|
Chcesz wiedzieć więcej? Zamów dobrą książkę. Propozycje Racjonalisty: | | |
| |
Złota myśl Racjonalisty: "...powiem o kimś, że umie myśleć naukowo, kiedy potrafi myśli swe formułować jasno, wyrażać jasno, kiedy uznaje i wypowiada tylko te przekonania, które uzasadnić potrafi, kiedy i od siebie, i od drugich z nałogu już wymaga, żeby uzasadniali to, co głoszą, kiedy potrafi ocenić logiczną wartość rozumowań, które napotka, kiedy skutkiem tego nie pyta, kto mówi, ale pyta, co kto mówi i jak to uzasadnia,.. | |
| |
|
|
|
|
Prawo » Prawo wyznaniowe
Opinia prawna dotycząca religii w szkole [3] Autor tekstu: Paweł Borecki
Władze szkolne niewątpliwie stanowią
kategorię władz publicznych, z tego tytułu są one zobowiązane do zachowania
bezstronności (neutralności) w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych. Nie mają one prawa angażowania się w ekspresję
jakichkolwiek doktryn religijnych na terenie podległych sobie placówek, w szczególności poprzez umieszczanie symboli religijnych. Treści religijne,
jakie one wyrażają narzuca się bowiem wszystkim osobom, zwłaszcza uczniom
(wychowankom), którzy korzystają z pomieszczeń szkolnych. Należy podkreślić,
że prawodawca dopuścił umieszczanie w pomieszczeniach szkolnych jedynie chrześcijańskich
symboli religijnych. MEN zanegował tym samym zasadę bezstronności władz
publicznych ponieważ w akcie normatywnym uznał, że tylko symbol jednej
religii — chrześcijaństwa — jest rekomendowany do umieszczenia w szkole. Dał
wyraz przeświadczeniu, że władzy publicznej szczególnie bliskie jest chrześcijaństwo.
Szkolnictwo publiczne stanowi niewątpliwie element szerzej rozumianych
struktur państwa. Przejawem tego jest chociażby umieszczenie godła państwowego w salach szkolnych, na świadectwa i innych dokumentach szkolnych, czy na
oficjalnych tablicach informujących o nazwie placówki oświatowej. Jako
element państwa szkoły publiczne winny, zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o gwarancjach wolności sumienia i wyznania zachowywać charakter świecki (awyznaniowy) i być neutralne w sprawach religii i przekonań. Szkoły publiczne służą
bowiem wszystkim uczniom bez względu na ich przekonania w sprawach religijnych.
Zgodnie z art. 70 ust. 1 Konstytucji nauka jest obowiązkowa do 18 roku życia.
Każdemu uczniowi, uczęszczającemu do szkoły publicznej na zasadzie
obligatoryjności państwo neutralne w sprawach religii i przekonań jest zobowiązane
zapewnić odbiór treści edukacyjnych z wykluczeniem immisji o charakterze
religijnym, czy szerzej — światopoglądowym, których nie byłby on wstanie
uniknąć. Jest to szczególnie istotne w przypadku osób małoletnich. Są one
szczególne podatne na wpływ otoczenia, posiadają ograniczony krytycyzm wobec
treści przekazywanych im ex cathedra,
czyli w szczególności w szkole (przedszkolu). Symbol religijny znajdujący się w pomieszczeniu szkolnym, z reguły w bezpośrednim sąsiedztwie godła państwowego a niekiedy nawet samodzielnie na ścianie, oddziałuje zwłaszcza siłą swej
lokalizacji, za pośrednictwem autorytetu instytucji, w której lokalu jest
umiejscowiony. Dopuszczając możliwość umieszczania tylko i wyłącznie krzyży w szkołach państwo opowiada się za ekspresją religijnych treści chrześcijaństwa, i żadnych innych, wśród uczniów i pracowników tych placówek. Dopuszcza
promocję chrześcijaństwa, uznaje je tym samym za lepszą od innych doktrynę
religijną. Oznacza to negację neutralności w sprawach religii i zajęcie
postawy wartościującej.
Ze szkołą rozumianą jako element dobra
wspólnego wszystkich obywateli — Rzeczypospolitej (zob. art. 1 Konstytucji) — winien mieć możliwość utożsamienia
się każdy uczeń, czy pracownik oświaty. Jest to równoznaczne w szczególności z zakazem umieszczania w pomieszczeniach szkolnych jakichkolwiek symboli
religijnych. Religia, a szczególnie symbole religijne, mają bowiem potencjał
różnicujący. Jeżeli władza publiczna dopuszcza manifestację symboli
religijnych tylko jednej religii, to pozostałe konfesje oraz niewierzący
stawiani są pozycji gorszej i dyskryminowani. Szkoła publiczna winna zgodnie z zasadami wyrażonymi w preambule ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty
winna opierać się m.in. na zasadzie solidarności. Ma łączyć uczniów,
integrować ich w ramach wspólnoty obywatelskiej a nie sprzyjać podziałom.
*
Z przytoczonych wyżej względów rozporządzenie
MEN z 14 września 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki
religii w publicznych przedszkolach i szkołach powinno zostać w istotny sposób
zmienione. Może to nastąpić w drodze działalności prawodawczej Ministra
Edukacji Narodowej, albo na skutek orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego,
stwierdzającego niekonstytucyjność odpowiednich przepisów. Wskazana jest także
odpowiednia nowelizacja ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty, przede
wszystkim w celu określenia w niej szczegółowo zasad organizacji nauki
religii oraz etyki w publicznych przedszkolach i szkołach.
1 2 3
« Prawo wyznaniowe (Publikacja: 29-08-2007 )
Wszelkie prawa zastrzeżone. Prawa autorskie tego tekstu należą do autora i/lub serwisu Racjonalista.pl.
Żadna część tego tekstu nie może być przedrukowywana, reprodukowana ani wykorzystywana w jakiejkolwiek formie,
bez zgody właściciela praw autorskich. Wszelkie naruszenia praw autorskich podlegają sankcjom przewidzianym w
kodeksie karnym i ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych.str. 5534 |
|