworzył bowiem
szczególne warunki do propagowania nauczania tradycyjnych kościołów chrześcijańskich,
obligujących swych wyznawców do uczestnictwa w rekolekcjach wielkopostnych. W celu uczestnictwa w rekolekcjach prawodawca przewidział trzydniową przerwę w zajęciach szkolnych. W świetle rozporządzenia uczestnictwo w rekolekcjach
nabiera charakteru quasi-obowiązku szkolnego. §10 ust. 1 jest przepisem
prawnym o wyraźnie religijnym celu. Postawa bezstronna tymczasem wymagałaby
zachowania neutralności, tzn. jedynie nie czynienia przeszkód w uczestniczeniu w rekolekcjach po zakończeniu zajęć szkolnych. Prawodawca legitymizuje pieczę
na wykonaniem tego obowiązku religijnego ze strony katechetów.
Norma wynikająca z §12 zd. 1 rozporządzenia z 14 kwietnia 1992 r.,
zgodnie z którą w pomieszczeniach szkolnych może być umieszczony krzyż,
jest niezgodna art. 25 ust. 2 Konstytucji, czyli z ustrojową zasadą bezstronności
władz publicznych w sprawach przekonań religijnych światopoglądowych i filozoficznych oraz z wyrażoną w art. 10 ust. 1 ustawy o gwarancjach wolności
sumienia i wyznania normą, że Rzeczpospolita Polska jest państwem świeckim,
neutralnym w sprawach religii i przekonań.
Krzyż powszechnie uznawany jest za symbol
chrześcijaństwa, wyrażający podstawową prawdę tej religii, iż Jezus
Chrystus — Syn Boży, Bóg-Człowiek — dobrowolnie wybrał śmierć na krzyżu,
aby zbawić ludzkość. Wspomniany
przepis rozporządzenia MEN nie określa, kto decyduje o umieszczeniu symboli
religijnych w pomieszczeniach szkolnych. Ponieważ organem zarządzającym szkołą
jest dyrektor, który ponosi także odpowiedzialność za funkcjonowanie placówki,
to uzasadniony jest wniosek, iż decyzję w tej sprawie ostatecznie podejmuje właśnie
on.
1 2 3 Dalej..
Przypisy: [ 5 ] Zob. J. Krukowski, Konkordat Polski.
Znaczenie i realizacja, Lublin 1999, s. 138. [ 6 ] Zob. M.
Winiarczyk-Kossakowska, Państwowe
prawo wyznaniowe w praktyce administracyjnej, Warszawa 1999, s. 116. [ 7 ] Dz. U. Nr 229, poz. 1853. [ 8 ] Dz. U. MENiS Nr 4, poz.
20. [ 9 ] Dz. U. MENiS Nr 3, poz. 18. « Prawo wyznaniowe (Publikacja: 29-08-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5534 |
|